Siasatan Sprm Tumpu Mutu Jalur Lebar 1bestarinet



Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung tender perkhidmatan 1BestariNet bernilai RM4 bilion akan bertumpu terhadap mutu pembekalan jalur lebar kepada 8,000 sekolah di seluruh negara.
(Harian Metro) – Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki berkata, pegawai penyiasat perlu melihat pembekalan data atau jalur lebar yang sepatutnya diberikan kepada semua sekolah berkenaan sama ada dibekalkan atau tidak.
Katanya, ini kerana kesemua sekolah terbabit sepatutnya diberikan kelajuan jalur lebar tertentu memandangkan tuntutan sudah dibuat oleh YTL Communications Sdn Bhd (YTL) secara berterusan sejak kontrak bermula pada 2011.
“Ini semua kita (SPRM) kena kaji betul atau tidak ia dibekalkan selain kita (SPRM) perlu melihat pembekalan itu dibuat atau tidak.
“Kalau ada tuntutan yang dibuat perlu dipastikan betul atau tidak dan ini menjadi tanggungjawab pegawai penyiasat untuk sahkan kebenaran,” katanya pada Persidangan Penyelidikan Governans, Integriti dan Anti Rasuah Peringkat Kebangsaan Kali ke-3, di sini, hari ini.
Turut hadir, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Shamsul Azri Abu Bakar.
Azam berkata, siasatan yang dibuat SPRM terhadap isu itu akan dilakukan mengikut peruntukan undang-undang berkaitan rasuah.
Menurutnya, jika hasil dapatan mendapati ada tuntutan dibuat tetapi jalur lebar berkenaan tidak dibekalkan, perkara itu adalah satu kesalahan.
“Banyak perkara yang kita perlu siasat dan pegawai saya sedang melihat perkara ini. Semua isu yang dibangkitkan semua pihak menjadi tumpuan kita (SPRM) siasat dan ia memerlukan masa lebih panjang.
“Banyak tempat perlu kita lawati kerana kes ini membabitkan 8,000 sekolah, jadi bayangkan kes ini akan mengambil masa sedikit,” katanya.
Pada 4 September lalu, SPRM memulakan siasatan ke atas tuntutan bayaran bagi tender perkhidmatan 1BestariNet.
Siasatan itu dilakukan selepas SPRM menggeledah pejabat kerajaan dan pejabat YTL di ibu negara.
Hasil penggeledahan itu, sejumlah dokumen disita dan SPRM sedang mengkaji bagi mengenal pasti saksi yang akan dipanggil memberi keterangan untuk membantu siasatan.
Siasatan kes itu menjurus kepada dokumen tuntutan yang mengandungi butir matan palsu membabitkan pembayaran kira-kira RM2.7 bilion.
Kementerian Pendidikan (KPM) pada 2019 disaran menjalankan satu penilaian holistik terhadap keberkesanan projek perkhidmatan 1BestariNet Fasa 2 berikutan pelaksanaannya sebelum ini disifatkan tidak menyeluruh.
Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2018 Siri 1, secara keseluruhannya 1BestariNet menyediakan kemudahan jalur lebar dan persekitaran Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) melalui Pelantar Persekitaran Pembelajaran Maya/Virtual Learning Environment (VLE) kepada semua sekolah di bawah KPM.
Audit dijalankan pada Oktober 2018 hingga Mac 2019 itu menyatakan bahawa 3,698 daripada 10,185 sekolah tidak pernah mencapai KPI penggunaan Frog VLE pada 2018, manakala hanya 0.8 peratus daripada 423,566 guru sudah membangunkan laman pembelajaran dan diterbitkan dalam Frog Store pada 2018.
The post Siasatan SPRM tumpu mutu jalur lebar 1BestariNet appeared first on Malaysia Today.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2024/09/26/siasatan-sprm-tumpu-mutu-jalur-lebar-1bestarinet/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Habislah Abahcow Sprm Panggil Dr Maszlee Kongsi Maklumat 1bestarinet

Habislah Abahcow Sprm Panggil Dr Maszlee Kongsi Maklumat 1bestarinet

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 66 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia percaya bekas Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik mempunyai maklumat yang boleh membantu siasatan pihaknya berkaitan projek 1BestariNet Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Azam Baki berkata beliau sendiri m...
Dap Tumpu Pada Peratusan Keluar Mengundi

Dap Tumpu Pada Peratusan Keluar Mengundi

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 50 hits
Setiausaha Agung DAP Anthony Loke Siew Fook berkata mereka mengambil perhatian yang serius terhadap peratusan mengundi yang rendah dari kalangan pengundi bukan Melayu Justeru pimpinan DAP akan terus berusaha untuk memberi penerangan yang je...
Macc Confirms Meeting Maszlee In 1bestarinet Probe

Macc Confirms Meeting Maszlee In 1bestarinet Probe

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 59 hits
MACC has confirmed that it met with former education minister Maszlee Malik to gather more information regarding the investigation into the 1BestariNet project According to a source the meeting took place last week The investigation is stil...
Polis Siasat Video Jalur Gemilang Diturunkan Diganti Bendera Sabah Dan Sarawak

Polis Siasat Video Jalur Gemilang Diturunkan Diganti Bendera Sabah Dan Sarawak

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 93 hits
bharian com mySeptember 24 2024 12 11amTangkap layar video sekumpulan individu menurunkan bendera Malaysia sebelum menaikkan bendera Sabah dan Sarawak KUALA LUMPUR Polis Diraja Malaysia telah membuka kertas siasatan bawah Akta Hasutan 1948 ...
Rasuah Imigresen Terlalu Kritikal Sprm Dicadang Wujud Cawangan Baharu Di Klia

Rasuah Imigresen Terlalu Kritikal Sprm Dicadang Wujud Cawangan Baharu Di Klia

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 76 hits
Ilah Hafiz Azizilahhafiz abdulaziz bh com myPelancong menunggu giliran untuk pemeriksaan daftar masuk di kaunter Imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur Foto hiasan NSTP Mohd Fadli HamzahKUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan R...
Ngo Gesa Libatkan Sprm Siasat Menyeluruh Terhadap Insiden Tanah Runtuh Cameron Highlands

Ngo Gesa Libatkan Sprm Siasat Menyeluruh Terhadap Insiden Tanah Runtuh Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 96 hits
CAMERON HIGHLANDS Persatuan Kesedaran Alam Sekitar Cameron Highlands menggesa siasatan menyeluruh dilakukan di lokasi berlakunya tanah runtuh di Jalan Besar Brinchang Kilometer 67 berhampiran Agro Market di sini pada Sabtu Presidennya A Dil...
Sbdj Siri 213 Tak Rela Mati Katak

Khadijah Ibrahim Injured In Sabah Road Accident

Create A Luxury Brand Name

12 Kit Ujian Kehamilan Terbaik Paling Tepat

Mahkota The Byelection That Shouldn T Have Been

Come Back On Track 2024

Sentuhan Selamat Dan Akta Kanak Kanak 2001

Doa Memejamkan Mata Mayit


echo '';
5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton

Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton


Buasir Otak Tv Iphone Dan Ipad Berasal Dari Mana Be Like

Mui Jangan Pernah Berhenti Boikot Israel

Pertandingan Seiras Tokoh Kemerdekaan Malaysia

Fisioterapi Sesi Pertama

Customer Rants Of Exorbitant Restaurant Bill Gets Huge Reaction On Cyberspace

Daim S Wife To Be Questioned Over Power Abuse Report Today