Tawaran Guru Bahasa Inggeris Kalau Mereka Sudi Saya Sedia Tiimbangkannya Adibah Noor


 

“Sebenarnya, saya tidak serius. Seperti biasa, ciapan saya diperdebatkan. Sampai ada yang cakap, hendak mengajar ikutlah saluran betul. Ada juga dengan sinis menyebut, fikir berstatus selebriti, senang-senang pihak berkenaan boleh jemput. Sebagai contoh, kalau kita naik kapal terbang dan beli tiket pergi balik. Selalunya, tiket pulang kita tidak letakkan tarikh tertentu.
“Jadi, ikut rasa hati bila hendak balik. Begitulah juga dengan tawaran terbuka saya untuk menjadi guru Bahasa Inggeris bagi DidikTV. Kalau mereka sudi, saya sedia menimbangkannya. Cuma setakat ini, belum ada apa-apa. Kalau ada, saya beritahu,” ujar penyanyi, pelakon dan pengacara, Adibah Noor, 51, yang juga graduan dalam bidang Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL).
Adibah berkata demikian ketika ditanya mengenai tawaran dirinya untuk mengajar subjek bahasa Inggeris di saluran DidikTV Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), baru-baru ini seperti ciapan Twitter. Adibah berkata, dia menawarkan diri secara terbuka.
Sebelum ini, Adibah membetulkan sebutan istilah Bahasa Inggeris dituturkan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Mohd Harun, dalam rakaman video yang mnjadi tular, baru-baru ini. Bagaimanapun, tindakan Adibah menegur secara terbuka telah mengundang kecaman netizen hingga ada yang menuduh Adibah cuba mengaibkan anggota Kabinet itu.

Namun, di sebalik kecaman, ada juga yang memuji Adibah kerana berani memperbetulkan perkara salah. Adibah atau nama penuhnya, Adibah Noor Mohamed Omar, bagaimanapun pelik kerana individu ditegur menyambut baik, sebaliknya, pihak lain yang melatah dan tersinggung.
“Dalam hal ini, bergantung kepada diri sendiri dan cara penerimaan terhadap teguran dibuat. Ada orang yang saya tegur, walaupun terpampang jelas nama dan siapa dirinya, menerima teguran itu. Kali ini, teguran saya kepada individu dikenali ini, ada yang kata mengaibkan. Namun, saya pernah menegur seorang pembaca berita mengenai sebutan istilah Bahasa Inggeris digunakan.
“Dia secara peribadi mengucapkan terima kasih kepada saya. Dia hargai teguran dan pembetulan yang dikongsi. Dia juga sedia memperbaiki kelemahan yang ada. Dalam hal ini, dia memilih untuk menerima teguran. Namun, tidak semua orang boleh menerima teguran.

“Seperti dalam situasi Rina, beliau tidak memberi apa-apa kenyataan. Orang lain pula yang terasa hati bagi pihaknya. Pokok pangkalnya, dalam situasi begini, kita boleh memilih sama ada hendak menjadi orang menerima teguran atau mereka yang tersinggung dengan teguran yang dibuat kepada orang lain,” katanya.
Penyanyi lagu ‘Terlalu Istimewa’ itu yang pernah bertugas sebagai guru itu berkata, kebolehan menguasai bahasa lain bukan bererti mahu melupakan bahasa ibunda. Adibah berpesan, kesanggupan untuk menimba ilmu memberi semangat positif kepada mereka yang mahu menguasai bahasa lain.
“Ya, kita patut berbangga dengan keunikan bahasa ibunda. Secara jujur, saya sarankan penguasaan bahasa lain selain bahasa ibunda. Terus pelbagaikan kebolehan bercakap dalam banyak bahasa. Kalau selesa dengan bahasa tertentu, teruskan sahaja. Sekalipun perlu berucap di platform antarabangsa.

“Macam pemimpin antarabangsa pun ada yang memilih bertutur dalam bahasa ibunda. Lagipun, melalui platfrom begitu, disediakan terjemahan bahasa dan sari kata. Kalau konteks kita sendiri, andai sudah selesa dengan bahasa ibunda, terus agungkannya. Tetapi, jangan berhenti menimba ilmu termasuk belajar lebih daripada satu bahasa.
“Biarkanlah mereka belajar apa sahaja bahasa sekalipun. Jangan terus pantas ‘cop’ mereka ini berlagak… Jangan ketawakan mereka. Kalau ada yang boleh bercakap Bahasa Inggeris, Mandarin, Tamil, Jerman dan Perancis, kenapa hendak dengki. Selalunya yang bersikap negatif ini mereka tidak ada kelebihan tertentu. Orang jenis ini suka melabel macam-macam kerana tidak boleh tengok orang lebih,” tuturnya.
Adibah yang pernah membintangi filem ‘Mukhsin’ dan Sepet mengaku hampir setiap hari menerima mesej di media sosial yang mahu beliau mengajar Bahasa Inggeris. Malah, katanya, ada pihak sanggup sediakan platform untuknya mengajar bahasa berkenaan.
“Ada yang meminta saya mengajar Bahasa Inggeris dalam talian dan secara bersemuka. Jika diikutkan, selama ini, saya sudah terarah ke arah itu. Cuma saya belum mampu mengendalikannya seorang diri. Saya tidak ada pasukan kerja yang boleh membantu menyempurnakan tugasan itu termasuk dalam menyediakan grafik dan sebagainya. Kalau hendak buat seorang diri daripada menulis skrip hingga kepada rakaman, saya tidak mampu. Jika ada pasukan, saya tidak keberatan melakukannya,” jelasnya.

 

The post “TAWARAN GURU BAHASA INGGERIS… KALAU MEREKA SUDI, SAYA SEDIA TIIMBANGKANNYA” – ADIBAH NOOR appeared first on My NEWS ONLINE.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://my-news.online/2021/03/04/tawaran-guru-bahasa-inggeris-kalau-mereka-sudi-saya-sedia-tiimbangkannya-adibah-noor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ujian Diagnostik Bahasa Inggeris Pemahaman Dan Penulisan Tahun 6 Upsr

Ujian Diagnostik Bahasa Inggeris Pemahaman Dan Penulisan Tahun 6 Upsr

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 373 hits
Ujian Diagnostik Bahasa Inggeris Pemahaman Tahun 6 UPSR Perkongsian ini khas kepada guru mata pelajaran Bahasa Inggeris bagi menilai tahap penguasaan murid dalam Bahasa Inggeris Pemahaman Dengan melaksanakan Ujian Diagnostik ini para guru d...
Cadangan Aktiviti Tahunan Persatuan Bahasa Inggeris

Cadangan Aktiviti Tahunan Persatuan Bahasa Inggeris

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 368 hits
Cadangan Aktiviti Tahunan Persatuan Bahasa Inggeris ini akan memudahkan lagi tugas guru penasihat Ahli jawatankuasa persatuan juga tidak runsing yang asli itu dipengaruhi dua serangan pendatang baru secara berturut turut iaitu penutur bahas...
Hiburan Ingin Fokus Jebat Jayden Noor Nabila Belum Sedia Kongsi Hal Sebenar Dengan Engku Emran

Hiburan Ingin Fokus Jebat Jayden Noor Nabila Belum Sedia Kongsi Hal Sebenar Dengan Engku Emran

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 595 hits
Kakak kepada personaliti terkenal Neelofa Noor Nabila berkata dirinya kini belum bersedia untuk memberi ulasan lanjut mengenai gosipnya bersama bekas suami Laudya Cynthia Bella Engku Emran Sumber Instagram Noor Nabila Menurut Nabila dia kin...
Contoh Soalan Ujian Mac Bahasa Inggeris Tahun 6

Contoh Soalan Ujian Mac Bahasa Inggeris Tahun 6

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 462 hits
Contoh Soalan Ujian Mac Bahasa Inggeris Tahun 6 Ujian Mac yang dikongsikan ini adalah untuk memudahkan para guru membuat pentaksiran dan penilaian seperti yang dikehendaki oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia Pihak sekolah kebiasaanya...
Video Terima Kasih Sudi Singgah Dlm Perut Mama Sarat Hamil 8 Bulan Wanita Sayu Bayi Disahkan Meninggal Dalam Kandungan

Video Terima Kasih Sudi Singgah Dlm Perut Mama Sarat Hamil 8 Bulan Wanita Sayu Bayi Disahkan Meninggal Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 241 hits
Dikurniakan cahaya mata merupakan anugerah yang paling bermakna buat pasanagn suami isteri ia menjadi tanda ikatan cinta setiap pasangan Namun begitu tidak semua mempunyai rezeki untuk memiliki anak pada awal perkahwinan ada yang terpaksa m...
Peringatan Keras Korea Utara Polis Sedia Hadapi Sebarang Kemungkinan Kata Kpn

Peringatan Keras Korea Utara Polis Sedia Hadapi Sebarang Kemungkinan Kata Kpn

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 194 hits
March 23 2021 Polis Diraja Malaysia bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan yang boleh berlaku susulan tindakan Korea Utara memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata semuanya b...
Sawit Kinabalu Sedia Collaborate In Beef Bird S Nest Production

Sawit Kinabalu Sedia Collaborate In Beef Bird S Nest Production

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 415 hits
Safar receiving the 70 inch television and 112 sets of 42 inch television from Bacho witnessed by Hajiji Bung Moktar Hashim and Hashim KOTA KINABALU Sawit Kinabalu Group has signed a memorandum of understanding with the Sabah Economic Dev
Kematian Nik Khatijah Ikram Sedia Beri Kerjasama Kepada Polis

Kematian Nik Khatijah Ikram Sedia Beri Kerjasama Kepada Polis

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 434 hits
FAZLI RADZIPertubuhan IKRAM Malaysia sedia memberi kerjasama penuh dengan polis berhubung siasatan kematian seorang kakitangannya di sebuah rumah di Taman Bangi Jalan Reko Kajang semalam Pejabat Setiausaha Agung Pertubuhan IKRAM Malaysia da...
Pasukan Futsal Ini Kecewa Kerana Kl City Fc Rembat Nama Pasukan Mereka

Pasukan Futsal Ini Kecewa Kerana Kl City Fc Rembat Nama Pasukan Mereka

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 188 hits
Baru baru ini Kuala Lumpur United FC telah menukar nama mereka menjadi Kuala Lumpur City FC Perkara itu disahkan oleh badan pentadbir Liga Malaysia MFL dalam satu kenyataan ringkas Di mana selain daripada nama logo pasukan juga ditukar kepa...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan