Sultan Perak Meminta Penerimaan Fatwa Secara Positif Untuk Mengukuhkan Iman





SEPANG: Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah, hari ini bertitah, semua fatwa harus diterima secara positif kerana mereka dapat memperkuat akidah ummah, dan mereka tidak boleh dianggap menyekat dan menindas.

 

Katanya, institusi mufti harus menyediakan banyak masa untuk berunding, termasuk mengadakan perbincangan dengan pelbagai pihak yang berkepentingan ketika menangani masalah baru tanpa didahulukan untuk memastikan fakta dapat dianalisis secara mendalam dan komprehensif sebelum fatwa dikeluarkan.

 

"Ingatlah bahawa lebih banyak ummah terdedah kepada sumber pendidikan yang lebih terbuka, sangat cerdas, ingin tahu, terlibat dalam pemikiran kritis, melakukan penyelidikan dan rujukan perbandingan, dan tidak menerima sesuatu dengan mudah tanpa yakin.

 

“Kemajuan dalam teknologi komunikasi telah mengubah peran, tanggapan, dan penerimaan fatwa dalam masyarakat modern. Di era Internet, telah muncul banyak laman web yang mengandungi berbagai fatwa, yang dapat disebut sebagai sumber alternatif (untuk mendapatkan fatwa), ”katanya ketika merasmikan Multaqa Majlis Fatwa Malaysia di sini.

 

Sultan Nazrin bertitah, masalah fatwa tidak berakhir pada tahap mengeluarkan fatwa, sebaliknya, mekanisme penyebaran dan penjelasan harus dilaksanakan melalui rancangan komunikasi yang berkesan agar fatwa dapat difahami, diterima, dan dihayati.

 

Sultan Nazrin Shah bertitah institusi mufti harus peka terhadap realiti persekitaran masyarakat dan negara yang terdiri daripada pelbagai agama, etnik, budaya, dan ideologi politik untuk memastikan bahawa fatwa yang dikeluarkan tidak menimbulkan polemik dan kontroversi dan menimbulkan negatif persepsi terhadap Islam.

 

"Tetap tegas dalam tafsiran berdasarkan ajaran Islam dan tetap berkecuali dari sebarang fahaman politik dan jangan mendorong usaha untuk membenarkan tujuan membenarkan cara, walaupun arahan itu datang dari mana-mana pihak yang berkuasa.

 

Sultan Nazrin bertitah institusi mufti memerlukan mekanisme dan pendekatan untuk menangani cabaran dunia masa kini untuk terus kekal sebagai sumber rujukan agama yang dihormati dan dipercayai.

 

"Dalam konteks Malaysia, fatwa mewakili pandangan undang-undang Islam, yang bertujuan untuk memberikan penjelasan dan pencerahan mengenai hal-hal yang berkaitan dengan Islam, yang dikeluarkan oleh mufti yang disahkan setelah mendapat persetujuan Penguasa di negeri masing-masing.

 

Dia menambahkan bahawa fatwa memainkan peranan penting dalam menangani isu-isu yang berkaitan dengan kesahihan agama, perselisihan agama dan kritikan politik.

 

Pada era ini, katanya, penerbitan fatwa memerlukan kemampuan untuk melakukan penelitian berdasarkan realiti saat ini sehingga fatwa dapat menangani idea, teknologi, tuntutan, dan perkembangan terkini.

 

Ini termasuk perbankan, kewangan dan insurans, perdagangan dan transaksi dalam talian, perusahaan dan perdagangan, pendidikan, perubatan, kecerdasan buatan, sains dan teknologi, perkhidmatan sosial, rangkaian media dan langit terbuka, pencemaran dan pemanasan global.

 

Dia menambah bahawa perkembangan yang sedang berlangsung memerlukan peralihan fikiran ketika menilai dan menilai sesuatu isu sehingga fatwa yang dikeluarkan dapat menunjukkan bahawa undang-undang Islam tetap relevan dan terus mempertahankan kesejahteraan umat Islam dan meningkatkan kehidupan mereka.

 

- BERNAMA



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/09/sultan-perak-meminta-penerimaan-fatwa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perak Sultan Calls For Wider Acceptance Of Fatwas Among Muslim Community

Perak Sultan Calls For Wider Acceptance Of Fatwas Among Muslim Community

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 145 hits
Sultan Nazrin said it is crucial that fatwas issued do not instigate polemics and controversy and create negative perceptions of Islam Picture by Farhan NajibSEPANG Sept 22 The Sultan of Perak Sultan Nazrin Shah said today all fatwa must be...
Covid 19 Kakitangan Jkr Disahkan Positif Selepas Pulang Daripada Urusan Kerja Di Sarawak

Covid 19 Kakitangan Jkr Disahkan Positif Selepas Pulang Daripada Urusan Kerja Di Sarawak

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 298 hits
Dalam satu kenyataan Jabatan Kerja Raya telah menguar uarkan mengenai seorang kakitangan mereka yang bertugas di ibu pejabat JKR telah disahkan positif COVID 19 Individu berkenaan walau bagaimanapun telah dihantar ke Hospital Sungai Buloh u...
Pasien Positif Corona Jadi Negatif Setelah Rajin Mengaji

Pasien Positif Corona Jadi Negatif Setelah Rajin Mengaji

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 208 hits
Pasien berinisial J dari kabupaten Majene Sulawesi Barat yang sebelumnya positif Covid 19 setelah menjalani perawatan di ruang isolasi rumah sakit umum daerah Sulbar semakin membaik Bahkan pihak rumah sakit menyatakan bahwa dari hasil uji l...
Covid 19 Enam Pelajar Tujuh Guru Positif

Covid 19 Enam Pelajar Tujuh Guru Positif

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 257 hits
Yun MikailKota Kinabalu Enam pelajar sekolah dan tujuh guru membabitkan tiga sekolah di Lahad Datu disahkan positif Covid 19 Pengarah Kesihatan Sabah Datuk Dr Christina Rundi berkata ia adalah kes ke 921 ke 922 dan 925 hingga ke 935 Beliau ...
Hasil Tes Swab 115 Kasus Terkonfirmasi Positif Covid 19 Di Lingkungan Kpk

Hasil Tes Swab 115 Kasus Terkonfirmasi Positif Covid 19 Di Lingkungan Kpk

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 184 hits
Komisi Pemberantasan Korupsi menggelar tes swab PCR terhadap 1 931 orang di lingkungan lembaga antirasuah 1 931 orang tersebut terdiri dari pegawai KPK dan pihak pihak terkait seperti outsourcing BKO Polri TNI Pomdam Jaya dan tahanan
31 Warga Pondok Pesantren Al Izzah Kota Batu Positif Covid 19

31 Warga Pondok Pesantren Al Izzah Kota Batu Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 235 hits
Cori mengungkapkan kasus Covid 19 di lingkungan Ponpes Al Izzah pertama kali terkonfirmasi pada 23 Agustus 2020 Santri atas nama H melaksanakan test swab secara mandiri dan dirawat di National Hospital Surabaya Pasien tersebut telah dinyata...
Enam Nakes Positif Covid 19 Puskesmas Kaliwungu Kendal Ditutup

Enam Nakes Positif Covid 19 Puskesmas Kaliwungu Kendal Ditutup

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 253 hits
Dari keterangan petugas Dinkes satu pegawai administrasi tersebut diduga terpapar saat membantu melakukan tracking kepada warga yang kontak erat dengan pasien positif Saat ini kondisinya ada yang sudah menjalani perawatan di ruang isolasi r...
Sekda Dki Jakarta Berpulang Ridwan Kamil Akui Punya Kesan Positif

Sekda Dki Jakarta Berpulang Ridwan Kamil Akui Punya Kesan Positif

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 176 hits
Kang Emil berharap jajaran Pemprov DKI Jakarta mampu melewati salah satu masa terberat dalam perang melawan Covid 19
Covid 19 Kes Positif Di Malaysia Melepasi Lima Angka

Covid 19 Kes Positif Di Malaysia Melepasi Lima Angka

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 287 hits
Jumlah kumulatif kes positif COVID 19 di Malaysia sehingga 16 September 2020 telah mencatat lima angka iaitu 10 031 kes Kes aktif pula iaitu kes dengan kebolehjangkitan COVID 19 juga meningkat kian hari manakala kes positif COVID 19 yang se...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch