Simen Rahmah Siapa Kerajaan Nak Bantu Sebenarnya



KUANTAN: Inisiatif Skim Simen Rahmah hanya menguntungkan syarikat besar sektor pembinaan dan pemaju perumahan sedangkan kontraktor kecil bumiputera terutama Kelas F atau G1 terus terbeban dengan kenaikan harga bahan binaan utama tersebut yang seolah-olah tiada kawalan dari kerajaan.
Harga simen pada ketika ini berbeza mengikut kedai menjual bahan-bahan binaan antara RM22.50 hingga RM24 setiap beg seberat 50 kilogram.
Kontraktor Kelas F melaksanakan kerja di bawah RM200,000 dan lesen bagi kelas tersebut dikhususkan kepada kontraktor bumiputera.
Antara skop kerja kontraktor Kelas F melaksanakan projek-projek kecil ditawarkan kerajaan yang diperoleh secara undian seperti baik pulih rumah akibat banjir, baik pulih jalan, projek pengairan dan saliran serta cerun.
Bercakap kepada Media, Yang Dipertua Persatuan Kontraktor Bumiputera Kelas F Malaysia (Perkobf Malaysia) Pahang, Norhamila Mohd. Datar berkata, inisiatif Skim Simen Rahmah langsung tidak membantu golongan kontraktor kecil khususnya kelas F apabila 60 peratus daripada keseluruhan 50,000 kontraktor bumiputera itu sedang ‘sakit’ dan berdepan risiko gulang tikar.
Katanya, selain harga simen yang terus melonjak naik dan tiada kawalan, golongan kontraktor berkenaan turut berdepan isu tawaran projek yang terlalu sedikit bawah 200 berbanding sebelum ini mencecah 600 projek untuk diagihkan kepada setiap negeri pada setiap tahun.
“Harga simen yang merupakan salah satu daripada Barang Kawalan Berjadual, melonjak naik sehingga 30 peratus iaitu daripada RM18 setiap beg seberat 50 kilogram kepada RM22.50 bulan ini. Ada kedai ‘hardware’ jual sehingga RM24.
“Apabila harga simen yang merupakan bahan asas pembinaan terus meningkat, harga bahan binaan lain yang menggunakan simen seperti, konkrit, bumbung dan longkang juga akan turut naik.
“Jadi apabila kerajaan buat skim ini (Simen Rahmah) yang untung hanya ‘jerung besar’ sektor pembinaan dan pemaju perumahan, kontraktor kecil seperti kelas F yang tidak terlibat dengan sektor perumahan terus terbeban dan susah. Sedangkan kami juga perlu guna simen yang merupakan bahan asas utama pembinaan,” katanya di sini semalam.
Baru-baru ini, Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan, Nga Kor Ming dilaporkan berkata, sebanyak satu juta tan metrik simen pukal ditawarkan oleh Persatuan Simen dan Konkrit Malaysia (C&CA) di bawah Inisiatif Skim Simen Rahmah.
Kor Ming berkata, harga setiap tan metrik simen yang ditawarkan ialah RM290 berbanding harga pasaran semasa iaitu RM410 setiap tan.
Satu beg simen berharga RM22.50 pada masa ini dan harganya berkurangan sebanyak 22.2 peratus kepada RM17.50.
Sebanyak 20 juta beg simen akan dibekalkan secara berperingkat kepada pemaju perumahan swasta yang membina unit mampu milik untuk tempoh maksimum empat tahun sehingga 30 Jun 2028.
Mengulas lanjut, Norhamila berharap kerajaan mengawal dan menyelaras harga simen supaya kontraktor dapat membeli bahan binaan asas ini mengikut harga semasa.
Beliau berkata, selain pemantauan berterusan, kerajaan juga perlu menetapkan harga siling bahan binaan asas itu bagi membantu kontraktor kecil yang terbeban dengan kenaikan harga tinggi ini.
“Berbeza dengan kontraktor besar yang mungkin mampu membeli banyak, sekali gus dapat menikmati harga istimewa, kontraktor kecil hanya membeli barang diperlukan apabila ada projek dan biasanya diperoleh dalam kuantiti sedikit.
“Kami terpaksa membeli pada harga pasaran dan bukan pada harga istimewa. Jadi, kami berharap ada pihak mengambil berat perkara ini dan cuba membantu mengatasi kenaikan harga bahan binaan yang tidak selesai sehingga kini,” katanya.
Beliau berkata, kenaikan harga bahan asas binaan khususnya simen yang tidak stabil ketika ini begitu membebankan kontraktor kecil tidak seperti ‘jerung besar’ yang terus menerima manfaat dari kerajaan.
“Harga simen naik dengan tidak menentu seolah-olah pihak berwajib tidak mengawal atau memantau keadaan tersebut,” katanya. -UTUSAN

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/05/simen-rahmah-siapa-kerajaan-nak-bantu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Bantu Melayu Pulangkan Semula Apa Yang Kamu Sakaw

Nak Bantu Melayu Pulangkan Semula Apa Yang Kamu Sakaw

papar berkaitan - pada 7/5/2023 - jumlah : 101 hits
Tegas dan padu Tak ada lagi berselindung Tak ada lagi nak sinis sinis Jelas DS Anwar sebut Mahathir dan Daim Betul apa yang DS Anwar katakan Mereka ini masa dalam kerajaan dulu bukan sikit yang mereka kaut untuk diri dan keluarga mereka Mas...
Nak Jatuhkan Kerajaan Mesti Berani Seperti Anwar

Nak Jatuhkan Kerajaan Mesti Berani Seperti Anwar

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 108 hits
Minggu lalu sekali lagi timbul desas desus mengenai komplot untuk menjatuhkan kerajaan perpaduan pimpinan Anwar Ibrahim Kali ini komplot itu dikatakan akan dicetuskan melalui tindakan sejumlah Ahli Parlimen BN meletakkan jawatan secara sere...
Isu Air Kelantan Kerajaan Setuju Akan Bantu Selesaikan

Isu Air Kelantan Kerajaan Setuju Akan Bantu Selesaikan

papar berkaitan - pada 13/5/2023 - jumlah : 281 hits
Isu Air Kelantan Kerajaan Setuju Akan Bantu Selesaikan Semasa berucap di Majlis Rumah Terbuka Malaysia Madani yang berlangsung di pekarangan Stadium Sultan Muhammad IV Kelantan pada Jumaat Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumka...
Sanusi In Denial Over Simen Rahmah Says Dap Man

Sanusi In Denial Over Simen Rahmah Says Dap Man

papar berkaitan - pada 27/4/2023 - jumlah : 309 hits
DAP s Chiong Yoke Kong has hit back at Kedah Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor saying his continuous criticism of the government s initiatives smacked of denial syndrome Chiong who is political secretary to the local government developme...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Airasia Santan Menu Baru Harga

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Dating Dengan Suami Di Ikea Cheras

Lunch Date Di Torii Teppanyaki

Makan Di Tiga Restoran