Tak Ingin Di Jejaki


 

Assalamualaikum..
Pernah tak korang rasa macam tak nak di jejaki? Aku pernah!.hahaha. aku tanya aku jawab sendiri.Ya! memang benar, aku kebelakangan ni rasa macam tak suka di jejaki oleh mereka yang aku tak sukai. Jangan jejaki aku! Kiranya aku tidak hubungi kamu. Titik!
Tapi..terkadang aku rasa seolah aku di jejaki..di hantui..oleh masa lalu. Move on! pandang ke depan. Teruskan melangkah! Terkadang apa yang aku cakap, tulis, selalunya di tujukan pada diri aku sendiri. Ketika aku bercakap tentang motivasi, saat itu aku perlukan motivasi itu, saat aku menasihati, akulah yang paling memerlukan nasihat itu. Jika kalian terasa, nah! Bukan salah aku.hahaha. Ops, aku gurau je. Jika korang nak ambil kata-kata aku untuk diri sendiri, silakan. Aku izinkan, moga ianya bermanfaat.
Masa lalu sebenarnya untuk di ambil pelajaran daripadanya, bukan untuk di ingati lantas sakit hati sendiri. Biarkan masa lalu pergi, kerana ianya sememangnya telah pergi dari hidup kita, dan tidak akan kembali. Kenapa aku cakap tentang masa lalu ni? Aku sedih? Aku rindukan masa lalu aku? Nope! Tidak sama sekali! Aku langsung tidak mahu ingati masa lalu aku, walau ada yang berkata 'Oh, jika dapat di putarkan masa, aku akan..blablabla". Tidak! Tidak bagi aku. Aku jujurnya tidak ingin putar masa lalu kembali. Biarlah ianya berkubur bersama masa..cewah!hahaha. Eh, aku serius tau!
Kebelakangan ni aku asyik tertanya pada diri aku, menyesalkan aku dengan masa lalu? Rindukah aku pada masa laku? Sekali lagi jawapan aku tidak! Cukuplah masa lalu aku mengajar aku tentang kehidupan, sekarang aku lebih menghargai hari ini yang aku jalani. Aku bahagia dengan hari ini. Tersangat bahagia..Alhamdulillah.
Betapa aku tidak ingin di jejaki oleh masa lalu, aku ingin lupuskan blog ni, aku buka blog baru, aku delete balik, aku kekalkan blog ni, sebab blog ni banyak kenangan pada aku, jerih-perih aku dengan kehidupan aku, banyaknya aku coret di sini. Aku suka menulis, tapi lately aku banyak luangkan masa aku dengan yang tersayang di alam nyata. Aku lebih bahagia begitu. 
Tapi aku baru teringat akan seorang penulis yang aku follow sebelum ni, Ustaz Pahrol Mohd Juoi, aku selalu baca blog dia dulu, aku lawat balik blog dia, lawat laman facebook dia, dia ada menulis yang dia berdoa agar Allah pelihara jari dan otaknya, agar dia mampu terus menulis dan berdakwah dengan tulisan dan lisan. Allah! aku teringatkan blog ni. Agak lama aku berhenti menulis.
Jika dulu aku menulis untuk menghilangkan rasa yang negatif, tapi hari ini aku tekad untuk menulis kembali (jika di berikan masa luang) untuk menukilkan kata-kata sekiranya ia mampu di nilai sebagai usaha aku dalam memanfaatkan orang ramai walaupun aku tahu sekarang lebih banyak media massa yang terkini yang sering kali di lawati selain blog, tapi aku ingin kembali menulis, untuk kalian dan juga untuk diri aku sendiri.
Akhir sekali, pesan aku (terutamanya pada diri sendiri), nikmatilah hidup hari ini. fokuslah pada hari ini. Tinggallah masa lalu, kerana ianya telah berlalu, tidak dapat kita ulangi atau ubah lagi dan jangan risau akan masa depan kerana ianya belum terjadi dan belum pasti akan terjadi.
Ok..aku beransur dulu, sekian.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaradengantuhan.blogspot.com/2024/10/tak-ingin-di-jejaki.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengapa Israel Ingin Melanyak Selatan Lubnan

Mengapa Israel Ingin Melanyak Selatan Lubnan

papar berkaitan - pada 4/10/2024 - jumlah : 58 hits
Di Pretoria Afrika Selatan suhu tengah hari di awal musim semi nyaman sekali Ada dingin ada matahari dan ada Hassan pemuda dari Beirut yang saya kenal di konferens Artivism Hari Ahad toko banyak yang tutup dan kami rasa terseksa terkurung d...
Nikmati Kopi Lovns Dengan Cawan Berinsulasi Ais Pertama Dunia

Earth Symphony Green Cirque Fest 2024 A First Of Its Kind Eco Circus Celebrating Sustainability In Southeast Asia

Zaman Sekarang Rakam Dulu Baru Tolong

Auditors And The Bottomless Money Pit Called Taxpayer

Lg Shines At Idea 2024 Two Gold Awards Celebrate Innovative And Inclusive Design

2 Perkara Islam Pilihan Pas Tahniah Mb Johor

The Death Of Journalism In Malaysia

Vietjet And Honeywell S Agreement A Milestone For Greener And Cleaner Aviation


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Mr Hiiragi s Homeroom Yang Diadaptasi Ke Siri Malaysia Kelas Tahanan Cikgu Hiragi

5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat


Ai Dance Workouts A Fun New Way To Stay Fit At Home

Penipuan Seorang Ulama Dalam Politik Bukan Hal Kecil Walaupun Sekali

Ayah Tak Sempat Jemput Tetamu Majlis Sambut Menantu

Sebutan Kedua Tuntutan Cerai Fazura Fattah Esok

Ramai Dari Umno Masih Pegang Jawatan Lantikan Politik

Tokoh Terkemuka Aswaja Kalah Saman Dengan Menantu Ini Fakta Kes