Tawaran Pengambilan Alih Grab Untuk Trans Cab Di Singapura Dihalang




Satu perjanjian untuk platform ride-hailing Grab mengambil alih pengendali teksi Trans-cab tidak akan lagi berlaku, kata badan pengawas persaingan Singapura pada hari Khamis (25 Julai).
Komisi Persaingan dan Pengguna Singapura (CCCS) mengatakan bahawa diberitahu oleh Grab dan Trans-cab pada hari Isnin bahawa kedua-dua pihak tidak akan meneruskan akuisisi yang dicadangkan itu.
CCCS memulakan kajian mendalam mengenai perjanjian itu pada bulan Januari selepas kajian awal menemui bahawa akuisisi yang dicadangkan oleh firma teknologi itu mungkin akan mencipta halangan bagi platform pesaing. Akuisisi yang dicadangkan pertama kali diumumkan pada bulan Julai tahun lalu.
Badan pengawas itu mengatakan awal bulan ini bahawa pemandu dan penumpang boleh menghadapi harga yang lebih tinggi jika kekangan persaingan terhadap Grab dari platform pesaing dilemahkan.
“Dengan pembatalan akuisisi yang dicadangkan, kedua-dua pihak telah menarik permohonan mereka kepada CCCS untuk keputusan, dan CCCS telah menghentikan penilaiannya terhadap akuisisi yang dicadangkan,” kata badan pengawas persaingan pada hari Khamis.
Ia menambah bahawa Grab dan Trans-cab “menunjukkan penghormatan mereka terhadap proses penstrukturan dan penghargaan mereka kepada CCCS kerana kajiannya yang teliti.”
KEADAAN DOMINAN SUDAH
Di bawah undang-undang persaingan, mana-mana penggabungan yang mungkin akan mengakibatkan, atau dijangkakan akan mengakibatkan, pengurangan persaingan yang penting di Singapura adalah ditegah.
Jika CCCS mendapati bahawa situasi penggabungan telah mengakibatkan pengurangan persaingan yang penting, ia boleh memerlukan penggabungan tersebut dibatalkan atau diubahsuai.
Pada bulan Julai tahun lalu, Grab mengumumkan bahawa ia sedang mengambil alih operator teksi ketiga terbesar Singapura, Trans-cab, yang mempunyai sebuah armada lebih dari 2,500 kenderaan. Akuisisi itu akan menjangkau perniagaan teksi dan sewa kereta Trans-cab, bengkel penyelenggaraan dan operasi pam bahan api.
Kedua-dua syarikat sebelum ini mengatakan bahawa 100 peratus saham dalam Trans-cab akan diperoleh melalui bahagian persewaan kereta sewa termasuk Grab, Grab Rentals.
Pengurus am Trans-cab, Jasmine Tan, ketika itu mengatakan bahawa syarikat ini mengakui keperluan untuk menterjemahkan perniagaan oleh kerana perubahan tingkah laku pengguna, dan bahawa mereka telah memasuki perjanjian itu dengan “keyakinan penuh bahawa Grab akan melakukan yang terbaik untuk melindungi sara hidup pemandu teksi kami.”
Sementara itu Grab berkata bahawa ia merancang untuk melancarkan aplikasi yang ditingkatkan yang akan digabungkan dengan unit paparan mudah alih dalam teksi Trans-cab, memungkinkan para pemandu untuk menguruskan pendapatan mereka dan menerima tempahan dari platform Grab serta pusat panggilan Trans-cab yang sedia ada, semuanya melalui satu platform.
Tetapi CCCS mengatakan tahun ini bahawa penggabungan itu mungkin memberikan kelebihan kepada Grab untuk mengajak pemandu Trans-cab menggunakan platform e-hail Grab daripada platform pesaing, tambah pula pemandu yang menyewa dari telaga yang dimiliki oleh platform e-hail kurang cenderung untuk menggunakan platform yang berbeza daripada yang mereka telah menyewa kenderaan mereka.
Selain itu, akuisisi itu mungkin membolehkan Grab mengurangkan insentif yang perlu dibayar kepada pemandu secara signifikan, berbanding jika ia menggunakan cara alternatif untuk meningkatkan bekalan pemandu.
Sebagai hasil, pengambilan alih yang dicadangkan akan dijangka untuk memperkukuh dan memperkuatkan kedudukan Grab yang sudah dominan di pasaran platform e-hail, yang tidak akan memberi manfaat kepada pemandu dan penumpang, kata CCCS.
Seorang analis berpendapat bahawa penggabungan seperti itu mungkin tidak lagi boleh dilakukan tanpa langkah-langkah yang diambil untuk menghadkan dominasi pasaran.
“Saya percaya industri ride-hailing dan teksi mungkin kekal seperti sedia kala,” kata Profesor Madya Raymond Ong kepada CNA.
“Ini juga boleh meminta pemain pasaran yang lebih kecil (kenderaan sewa persendirian dan teksi) untuk menggabungkan diri daripada yang melibatkan pemain yang dominan,” kata Dr. Ong, dari Jabatan Kejuruteraan Sivil dan Alam Sekitar di Universiti Kebangsaan Singapura.
GRAB TEGUH TULANG
Menjawab pertanyaan CNA pada hari Khamis, Grab mengulangi kenyataannya dari awal bulan ini bahawa ia “mahu membantu Trans-Cab dalam transformasi digitalnya dan membantu meningkatkan sara hidup pemandu” ketika tingkah laku pengguna berubah.
“Pengguna masih akan dapat mengakses kedua-dua perkhidmatan sewa persendirian dan teksi dari beberapa syarikat teksi melalui aplikasi Grab,” kata firma teknologi itu, berhujah bahawa penggabungan itu boleh meningkatkan pendapatan pemandu dan mengurangkan bayaran untuk penumpang pada masa yang sama.
“Dengan kos tinggi untuk memasukkan kenderaan di jalan di Singapura, pemandu perlu melihat peningkatan pendapatan. Tanpa peningkatan pendapatan, ketersediaan pemandu yang baik dalam industri ini akan terus menurun.
Akuisisi yang dirancang oleh Grab untuk Trans-cab mengikuti penggabungan Strides Taxi dan Premier Taxis tahun lalu untuk membentuk operator teksi kedua terbesar di Singapura.
Pada tahun 2018, CCCS mengenakan denda sebesar S$13 juta (US$9.6 juta) kepada Grab dan platform ride-hailing Uber atas penggabungan mereka.
Perjanjian itu mengakibatkan pengurangan persaingan yang penting di pasaran, kata badan pengawas itu ketika itu, menyorot harga yang lebih tinggi Grab dan perubahan kepada program kesetiaan selepas ia membeli operasi Asia Tenggara Uber.
Mengikuti pengumuman pada hari Khamis, CCCS mencatat komitmen Grab untuk beroperasi secara patuh dengan undang-undang persaingan dan niat mereka untuk memberi sumbangan positif kepada landskap persaingan di Singapura.
“CCCS menggalakkan perniagaan yang mempunyai rancangan akuisisi untuk berurusan dengan CCCS pada peringkat awal proses jika mereka menilai bahawa rancangan mereka kemungkinan akan menimbulkan kebimbangan persaingan,” katanya.
CNA


Source link
The post Tawaran Pengambilan Alih Grab untuk Trans-cab di Singapura Dihalang appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/tawaran-pengambilan-alih-grab-untuk-trans-cab-di-singapura-dihalang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jejak 2 Pengurus Mui Sebelum Dinonaktifkan Pernah Kunjungi Kedubes Israel Di Singapura

Jejak 2 Pengurus Mui Sebelum Dinonaktifkan Pernah Kunjungi Kedubes Israel Di Singapura

papar berkaitan - pada 18/7/2024 - jumlah : 84 hits
dua anggota Komisi Fatwa MUI yakni MA dan AR dinonaktifkan terkonfirmasi pernah kunjung Kedubes Israel
Garis Panduan Kemasukan Guru Bahasa Inggeris Dari Singapura Dikemas Kini

Garis Panduan Kemasukan Guru Bahasa Inggeris Dari Singapura Dikemas Kini

papar berkaitan - pada 23/7/2024 - jumlah : 89 hits
Selebriti Nur Fazura Sharifuddin memperkenalkan koleksi tudung kepada Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek pada Majlis Pelancaran Koleksi Merdeka 2024 Prospec KPM X Fazura di Kuala Lumpur KUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan sedang mengemas kin...
Cubaan Seludup Manusia 2 Rakyat Malaysia Ditangkap Imigresen Singapura

Cubaan Seludup Manusia 2 Rakyat Malaysia Ditangkap Imigresen Singapura

papar berkaitan - pada 23/7/2024 - jumlah : 83 hits
Seorang rakyat Malaysia berusia 32 tahun cuba melarikan diri dari negara ini dengan bersembunyi di dalam bahagian kargo sebuah lori yang dipandu oleh seorang pemandu warga Malaysia berusia 44 tahun Percubaan mereka yang dilakukan di Pusat P...
Pemimpin Pn Jumpa Bekas Pm Singapura Bincang Akta Antilompat Parti

Pemimpin Pn Jumpa Bekas Pm Singapura Bincang Akta Antilompat Parti

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 103 hits
Bekas perdana menteri Singapura yang kini merupakan menteri kanan negara itu Lee Hsien Loong yang sedang dalam lawatan kerja rasmi ke Malaysia berjumpa dengan ahli parlimen Perikatan Nasional membincangkan pelbagai isu termasuk akta antilom...
Robert Irwin Mengalami Kesulitan Dengan Durian Semasa Cuba Pertama Kali Di Singapura

Robert Irwin Mengalami Kesulitan Dengan Durian Semasa Cuba Pertama Kali Di Singapura

papar berkaitan - pada 18/7/2024 - jumlah : 145 hits
Personaliti televisyen Australia dan ahli pemuliharaan Robert Irwin baru baru ini melawat Singapura dan mencuba buah raja untuk kali pertama Walaupun durian adalah kegemaran popular di Singapura dan negara Asia Tenggara lain pelancong asing...
Liga 3x3 Kebangsaan Singapura Diadakan Di Cq Clarke Quay Hujung Minggu Lepas

Liga 3x3 Kebangsaan Singapura Diadakan Di Cq Clarke Quay Hujung Minggu Lepas

papar berkaitan - pada 18/7/2024 - jumlah : 105 hits
Pasukan Ct Tigers Thailand dan pasukan Kuala Lumpur Malaysia dinobatkan sebagai Juara dalam Kejohanan Liga Kebangsaan 3X3 Singapura meneruskan pelancongan nasionalnya di seluruh Singapura dengan perhentian terbarunya di kawasan pancuran di ...
Raghad Dakwa Dihalang Masuk Kediaman

Raghad Dakwa Dihalang Masuk Kediaman

papar berkaitan - pada 13/7/2024 - jumlah : 79 hits
PETALING JAYA Raghad Kurdi isteri bekas Yang di Pertua Negeri Sarawak Allahyarham Abdul Taib Mahmud membuat laporan polis selepas mendakwa dihalang daripada memasuki kediamannya di Kuching oleh pengawal pada minggu lalu Dalam satu hantaran ...
Bekas Coo Hrd Corp Dihalang Jumpa Menteri Pintu Saya Terbuka Sim

Bekas Coo Hrd Corp Dihalang Jumpa Menteri Pintu Saya Terbuka Sim

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 156 hits
Menteri Sumber Manusia Steven Sim menafikan bahawa bekas ketua pegawai operasi RD Corp Ariff Farhan Doss disekat daripada bertemu beliau Terdahulu Ariff yang dipecat pada Mei lalu mendakwa dia cuba bertemu dengan sekurang kurangnya dua ment...
Zulhas Soal Hgu Ikn Kayak Singapura Bisa 90 Tahun

Zulhas Soal Hgu Ikn Kayak Singapura Bisa 90 Tahun

papar berkaitan - pada 14/7/2024 - jumlah : 88 hits
Ketua Umum PAN Zulkifli Hasan menerangkan meski HGU itu bisa berlangsung lama namun tetap lahan tersebut milik negara
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Kedah Ceroi

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Sentiasa Mencari Petunjuk Allah

Belajar Jahit Smocking Definisi

Jahit Sendiri Seluar Santai Anak Anak

Pernah Gagal Dalam Beberapa Program Realiti Farhan Mustapha Kini The Grand Champion Gimme The Mic Malaysia

Darul Hana Bridge Waterfront Kuching

Dimensity 9400 Mengatasi Apple A18 Pro Dalam Ujian Geekbench Multi Teras