Tarif Air Naik 22 Sen Mulai Bulan Depan


 


PETALING JAYA: Tarif air baharu akan dilaksanakan terhadap pengguna domestik di Semenanjung dan Wilayah Persekutuan Labuan mulai 1 Februari depan membabitkan kenaikan purata sebanyak 22 sen bagi setiap meter padu.
Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) berkata, pelarasan tarif air itu dilaksanakan mengikut Mekanisme Penetapan Tarif (TSM) bagi pengguna kategori domestik.

Menurutnya, di bawah TSM struktur dan komponen tarif akan diseragamkan untuk negeri-negeri di Semenanjung dan Wilayah Persekutuan Labuan manakala tarif air akan dikaji semula setiap tiga tahun untuk memastikan keselarasan dalam penentuan bayaran.
“Pelarasan tarif air bagi kategori domestik tidak lagi boleh ditangguhkan agar tidak menjejaskan kemapanan industri perkhidmatan air dalam jangka masa panjang sekali gus memberi impak kepada kualiti perkhidmatan bekalan air yang dinikmati oleh rakyat.
“Justeru, pelarasan tarif air yang mencerminkan kos bekalan air sangat penting bagi membolehkan operator air meningkatkan tahap perkhidmatan dalam membekalkan air yang berkualiti secara berterusan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Menurut SPAN, melalui semakan tarif tersebut, operator air lebih bersedia untuk membuat pelaburan berterusan bagi membangunkan infrastruktur sistem bekalan air.
“Antara lain untuk membina atau menaik taraf loji rawatan air, membuat penggantian paip usang, melaksanakan penyenggaraan secara berkala dan menangani aduan dengan lebih cekap demi menjamin kelangsungan perkhidmatan bekalan air dan sekali gus memenuhi ekspektasi pengguna,” katanya.

Bagaimanapun, menurut agensi itu, kenaikan sebanyak 22 sen yang dilaksanakan masih rendah dan tidak dapat menampung kos sebenar penyediaan perkhidmatan bekalan air sebanyak RM1.75 bagi setiap meter padu berdasarkan rekod sebenar tahun 2022.
“Walau bagaimanapun, bagi meminimumkan impak kenaikan ke atas bil air bulanan rakyat, operator bekalan air di negeri masing-masing disaran untuk meneruskan inisiatif sedia ada iaitu memberikan bantuan kepada pengguna domestik secara bersasar seperti pemberian rebat kepada golongan B40,” katanya.
Dalam pada itu, SPAN juga menyeru supaya pengguna untuk bersama-sama mengamalkan penggunaan air secara berhemat dengan mengambil beberapa lankah seperti menggunakan produk cekap air di bawah Skim Pelabelan Produk Cekap Air oleh SPAN. “Memeriksa dan membaiki sebarang kebocoran paip dan pili air di premis masing-masing dan memasang sistem penuaian air hujan dan penggunaan air kitar semula sebagai sumber air alternatif untuk kegunaan bukan minuman,” katanya. – UTUSAN

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2024/01/tarif-air-naik-22-sen-mulai-bulan-depan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tarif Air Kelantan Naik 23 Sen

Tarif Air Kelantan Naik 23 Sen

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 124 hits
Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara pada Rabu lalu mengumumkan tarif baharu air bagi kategori domestik di Semenanjung dan Labuan naik 22 sen bagi setiap meter padu berkuat kuasa 1 Feb PETALING JAYA Kelantan mengumumkan tarif air baharu untu...
Tarif Air Naik Kerajaan Pahang Sedang Pertimbang Cadangan Beri Subsidi Bantu B40 Di Negeri Ini

Tarif Air Naik Kerajaan Pahang Sedang Pertimbang Cadangan Beri Subsidi Bantu B40 Di Negeri Ini

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 100 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang sedang mempertimbangkan cadanagn bagi melaksanakan subsidi air kepada rakyat bergolongan B40 di negeri itu Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata perkara itu akan dibincangkan bersama Pen...
Ambil Masa 5 Bulan Saja Kawasan Hijau Di Mekah Meningkat Naik 600

Ambil Masa 5 Bulan Saja Kawasan Hijau Di Mekah Meningkat Naik 600

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 63 hits
Untuk info ramai keadaan di tanah Arab hingga ke hari ini telah mencapai 600 peratus kawasan hijau dan ia hanya mengambil masa selama lima bulan saja Ogos 8211 Disember 2023 Pusat Pembangunan Penanaman Tumbuhan dan Menangani Kegersangan Gun...
Muat Naik Kenyataan Sokong Palestin Pemain Bola Sepak Dihukum Penjara 8 Bulan

Muat Naik Kenyataan Sokong Palestin Pemain Bola Sepak Dihukum Penjara 8 Bulan

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 92 hits
Siapa sangka seorang pemain bola sepak dijatuhkan hukuman penjara lapan bulan hanya kerana menunjukkan sokongannya terhadap rakyat Palestin Tidak cukup dengan itu pemain asal Algeria yang dikenali ramai sebagai Youcef Atal itu Beliau turut ...
Pantang Nampak Air Tak Nak Naik Berenang Buat Anak Jadi Berani

Pantang Nampak Air Tak Nak Naik Berenang Buat Anak Jadi Berani

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 90 hits
Pantang nampak Anak anak mana yang tidak suka main air Bila sudah mandi manda jawabnya susah hendak naik Terpaksalah ibu menunggu berjam jam lamanya Bermain air dan berenang sebenarnya dapat memberi keseronokkan kepada mereka kerana air ber...
Murid Berdepan Detik Cemas Air Naik Ketika Sesi Pembelajaran

Murid Berdepan Detik Cemas Air Naik Ketika Sesi Pembelajaran

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 161 hits
Foto NSTP JOHOR BAHRU Warga Sekolah Kebangsaan Kampung Maju Jaya di Kempas di sini berdepan dengan detik mencemaskan selepas sekolah berkenaan dilanda banjir ketika sesi petang persekolahan dimulakan pada tengah hari ini Seorang ibu murid Z...
Sweet Banget Polwan Perwira Pertama Kali Naik Pangkat Bareng Suami Disiram Air Kembang

Sweet Banget Polwan Perwira Pertama Kali Naik Pangkat Bareng Suami Disiram Air Kembang

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 109 hits
Sweet Banget Polwan Perwira Pertama Kali Naik Pangkat Bareng Suami Disiram Air Kembang
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Pet Expo Midvalley 2024

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


A First Date With Onew At Guess Onew Fanmeeting 2024

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation