Solat Jumaat Syarat Wajib Dan Sah Solat Jumaat Beserta Niat Jumaat


Solat Jumaat: Syarat Wajib Dan Sah Solat Jumaat Beserta Niat Jumaat 6 Umat Islam dituntut untuk datang awal ke Masjid menunaikan solat fardu Jumaat bagi meraih ganjaran daripada Allah SWT. Solat ini wajib ditunaikan secara berjemaah di masjid dengan sekurang-kurangnya 40 orang jemaah yang tinggal tetap di kawasan tersebut.
Kepada yang tidak tahu apa syarat-syarat wajib dan sah solat Jumaat boleh boleh ketahui lebih lanjut di artikel ini. Di sini juga disertakan sekali dengan cara niat Solat Jumaat.
Pengertian Solat Jumaat Solat Jumaat: Syarat Wajib Dan Sah Solat Jumaat Beserta Niat Jumaat 7 Solat fardhu Jumaat ialah Solat dua rakaat berjamaah selepas mendengar khutbah, dalam waktu Zuhur pada hari Jumaat. Hukumnya “Fardhu Ain iaitu wajib dikerjakan oleh setiap orang lelaki yang mencukupi syarat-syarat yang tertentu.
Syarat-syarat Wajib Solat Jumaat Islam- tidak wajib bagi orang-orang kafir Lelaki- orang-orang perempuan tidak diwajibkan, tetapi sah jika mereka mengikut bermakmum solat Jumaat Baligh- tidak wajib ke atas kanak-kanak yang belum baligh Berakal- tidak wajib ke atas orang yang gila Bermukim (tinggal mentap)- tidak diwajibkan ke atas orang musafir Tidak uzur- orang yang sakit Merdeka- tidak diwajibkan ke atas hamba abdi Syarat-syarat Sah Solat Jumaat Solat Jumaat seseorang hanya sah dengan memenuhi syarat-syarat yang berikut:
Berjamaah- tidak sah jika solat itu seorang diri. Jumlah jamaah yang mendirikan solat Jumaat itu sekurang-kurangnya 40(empat puluh) orang yang bermastautin (tinggal menetap) di tempat itu. Solat Jumaat hendaklah didirikan dalam waktu Zuhur. Solat Jumaat wajib didirikan pada tempat yang telah ditentukan seperti bangunan masjid dalam kawasan kediaman, sama ada di kampung, di kawasan perumahan atau di bandar. Dalam satu kawasan hendaklah diadakan satu Jumaat sahaja. Sebelum didirikan solat Jumaat hendaklah diadakan Khutbah dua kali(khutbah pertama dankhutbah kedua). Catatan:
Orang yang bermukim sementara (tinggal buat sementara waktu) di kawasan tersebut, hukumnya “fardhu Ain” atau wajib solat Jumaat tetapi ia tidak termasuk dalam bilangan 40 orang yang tinggal menetap. Orang musafir hukumnya sunat sahaja dapat bersam-sama mendirikan solat Jumaat. Ia juga tidak termasuk dalam bilangan 40 orang yang tinggal menetap. Niat Solat Jumaat Solat Jumaat: Syarat Wajib Dan Sah Solat Jumaat Beserta Niat Jumaat 8 Maksudnya: “Sahaja aku solat fardhu Jumaat dua rakaat sebagai makmum kerana Allah Taala.”
Khutbah Jumaat dan Rukun-rukun Dua Khutbah Jumaat Khutbah JUmaat ialah ucapan/syarahan atau ceramah yang wajib diucapkan oleh Khatib atau Imam; dan wajib didengar oleh para jemaah solat Jumaat tersebut. Khutbah hendaklah mengandungi nasiha-nasihat dan pengajaran di samping memuji Allah dan mengucap salawat ke atas Nabi Muhammad SAW.
Solat Jumaat: Syarat Wajib Dan Sah Solat Jumaat Beserta Niat Jumaat 9 Kedua-dua khutbah Jumaat hendaklah dilaksanakan mengikut peraturan dan rukun-rukun yang telah ditentukan iaitu:
Setiap Khutbah hendaklah dimulai dengan memuji Allah seperti ucapan: “Alhamdulillah”. Setelah memuji Allah SWT hendaklah diikuti dengan Salawat ke atas Nabi Muhammad SAW seperti ucapan “Allahumma Solli ‘Ala Muhammadin Wa ‘Ala Aali Muhammad”. Setiap khutbah Jumaat hendaklah mengandungi peringatan dan pesana kepada para jemaah supaya taat mematuhi segala perintah Allah dan meninggalkan nsegala larangan-Nya. Salah satu dari dua khutbah itu hendaklah mengandungi bacaan ayat-ayat Al-Quran serta tafsirannya sebaik dalam khutbah yang pertama. Dalam Khutbah yang kedua hendaklah mendoakan sekalian orang-orang yang beriman, mukminin dan mukminat. Syarat-syarat Sah Dua Khutbah Jumaat Khutbah Jumaat hanya sah dilaksanakan dengan syarta-syarat yang telajh ditentukan iaitu:
Khatib atau Imam yang membaca Khutbah hendaklah lelaki. Tidak sah jika perempuan. Ketika membaca Khutbah hendaklah berdiri (bagi orang yang berkuasa berdiri). Pembaca Khutbah hendaklah duduk duduk sebentar selepas membaca khutbah pertama sebelum diikuti khutbah yang kedua (duduk antara dua khutbah). Pembaca khutbah hendaklah dalam keadaan suci badan, pakaian dan tempat daripada najis. Pembaca khutbah hendaklah dalam keadaan menutup aurat. Suara pembaca khutbah hendaklah nyaring supaya dapat didengar oleh para jemaah. Rukun-rukun khutbah hendaklah dibaca dalam bahasa asal (bahasa Arab) demikian juga ayat-ayat Al-Quran. Membaca khutbah Jumaat hendaklah telah masuk waktu Zuhur dan dilakukan sebelum solat Jumaat. Hendaklah berturut-turut rukun-rukunnya iaitu didahului khutbah pertama, khutbah kedua dan solat Jumaat. Peringatan Penting Semasa Khutbah dan Semasa Masuk Ke Masjid Solat Jumaat: Syarat Wajib Dan Sah Solat Jumaat Beserta Niat Jumaat 10 Semasa Imam atau khatib sedang membaca khutbah, para jemaah wajib mendengar dengan kusyuk dan teliti, tidak dibenarkan berbual-bual atau bercakap-cakap walau sepatah pun. Rasulullah SAW pernah mengingatkan dalam sabdanya yang bermaksud:
“Apabila Khatib menaiki mimbar, janganlah seseorang dari kamu bercakap-cakap; dan sesiapa yang bercakap maka sia-sialah ia; dan sesiapa yang sia-sia maka tiadalah pahala Jumaat baginya”.
1.Solat Sunat Tahiyyatul Masjid
Setiap kali masuk ke dalam masjid, sebelum duduk, disunatkan solat sunat dua rakaat bagi mnghormati masjid; dunamakan solat sunat Tahiyyatul Masjid.
Lafaz niatnya:
أُصَلِّى سُنَّةَ التَّحِيَّةَ الْمَسْجِدِ رَكْعَتَيْنِ لله تعالى
Arab Latin: Ushallii sunnatat tahiyatal masjidi rak’ataini lillahi ta’aala
Ertinya: “Sahaja aku solat sunat Tahiyat-Masjid dua rakaat, karena Allah Ta’ala”.
2. Niat I’tikaf Bila Masuk Masjid
Setiap kali masuk ke dalam masjid, disunatkan berbuat i’tikaf (berhenti dalam masjid).
Lafaz niatnya:
نَوَيْتُ الاِعْتِكَافَ فِي هذَا المَسْجِدِ لِلّهِ تَعَالى
Arab latin: Nawaitul i’tikāfa fī hādzal masjidi lillāhi ta‘ālā.
Ertinya: “Sahaja aku berniat i’tikaf di masjid ini karena Allah SWT.”
Amalan-amalan Sunat Hari Jumaat
Mereka yang mengerjakan solat Jumaat akan mendapat tambahan pahala sunat dengan melakukan perkara-perkara berikut:
Mandi sunat Memotong kuku dan bercukur Membaca Surah al-Kahfi Perbanyakan bersedekah Memakai pakaian yang elok Memakai wang-wangian Perbanyakkan Zikrullah dan Doa Hadir awal ke masjid Memperbanyakkan solat sunat Berselawat Semua maklumat ini dirujuk dari sumber Buku Terbitan DARUL NU’MAN (Panduan Lengkap Ibadah Solat). Semoga dengan info ini kita lebih mendekatkan diri dengan Allah sebagai hamba yang patut syariat-Nya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/solat-jumaat-syarat-wajib-dan-sah-solat-jumaat-beserta-niat-jumaat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Tasbih Niat Amp Panduan Menunaikannya

Solat Tasbih Niat Amp Panduan Menunaikannya

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 111 hits
Solat Tasbih Niat amp Panduan Menunaikannya Solat tasbih adalah antara solat sunat yang digalakkan untuk dilakukan walaupun sekali seumur hidup Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas RA Rasulullah SAW bersabda
Solat Jumaat Dan Ziarah

Solat Jumaat Dan Ziarah

papar berkaitan - pada 6/1/2024 - jumlah : 79 hits
Di Jumaat penghulu segala hari saya ke Institut Jantung Negara untuk menziarah sahabat saya Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang Namun doktor memaklumkan beliau sedang berehat usai menerima rawatan dialisis selepas menjalani beberapa prose...
Niat Solat Jemaah Kelebihan Melakukannya

Niat Solat Jemaah Kelebihan Melakukannya

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 85 hits
PENTING NIAT PANDUAN DAN KELEBIHAN MELAKSANAKAN SOLAT JEMAAH Tahukah anda pahala yang diperoleh bagi orang yang melakukan solat jemaah adalah berlipat ganda lebih banyak berbanding orang yang solat secara bersendirian Berikut kami kongsikan...
Sarah Suhairi Feat Alfie Zumi Sah Chord

Sarah Suhairi Feat Alfie Zumi Sah Chord

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 126 hits
Fm Tiada bintang kan bersinar A Tiada lagi bumi berputar D Jika ku tak bersamamu Semuanya kan runtuh Fm Tiada tulang yang bergetar A Tiada senyuman yang ku gemar D Jika ku tak bersamamu Semuanya kan runtuh Fm Baby I need to know how was you...
Perlumbaan Istimewa Ji Sukjin Sah Kembali Ke Running Man Selepas Sebulan Berehat

Perlumbaan Istimewa Ji Sukjin Sah Kembali Ke Running Man Selepas Sebulan Berehat

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 125 hits
Berita gembira buat peminat Running Man ARTIKEL BERKAITAN Menurut laporan media Korea Ji Suk jin telah pun menyertai rakaman episod terbaru program itu pada pagi ini sekaligus menandakan kepulangannya selepas berehat selama 5 minggu Sebelum...
Tun Daim Sah Didakwa Di Mahkamah Tapi Ditangguh Sebab Berada Di Hospital

Tun Daim Sah Didakwa Di Mahkamah Tapi Ditangguh Sebab Berada Di Hospital

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 137 hits
SPRM telah mendapat keizinan daripada Jabatan Peguam Negara untuk mendakwa bekas menteri kewangan Daim Zainuddin di mahkamah di bawah Akta SPRM sejak minggu lalu menurut Azam Baki Bagaimanapun ketua pesuruhjaya SPRM berkata mereka masih bel...
Wajib Tutup Penapis Air Bila Tiada Air Di Rumah Bagi Pelbagai Jenama

Wajib Tutup Penapis Air Bila Tiada Air Di Rumah Bagi Pelbagai Jenama

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 178 hits
Kenapa wajib tutup penapis air bila tiada air Isu penggunaan elektrik terutama di kediaman rumah masyarakat Malaysia sedang hangat diperbincangkan Pelbagai kes timbul melibatkan penggunaan elektrik Ada kes dimana rumah terbakar kerana beber...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia