Sweetnya Allah



Suatu hari di kantin, rakan-rakan sibuk gosipkan diriku dengan seorang guru lelaki satu ‘batch’ induksi. Masing-masing tidak membantah kerana daerah yang sama dengan tempat aku mengajar. Tapi takdir Allah, ada seorang guru yang aku panggil dengan panggilan ‘akak’ menyapa.

“Akak tak kisah dengan siapapun awak akan pilih, tapi satu pesan akak apa yang kita inginkan mintalah dengan Dia dalam solat dhuha. Buatlah solat dhuha dan khabarkan hajat itu padaNya.”Aku terdiam. Setelah lama berfikir akhirnya tergerak hati ini untuk tunaikan solat dhuha. Selama ini aku sekadar membaca kelebihan orang yang tunaikan solat dhuha.

Sweetnya Allah dia sampaikan hidayah kepadaku melalui orang lain. Kini, impian untuk mendirikan rumahtangga telah tertunai meskipun bukan dengan lelaki tersebut.

Jam menunjukkan pukul 2 pagi, terdengar suara rengekan si kecil Zahra tanda lapar. Lantas aku bangkit untuk bancuh susu. Terdetik di hati kalaulah aku tunaikan solat tahajjud sementara menunggu Zahra habiskan susu lagi baik. Mungkin ini panggilan dari Allah untuk hamba yang dikasihiNya.

Sweetnya Allah dia kejutkan hamba-Nya untuk bangun malam dengan cara yang cukup lembut. Adakalanya kita bangun di tengah malam untuk buang air kecil dan lapar, itulah tandanya Allah bangunkan kita untuk merintih dan mengadu pada-Nya. Namun seringkali kita alpa dan lupa.

Seperti biasa aku menjalani rutin harianku setiap hujung minggu untuk memandu  balik ke Terengganu berjumpa suami dan anak.  Sesungguhnya hati manusia ini sering berbolak balik. Terdetik juga di hati kenapa aku tidak mendapat peluang seperti orang lain hidup bersama-sama suami dan anak-anak. Teringin sekali masak menu kegemaran mereka untuk makan tengahari dan malam. Menghabiskan waktu petang bersama-sama.

Tapi sweetnya Allah dia ingin tarbiyyah diriku dengan sifat sabar. Tanda kasih sayang-Nya kepada hamba. Barulah aku terfikir Allah rindu akan rintihanku. Mungkin apabila bersama dengan orang yang aku sayangi, masa untuk aku mengadu pada-Nya lebih singkat dari biasa.

Sweetnya Allah aku diajar  untuk menjadi seorang yang redha dengan ujian-Nya. Aku manfaatkan masa sepanjang perjalanan selama enam jam itu untuk berzikir dan berdoa kepada-Nya agar kami diberikan kesempatan untuk hidup bersama. Dengan imtihan ini aku kenal erti kasih sayang,lebih menghargai,bersyukur, perikemanusiaan dan sabar.

“… dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), ALLAH jualah yang Maha Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” (Al-Baqarah, ayat 216)Adakalanya kita persoalkan mengapa harus kita yang diuji dengan kesusahan dan kesakitan. Tapi pernahkah kita persoalkan mengapa kita yang harus mendapat kejayaan dan kenaikan pangkat ini, bukan orang lain?

Sweetnya Allah dia uji hamba-Nya untuk meningkatkan keimanan dan menghapus dosa-dosa silam jika kita redha dengan ujiannya. Di setiap kepahitan pasti ada kemanisannya.

“… di setiap kesulitan pasti ada kesenangan… di setiap kesulitan pasti ada kesenangan.” (Surah Al-Insyirah)Kehidupan manusia di bumi tidak ubah seperti seorang pengemis. Yang sentiasa meminta pada Ya Wahab agar menunaikan segala kehendak kita. Sikap manusia yang sentiasa merasa ingin lebih dan tidak cukup menyebabkan kita sering meminta-minta.

Bersyukurlah dengan apa yang kita miliki kerana nikmat yang ada pada kita adalah pinjaman Allah yang akan dipertanggungjawabkan di padang Masyar kelak.

Penulis : Nur Ruzaini Che Mansor



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ifathi.com/2019/12/sweetnya-allah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masya Allah Ayat Al Qur An Dipasang Di Dinding Kampus Harvard

Masya Allah Ayat Al Qur An Dipasang Di Dinding Kampus Harvard

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 185 hits
Di dunia akademik nama Harvard University tak bisa dianggap enteng Kampus ini menempati posisi teratas dari daftar universitas terbaik dunia Memajang kutipan luhur di dinding kampus merupakan salah satu bagian dari tradisi akademik di Unive...
Kejar Akhirat Saya Takut Tidak Bersedia Bila Dijemput Allah Rizalman Umum Bersara Dari Dunia Fesyen

Kejar Akhirat Saya Takut Tidak Bersedia Bila Dijemput Allah Rizalman Umum Bersara Dari Dunia Fesyen

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 395 hits
KUALA LUMPUR Bimbang tidak bersedia untuk mengadap Yang Maha Esa menjadi pendorong utama Datuk Rizalman Ibrahim membuat keputusan bersara sebagai pereka fesyen Menurut ikon fesyen tanah air itu ketika masih mempunyai kudrat dan diberi pelua...
Bermasalah Balik Kepada Allah

Bermasalah Balik Kepada Allah

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 220 hits
Assalamualaikum dan selamat tengah hari kepada anda semua Hari ini adalah penghulu segala hari iaitu hari Jumaat yang barokah Oleh itu jangan kita lupa untuk berselawat kepada baginda Nabi Muhammad semoga kelak kita akan mendapat syafaat da...
Tak Berkira Dengan Anak Isteri Allah Permudahkan Urusan Suami Rezeki Pun Makin Dekat

Tak Berkira Dengan Anak Isteri Allah Permudahkan Urusan Suami Rezeki Pun Makin Dekat

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 484 hits
Berbuat baik kepada orang yang terdekat adalah perbuatan yang terpuji Anak dan isteri ialah insan yang paling dekat bagi seorang lelaki bergelar seorang suami dan ayah Suami yang tidak berkira wang ringgit dan perhatian dengan anak dan iste...
Allah Datangkan Alif Syukri Bantu Balu Abam Bocey Kereta Ditarik Harta Peninggalan Tidak Dapat

Allah Datangkan Alif Syukri Bantu Balu Abam Bocey Kereta Ditarik Harta Peninggalan Tidak Dapat

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 754 hits
Tindakan adik Allahyarham Abam Bocey iaitu Ali Puteh yang memuat naik status berbaur hinaan terhadap balu abangnya iaitu Noor Hidayah berkaitan harta sekaligus menimbulkan kemarahan netizen Ramai yang mengecam tindakan Datuk Seri Aliff Syuk...
Tiga Cara Allah Kabulkan Doa

Tiga Cara Allah Kabulkan Doa

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 421 hits
Kadang kita berdoa lantas berputus asa dari doa kita Ketahuilah Allah itu amatlah baik Doa yang kita panjatkan pasti diwujudkan namun dalam tiga hal Posting ditampilkan lebih awal di
Janganlah Menjadi Manusia Yang Dibenci Allah

Janganlah Menjadi Manusia Yang Dibenci Allah

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 268 hits
Janganlah Menjadi Manusia Yang Dibenci Allah Sebagai seorang hamba Allah yang serba kekurangan tentu sekali kita ingin menjadi seorang hamba Allah yang disayangi oleh sang Pencipta Sesungguhnya kemurkaan Allah sangatlah ditakuti Maka Jangan...
Allah Makbulkan Doa Awak Mima Comelnya Emma Maembong Yang Kahwin Aprena Manrose Paling Teruja

Allah Makbulkan Doa Awak Mima Comelnya Emma Maembong Yang Kahwin Aprena Manrose Paling Teruja

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 866 hits
Hiburan Pelakon Aprena Manrose akui teruja sebaik sahaja mendapat berita mengenai perkahwinan aktres Emma Maembong Aprena berkongsi momen tersebut menerusi satu posting akaun Instagramnya Menurut Aprena dia merupakan orang palig gembira dan...
Mesti Tahu 10 Jenis Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Oleh Allah Bacalah Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Mesti Tahu 10 Jenis Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Oleh Allah Bacalah Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 325 hits
Mesti Tahu 10 Jenis Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Oleh Allah Bacalah Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia Solat merupakan ibadah yang penting istimewa dan unik Solat dapat menghubungkan insan dengan penciptanya secara langsung Solat ...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Beli Comfiislipper

Kenapa Lain Sangat Nampak Lagi Tua Daripada Che Ta Netizen Terkedu Wajah Fathia Latiff Jadi Perhatian

3 5 2024 Hq Meeting Updates

Putrajaya To Publicise Record Of Adverse Effects From Vaccines

Ignorance Is Bliss Netizens React To Motorist Driving With Petrol Nozzle Still Stuck To Vehicle

Persidangan Ketua Agama Tak Sentuh Akidah Bukan Agenda Pluralisme