Silap Jatuh Cinta 31 Tahun Dikurung Jadi Hamba Seks




Caracas: Silap jatuh cinta, menyebabkan seorang remaja di Venezuela dikurung oleh kekasihnya dan dijadikan hamba seks lelaki terbabit selama 31 tahun.Daily Mail melaporkan wanita terbabit yang kini berusia 49 tahun berjaya melarikan diri dari tempat kurungan di sebuah apartmen di bandar Maracay, 24 Januari lalu, selepas dua kali percubaannya sebelum ini gagal.Sebaik berjaya melarikan diri, wanita itu diselamatkan kumpulan advokasi wanita.Susulan kejadian, suspek, Matias Salazar, 56, didakwa kerana mengurung wanita dikenali sebagai Morella di apartmen kecil berkenaan.

Menurut pegawai penyiasat, lokasi tempat kurungan Morella itu berdekatan kediaman Salazar yang dikongsi bersama teman wanitanya dan anak perempuannya.Selama dalam tawanan lelaki itu, Morella hanya diberikan makanan seperti nasi, kekacang dan telur.Malah, Morella sering dipukul Salazar selain didera secara psikologi apabila memaksanya meminta kebenaran untuk melakukan perkara kecil seperti duduk dan sebagainya.Lelaki durjana itu dituduh melakukan penderaan seksual kepada Morella dan tidak memberi wanita itu makanan dan minuman, jika dia menolak permintaannya.Peguam Salazar, Jose Briceno ketika sidang media Isnin lalu menegaskan anak guamnya itu tidak bersalah.Lapor media tempatan, Morella mula bercinta dengan Salazar pada usianya 17 tahun, sebelum lelaki itu bertindak ganas dan mengurungnya. (Agensi)


Gambar hiasan: Polis Pakistan sedang memburu kira-kira 30 anggota majlis kaum, termasuk ketuanya yang mengarahkan pasangan remaja dikenakan renjatan elektrik sebagai hukuman kerana menjalin cinta terlarang dalam kes dianggap pembunuhan demi maruah.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sekilas kisah cinta remaja dalam Islam. 
Adakah Salah Bercinta?
Inilah yang selalu menjadi punca kepada kekeliruan pada setiap remaja yang mula belajar mengenal apa itu erti cinta. Mesti ramai yang tertanya-tanya adakah bercinta itu haram? Apakah hukumnya mengurat? Apakah perbezaan antara bercinta dan “couple”? 
Di sini hendaklah ditegaskan bahawa cinta dan “couple” itu adalah berbeza sama sekali dan tidak ada yang menyamakan sifat-sifat antara dua elemen ini. Dikatakan, adalah menjadi satu kewajipan kepada setiap remaja yang bercinta dengan melalui proses mengurat, sama ada lelaki mengurat perempuan atau perempuan mengurat lelaki. 

Proses ini telah menjadi sesuatu yang lazim dalam kehidupan remaja. Seakan-akan sudah sebati dengan amalan seharian. Jika kita lihat dari pelbagai sudut, ramai remaja yang menyalahertikan apa itu mengurat sehingga kita dapat lihat punca kepada rosaknya akhlak remaja bermula dari mengurat. 

Salah tanggapan dan salah fahaman terhadap persoalan ini boleh menyebabkan konflik dalam diri remaja muslim. Secara kasarnya ada sesetengah ulama menganggap mengurat dan cinta itu halal tetapi kebanyakan ulama yang lain pula menganggap haram. Bagaimanapun di kalangan ulama fekah terdapat beberapa orang ulama yang merupakan pencinta yang hebat seperti Daud az-Zahiri yang merupakan imam Mazhab az-Zahiri.

Sebenarnya mengurat adalah satu perkara yang penting dalam sesebuah institusi kekeluargaan. Ini kerana mengurat adalah mukadimah kepada percintaan, percintaan adalah mukadimah kepada perkahwinan, perkahwinan adalah mukadimah kepada penubuhan sesebuah keluarga, dan keluarga adalah mukadimah kepada terbinanya sebuah negara. Di sini jelas menunjukkan mengurat bukanlah sesuatu yang haram. 

Tidakkah dalam konteks ini mengurat dan bercinta tepat dengan ajaran Islam? Mengurat dan bercinta dianggap berguna jika ia membawa kepada kebaikan. Tetapi mengurat dan bercinta dianggap tidak berguna jika ia membawa kepada keburukan dan menjadi punca kepada suatu penzinaan. 

Mengurat dan bercinta seperti ini tidak menjadi mukadimah kepada sesebuah keluarga, bahkan menjadi mukadimah kepada lahirnya anak luar nikah atau mencampakkan anak dalam longkang dan tong sampah. Mengurat dan bercinta seperti ini dilarang dalam Islam.

Selain itu ingin diingatkan bahawa pada hari ini mengurat dan bercinta itu semua berpunca daripada perasaan emosi dan juga nafsu. Kebiasaannya, tindakan seseorang mengurat dan bercinta itu sebenarnya bertitik tolak dengan perasaan dan emosi, maka dengan itu mudah sekali untuk mereka melakukan perkara-perkara yang terlarang mahupun dengan kesanggupan kedua-dua belah pihak ataupun tidak. 

Oleh itu, kepada sesiapa yang telah terlibat dengan anjakan perasaan dan emosi ini harus pandai menggunakan kewarasan akal agar segala batasan dapat dikawal dan tidak melanggar hukum syarak.

Bagi mengelakkan daripada perkara terkutuk ini berlaku, panduan Rasulullah SAW mesti dipatuhi. Baginda melarang orang Islam supaya jangan berlebihan dalam mengurat dan bercinta. Malah Baginda menyuruh mereka supaya bercinta kerana Allah iaitu mencintai orang yang dikasihi kerana Allah.

Terdapat beberapa riwayat menceritakan Nabi Muhammad SAW membenarkan hamba menyanyikan lagu mengurat yang dipanggil sebagai ghazl. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah, Rasulullah SAW menyuruh Aisyah menghantar seorang yang pandai menyanyikan lagu ghazl kepada pengantin kaum Ansar yang menjadi kerabat Aisyah. Ini kerana menurut Nabi, kaum Ansar ada keramaian termasuk mendendangkan lagu-lagu ghazl.

Baginda berkata: “Sesungguhnya kaum Ansar adalah kaum yang ada pada mereka ghazl. (Ibnu Majah: Hadis No 1890) 

Ghazl bermaksud mengurat dan ada beberapa hadis nabi ghazl bermaksud mendendangkan lagu-lagu cinta yang sunyi daripada kata-kata baik dan sebagainya. Dalam bahasa Arab, ghazl bermaksud ‘lagu dan puisi kasih’. Perkataan arab, ‘Ghaz’ yang membawa maksud nyanyian yang ditujukan kepada wanita. 

Dari segi bahasa pula bermaksud mainan cinta, ungkapan-ungkapan cinta dan ucapan-ucapan yang diluahkan kepada wanita atau berkata-kata dengan wanita. Ghazl juga dikenali sebagai satu bentuk puisi nasyid iaitu puisi-puisi yang memaparkan kisah percintaan penyair dengan kekasihnya.

Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh al-Bukhari, muslim dan lain-lain, Rasulullah mengingatkan supaya seorang penyanyi kerabat baginda bernama Anjasyah supaya tidak berlebih-lebihan dalam mendendangkan lagu-lagu yang berkaitan dengan mengurat dan cinta.

Islam adalah agama yang membawa matlamat cinta. Cinta kepada Allah, cinta kepada Rasul, cinta kepada negara, cinta kepada kedua ibu-bapa, cinta kepada keluarga dan cinta kepada hambaNya. Sebab itulah Rasulullah SAW menekankan soal mendidik anak-anak daripada kecil lagi diterapkan soal cinta.


Dalam sebuah hadis, Nabi bersabda:
“Tanamkan dalam diri anak-anak kamu cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan ahli keluarga Rasulullah dan cintakan membaca al-Quran.”

Ini menunjukkan cinta itu suatu yang penting diterapkan dalam diri setiap muslim sehinggakan Nabi SAW bersabda tidak akan masuk syurga sehingga kamu belajar cinta-mencintai di antara satu sama lain.

Remaja bercinta jelas beliau tidak melanggar fitrah. Ia satu fitrah tetapi perlu diaturkan bagaimana mereka bercinta. Cinta tidak boleh berdasarkan emosi semata-mata, remaja mesti ada tanggungjawab. Remaja mestilah pandai membezakan antara bercinta dan ‘couple’. Seorang remaja yang bertanggungjawab haruslah mencari sesuatu yang diredhai Allah bukan dengan melakukan perkara yang dilarang dalam Islam.

Supaya anak-anak muda kita tidak terperngkap 'silap Jatuh Cinta', yang boleh terjadi macam-macam.


Lihat sebelum ini..Landak 1: Peluang Jana Ekonomi, Ternaknya, Semuda...Landak 2: Khasiat..'lembek tertidur boleh bangun m...Landak 3: Ini Geliga Landak, Apa Rahsianya Pula?Landak 4: Landak Mini//Eropah, Bukan Landak?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/02/silap-jatuh-cinta-31-tahun-dikurung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jatuh Cinta Dengan Warna Lipstik Silky Girl Omg Powder Matte Code 09 Anko

Jatuh Cinta Dengan Warna Lipstik Silky Girl Omg Powder Matte Code 09 Anko

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 628 hits
Jatuh Cinta Dengan Warna Lipstik Silky Girl OMG Powder Matte Code 09 Anko Dah namanya perempuan kalau tak tambah koleksi make up memang tak sah Encik suami pun dah geleng kepala Hahaha Jangan marah layan saja isteri awak ni Oh yer baru baru...
Hilang Ingatan Akibat Kemalangan Isteri Ini Jatuh Cinta Buat Kali Kedua Berkat Kesungguhan Suami

Hilang Ingatan Akibat Kemalangan Isteri Ini Jatuh Cinta Buat Kali Kedua Berkat Kesungguhan Suami

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 439 hits
Pernahkah anda menonton sebuah filem Melayu gandingan dua pelakon hebat negara iaitu Nora Danish dan Adi Putra dalam filem bertajuk Aku Terima Nikahnya Filem ini mengisarkan kehidupan sepasang suami isteri yang bergolak setelah si suami t
Tpnpb Temukan Helikopter Yang Ditembak Jatuh Tahun Lalu Bridgen Lamek Alipky Taplo Bertanggung Jawab

Tpnpb Temukan Helikopter Yang Ditembak Jatuh Tahun Lalu Bridgen Lamek Alipky Taplo Bertanggung Jawab

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 201 hits
TPNPB Ngalum Gupel Bertanggungjawab Atas Tembak Jatuh Helikopter Milik TNI dan Semua Senjata Telah Menjadi Milik TPNPB Siaran Pers KOMNAS TPNPB Per 5 February 2020Manajemen Markas Pusat Tentara Pembebasan Nasional Papua Barat telah terima l...
Ternyata Jatuh Cinta Diam Diam Adalah Pekerjaan Paling Uwu Sekaligus Bikin Sedih Ini Buktinya

Ternyata Jatuh Cinta Diam Diam Adalah Pekerjaan Paling Uwu Sekaligus Bikin Sedih Ini Buktinya

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 221 hits
Mulai bikin deg degan sampai berakhir ngenes jatuh cinta diam diam memang nggak pernah ada benernya
Kisah Cinta Bcl Ashraf Sinclair Hingga Menikah 11 Tahun Kebersamaan Yang Diawali Salah Sebut Nama

Kisah Cinta Bcl Ashraf Sinclair Hingga Menikah 11 Tahun Kebersamaan Yang Diawali Salah Sebut Nama

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 477 hits
Kabarnya BCL sudah memesan satu lagi kapling untuknya kelak berdampingan dengan sang suami Jangan mbrebes mili ya bacanya
Armada Awas Jatuh Cinta Chord

Armada Awas Jatuh Cinta Chord

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 302 hits
Am Em FAm G FDm GC F Caku punya niat yang baik Dm Fm Ccoba ku ungkapkan padamu C F Cberharap kamu kan menjadi Dm Fm Crencana besar dihidupku F Gtapi kau bilang pergi sana Am G Fkamu tak mau melihat diri ini Gselamanya C G B Amawas nanti jat...
Suspek Jatuh Selepas Terlanggar Lopak Air Polis Keluarkan 5 Saman Terhadap Remaja 16 Tahun

Suspek Jatuh Selepas Terlanggar Lopak Air Polis Keluarkan 5 Saman Terhadap Remaja 16 Tahun

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 386 hits
Timbalan Ketua Polis Kelantan Senior Asisten Komisioner Abdullah MUhammad Piah mengesahkan remaja yang menunggang motosikal secara berbahaya dalam video viral baru baru ini terjatuh kerana terlanggar lopak air bukannya akibat ditendang angg...
Dekorasi Indah Di Klia Sempena Tahun Baharu China 2020

Dekorasi Indah Di Klia Sempena Tahun Baharu China 2020

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 278 hits
Assalammualaikum Dunia Okew sambungan coretan semalam kan Pi KLIA Ini adalah wajib ade kan Jalan jalan nampak wow Depa telah ubah wajah di sesetengah tempat dengan hiasan cantik sempena sambutan Tahun Baharu China 2020 Music traditional Aca...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping