Sila Ubah Tabiat Ini Ini 5 Kesan Buruk Bila Selalu Tengok Handphone Atas Katil Sebelum Tidur


Sila Ubah Tabiat Ini! Ini 5 Kesan Buruk Bila Selalu Tengok Handphone Atas Katil Sebelum Tidur! Menjadi kebiasaan ramai antara kita yang suka tengok telefon bimbit, atas katil sebelum tertidur. Melayan media sosial, video, youtube, baca artikel, periksa email dan sebagainya menerusi handphone. Ini kerana ramai yang beranggapan itulah keadaan yang paling selesa dan masa yang ada, sambil baring-baring atas katil sebelum melelapkan mata dengan suasana yang malap.

Tabiat Kerap Dilakukan Sebenarnya tabiat ini jika dilakukan selau dengan kerap boleh memberi kesan buruk dan membahayakan kesihatan diri. Menerusi petikan artikel oleh ‘Health Flash’ terdapat 5 kesan buruk yang akan diperolehi, jika kerap tengok handphone sebelum tidur.

1. Mata Rosak Telefon bimbit mengeluarkan sejenis cahaya biru yang boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan termasuklah merosakkan mata. menurut kajian American Macular Degeneration Association, cahaya biru ini merosakkan retina dan boleh menyebabkan rabun. Kajian ini menjelaskan kaitan diantara penggunaan handphone dan kehadiran katarak pada mata.Cara yang terbaik adalah menjauhkan telefon bimbit daripada diri ketika tidur serta mengurangkan level skrin pencahayaan bagi mengelakkan kerosakan mata.

2. Tidur Terganggu Main handphone sebelum tidur juga menganggu kualiti waktu tidur. Pernah tak alami, rasa terlalu mengantuk tetapi bila main handphone terus hilang rasa mengantuk tu? Cahaya biru pada telefon tulah yang telah memanipulasi otak dan menyekat pengeluaran melatonin (hormon yang mempengaruhi kualiti tidur). Gangguan melatonin inilah yang menyebabkan tidur berjalan, tidur-tidur ayam dan insomnia.Pakar mencadangkan agar menutup segala peralatan elektronik sekurang-kurangnya dua jam sebelum waktu tidur bagi mengatasi masalah ini.

3. Tekanan Tidur yang terganggu menyebabkan berbagai kesan seperti menyebabkan masalah fizikal dan tekanan. Bila tak cukup tidur, kita akan lesu dan letih keesokan harinya. Nak kerja pun tiada mood dan emosi turut terganggu.

4. Meningkatkan Risiko Kanser Yayasan Kesihatan Dunia 2011 meletakkan telefon bimbit sebagai bahan karsinogen kepada manusia kerana adanya pancaran radiasi elektromagnet yang menyumbang kepada kanser. Risiko terjadinya kanser dengan penggunaan telefon bimbit masih dikaji tetapi pendedahan kepada cahaya biru yang lama boleh meningkatkan risiko kanser payudara dan prostat.Pendedahan radiasi handphone ini juga meningkatkan risiko kanser otak, apabila handphone sering diletakkan berhampiran kepala ketika tidur.

5. Semakin Pelupa Penggunaan handphone mampu menghilangkan memori jika digunakan dengan cara yang salah.Penggunaan telefon sebelum tidur dan gangguan tidur menjadikan kita semakin pelupa.Setiap malam, otak memerlukan rehat bagi memperbaiki kerosakan sel pada siang hari dan membentuk sel yang baru. Sebab itulah, kita akan selalu rasa tak mampu berfikir dengan betul jika tidak dapat tidur secukupnya pada malam hari. Oleh yang demikian, elakkanlah penggunaan handphone sebelum tidur dan jauhkanlah ia daripada katil.Pastikan dapat tidur secukupnya serta gunakan telefon dalam pencahayaan optima.
Artikel Lain

Hidup Wanita Jadi Lebih Sukar Dan Tertekan Dari Semasa Menjadi Anak Dara? Betul Ke Selepas Kahwin, Hidup Wanita Jadi Lebih Sukar Dan Tertekan Dari Semasa Menjadi Anak Dara? Ingat seepas kahwin, bolehlah buat kerja rumah sama-sama dan kukuhkan ekonomi rumah tangga bersama. Rupanya tidak! Kerja atau tidak, semua isteri yang buat. Belum lagi cerita lagi pasal kewangan yang tak berapa nak stabil. Asyik-asyik, bini yang topup. Allah… manalah isteri tak rasa tertekan! Untuk jentik emosi suami isteri yang kadang hanyut dek kesibukan harian menguruskan rumah tangga, jemput baca perkongsian Ustazah Noor Laila Aniza Binti Zakaria, sebuah realiti dari sudut hati seorang isteri.

Wanita Dan Tekanan Jika ini sculpture yang dibuat, maka benarlah begini hidup wanita seluruh dunia digambarkan selepas berkahwin. Kerana itu, disebutkan dalam pelbagai riwayat tentang mulianya akhlak Nabi sehingga Nabi uruskan dirinya sendiri, jahit baju,jahit kasutnya, siapkan makan keluarganya, Nabi buat kerja-kerja rumah, Nabi belai isteri-isteri baginda, Nabi bersihkan bekas haid isterinya, Nabi potong kuku isterinya, Nabi bantu ketika isteri Nabi naik unta sehingga Nabi letakkan pahanya ke tanah untuk dipijak isteri, Nabi paling banyak tersenyum, Nabi didik isteri dengan akhlak yang terbaik dengan perintah-perintah Allah, Nabi berlemah lembut pada isteri baginda, Nabi tak pernah tinggi suara pada isterinya bahkan Nabi tak pernah menjerit-jerit atau memaki hamun. Isteri Nabi juga diberikan pembantu untuk memudahkan segala urusan.

Ibadah Kepada Allah Bahkan Nabi orang yang paling banyak ibadah kepada Allah, paling sempurna imannya, paling rajin bekerja dan sangat jujur tidak pernah mengambil harta isterinya untuk tujuan peribadi. Allahu Akbar! Dengan kata lain, selayaknya suami sebegini mendapat penghormatan dari isteri bukan sekadar kerana suami itu menafkahi isterinya,dan bukan sekadar kedudukan suami lebih tinggi dari isteri, tetapi disebabkan suami itu sendiri memuliakan isterinya. Namun hadis ini disalah guna pakai untuk mengatakan kedudukan lelaki sebagai suami terlalu tinggi sehingga isteri perlu taat tanpa sempadan dan korban sehingga mati! Satu kezaliman yang membunuh sifat kemanusiaan dalam rumahtangga itu sendiri. Dan kesannya emosi wanita bercelaru dan sakit. Sehingga tekanan-tekanan itu membawa kegilaan dan anak tidak berdosa menjadi mangsa dibunuh, dicampak luar flat, ditikam, dikelar. Nauzubillahi minzalik.

Selepas kahwin, lebih sukar kehidupan? Belum lagi beban emosi wanita itu dihenyak lagi dengan suami yang mengambil duit isteri, mencuri harta isteri, menyuruh isteri berhutang, berjanji akan bayar balik, bila diminta dikata mengungkit, tak bersyukur, tak boleh sabar, menetapkan pula itu ini isteri kena bayar dengan alasan isteri bekerja kenalah bersusah bantu suami, kaki lepak, keluar masuk rumah ikut suka, curang disebabkan isteri ak pandai melayan dan macam-macam rencah karenah kerana suami tidak diberi tanggungjawab sebagai lelaki yang perlu bersusah payah bukan sekadar mencari nafkah untuk isteri tetapi juga mengurus tadbir keperluan keluarganya dengan baik dan sabar.
Sumber: Mingguan Wanita
The post Sila Ubah Tabiat Ini! Ini 5 Kesan Buruk Bila Selalu Tengok Handphone Atas Katil Sebelum Tidur! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/sila-ubah-tabiat-ini-ini-5-kesan-buruk-bila-selalu-tengok-handphone-atas-katil-sebelum-tidur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khasiat Baca Mu Awwidzat Sebelum Tidur

Khasiat Baca Mu Awwidzat Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 361 hits
Ada tiga surah yang bagus dibaca sebelum tidur yaitu Al Ikhlas Al Falaq dan An Naas Bagaimana caranya Lihatlah dalam kelanjutan bahasan Riyadhus Sholihin berikut ini
Lakukan Gerakan Sederhana Ini Sebelum Tidur Maka Sakit Pinggang Punggung Bahu Dan Leher Akan Sembuh

Lakukan Gerakan Sederhana Ini Sebelum Tidur Maka Sakit Pinggang Punggung Bahu Dan Leher Akan Sembuh

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 402 hits
Olahraga sebenarnya adalah hal yang mudah untuk dilakukan Namun sayangnya masih banyak yang malas melakukan olahraga karena alasan susah bangun pagi atau mager Padahal nih manfaat olahraga itu banyak banget lho Nah kalau kamu sering merasa ...
Anak Yang Dah Terbiasa Dibacakan Buku Sebelum Tidur Boleh Jadi Cepat Pandai Dan Petah Bercakap

Anak Yang Dah Terbiasa Dibacakan Buku Sebelum Tidur Boleh Jadi Cepat Pandai Dan Petah Bercakap

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 402 hits
Membaca buku pada anak sebelum tidur sangat bagus terutama dalam merangsang otaknya Tak perlu tunggu anak masuk tadika untuk buat rutin ini Seawal setahun pun dah boleh mulakan walaupun anak masih belum memahaminya Bukan sahaja baik untuk p...
7 Adab Sebelum Tidur Sesuai Sunah Nabi

7 Adab Sebelum Tidur Sesuai Sunah Nabi

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 355 hits
Blog Khusus Doa Pada umumnya sebelum kita tidur tentunya membaca doa sebelum tidur dan ini merupakan salah satu adab dalam islam yakni selalu berdoa sebelum melakukan sesuatu termasuk sebelum tidur Namun adab sebelum tidur yang dilakukan Ra...
Tiga Praktik Sebelum Tidur Penuh Manfaat Lalu Hafalkan Doanya

Tiga Praktik Sebelum Tidur Penuh Manfaat Lalu Hafalkan Doanya

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 291 hits
Ada tiga praktik yang kita bisa amalkan sebelum tidur dan ada doa penting di dalamnya yang bisa diamalkan Moga tidur kita bawa berkah
Jangan Buat 5 Benda Ni Pada Bayi Sebelum Masuk Tidur

Jangan Buat 5 Benda Ni Pada Bayi Sebelum Masuk Tidur

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 506 hits
1 Terlalu banyak geletek dan bergurau Benda ni semua akan mengaktifkan sympathetic nervous system secara berlebihan Tu yang bayi tu jadi susah nak tidur 2 atau 3 jam sebelum tidur tu kita kena jadikan suasana sekeliling bayi tu senyap dan t...
Pakai Masker Ini Sebelum Tidur Setelah 1 Minggu Anda Akan Takjub Wajah Jadi Bersih Tanpa Bekas Jerawat

Pakai Masker Ini Sebelum Tidur Setelah 1 Minggu Anda Akan Takjub Wajah Jadi Bersih Tanpa Bekas Jerawat

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 305 hits
Menjadi cantik dengan kulit putih alami secara instan merupakan dambaan bagi setiap pria maupun wanita Bahkan tak jarang bagi mereka yang menginginkan kulit cantik dan putih ini mengeluarkan biaya yang tidak sedikit hingga mencapai puluhan ...
5 Kebaikan Baca Buku Sebelum Anak Tidur

5 Kebaikan Baca Buku Sebelum Anak Tidur

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 401 hits
Kenapa baca buku sebelum anak tidur bagus dijadikan amalan 1 Bantu kembangkan daya imaginasiMembaca dan bercerita kepada anak pastinya membantu untuk perkembangan imaginasi sihat Kita akan membantu anak untuk berfikir dan berimaginasi denga...
Kematian Sugra Dan Doa Penting Sebelum Tidur

Kematian Sugra Dan Doa Penting Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 333 hits
Tidur disebut sebagai wafat sugra atau kematian kecil Karenanya ada doa sebelum tidur yang terkait dengan hal ini yang bagus untuk dihafal dan ini adalah bahasan dari Riyadhus Sholihin karya Imam Nawawi rahimahullah
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

Wee Mca Not A Hypocrite

In Kuala Kubu Baharu Support From The Other Side A Distant Dream For Pn Ph