Suami Boleh Carum Skssr Untuk Isteri Bergelar Suri Rumah Secara Sukarela Bukan Wajib


Isteri mana yang tidak rasa bahagia dan dihargai bila suami rupanya menyediakan caruman khas sebagai penghargaan kepada dirinya yang bergelar suri rumah.
Kita sedia maklum, wanita bergelar suri rumah biasanya tiada pendapatan tetap. Melaksanakan tanggungjawab menguruskan rumah tangga, suami dan anak-anak bukan tugas yang mudah.
Sebagai penghargaan apa salahnya suami rebut peluang menyediakan caruman untuk isteri tercinta. Biarpun caruman Skim Keselamatan Sosial Suri Rumah (SKSSR) bukan satu kewajipan bagi suami tetapi sikap prihatin yang dilakukkan patut diberikan pujian.
Foto: CANVA Sekurang-kurangnya ada perlindungan keselamatan sosial untuk isteri yang tidak bekerja tetapi tetap melaksanakan kerja-kerja menguruskan rumah tangga dan keluarga.
Bukan Paksaan Tetapi Sukarela Menerusi laporan terbaharu dari BERNAMA, cadangan pelaksanaan SKSSR dalam Rang Undang-Undang Keselamatan Sosial Suri Rumah 2022 adalah secara sukarela kepada semua suri rumah di Malaysia dan para suami tidak wajib mencarum untuk isteri mereka.
Foto: BERNAMA Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dalam kenyataan memaklumkan menerusi draf rang undang-undang yang dibentangkan untuk bacaan kali pertama oleh Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M.Saravanan di Dewan Rakyat baru-baru ini.
Ia menyatakan bahawa suami hanya wajib membayar caruman untuk isterinya jika memilih untuk berbuat demikian dan perlu memaklumkan kepada Perkeso.
“Dalam situasi ini, ia boleh menjadi suatu kesalahan kepada suami jika gagal membayar caruman berkenaan. Sabit kesalahan, suami boleh didenda tidak melebihi RM10,000 atau dipenjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali.
“Bagaimanapun, jika pasangan tersebut telah bercerai atau suami terbabit tidak mampu membayar caruman isterinya akibat hilang punca pendapatan atau seumpamanya, maka komitment beliau untuk membayar caruman adalah terbatal,” menurut kenyataan itu.
Caruman Boleh Dibayar Oleh Isteri Atau Pihak Ketiga Photo by Monstera Perkeso juga menjelaskan isteri atau suri rumah tersebut boleh membayar caruman SKSSR secara sukarela atau bayaran caruman tersebut juga boleh dibuat oleh mana-mana pihak ketiga.
Bagi suami yang tidak memilih untuk membayar caruman SKSSR untuk isteri atau suri rumah yang tidak mempunyai suami, caruman berkenaan boleh dibayar sendiri oleh wanita tersebut atau pihak ketiga kepada Perkeso.
Kenyataan tersebut memaklumkan laporan berita yang diterbitkan oleh beberapa media tempatan termasuk menerusi platform dalam talian mengenai kegagalan suami membayar caruman Perkeso isteri yang juga suri rumah boleh dikenakan denda atau hukuman penjara adalah tidak tepat.
Untuk mengelakkan kekeliruan di kalangan orang ramai, Perkeso menggesa media yang berkenaan untuk mengambil tindakan segera dengan menyiarkan ralat berhubung laporan yang telah diterbitkan.
Rang Undang-Undang Keselamatan Sosial Suri Rumah 2022 yang bertujuan mengadakan peruntukan bagi keselamatan sosial kepada suri rumah berinsurans dalam bentuk faedah tertentu, meningkatkan kesihatan, keselamatan, kebajikan dan kesejahteraan suri rumah, dibentang untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat.
Sumber: BERNAMA

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents atau channel Telegram Pa&Ma https://t.me/majalahpama sekarang!
 
 
 
 
The post Suami Boleh Carum SKSSR Untuk Isteri Bergelar Suri Rumah Secara Sukarela Bukan Wajib! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/suami-boleh-carum-skssr-untuk-isteri-bergelar-suri-rumah-secara-sukarela-bukan-wajib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahana Guna Duit Percuma Settlekan Hutang Rumah Suami Isteri Ditahan

Bahana Guna Duit Percuma Settlekan Hutang Rumah Suami Isteri Ditahan

papar berkaitan - pada 10/7/2022 - jumlah : 265 hits
Tindakan sepasang suami isteri membelanjakan hampir kesemua duit RM208 329 yang dimasukkan secara tidak sengaja ke dalam akaun mereka memakan diri apabila didakwa dengan 60 pertuduhan salah guna wang semalam Pemandu lori Nor Hasni Edirin H
Wany Hasrita Sudah Selamat Bergelar Isteri Terima Cincin Berlian Ini Pekerjaan Suami Dia

Wany Hasrita Sudah Selamat Bergelar Isteri Terima Cincin Berlian Ini Pekerjaan Suami Dia

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 389 hits
DENGAN dua kali lafaz penyanyi Wany Hasrita sah bergelar isteri kepada jejaka pilihan hatinya bernama Al Adib Fahmi dalam majlis yang berlangsung pada malam Jumaat Akad nikah tersebut disempurnakan oleh bapa Wany sendiri iaitu Hasbullah Has...
Suami Isteri Selamat Rumah Hangus Dibakar Jiran

Suami Isteri Selamat Rumah Hangus Dibakar Jiran

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 130 hits
Rumah didiami pasangan warga emas terbakar disyaki akibat perbuatan khianat jiran PETALING JAYA Suami isteri warga emas terselamat dalam kebakaran rumah yang dipercayai akibat perbuatan khianat jiran Dalam kejadian di Kampung Geting Pengkal...
Rumah Tangga Dibina 5 Tahun Hanc0r Wanita Dkwa Disihir Suami Dirampas Tukang Cuci Hospital

Rumah Tangga Dibina 5 Tahun Hanc0r Wanita Dkwa Disihir Suami Dirampas Tukang Cuci Hospital

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 199 hits
Luluh hati seorang wanita apabila mendkwa rumah tangga dibina selama lima tahun berakhir dengan penceraian gara gara orang ketiga Menerusi satu posting di laman Facebook wanita itu turut mendkwa rumah tangganya musnah akibat perbuatan sihir...
7 Cara Semarakkan Cinta Suami Isteri

7 Cara Semarakkan Cinta Suami Isteri

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 347 hits
7 Cara Semarakkan Cinta Suami Isteri Cinta suami isteri anugerah Allah Allah akan pelihara rumahtangga kita selagi kita ingat Allah Tapi bagi yang dah kahwin lama rasa cinta tu turun naik Kena usaha untuk maintainkan rasa cinta tu supaya ta...
Hiburan Dia Boleh Lepak Bershisha Kak Bed Luah Penat Dengan Suami Akui Pernah Lepas Geram Pada Anak

Hiburan Dia Boleh Lepak Bershisha Kak Bed Luah Penat Dengan Suami Akui Pernah Lepas Geram Pada Anak

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 217 hits
Kalau sebut saja nama pelakon Nadya Syahera kita pasti terbayang sifatnya yang sangat ceria serta sering menghiburkan orang ramai dengan karenahnya yang kuat melatah itu Tetapi siapa sangka wanita seceria Nadya juga ada memendam perasaan be...
Isteri Terkam Kereta Tangkap Suami Curang

Isteri Terkam Kereta Tangkap Suami Curang

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 174 hits
KOSMO TANGKAP layar memaparkan perbuatan seorang wanita memanjat bonet kereta ketika menangkap suaminya curang InstagramHANOI Sebuah klip video tular di media sosial Vietnam kerana memaparkan tindakan nekad seorang isteri memanjat bonet seb...
Hiburan Rm50 Nak Beli Apa Suami Dah Bosan Isteri Tak Pandai Melawa Siap Nak Kahwin Lagi Satu Undang Kecaman Netizen

Hiburan Rm50 Nak Beli Apa Suami Dah Bosan Isteri Tak Pandai Melawa Siap Nak Kahwin Lagi Satu Undang Kecaman Netizen

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 281 hits
Adat hidup berumah tangga pasti ada pasang surutnya Ada yang hidup bahagia kerana mengamalkan sikap toleransi dan saling memahami di antara satu sama lain Namun satu perkongsian di ini telah mengundang pelbagai kritikan dan respon dalam kal...
Hiburan Punya Ramai Lelaki Bujang Isteri Dedah Ex Girlfriend Suami Cuba Menggedik Ajak Jumpa

Hiburan Punya Ramai Lelaki Bujang Isteri Dedah Ex Girlfriend Suami Cuba Menggedik Ajak Jumpa

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 184 hits
Viral di media sosial baru baru ini mengenai satu hantaran video oleh seorang influencer dikenali sebagai Assyalie Ahmad yang mendedahkan tentang bekas kekasih suaminya telah mendapat perhatian orang ramai Menerusi video tersebut Assya menc...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord

Cara Hilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat