Tak Perlu Tanya Bila Nak Ada Anak Bila Nak Tambah Anak Nak Ada Zuriat Bukan Order Harini Esok Sampai


Tanyalah kepada mana-mana pasangan berkahwin, apakah soalan yang kerap ditanya kepada mereka. Pastinya jawapan yang akan anda terima adalah soalan mengenai kehadiran cahaya mata.

Kehadiran cahaya mata
Tanpa mengira musim, sama ada perayaan, cuti sekolah atau mungkin sekadar terserempak di pusat membeli-belah, pertanyaan “Bila nak dapat anak?” pastinya soalan yang kerap diterima pasangan berkahwin, tidak kira sama ada sudah lama berkahwin atau baru berkahwin.
Tetapi sedarkah anda bahawa ia mungkin 1 soalan sensitif kepada penerimanya? Alaaa…takkan tanya soalan tentang cahaya mata pun tidak boleh, sekadar nak beramah mesra, bertanya khabar.
Ia mungkin tidak mendatangkan masalah bagi pihak anda. Malahan memang persoalan itu seperti 1 amalan budaya dalam masyarakat kita. Tetapi percayalah, soalan itu mempunyai pecahan tersendiri.
Jika tidak mempunyai anak, pasti akan ditanya “Bila nak dapat anak?”, tetapi apabila sudah mempunyai zuriat, soalan lain pula yang timbul, seperti “Tiada perancangan nak tambah anak ke?” serta pelbagai soalan lain.
Boleh bayangkan jika pasangan berkahwin yang menerima soalan itu sebenarnya berdepan dengan beberapa kesulitan atau masalah peribadi lain yang tidak anda ketahui? Sebab itu ada yang mengatakan soalan berkaitan kehadiran cahaya mata sangat sensitif.
Isu sensitif kepada pasangan berkahwin
Kenapa dikatakan sebagai 1 soalan sensitif? Kebanyakan pasangan yang berkahwin, pastinya ingin memiliki zuriat sendiri dalam fasa perkahwinan. Namun untuk hamil ia bukanlah perkara mudah seperti membuat pesanan dalam talian. Order hari ini, esok sampai.
Ada pasangan berkahwin yang perlu menunggu bertahun-tahun untuk hamil. Malahan ada juga pasangan yang akhirnya memilih untuk melakukan rawatan kesuburan IVF, setelah beberapa atau berbelas tahun menunggu kehadiran si comel.
Hanya mereka yang pernah melalui kesukaran itu dapat memahami mengapa soalan berkaitan zuriat adalah sangat dan terlalu sensitif untuk ditanyakan kepada mana-mana pasangan.
3 sebab anda patut elakkan soalan mengenai cahaya mata
Jika anda masih tidak berpuas hati dengan penjelasan di atas tentang mengapa patut berhenti bertanyakan tentang cahaya mata kepada pasangan berkahwin, berikut Hello Doktor senaraikan 3 sebab lain. Antaranya:
Kebahagiaan adalah 1 perkara subjektif
Seperti kecantikan, kebahagiaan juga adalah 1 yang subjektif. Ada pasangan berkahwin yang mahukan anak kerana ada yang berasakan kehadiran anak adalah 1 kegembiraan terbaik dalam hidup dan ada yang sebaliknya.
Untuk menganggap bahawa semua pasangan berkahwin perlu mempunyai anak, terutamanya apabila mereka tidak pernah mengatakan tentang keinginan untuk memilikinya, boleh dikatakan sebagai 1 perkara yang kurang wajar. Itu adalah hak individu dan pilihan setiap pasangan.
Antara selebriti yang membuat pilihan untuk tidak memiliki anak antaranya seperti Oprah Winfrey, Cameron Diaz, Renée Zellweger dan juga Rachael Ray. Setiap daripada mereka mempunyai alasan tersendiri mengapa mereka tidak mahu memiliki anak.
2.Menyebabkan hati terluka
Kita tidak tahu apa yang dilalui oleh seseorang individu itu. Sesetengah pasangan mungkin mahukan anak tetapi berhadapan dengan beberapa masalah berkaitan kesuburan. Antaranya seperti:
Pengasas Facebook, Mark Zuckerberg dan isterinya, Priscilla Chan melalui 3 kali keguguran sebelum menerima kehadiran zuriat yang pertama
Bekas Presiden Amerika Syarikat, Barack dan Michelle Obama mengalami keguguran sebelum mendapat kedua-dua anak perempuan mereka melalui rawatan kesuburan IVF
Bintang drama Friends, Courteney Cox melalui 7 kali keguguran sebelum kehadiran anak perempuannya. Dia mempunyai masalah mutasi gen MTHFR – menimbulkan risiko penggumpalan darah yang menyebabkan keguguran
Lebih kurang 10% wanita berdepan kesukaran untuk hamil atau kekal hamil. Sementara 13.5% daripada kehamilan berakhir dengan keguguran. Angka ini akan semakin meningkat seiring dengan peningkatan usia seseorang wanita.
Bagi sesetengah individu, perjalanan untuk mengandung perlu ditempuhi dengan kesakitan, kesukaran dan kehilangan. Ini kerana mereka perlu melalui fasa keguguran, melakukan pusingan rawatan kesuburan berkali-kali dan menunggu dengan penuh harapan setiap kali menguji kit kehamilan setiap bulan.
Belum bersedia
Ada sesetengah pasangan berkahwin mungkin mengelak untuk memperolehi zuriat berikutan beberapa halangan dan masalah dalam kehidupan.
Memang kita akan mengatakan anak itu pembawa rezeki, namun sebagai ibu bapa pastinya kita mahu memberikan yang terbaik untuk anak-anak, bukan?
Ada juga pasangan yang masih belum bersedia untuk memiliki anak. Mereka mungkin memerlukan masa untuk memikirkannya dengan sedalam-dalamnya. Ini kerana mendapat anak bukanlah 1 perkara yang boleh dibuat main-main.
Masalah berkaitan kewangan, kesihatan diri yang kronik serta ketidaksediaan untuk mempunyai anak boleh menjadi faktor mengapa pasangan berkahwin tidak mahu memiliki zuriat.
Bergantung kepada keadaan
Jika anda memang rapat dengan pasangan tersebut, mungkin ia tidak menjadi masalah untuk anda bertanyakan kepada mereka tentang zuriat. Namun sebaiknya, elakkan daripada bertanyakan soalan sedemikian. Ini kerana jika mereka ingin berkongsi kepada anda mengenai cahaya mata, sudah tentu anda akan dimaklumkan tanpa perlu bertanya.
Manakala kepada pasangan yang kerap menerima soalan “Bila nak dapat anak?”, mungkin anda boleh memberikan jawapan seperti “Doakan kami agar dipermudahkan urusan memiliki zuriat”, daripada menganggap soalan demikian seakan ingin menyibuk dengan kehidupan anda.
Walau apapun, bagi pasangan berkahwin yang sedang berusaha mendapatkan zuriat, Jangan pernah berputus asa, okay?
Sumber: Hello Doktor
The post Tak Perlu Tanya Bila Nak Ada Anak, Bila Nak Tambah Anak. Nak Ada Zuriat Bukan “Order” Harini Esok Sampai appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-perlu-tanya-bila-nak-ada-anak-bila-nak-tambah-anak-nak-ada-zuriat-bukan-order-harini-esok-sampai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kegilaan Terbaru Bayam Brazil Demi Nak Pulihkan Penyakit Anemia Anak

Kegilaan Terbaru Bayam Brazil Demi Nak Pulihkan Penyakit Anemia Anak

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 319 hits
assalamualaikum dan salam sejahtera semoga semua readers sihat sebaiknya now Malaysia dah naik ranking berkaitan penularan COVID 19 Allahu berkat bulan Rejab ni sama2 la kita umat Islam berdoa agar sentiasa dipelihara dari penyakit berjangk...
Anak Merayu Nak Bf Tak Sampai Hati Tapi Dah Sampai Masa Kena Wean Off Juga

Anak Merayu Nak Bf Tak Sampai Hati Tapi Dah Sampai Masa Kena Wean Off Juga

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 219 hits
Kebanyakan ibu pasti merasa sedih jika sampai fasa untuk bercerai susu Risau jika anak tidak mendapat nutrisi yang sepatutnya atau gusar mungkin anak akan menjauhkan diri jika sudah tidak menyusu badan Bercerai susu adalah satu proses di ma...
Nak Letak Nama Anak Lelaki Huruf H

Nak Letak Nama Anak Lelaki Huruf H

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 938 hits
Berangan tak salah So nak berangan letak nama anak lelaki huruf H Bermula dari huruf H sebab nama mr hubby dari H Nama abah adik2 lelaki k fiezz pun nama ke 2 bermula dari H Jadi anak lelaki kitaorang nanti nak letak bermula dari H juga Nam...
Parti Amanah Lupa Hari Ini Kahwin Takkan Esok Dapat Anak

Parti Amanah Lupa Hari Ini Kahwin Takkan Esok Dapat Anak

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 287 hits
Semalam Ketua Melaka AMANAH buat kerja munafik nak bubar Dun Melaka kononnya nak beri mandat kepada rakyat Sebelum ini geng Amanah ni kata bubar Parlimen membazir duit rakyat Mereka puak AMANAH boleh tukar kenyataan atas kepenting isi perut...
Tak Dapat Nak Selamatkan Suami Hilang Isteri Amp 6 Anak Ditemui Rentung Dalam Kebakaran

Tak Dapat Nak Selamatkan Suami Hilang Isteri Amp 6 Anak Ditemui Rentung Dalam Kebakaran

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 303 hits
Malang tidak berbau Terbaru di Kampung Bandau Membakut sabah hari ini melaporkan seorang ibu bersama enam orang anaknya ditemui rentung selepas terlibat dalam satu kebakaran Kejadian berlaku awal pagi tadi rumah kayu yang didiami keluarga t...
Bila Anak Nak Bercakap Mata Kita Melekat Di Handphone Anak Simpan Dalam Hati

Bila Anak Nak Bercakap Mata Kita Melekat Di Handphone Anak Simpan Dalam Hati

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 236 hits
Jangan fikir anak anak masih kecil kita ada hak untuk menidakkan emosi serta perasaan anak anak Mereka juga manusia sama seperti kita Ada masanya tersentuh dengan perbuatan kita Sebagai ibu ayah kita harus lebih peka dan ambil peduli dengan...
Anak Bagi Syarat Pada Bapa Kalau Nak Diorang Balik Kampung Pasang Aircond Dulu

Anak Bagi Syarat Pada Bapa Kalau Nak Diorang Balik Kampung Pasang Aircond Dulu

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 284 hits
Ceritanya seperti seakan akan sama dengan cerita yang viral semalam Namun benar atau tidak hanya empunya cerita sahaja yang tahu Mungkin kebetulan atau mungkin kisah lama yang kelihatan sama Hajat si bapa melihat anak menantu dan cucunya pu...
Kenapa Api Tu Panas Dan Banyak Lagi Soalan Pelik Dari Anak Layankan Sebab Dia Baru Nak Kenal Dunia

Kenapa Api Tu Panas Dan Banyak Lagi Soalan Pelik Dari Anak Layankan Sebab Dia Baru Nak Kenal Dunia

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 337 hits
Bertanya itu adalah cara anak cuba memahami dunia ini Jika ibu bapa para guru dan datuk nenek marah mereka bertanya maka apa yang terjadi anak anak itu membesar dengan perasaan ingin tahu yang telah mati atau yang mengarah kepada perkara ya...
Vitamin Tambah Selera Makan Anak Yang Cerewet

Vitamin Tambah Selera Makan Anak Yang Cerewet

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 629 hits
Dapat anak yang memilih makan memang buat kepala ibu pening Dah macam macam cara buat Dah macam macam menu disediakan Anak tetap tak nak makan Runsing kan Bukan anda je yang alami masalah ni Saya faham sebab saya dan ramai ibu ibu diluar Th...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Staycation Di Flemington Hotel Taiping



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024

Tarikh Bayaran Gaji Ogos 2024

Sophia Liana Mahal Chord

Beratnya Tantangan Rusaknya Moral Dari Luar Dan Dalam By Dr Hm Rakib S

Euro Berjaya Melepasi Cabaran