Status Iddah Dan Harta Pusaka Wanita Yang Ditalak Satu Kemudian Mati Suaminya


Soalan:
Assalamualaikum wbt,
Sekiranya seorang isteri dicerai dengan talak satu, kemudian ketika iddah suami itu meninggal, adakah iddah talak satu itu bertukar kepada iddah meninggal dunia? Dan adakah si isteri layak mendapat faraid?
Jawapan:
Waalaikumussalam wbt,
Cerai talak satu disebut juga sebagai talak raj’i. Ia bermaksud talak yang boleh dirujuk. Di dalam Hukum Syarak, hak rujuk itu ada dua kali. Ini berdasarkan firman Allah ﷻ:
الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ
Maksudnya: “Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik.”
(Surah al-Baqarah: 229)
Imam al-Mawardi (w.450) menyebut dalam tafsirnya: “(antara tafsir ayat ini) bahawa ia menerangkan bilangan talak dan penentuannya dengan tiga kali, dan bahawa sanya lelaki itu memiliki hak rujuk pada dua talak dan tidak pula memilikinya pada talak ketiga. Inilah pendapat `Urwah dan Qatadah.”
Rujuk Tafsir al-Mawardi (1/293)
Allah ﷻ berfirman lagi tentang iddah wanita yang ditalak raj’i sedangkan dia adalah seorang yang berhaid:
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ
Maksudnya: “Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid).”
(Surah al-Baqarah:228)
Berkata Imam al-Baghawi (w.510): “Dan berpendapat sekumpulan ulama bahawa maksud (quru’) ialah waktu-waktu suci dan inilah pendapat Zaid bin Thabit, Abdullah bin Umar, Aisyah, dan ini merupakan pendapat fuqaha yang tujuh dan al-Zuhri, dan juga pendapat Rabi`ah, Malik dan al-Syafie.”
Rujuk Ma`alim al-Tanzil (1/266)
Manakala bagi wanita yang tiada haid, seperti sudah putus haid atau tidak pernah haid, iddah mereka adalah tiga bulan Hijriyyah. Ini berdalilkan firman Allah ﷻ:
وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ
Maksudnya: “Dan perempuan-perempuan yang sudah terputus haidnya (menopaus) dari kalangan isteri-isteri kamu sekiranya kamu ragu—ragu (berkenaan iddahnya) maka iddah mereka adalah tiga bulan dan begitu juga perempuan yang tidak ada haidnya (belum sampai tempoh haid).”
(Surah al-Tolaq: 4)
Namun sekiranya seseorang wanita itu kematian suami, dia tetap perlu beriddah namun jumlahnya berbeza’ yakni empat bulan sepuluh hari. Ini seperti mana yang telah dinaskan dalam al-Quran:
وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا
Maksudnya: “Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari.”
(Surah al-Baqarah: 234)
Timbul isu, sekiranya wanita yang pada awalnya ditalakkan oleh suaminya dengan talak raj’I, sepert talak satu, kemudian sewaktu wanita itu masih beriddah, bekas suaminya itu mati. Apakah wanita itu perlu menjalani iddah talak raj’i atau iddah wafat?
Isu ini dijawab oleh Imam al-Nawawi (w.676) dalam Minhaj al-Tolibin:
وَإِنْ مَاتَ عَنْ رَجْعِيَّةٍ انْتَقَلَتْ إلَى وَفَاةٍ أَوْ بَائِنٍ فَلَا
Maksudnya: “Jika seorang (bekas suami) itu mati ketika dalam talak raj’ie maka berubah iddah (bekas isteri) itu kepada iddah wafat, atau sekiranya ia talak ba’in maka tidak berubah”
Fakta ini dihurai lagi oleh Imam Ibn Hajar al-Haitami dalam Tuhfah al-Muhtaj (8/251): “Maka gugur bilangan berbaki daripada iddah talak lalu wajib wanita itu berihdad (berkabung) dan gugur nafkahnya. Manakala untuk talak ba’in seperti wanita yang nikahnya difasakhkan… maka tidak berubah iddahnya sebaliknya hendaklah wanita itu menyempurnakan iddah talak atau fasakh kerana dia bukan isteri dan tidak wajib baginya untuk berkabung dan bagi nafkah sekiranya dia hamil.”
Imam al-Khatib al-Syirbini (w.977) pula berkata: “(Hukum) berpindah daripada iddah talak kepada iddah wafat secara ijmak seperti mana yang diceritakan oleh Ibn al-Mundzir.”
Rujuk Mughni al-Muhtaj (5/95)
Syeikh Muhammad al-Zuhaili juga menyebut dalam al-Mu’tamad (4/256): “Sekiranya seorang lelaki mentalakkan isterinya dengan talak raj`ie, kemudian lelaki itu mati meninggalkannya, sedangkan wanita itu masih dalam iddah, maka berubahlah iddahnya kepada iddah wafat. Sekiranya dia mengandung, maka maka (iddah) sehingga bersalin. Jika dia tidak mengandung, maka iddahnya bermula semula daripada waktu wafatnya suami secaranya ijmak dan gugur daripada iddah talak. Ini kerana wanita yang ditalak raj’ie masih dianggap dalam hukum isteri (daripada sudut ini). Dan apabila suami itu mati meninggalkannya yakni isterinya maka wajib juga ke atas wanita itu untuk berkabung dan wanita itu tak berhak mendapatkan nafkah. Adapun jika talak ba’in maka tidak berubah kepada iddah wafat kerana wanita itu bukan lagi isterinya maka hendaklah wanita itu menyempurnakan iddah talak, tidak wajib baginya berkabung, dan baginya nafkah sekiranya hamil.”
Berdasarkan hujah di atas difahami bahawa wanita yang ditalak raj`ie masih lagi berlaku ke atasnya sebahagian hukum hakam isteri. Bagaimana pula dengan isu harta peninggalan? Jawapannya, wanita yang berada dalam iddah bagi talak raj’ie berhak untuk mendapatkan bahagian isteri dalam harta pusaka.
Berkata Imam al-Nawawi dalam al-Minhaj: “Sebab-sebab perwarisan itu ada empat; hubungan kerabat, nikah…”
Ini dihuraikan dalam Hasyiyata Qalyubi wa `Umairah (3/173): “Kebiasaannya, masing-masing (yakni suami dan isteri) saling mewarisi antara satu sama lain, sekalipun dalam talak raj’ie”
Berkata pengarang kitab al-Mu`tamad (4/350): “Disyaratkan wujud hubungan pernikahan yang hakiki yakni perempuan itu berada dalam perkahwinan apabila suami itu mati, atau secara hukum seperti perempuan itu ditalak raj’ie kemudian mati suaminya itu semasa dia masih dalam tempoh iddah.”
Berdasarkan fakta di atas, kami menyimpulkan perkara berikut:
Wanita yang telah ditalak satu oleh suaminya kemudian suami itu mati semasa dalam tempoh iddah, maka berubah iddah itu bermula pada saat kematian kepada iddah wafat yakni empat bulan sepuluh hari. Ini kerana wanita berkenaan masih berlaku ke atasnya sebahagian hukum perkahwinan. Wanita itu juga berhak terhadap harta pusaka suaminya yakni satu perempat jika tiada anak, dan satu perlapan sekiranya ada anak. Semoga pencerahan ini memberikan kefahaman kepada penanya dan pembaca.
 
Sumber: muftiwp.gov.my
The post Status Iddah dan Harta Pusaka Wanita yang Ditalak Satu Kemudian Mati Suaminya appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/status-iddah-dan-harta-pusaka-wanita-yang-ditalak-satu-kemudian-mati-suaminya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
17 Tahun Kahwin Wanita Didakwa Bunuh Suami Buta Kerana Harta Berdepan Hukuman Gantung

17 Tahun Kahwin Wanita Didakwa Bunuh Suami Buta Kerana Harta Berdepan Hukuman Gantung

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 387 hits
Susulan kes pembunuhan seorang lelaki cacat penglihatan peniaga kedai makan dan adik lelakinya dihadapkan ke Mahkamah Majistret di Kajang hari ini Mereka adalah G S Angela Dewi 45 dan adiknya G S Vijaya 42 bakal berdepan dakwaan atas kesala...
Wanita Alami Kemurungan Tolak Bekas Rakan Sekerja Ke Dalam Kolam Takungan Sebelum Kedua Duanya Mati Lemas

Wanita Alami Kemurungan Tolak Bekas Rakan Sekerja Ke Dalam Kolam Takungan Sebelum Kedua Duanya Mati Lemas

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 602 hits
Wanita alami kemurungan tolak bekas rakan sekerja ke dalam kolam takungan sebelum kedua duanya mati lemasRakaman CCTV yang merakam insiden tragis membabitkan dua bekas rakan sekerja Foto Xuanwo VideoSEORANG wanita bertindak menolak rakannya...
Wanita Mengaku Upah Adik Untuk Bunuh Suami Buta Sebab Kemaruk Harta

Wanita Mengaku Upah Adik Untuk Bunuh Suami Buta Sebab Kemaruk Harta

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 299 hits
Hanya disebabkan harta seorang wanita sanggup merancang pembunuhan suaminya sendiri yang merupakan golongan cacat penglihatan pada 1 Oktober lalu Berdasarkan laporan Kosmo Online wanita berusia 45 tahun itu telah me ngupah adik lelakinya un...
Sering Pamer Kehidupan Pribadi Di Medsos Data Rahasia Wanita Ini Dicuri Dan Harta Dikuras

Sering Pamer Kehidupan Pribadi Di Medsos Data Rahasia Wanita Ini Dicuri Dan Harta Dikuras

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 200 hits
Sejak berkembangnya media sosial publik semakin mudah membagikan identitas hingga aktivitas pribadi ke akun media sosial masing masing Padahal ada bahaya yang mengancam jika kamu terlalu mengumbar kehidupan pribadi ke media sosial Para penj...
Dia Periksa Satu Satu Biji Telur Tak Hirau Cuaca Panas Pak Cik Ini Buat Ramai Kagum

Dia Periksa Satu Satu Biji Telur Tak Hirau Cuaca Panas Pak Cik Ini Buat Ramai Kagum

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 303 hits
Siapa sangka walaupun sudah berusia namun semangatnya tetap teguh meskipun terpaksa berpanas terik untuk berniaga Pada musim pandemik Covid 19 ini pasti ramai yang sedang bergelut dengan masalah kewangan dan perbelanjaan harian Ramai juga y...
Satu Satunya Spesies Kuda Mampu Hidup Di Bawah Suhu 70 Darjah Celsius Di Dunia

Satu Satunya Spesies Kuda Mampu Hidup Di Bawah Suhu 70 Darjah Celsius Di Dunia

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 548 hits
Suhu musim sejuk di wilayah utara Yakutia di Rusia mencecah sehingga di bawah 70 darjah Celsius Keadaan suhu yang teramat sejuk ini mustahil bagi manusia untuk tinggal di luar pada jangka waktu yang panjang Namun bagi kuda asli wilayah ini ...
Hina Agong Sebagai Diktator Satu Provokatif Jahat

Hina Agong Sebagai Diktator Satu Provokatif Jahat

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 203 hits
BANGI 9 Rabiulawal 1442H Isnin Tindakan pemilik akaun Facebook dengan menggunakan nama Ho Ruey Terng menghina Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah sebagai diktator disifatkan melampaui batas Perbuatan...
Insiden Dayang Topaz Satu Maut 124 Mangsa Diselamatkan

Insiden Dayang Topaz Satu Maut 124 Mangsa Diselamatkan

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 238 hits
Seorang kru kapal meninggal dunia manakala 124 yang lain berjaya diselamatkan dalam satu insiden kecemasan di kapal platform Dayang Topaz di perairan Miri pagi Selasa Maritime Rescue Coordination Centre menerima aduan kira kira jam 6 45 pag...
Bph Migas Resmikan Bbm Satu Harga Di Musi Banyuasin Dan Muratara

Bph Migas Resmikan Bbm Satu Harga Di Musi Banyuasin Dan Muratara

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 200 hits
Komite BPH Migas Ahmad Rizal didampingi Bupati Musi Banyuasin Dodi Reza Alex Noerdin dan Sadli Ario Priambodo Sales Area Manager Retail Pertamina Sumsel Babel meresmikan penyalur BBM 1 Harga berupa SPBU di Kecamatan Babat Toman Muba Rawas I...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau