Simptom Hepatitis A Dan Siapa Yang Paling Berisiko



Assalamualaikum….
Jika sebelum ini saya berkongsi tentang Hepatitis B, hari ini saya nak kongsikan pula simptom simptom hepatitis A.  Hepatitis A adalah jangkitan dari Virus Hepatitis jenis A. Kebiasaannya hepatitis A tidak membawa kepada penyakit hati yang kronik seperti hepatitis B dan C.

Seseorang individu yang mendapat Hepatitis A adalah berpunca dari memakan makanan atau minuman dicemari oleh virus hepatitis A. Virus hepatitis A didapati dalam najis seseorang yang telah dijangkiti peyakit ini .
Tanda tanda atau simptom Hepatitis A. 1. Lemah dan lesu
2. Tiada selera makan
3. Loya dan muntah
4. Cirit birit
5. Air kencing warna gelap
6. Kekuning pada mata dan kulit.
Simptom hepatitis A biasanya mula muncul pada hari ke15 hingga ke 45 selepas dijangkiti. Pesakit yang dijangkiti akan mengalami tanda-tanda seperti cirit-birit dan demam. Walau bagaimanapun ada setengah-tengah kes, hanya mempunyai tanda-tanda ringan atau tiada tanda-tanda lansung.
Simptom hepatitis A lebih kepada individu yang umurnya lebih tua . Simptom-simptom yang lebih teruk dan radang hati memerlukan pengjagaan dan rawatan hospital. Biasanya akan baik dalam 6 bulan dan tidak menjadi penyakit hati yang kronik.
 
Siapakah yang mempunyai risiko dijangkiti hepatitis A ? Individu yang menjamah makanan dan minuman dijangkiti disediakan oleh individu dijangkiti Hepatitis A yang tidak menjaga kerbersihan diri. Ahli keluarga yang tinggal serumah. Hubungan seks dengan individu yang dijangkiti. Hubungan seks sesama lelaki.  
Apakah tindakan yang patut dibuat sekiranya ada simptom hepatitis A? Jikalau anda syak, dijangkiti, perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah berjumpa dengan doktor. Doktor akan menilai dan memeriksa anda. Doktor akan membuatkan ujian darah termasuk ujian spesifik untuk hepatitis A.
Selepas pemeriksaan dan saringan, jika organ hati anda tidak berfungsi dengan baik, anda perlu dimasukkan ke hospital. Kebanyakan pesakit memerlukan rawatan untuk simptom-simptom dan masa perhatian sahaja. Jadi jangan terlalu risau.
Risaulah jika anda tidak mahu bertemu dengan doktor dan membuat pemeriksaan kerana Hepatitis A yang teruk mempunyai kemungkinan membawa maut. Biasanya penyakit ini tidak memerlukan penjagaan kesihatan yang lama.
Perkara kedua yang perlu dilakukan ialah melindungilah keluarga dan orang yang tersayang. Penjagaan kebersihan diri seperti mencuci tangan yang sempurna dan sanitasi boleh mencegah jangkitan. Basuh tangan anda menggunakan sabun dan air selepas ke tandas dan sebelum makan atau menyediakan makanan.

 
Perkara ketiga yang boleh diambil berat ialah dengan mencegah melalui vaksin. Terdapat vaksin untuk Hepatitis A untuk pencegahan dalam jangka masa panjang.
Itu tadi sedikit sebanyak perkongsian saya mengenai hepatitis A. Semoga sama sama kita mendapat manfaat dan juga sama sama menjaga kesihatan diri.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sweetmommystory.com/2018/11/08/simptom-hepatitis-a-dan-apa-perlu-buat-jika-dijangkiti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Simptom Hepatitis B Dan Bagaimana Boleh Dijangkiti

Simptom Hepatitis B Dan Bagaimana Boleh Dijangkiti

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 818 hits
Assalamualaikum w b t Jika anda sudah maklum betapa bahayanya penyakit hati Hepatitis B ini hari ni saya nak kongsikan pula dengan anda semua tentang simptom simptom hepatitis B yang boleh kita kenali dan bagaimana penyakit ini merebak atau...
Siapa Berisiko Dijangkiti Hepatitis B Apa Tindakan Jika Dijangkiti

Siapa Berisiko Dijangkiti Hepatitis B Apa Tindakan Jika Dijangkiti

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 338 hits
Assalamualaikum semua Saya sambung lagi topik hepatitis B dan harap semua dah baca entry tentang ya Hari ni saya nak kongsikan tentang Siapa yang berisiko dijangkiti Hepatitis B dan apa nak buat jika dijangkiti Penting untuk tahu siapa yang...
Contoh Surat Perjanjian Sambung Bayar Kereta Paling Lengkap

Contoh Surat Perjanjian Sambung Bayar Kereta Paling Lengkap

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 1386 hits
Contoh Surat Perjanjian Sambung Bayar Kereta Paling Lengkap Dalam setiap urusan besar yang melibatkan wang dan harta benda kita kenalah sentiasa berjaga jaga Jangan nanti sudah terhantuk baru tengadah Hari ni kami nak share contoh surat per...
Resepi Donut Lembut Dan Gebu Yang Paling Senang Dan Sedap

Resepi Donut Lembut Dan Gebu Yang Paling Senang Dan Sedap

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 833 hits
RESEPI DONUT LEMBUT DAN GEBU YANG PALING SENANG DAN SEDAP Petang semalam buat donut untuk minum petang anak anak Dah lama jugak tak buat donut Malas nak menguli Tengok la sampai dinut saya ni tak de pusat sebab malas punya pasal Jangan risa...
5 Selebriti Barat Paling Popular Yang Mempunyai Kedai Online

5 Selebriti Barat Paling Popular Yang Mempunyai Kedai Online

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 356 hits
5 Selebriti Barat Paling Popular Yang Mempunyai Kedai Online Siapapun boleh buat kedai online Jika anda ada nama minat fesyen suka berniaga lebih lebih artis atau selebriti yang sememangnya sudah mempunyai follower di media sosial pasti men...
20 Resepi Air Balang Paling Laris Di Bulan Ramadhan

20 Resepi Air Balang Paling Laris Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 2130 hits
Resepi Air Balang Paling Laris Di Bulan Ramadhan Sedar kah anda tinggal beberapa minggu sahaja lagi untuk kita sampai ke bulan Ramadhan Dan seperti biasa bila tiba bulan Ramadhan nanti ramai yang akan cuba untuk menjana pendapatan tambahan ...
17 Resepi Jus Paling Laris Untuk Bisnes Air Balang

17 Resepi Jus Paling Laris Untuk Bisnes Air Balang

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 1198 hits
17 Resepi Jus Paling Laris Untuk Bisnes Air Balang Rahsia turun temurun peniaga jual air adalah resepi yang sedap Selagi resepi jus atau air anda sedap selagi itulah jualan anda akan bertahan lama dan ramai pelanggan akan datang berulang ka...
Kelantan Direkodkan Negeri Paling Tinggi Punyai Tanah Rezab Melayu

Kelantan Direkodkan Negeri Paling Tinggi Punyai Tanah Rezab Melayu

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 859 hits
Tanah rizab Melayu antara salah satu perkara yang sangat sensitif dan jarang jarang disebut dalam mana mana laporan berita Mengikut wasiat ditulis oleh Raja Raja Melayu salah satu daripada 7 perkara yang disebut adalah mengenai tanah rizab ...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin