Tempat Wajib Lawati Dikedah Gunung Jerai


 Tempat wajib lawati dikedah - Gunung Jerai | Jom travel, alang alang ada kat kedah ni untuk entry kalini saya nak ajak korang jom naik puncak gunung jerai, antara puncak gunung yang tertinggi kat negeri kedah darul aman. 


Dengan ketinggian mencecah 1380 meter dan 986 meter dari paras laut, tak hairan lah ia digelar gunung paling tinggi di kedah, korang wajib naik sehingga puncak. Kerajaan negeri kedah membelanjakan dana yang banyak tuk menjadikan gunung jerai salah satu daya tarikan pelancongan untuk negeri kedah. So korang jangan lepas kan peluang kalau berkunjung ke kedah wajib lawati gunung jerai ok. 
Oleh kerana gunung jerai adalah gunung yang tertinggi kat negeri kedah, pelaut pelaut pada zaman dulu menggunakan gunung jerai sebagai guide untuk mereka datang ke negeri kedah untuk berdagang. Dulu dipuncak dipasangkan obor yang besar boleh dilihat sehingga seratus batu jauhnya.
Dekat mana tu? Entrance nya terletak dekat gurun. Kalau korang dari sungai petani boleh ikut jalan kampung atau pun naik highway exit gurun. Senang jer nak smpai sini, ataupun korang boleh jer terus click direction kat sini : Gunung Jerai. 

Ada dua cara tuk korang nak sampai puncak, kalau korang nak jimat duit boleh lah naik sendiri dengan memandu sendiri smpai ke puncak, tapi agak thrilled jugak lah sebab jalan menuju puncak ada banyak selekoh yang agak extreme. Kalau nak pandu sendiri make sure kenderaan korang berada dalam keadaan yang bagus terutama sekali brek. 
Satu lagi cara tuk korang smpai ke puncak adalah dengan cara sewa van, bagi saya, much more preffer tuk sewa van. Sebab driver yang bawa kita ke puncak dah tau selok belok jalan dan in syaa allah kita selamat naik dan turun. Charge untuk sewa van dikira untuk 1 van dan kalau melebihi dari 10 orang baru dikira by head. Change untuk 1 van dibawah 8 orang ialah rm 80 untuk naik dan turun, tapi kalau lebih dari 8 orang akan dikira sekepala rm 10. Tak lah mahal sangat pun kan. 
Ada kedai tak kat atas?Kalau korang terasa lapar kat sini jangan risau kat atas ni ada cafe dan jugak food court tuk korang berenti menjami sepera sesambil menyedut udara yang segar dan berkabus. Ala ala fefeeling genting highland be like la tapi versi kedah

Kat atas ni ada Simple Day Cafe, cafe yang berconceptkan coffee house. Ada coffee dan juga cake dan sikit pilihan danish pastry. Memang agak sesuai lah, minum coffee dan some pastry sambil menghirup udara segar yang agak berkabus. 









Ok kat bawah ni saya lampirkan beberapa gambar tuk korang tengok tengok suasana kat atas sana yer, kalau kalau membantu korang tuk plan your vacation plan. 






























Setakat ni je lah dulu entry tuk kalini yer, harapkan boleh membantu korang tuk dapatkan info tentang tempat yang menarik di kedah buat kalini. Ok bye. 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalah-masakkan.blogspot.com/2022/09/tempat-wajib-lawati-dikedah-gunung-jerai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tempat Wajib Lawat Dikedah Berangan Pool Cottage Aqua Park Suasana Desa

Tempat Wajib Lawat Dikedah Berangan Pool Cottage Aqua Park Suasana Desa

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 241 hits
Tempat wajib lawat dikedah Berangan Pool Cottage Kalini nak review satu aqua park yang bersuasana desa kat jalan pinang tunggal dekat sungai petani kedah Kalau korang plan nak melawat kedah korang wajib singgah kat sini dulu sangat sangat r...
25 Tempat Menarik Di Cameron Highlands Wajib Pergi

25 Tempat Menarik Di Cameron Highlands Wajib Pergi

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 275 hits
Cameron Highlands Malaysia tempat menarik untuk bercuti bila tiba musim cuti sekolah atau cuti umum Tempat menarik di Cameron Highlands 2022 tahun ni pun dah bertambah Ada beberapa tempat baru di cameron highlands yang wajib pergi jika berk...
5 Perlengkapan Elektronik Yang Wajib Dimiliki Saat Mengisi Rumah Baru

5 Perlengkapan Elektronik Yang Wajib Dimiliki Saat Mengisi Rumah Baru

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 142 hits
Kira kira rekomendasi perlengkapan elektronik apa saja sih yang perlu dimiliki untuk rumah baru Yuk dibaca dulu yang satu ini
Sunscreen Spf50 Yang Bagus Wajib Cuba Aloe Vera Sunscreen Hansaegee Nature

Sunscreen Spf50 Yang Bagus Wajib Cuba Aloe Vera Sunscreen Hansaegee Nature

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 141 hits
AssallammualaikumSemua pasti tahu pemakaian sunscreen amat penting dalam kehidupan harian kita Sunscreen dapat memberi perlindungan kepada kulit kita dari sinaran matahari yang terik Suncreen juga dapat mengatasi kulit muka kita menjadi kus...
Panggilan Temuduga Spp Guru Ini Kongsikan 10 Persediaan Lulus Yang Calon Wajib Ambil Cakna

Panggilan Temuduga Spp Guru Ini Kongsikan 10 Persediaan Lulus Yang Calon Wajib Ambil Cakna

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 248 hits
Panggilan Temuduga SPP Guru Ini Kongsikan 10 Persediaan LULUS Yang Calon Wajib Ambil Cakna Baru sahaja pihak SPP mengumumkan keputusan permohonan menjadi Pegawai Pendidikan yang portal permohonan dibuka sebelum ini Tahniah diucapkan kepada ...
Sebagai Pengajaran Pimpinan Utama Ph Wajib Saman Fitnah Besar Besaran Terhadap Hadi Awang

Sebagai Pengajaran Pimpinan Utama Ph Wajib Saman Fitnah Besar Besaran Terhadap Hadi Awang

papar berkaitan - pada 17/9/2022 - jumlah : 151 hits
Semalam Presiden Pas Hadi Awang telah menulis satu rencana panjang yang terkandung di dalamnya beberapa fitnah besar terhadap PH Antara dakwaannya ramai di kalangan pimpinan PH adalah mereka yang tidak beriman dan tidak bermoral gabungan pe...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi