Tanda Tanda Awal Kehamilan Bermula Minggu Pertama Usia Kandungan


Assalamualaikum,
selamat Petang.
Blogpost kali ini, Fiza nak kongsikan tentang tanda-tanda mengandung yang akan muncul di awal kehamilan berdasarkan pengalaman sendiri.
Tanda-tanda ini akan mula dirasai seawal minggu pertama dan kedua kehamilan. Tapi, untuk anak pertama mungkin kita tak perasan pun ianya berlaku. Kan? betul tak?
Sumber dari pexels.comJadi, apa kata kita lihat satu persatu tandanya. Pada yang pernah mengalaminya, bolehla bagi komen di ruangan komentar. Mana tahu, apa yang kita alami tak sama. Sama-sama kita kongsikan ilmu dan pengalaman yeah.
Okeh! Jom kita check...

1. Lambat Datang HaidBenda pertama yang kita kena kenalpasti, nak tahu hamil ke tak adalah berkaitan dengan datang bulan. Macam Fiza sendiri, Fiza sejenis haid normal di mana setiap bulan Fiza akan melalui fasa datang bulan yang konsisten.
Jadi, setiap kali datang haid Fiza akan catat tarikh bila start, bila habis. Jadi senang nanti nak kira due date bersalin jika betul-betul mengandung. Yelah! nanti bila daftar buku pink, perkara paling penting nurse akan tanya ialah... Bila tarikh hari pertama last period kita.
Sumber dari pexels.comSekiranya dah terlewat seminggu dari tarikh haid, Fiza biasanya akan buat Urine Pregnancy Test (UPT) sendiri di rumah. Waktu terbaik untuk buat UPT adalah pada awal pagi, selepas bangun dari tidur. Ini kerana hormon hCG berada dalam jumlah yang tinggi pada waktu tersebut. Tu doktor yang kata ye. Hehe...
Selalunya, kalau buat UPT dalam masa seminggu selepas tarikh sepatutnya datang haid, UPT akan kelihatan samar-samar. Tu result yang Fiza dapatlah yea. Kemudian, Fiza akan ulang buat UPT pada minggu ketiga. In Shaa Allah, masa tu keputusannya dah jelas dah.
Bila dah nampak result samar-samar tu, kalau nak cepat dapatkan kepastian bolehla buat pemeriksaan di klinik. Macam Fiza, Fiza akan buat pemeriksaan di klinik selepas 4 minggu. Senang, sebab masa tu keputusan UPT dah clear. So, tak perlula nak selalu sangat ke hospital. Sekiranya terlalu awal, dikhuwatiri keputusannya tak jelas. 

2. Kerap Keluar Masuk TandasKemudian, tanda yang kedua pulak. Selalu rasa macam nak kencing, padahal air kencing tak banyak mana pun. Mungkin bagi yang banyak minum air tak perasan kot dengan tanda ni.
Tapi, kalau Fiza memang ketarala perubahannya. Al-maklumlah kekadang Fiza ada masa memang kurang minum air kosong jugak. 4 kali mengandung, 4 kali juga mengalami perubahan yang sama. 
Sebenarnya...
Menurut laman hellodoktor, ianya berlaku adalah disebabkan oleh peningkatan pada isipadu darah di dalam badan kita yang akhirnya akan menyebabkan buah pinggang kita menapis lebih banyak air. That why, kita akan kerap kencing.

3. Perut Mengeras Seperti Masuk AnginSelain keluar masuk tandas, tanda lain yang akan muncul adalah seperti perut asyik mengeras, berangin. Padahal, masa makan tak pernah skip.
Jangan risau, ia adalah disebabkan oleh perubahan hormon yang berlaku. Kesannya akan menyebabkan sistem penghadaman kita menjadi perlahan lalu penyebabkan kembung perut berlaku.

4. Pendarahan RinganFiza jugak pernah mengalami pendarahan ringan (tompok-tompok darah) pada minggu sepatutnya period. Kali pertama Fiza mengalaminya adalah sewaktu mengandungkan anak kedua kami. Period pun dalam masa sehari je. keluar darah setompok sebesar duit syiling 50 sen, lepas tu dah takde dah. 
Sumber dari pexels.com
Mulanya, Fiza ingatkan tak pregnant. Maybe, disebabkan kepenatan kot sebab masa tu Fiza masih lagi bekerja. That why, darah tak keluar banyak. Tu jela yang Fiza fikirkan pada masa tu.
Bila dah seminggu dua berlalu, barulah macam-macam Fiza rasa. Rupanya, keluar darah sikit jugak merupakan salah satu daripada tanda-tanda awal kehamilan. Nasib baik la tak aktif sangat buat aktiviti outdoor masa tu. Kena take noted! yeah. 

Sebab...
Dikatakan apabila persenyawaan telah berjaya, janin akan dibenamkan ke dalam dinding rahim bagi mendapatkan nutrien sepanjang tempoh kehamilan. Proses tersebut akan menyebabkan pendarahan ringan yang sering kali disertakan dengan simptom kejang perut.
Walaubagaimana pun, tak semua orang akan mengalaminya. Fiza sendiri pun cuma mengalaminya semasa mengandung kali kedua. Mengandung anak pertama, ketiga dan keempat takde pulak.

5. Lesu Dan Mudah MengantukKemudian, kita juga akan mengalami kelesuan di awal kehamilan. Pendek kata, asyik nak tidur je keje.

6. Payudara Membesar Dan Terasa SakitOk! tanda keenam ni untuk first pregnancy, memang tak perasan. Tapi, macam Fiza memang akan alert dengan perubahan badan. If kita hamil, kita akan mulai rasa sakit di bahagian payudara. Pendek kata, kita akan rasa tak selesa. Munculnya rasa sakit ini adalah disebabkan oleh peningkatan jumlah hormon progesteron serta estrogen dalam badan ibu hamil.

7. Emosi Tidak MenentuDalam tempoh masa seminggu kehamilan juga, kita akan merasa sangat sensitif. Cepat sedih dan marah. Orang di sekeliling sepatutnya memahami kerana ia adalah perkara yang sukar dielakkan dek kerana berlakunya peningkatan hormon secara drastik.
Perubahan asing tubuh, kesakitan di sana-sini juga menjadi penyumbang kepada perubahan emosi wanita yang sedang hamil. 

KesimpulanItu antara 7 tanda yang Fiza pernah alami dalam minggu pertama atau kedua kehamilan. Pada Fiza, jika merasakan diri hamil... Sebaiknya segeralah berjumpa dengan doktor. Macam Fiza, dulu first baby... Minggu kedua dah ke klinik buat pemeriksaan sebab tak ada pengalaman kan. Takut jugak kena marah dengan nurse atau doktor. Tapi, bila dah mengandung anak kedua... Selepas 4 minggu baru Fiza daftar buku pink, sebab ada klinik dorang tak nak bukak buku pink terlalu awal. 
Semoga apa yang Fiza kongsikan kali ini, akan memberi manfaat buat mereka yang bakal bergelar ibu. Mudah-mudahan hendaknya. Aamiin... In Shaa Allah, next blogpost Fiza akan kongsikan pulak tanda-tanda kehamilan pada trimester pertama atau 3 bulan pertama kehamilan. Jumpa lagi di next blogpost yeah!
Terima kasih kerana sudi baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.fizacrochet.com/2022/03/tanda-tanda-awal-kehamilan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuat Anak Ibu Dari Usia Kandungan 21 Minggu Bertahan Ibu Reda Ayyash Pergi

Kuat Anak Ibu Dari Usia Kandungan 21 Minggu Bertahan Ibu Reda Ayyash Pergi

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 238 hits
Ujian setiap orang berbeza Percayalah apa yang berlaku pasti ada hikmahnya Begitu juga bagi seorang ibu ini yang mengharapkan bayi yang dikandung sihat dan selamat dilahirkan Namun andai kata bukan rezeki kita Allah Lebih Mengetahuinya Kisa...
Usia Kandungan Cecah 5 Bulan Peminat Puji Seri Bumil Honey Lee

Usia Kandungan Cecah 5 Bulan Peminat Puji Seri Bumil Honey Lee

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 123 hits
Rasanya ramai yang tidak sabar menantikan Honey Lee melahirkan anak sulungnya nanti kan ARTIKEL BERKAITAN Lebih senang menjauhkan diri daripada perhatian umum wanita itu menarik perhatian ramai apabila memuat naik gambar penuh di Instagram ...
Contraction 5 Minit Sekali Kandungan Baru 30 Minggu Yana Lee Panik Sesak Nafas

Contraction 5 Minit Sekali Kandungan Baru 30 Minggu Yana Lee Panik Sesak Nafas

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 189 hits
Selepas pulang dari mengerjakan umrah beberapa hari yang lalu pemilik jenama Leeyana Rahman atau lebih mesra di sapa Yana Lee berkongsi khabar duka selepas disahkan positif Covid 19 bersama suami dan anaknya Tiara Lufya Diuji dengan virus i...
Dapat Anak Di Usia 76 Tahun Kim Yonggun Ulas Skandal Arah Kekasih Muda 39 Tahun Gugur Kandungan

Dapat Anak Di Usia 76 Tahun Kim Yonggun Ulas Skandal Arah Kekasih Muda 39 Tahun Gugur Kandungan

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 184 hits
Ingat tak mengenai kisah pelakon veteran Kim Yong gun yang meminta kekasih lebih muda 39 tahun untuk menggugurkan anak mereka pada tahun lalu ARTIKEL BERKAITAN Menerima kecaman ramai dek keputusan itu lelaki berusia 76 tahun itu akhirnya me...
Pasangan Usdjpy Akan Menghampiri Sasaran Kedua Kami Pada Awal Minggu Ini

Pasangan Usdjpy Akan Menghampiri Sasaran Kedua Kami Pada Awal Minggu Ini

papar berkaitan - pada 21/2/2022 - jumlah : 141 hits
Pasangan mata wang USD JPY berada di bawah tekanan Minggu lepas kami mendapati bahawa harga terdedah untuk jatuh dari 115 55 ke arah 115 pada mulanya dan ke arah 114 60 pada fasa kedua Setakat ini harga telah mencapai sasaran pertama kami p...
Tanda Tanda Pertama Untuk Hawks Eropah Harga Di Zon Euro Meningkat

Tanda Tanda Pertama Untuk Hawks Eropah Harga Di Zon Euro Meningkat

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 109 hits
Goldman Sachs menaikkan ramalan harga pengguna pada tahun 2022 Penganalisis bank itu percaya bahawa kenaikan harga tenaga yang disebabkan oleh konflik di Ukraine berkemungkinan akan mendorong inflasi di zon euro ke puncak baru pada bulan Me...
Ibu Ada Gdm Tolong Jangan Culas Check Semula Lepas 6 Minggu Berpantang Ada Risiko Untuk Kehamilan Seterusnya

Ibu Ada Gdm Tolong Jangan Culas Check Semula Lepas 6 Minggu Berpantang Ada Risiko Untuk Kehamilan Seterusnya

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 136 hits
Komplikasi ketika kehamilan seperti diabetes gestasi atau kencing manis bukanlah sesuatu yang boleh diambil mudah oleh wanita Sebab itu penting untuk ibu yang ada sejarah GDM untuk membuat pemeriksaan semula selepas 6 minggu tempoh berpanta...
Jakarta Ppkm Level 3 Ancol Wajibkan Anak Usia Di Atas 6 Tahun Vaksin Dosis Pertama

Jakarta Ppkm Level 3 Ancol Wajibkan Anak Usia Di Atas 6 Tahun Vaksin Dosis Pertama

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 142 hits
Sedangkan pengunjung anak yang berusia di bawah enam tahun walau belum divaksin tetap dibolehkan masuk Asal didampingi orang tua yang sudah divaksinasi minimal dua kali
Covid 19 Pkrc Maeps Serdang Terima Pesakit Pertama Video

Covid 19 Pkrc Maeps Serdang Terima Pesakit Pertama Video

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 273 hits
Covid 19 PKRC MAEPS Serdang Terima Pesakit Pertama VIDEO Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid 19 Zon Wilayah Tengah di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang menerima kes pertama jam 4 50 petang semalam Pengarah Hospital Kuala Lumpur Datin Pad...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi