Suaram Kecam Gesaan Sektor Swasta Tawarkan Vaksin Covid 19


Staff Writers MALAYSIA NOW
Kumpulan hak asasi itu berkata pengkomersilan vaksin akan menguntungkan orang kaya dan menggalakkan potong barisan dalam program vaksinasi.
Malaysia program vaksinasi kebangsaan bermula Februari 2021. Gambar: AFP Kumpulan hak asasi manusia hari ini menyatakan bantahan terhadap sebuah gesaan terhadap Putrajaya bagi membenarkan hospital swasta menguruskan vaksin Covid-19.
Kumpulan itu berkata gesaan untuk membenarkan situasi sedemikian boleh mewujudkan keadaan potong barisan bagi golongan mendapatkan vaksin lebih awal.
Suara Rakyat Malaysia (Suaram) memberi amaran bahawa setiap cadangan untuk mengkomersilkan vaksin dengan alasan membantu pihak berkuasa hanya akan merosakkan program vaksinasi kebangsaan yang sudah sedia disusun.
Suaram turut berkata membiarkan sektor swasta memperoleh vaksin bagi menjalankan vaksinasi persendirian adalah bertentangan dengan prinsip kesetaraan dalam program vaksinasi.
“Membolehkan hospital swasta kaut duit dengan potong barisan vaksinasi tidak boleh dijadikan pilihan,” kata pengarah eksekutif Suaram, Sevan Doraisamy.
Kecaman tersebul muncul selepas wujud desakan oleh persatuan hospital swasta agar hospital swasta dibenarkan menjalankan vaksinasi Covid-19.
Pandangan itu dibantah Suaram dengan berkata bahawa hospital swasta tidak memberikan respons yang baik dalam membantu kerajaan memerangi wabak itu pada tahap awal pandemik.
“Penglibatan hospital swasta dalam memerangi Covid-19 hanya terbatas untuk menyediakan tempat tidur peribadi yang terhad untuk sebilangan kecil pesakit Covid-19.
“Lebih-lebih lagi, ujian Covid-19 yang ditawarkan hospital swasta dibuat dengan kos yang terlalu tinggi dan mereka berkemungkinan besar akan mengalihkan pesakit mereka yang diuji positif kepada hospital awam,” katanya lagi.
Pada hari Isnin, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin mendedahkan terdapat kes individu yang memotong barisan dalam daftar vaksinasi walaupun individu terbabit tidak dikategorikan sebagai barisan hadapan.
Hal ini mendorong Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid-19 (JKJAV) mengeluarkan garis panduan bagi menjelaskan kategori mengikut tahap risiko dalam susunan penerima vaksin.
Suaram menambah dengan membiarkan vaksin ditawarkan secara komersil, ia akan memperluas jurang antara golongan kaya dan miskin dalam akses terhadap vaksin Covid-19.
“Oleh itu, orang kaya dan yang mempunyai keistimewaan harus buang idea bahawa mereka boleh gunakan kekayaan mereka untuk dapat layanan istimewa dengan potong barisan dalam senarai penerima vaksin.
“Vaksin kekurangan bekalan, dan kebanyakan negara miskin bahkan tidak memiliki akses untuk apa-apa vaksin pun.”
Kekurangan bekalan vaksin Covid-19 di seluruh dunia itu bermaksud harga vaksin boleh dinaikkan, menjadikannya lebih sukar untuk diakses golongan miskin atau tidak berkemampuan.
Suaram berkata, usaha vaksinasi kerajaan ketika ini dirancang untuk mengatasi kekurangan tersebut dengan menyenaraikan beberapa kategori penerima vaksin dalam beberapa fasa.
“Kita tidak boleh mengabaikan fakta bahwa fasa program vaksinasi dirancang secara jelas untuk memberi keutamaan kepada individu berisiko tinggi dan demi memastikan serta menjamin semua rakyat Malaysia mendapat vaksin secara percuma.
“Sepatutnya, hospital swasta dengan suka rela tawarkan premis mereka sebagai tempat tambahan program vaksinasi bagi mempercepat program vaksinasi kerajaan,” tegasnya lagi.
Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan dilaksanakan dalam tiga fasa bermula 24 Februari lalu bagi Fasa 1, hingga April 2021 melibatkan 500,000 barisan hadapan.
Fasa 2 pula akan dimulakan pada April hingga Ogos yang akan melibatkan warga emas berusia 65 tahun ke atas, kumpulan berisiko tinggi dan orang kurang upaya melibatkan kira-kira 9.4 juta orang.
Ia kemudian akan diakhir pada Fasa 3 dari Mei tahun ini hingga Februari 2022 merangkumi rakyat Malaysia dan bukan warganegara yang berumur 18 tahun ke atas dengan menyasarkan lebih daripada 13.7 juta penduduk.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/suaram-kecam-gesaan-sektor-swasta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Guna Picagari Low Dead Volume Elak Pembaziran Vaksin Covid 19 Pfizer Biontech

Kerajaan Guna Picagari Low Dead Volume Elak Pembaziran Vaksin Covid 19 Pfizer Biontech

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 356 hits
Malaysia akan menerima vaksin COVID 19 Pfizer BioNTech esok dan untuk itu sebanyak 12 juta picagari jenis low dead volume dijangka digunakan bagi suntikan vaksin tersebut pada fasa pertama Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan Mengapa pengg...
5446 Ppim Cadang Pengguna Diberi Pilihan Vaksin Covid 19 Wacana 03 03 2021

5446 Ppim Cadang Pengguna Diberi Pilihan Vaksin Covid 19 Wacana 03 03 2021

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 431 hits
KUALA LUMPUR 3 Mac Persatuan Pengguna Islam Malaysia menyarankan pengguna di negara ini harus diberi pilihan jenama vaksin dan tidak dipaksa mendapatkan suntikan jika mereka tidak selesa dengan vaksin tersebut Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzi...
Awani Ringkas Kumpulan Pertama Vaksin Covid 19 Tiba Hari Ini Anggota Atm Penerima Pertama Vaksin

Awani Ringkas Kumpulan Pertama Vaksin Covid 19 Tiba Hari Ini Anggota Atm Penerima Pertama Vaksin

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 282 hits
Kumpulan pertama vaksin COVID 19 tiba hari ini Anggota ATM penerima pertama vaksin SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK...
Aku Rela Mati Berbanding Membiarkan Agama Allah Dihina Suhaimi Saad Tolak Vaksin Covid 19

Aku Rela Mati Berbanding Membiarkan Agama Allah Dihina Suhaimi Saad Tolak Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 238 hits
3 266 total views 3 266 views today Bekas anggota kumpulan nasyid In Team iaitu Suhaimi Saad menerusi laman Instagram kekal dengan pendirian menolak pengambilan vaksin Covid 19 malah mendedahkan dia rela mati daripada disuntik penawar terse...
Wapres Sebut Ketersediaan Vaksin Covid 19 Cukup Untuk Seluruh Masyarakat

Wapres Sebut Ketersediaan Vaksin Covid 19 Cukup Untuk Seluruh Masyarakat

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 189 hits
Menurut Wapres vaksin Covid 19 menjadi hal yang ditunggu tunggu sejak awal pandemi melanda karena dengan divaksinasi maka kekebalan komunitas atau herd immunity di suatu negara dapat terbentuk sehingga perlindungan dari penyakit akibat Covi...
Korang Dah Daftar Belum Untuk Vaksin Covid 19

Korang Dah Daftar Belum Untuk Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 307 hits
hai assalammualaikum Korang Dah Daftar Belum Untuk Vaksin Covid 19 Korang dah cek belum dekat mysejahtera untuk vaksin ni Dah daftar belum untuk vaksin diri sendiri ni Aku sudah Daftar dekat Mysejahtera Tapi vaksin ni ikut peringkat peringk...
6 200 Pedagang Dan Petugas Pasar Di Tangsel Terdata Bakal Menerima Vaksin Covid 19

6 200 Pedagang Dan Petugas Pasar Di Tangsel Terdata Bakal Menerima Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 173 hits
5 600 pedagang pasar di Tangerang Selatan yang sudah didata bakal menerima vaksin Covid 19 di Tangsel pada tahap berikutnya Saat ini Dinas Kesehatan Tangsel tengah melakukan vaksinasi dosis kedua untuk Tenaga Kesehatan
Arab Saudi Jemaah Haji Wajib Ambil Vaksin Covid 19

Arab Saudi Jemaah Haji Wajib Ambil Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 170 hits
Arab Saudi mewajibkan jemaah haji yang ingin menunaikan rukun Islam kelima itu untuk mengambil vaksin Covid 19 lapor portal Middle East Eye Menteri Kesihatannya Tawfiq al Rabiah menambah vaksinasi akan diwajibkan bagi semua jemaah akan berh...
Menteri India Lebih Memilih Vaksin Covid 19 Buatan Dalam Negeri Daripada Astrazeneca

Menteri India Lebih Memilih Vaksin Covid 19 Buatan Dalam Negeri Daripada Astrazeneca

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 176 hits
Menteri kesehatan menteri luar negeri menteri hukum termasuk para gubernur negara bagian berbondong bondong mengungkapkan dukungannya di Twitter terhadap vaksin COVAXIN yang dikembangkan Bharat Tech setelah disuntikkan ke PM Modi pada Senin
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal