Syarat Sah Solat





Assalamualaikum semua kepada pembaca-pembaca blog "Mesra Ilmu". Hari ini, admin akan menerangkan tentang perkara yang wajib kita ingat dan tahu. Walaupun masing-masing tahu, tetapi kadang kala kita akan terlupa semua ini akan banyaknya urusan-urusan dunia yang lain. 

Perkara yang admin akan sampaikan adalah berkenaan tentang syarat-syarat sah dalam solat. 

Syarat sah solat maksudnya hendaklah ada lima syarat berikut barulah solat itu sah. Sekiranya salah satu di antara syarat ini tiada, maka solat itu tidak sah.


Syarat-syarat sah solat tersebut adalah : 

Mengetahui masuknya waktu itu dengan yakin. Sekiranya seseorang itu solat tanpa meyakini waktu, maka solatnya tidak sah walaupun tepat pada waktunya. Menghadap kiblat semasa mengerjakan solat bagi orang yang boleh melakukannya. Sekiranya orang uzur dan sakit yang tidak terdaya melakukan demikian, maka diberi kelonggaran ke atasnya menghadap ke mana-mana arah yang ia boleh tetapi hendaklah mengulangi solat tersebut apabila ia telah sembuh dari penyakitnya. Menghadap kiblat yang dimaksudkannya ialah dengan dada sahaja. Oleh itu berpaling muka semasa solat tidak membatalkan solat, cuma makruh sahaja. Tetapi kalau digerakkan kepala tiga kali berturut-turut maka batal solatnya.Menutup aurat sama ada ditempat yang sunyi atau ditempat-tempat awam. Aurat lelaki ialah dari lutut hingga pusat. Aurat perempuan pula ialah seluruh badan kecuali muka dan dua pergelangan tangan.Suci dari najis baik dari segi pakaian mahupun anggota badan dan juga tempat. Maksud tempat ialah tempat berdiri dua kaki, tempat sujud, tempat letak tangan dan juga tempat letak dua lutut. Suci dari hadas. Ertinya ia telah pun berwudhu’ dan juga telah mandi hadas. 

Kesimpulannya, apabila terdapat lima syarat yang telah disebutkan tadi maka solat itu kira sah.

Perhatian / Masalah
Wajib ke atas tiap-tiap orang yang mukallaf menutup auratnya diluar solat untuk dirinya dan orang lain yang tidak harus melihatnya kecuali darurat seperti berubat dan boleh dibuka sekadar yang diperlukan sahaja. Demikian juga semasa membuang air dan juga semasa beristinja’ dengan syarat di tempat yang tertutup. Batasan bagi perempuan di luar solat di tempat yang tertutup atau di hadapan mahramnya atau bersama-sama orang perempuan muslimat adalah di antara pusat dan lutut.Tetapi di hadapan lelaki yang asing (ajnabi) atau perempuan yang bukan Islam adalah seluruh badannya kecuali muka dan dua tapak tangan. Andainya pemandangan muka juga membawa kepada menimbulkan syahwat maka muka juga dikira aurat.
Suara perempuan tidak termasuk dalam erti kata aurat kerana isteri-isteri Rasulullah S.A.W. telah pernah bercakap dengan sahabat-sahabat dan mereka mendengar daripada isteri-isteri Nabi tentang hukum-hukum agama. Walaubagaimanapun diharamkan mendengar suaranya jika takut terpesona.
Jika seseorang sedang solat dan membawa najis yang tidak disedarinya kemudian baru diketahuinya selepas solat, maka wajib ia mengulangi semula solat tersebut.
Nota ini adalah peringatan kepada kita semua, agar ingatan dan serta rujukan untuk semua generasi Islam akan datang sebagai petunjuk diri.
Petikan ini diambil dari artikel yang sah dan lagi bernas nas-nasnya.

--- >> Kredit Mesra Ilmu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mesrailmu.blogspot.com/2013/08/syarat-sah-solat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Istisqa Di Mekah

Solat Istisqa Di Mekah

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 71 hits
Solat Istisqa di Masjidil Haram diimamkan oleh Sheikh Ghazzawi
Solat Istisqa Di Madinah

Solat Istisqa Di Madinah

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 72 hits
Solat Istisqa di Masjid Nabawi diimamkan oleh Sheikh Thubaity
Akibat Solat Hujung Waktu

Akibat Solat Hujung Waktu

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 114 hits
Gambar hiasan AKIBAT SOLAT DI HUJUNG HUJUNG WAKTU Para Malaikat menyeretnya pergi melalui orang ramai dan menuju ke arah api yang menjulang julang daripada neraka Jahannam Dia menjerit dan tertanya tanya jika ada mana mana orang yang akan m...
Solat Gerhana

Solat Gerhana

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 84 hits
Solat GerhanaDari Aisyah radhiyallahu anha Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda di antara tanda tanda kekuasaan Allah Gerhana ini tidak terjadi kerana kematian seseorang atau lahirnya se...
Kisah Benar Berpuluh Tahun Tinggal Solat

Kisah Benar Berpuluh Tahun Tinggal Solat

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 167 hits
Assalamualaikum kali ni nak cerita berkenaan dengan orang orang yang hampir lansung tak pernah solat tapi akhirnya apa yang terjadi Suatu ketika dulu semasa masih belajar di kolej pernah seorang ustazah menceritakan tentang apa yang beliau ...
Doa Selepas Solat

Doa Selepas Solat

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 413 hits
Dear readers Just want to share doa selepas solat yang biasa biasa tok imam doa Mudah mudahan berguna utk dihafal dan di doakan Aminnn
Panduan Solat Sunat Raya Di Rumah

Panduan Solat Sunat Raya Di Rumah

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 190 hits
Assalamualaikum dan Salam SejahteraMemandangkan Solar Sunat Eidulfitri di masjid tidak dapat dilakukan seperti biasa maka ramai yang terpaksa bersolat sunat di rumah sahaja Bagi mereka yang ingin melakukan Solat Sunat Eidulfitri di rumah bo...
Pemakluman Perubahan Waktu Solat Subuh Bagi Negeri Selangor

Pemakluman Perubahan Waktu Solat Subuh Bagi Negeri Selangor

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 134 hits
Assalamualaikum dan Salam SejahteraMakluman dari Waktu solat subuh di seluruh negeri Selangor akan mengalami perubahan mulai esok apabila ia akan ditambah sebanyak lapan minit dari waktu asal Maklumat penuh dalam kenyataan akhbar di bawah
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan