Shimano Stradic Fl 5000xg


Bagi kaki pancing tegar, nama Shimano Stradic cukup dikenali dalam siri kelas pertengahan Shimano. Tapi kalau ditanya apa bezanya secara mendalam dengan reel jenama-jenama lain pada harga sama, mungkin jawapan yang diterima terlalu ringkas seperti reel ni sedap ooo...best pakai, mantap dan sebagainya. Yelah harga dia pun boleh tahan, takkan lah tak sedap pulak. Dari jenama terkenal pula tu.

Ditambah aksesori reel stand dari Gomexus
Stradic FL 2019 boleh dikatakan model terbaru dalam siri Stradic selain dari Stradic Ci4+ dan Stradic SW walaupun usianya dah hampir 3 tahun. Aku tak jumpa lagi Stradic yang lagi terbaru dari varian FL atau mungkin aku terlepas pandang dimana-mana.
Bezanya dengan Stradic Ci4+ ialah binaannya mengekalkan aloi aluminium magnesium manakala Ci4+ pula variasi lain yang menggunakan material grafit yang diperkuat dengan karbon fiber. Kelebihannya berat keseluruhan yang agak drastik lebih ringan berbanding material aluminium magnesium. 
Kalau anda peminat Shimano, ada satu model lagi sedikit diatas siri Stradic FL yang menggunakan material Ci4+ iaitu Shimano Vanford. Dengan beza harga sedikit tinggi sekitar RM100++ anda akan dapat reel lebih ringan,lebih bearing dan dilengkapi spool AR-C. Yang ni aku taknak cerita panjanglah, kang tak jadi aku nak cerita pasal Stradic.
Sedikit sebanyak berkenaan Shimano Stradic FL 5000XG; reel ni seberat 295 gram, dilengkapi 6+1 bearing, Hagane body, cold forged aluminium Micro Module II gear, carbon drag 11kg dan nisbah karauan 6.2:1.
Sebelum siri FL, siri FK menggunakan drag washer dari material felt. Siri FK ni boleh dikenali dengan corak potongan pada spoolnya berbentuk serong, berbanding lurus pada FL. Kemampuan maksimum dragnya pula sedikit kurang iaitu 10kg dan berat keseluruhan saiz 5000XGnya berbanding FL ialah 320gram; 25 gram lebih berat.
........
Satu kelebihan reel Shimano yang kerapkali dihighlight ialah karauannya yang smooth. Dalam Bahasa Melayu maksudnya lancar. Tapi aku tak rasa lancar menepati maksud sebenar smooth. Smooth ni dia gabungan antara kelancaran dan kehalusan. 
Kebanyakan reel murah pun lancar kayuhannya sebab aku biasa dengan jenama-jenama mampu milik. Tak adalah teruk sampai nak kayuh pun susah. Benda ni kita tak dapat bezakan kalau kita tak cuba model-model sedikit high end. Aku pun baru discover erti smoothness feel ni sebenarnya.
Dia ada kaitan dengan kejuruteraan rekabentuk dan material. Walaupun jenama besar selalu bragging dengan jargon-jargon teknikal yang kedengaran hebat atau cuma marketing stunt semata-mata, ada sesetengah jenama yang memang serius dengan teknologi mereka. Macam Micro Module gear ni lah.
Aku ambil contoh paling dekat ialah reel yang aku pakai sekarang. Masa mula-mula pakai reel Abu Garcia Promax 3, bagi aku kayuhannya ok je, ringan dan lancar. Kemudian aku beli pula Kastking Armor X.Harga pun lebih kurang  dengan Promax 3. Sama juga lancarnya dan sepatutnya begitulah.
Tapi bila aku uji sebelah menyebelah, aku perasan satu benda halus yang mungkin susah nak perasan dalam penggunaan biasa. Karauan Promax 3 ada sikit getaran halus berbanding Armox X yang terasa 'licin'. Layout gear reel baitcasting ni majoriti sama je, tapi yang membezakan satu sama lain ialah macamana gigi gear bersentuhan antara satu sama lain.
Dia lebih kurang macam perbezaan gear jenis bevel dan spiral bevel. Kedua-duanya masih menjalankan tugas yang sama, cuma gear bevel biasa agak kasar dan bising, manakala spiral bevel lebih senyap. Gear bevel bekerja dengan sentuhan antara gear berlaku satu persatu, spiral bevel pula bersentuh secara bertindan (overlapped).
Ini yang menghasilkan feel smooth tadi. Benda-benda kecik ni dinamakan teknologi walaupun impak dia tak dapat dilihat ketara, dia bagi feel berbeza. Sebab tu bila orang dah rasa kelebihan reel yang smooth, tak ada nya tiba-tiba dia nak downgrade pakai reel yang biasa.
Tapi bukan setiap masa sifirnya begitu; yang mahal berjenama pasti bagus,kurang terkenal performanya biasa-biasa. Dalam koleksi yang aku ada ni, Kastking membuktikan jenama baru juga mampu memberikan pengalaman terbaik pada harga yang berpatutan. Nanti aku buat artikel khas user experience Armor X.










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://blog5zal.blogspot.com/2022/05/shimano-stradic-fl-5000xg.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni