Shahidan Nafi Tahu Rombakan Kabinet Menjelang Tahun Baru



SHAH ALAM – Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Shahidan Kassim menegaskan beliau tidak mempunyai sebarang maklumat mengenai kemungkinan berlakunya rombakan Jemaah Menteri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam masa terdekat.
Jelas Ahli Parlimen Arau itu, hal ini kerana bidang kuasa untuk melakukan rombakan kabinet kerajaan Keluarga Malaysia adalah di bawah hak prerogatif Perdana Menteri sendiri.
Berikutan itu, beliau tidak dapat mengesahkan sama ada spekulasi berlakunya rombakan kabinet yang dijangka melibatkan sebilangan menteri daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) bakal berlaku atau tidak.
“Isu rombakan kabinet adalah bidang kuasa dan hak prerogatif Perdana Menteri.
“Setakat ini, saya tidak tahu dan tiada maklumat mengenai kemungkinan rombakan kabinet akan dibuat dalam masa terdekat.
“Terpulang kepada Perdana Menteri untuk memutuskan dan kami bersedia menyokong sebarang keputusan beliau kelak,” katanya pada Jumaat.
Baru-baru ini, beberapa portal media tempatan melaporkan sekurang-kurangnya empat menteri daripada Bersatu dijangka digugurkan dalam satu rombakan kabinet yang dikatakan bakal dilaksanakan Ismail Sabri dalam masa terdekat.
Antara empat menteri yang kononnya dikaitkan dengan pengguguran daripada jawatan menteri adalah Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Harun; Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-Tugas Khas), Datuk Seri Dr Abdul Latif Ahmad; Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Zuraida Kamaruddin dan Menteri Kanan (Ekonomi), Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sendiri.
Bagaimanapun, tiada kesahihan mengenai laporan itu dengan beberapa menteri dan timbalan menteri yang dihubungi Sinar Premium mengakui tidak tahu-menahu mengenainya.
Sekiranya benar, keputusan drastik itu dibuat Ismail Sabri pastinya terkait rapat dengan prestasi beberapa menteri yang dianggap mengecewakan dan dikatakan lambat dalam mengatur penyelarasan gerak kerja bagi membantu mangsa banjir luar biasa di Lembah Klang, Pahang, Perak, Negeri Sembilan dan Melaka sejak dua minggu lalu.
Kejadian banjir juga telah mengundang ruang kritikan rakyat terhadap kerajaan Ismail Sabri dengan beberapa menteri telah ‘dihentam’ warganet susulan melakukan aksi gimik politik yang keterlaluan.
SIAP SIAGA UNTUK PANTAI TIMUR, TAPI BANJIR BESAR DI LEMBAH KLANG
Dalam pada itu, sumber pemimpin Bersatu yang dekat dengan pentadbiran kerajaan mengakui, berlaku kelewatan dan ketidakselarasan kerajaan dalam membantu mangsa banjir terjejas tempoh hari disebabkan kejadian bencana yang berlaku di Lembah Klang, Negeri Sembilan dan Melaka adalah di luar jangka.
Jelas beliau, kerajaan di bawah seliaan Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) sebenarnya sudah bersiap siaga untuk menghadapi masalah banjir di Pantai Timur dengan seluruh aset menyelamat dan membantu mangsa banjir sudah dipusatkan di negeri-negeri berkaitan.
“Namun, apa yang berlaku di Lembah Klang, Kuala Langat dan Pahang adalah perkara di luar jangka yang menyebabkan kerajaan terpaksa merombak kembali pelan penyelarasan bantuan bencana sesudah dipusatkan ke negeri-negeri Pantai Timur.
“Sama ada Perdana Menteri akan melaksanakan rombakan kabinet bagi meredakan kemarahan rakyat, itu hak prerogatif beliau. Tetapi untuk menyalahkan kerajaan semata-mata di atas kelewatan bantuan disalurkan mangsa banjir adalah tidak wajar,” katanya lagi.
Baca Artikel Menarik:
Lelaki anti Islam dikecam, buat origami pakai helaian al-Quran Gigit tukang cuci, Harimau Malaya ditembak mati Isu ‘rogol’, Fauzi Nawawi bawa diri ke Sabah, nama kena ‘reject’ Noki tidak berbaju: Jual elemen sensasi demi trending? Tiada lagi pengeluaran KWSP – Tengku Zafrul Kisahnya…Baru Tahu Rupa-Rupanya Cecair Antiseptik Boleh Guna Untuk 4 Perkara Ini! Anak dedahkan ayah kena HIV kerana tiduri ramai lelaki (Video) Rombak kabinet, tukar menteri tidak efisien Firdaus Wong Mahu Sashi Kumar DiTahan? Saya rapat dengan Zul Ariffin – Ruhainies Resepi Ayam Goreng Serai Thai Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Rombakan Kabinet selepas tahun baru 2022?

The post Shahidan nafi tahu ‘rombakan kabinet’ menjelang tahun baru appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/01/01/shahidan-nafi-tahu-rombakan-kabinet-menjelang-tahun-baru/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Pesanan Ringkas Buat Diri Sendiri Menjelang Pergantian Tahun Baru

8 Pesanan Ringkas Buat Diri Sendiri Menjelang Pergantian Tahun Baru

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 259 hits
Sedikit peringatan buat diri sendiri menjelang pergantian baru Belajar menerima sesuatu itu tidak akan dapat diubah berhenti berharap kepada sesuatu yang tak jelas Dunia ini cukup rumit untuk di telan Kadangkala kita perlu suntikan baharu d...
Langgar Jam Operasional Malam Tahun Baru Food Street Pik Dibubarkan Polisi

Langgar Jam Operasional Malam Tahun Baru Food Street Pik Dibubarkan Polisi

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 189 hits
Pihak kepolisian juga telah memberikan peringatan akan menindak tegas pengusaha nakal yang melanggar batasan jam operasional dengan menyegel tempat usahanya
Malam Tahun Baru Titik Nol Km Yogya Dipadati Warga Satpol Pp Klaim Dapat Kendalikan

Malam Tahun Baru Titik Nol Km Yogya Dipadati Warga Satpol Pp Klaim Dapat Kendalikan

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 153 hits
Satpol PP menyatakan kepadatan di kawasan Titik Nol Kilometer mulai bisa terurai sekitar pukul 00 30 WIB Setelah mampu diurai arus lalu lintas di kawasan Titik Nol Kilometer yang sempat terhenti bisa kembali lancar
Jokowi Menyongsong Tahun 2022 Dengan Semangat Baru Bekerja Untuk Indonesia Maju

Jokowi Menyongsong Tahun 2022 Dengan Semangat Baru Bekerja Untuk Indonesia Maju

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 264 hits
Jokowi mengatakan tahun 2021 telah berlalu bersama segenap ujian bagi bangsa Indonesia Dia merinci mulai dari pandemi resesi juga ketidakpastian yang tinggi
Selamat Tahun Baru

Selamat Tahun Baru

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 219 hits
Selamat tahun baru diucapkan khas kepada penjenguk blog ini Terima kasih atas sokongan anda selama ini Semoga tahun ini akan menjadikan kita lebih berjaya dan dalam rahmat Allah sepanjang masa Tahun 2021 kita tinggal dengan berbagai peristi...
Antisipasi Covid 19 Petugas Gabungan Bubarkan Kerumunan Warga Di Malam Tahun Baru

Antisipasi Covid 19 Petugas Gabungan Bubarkan Kerumunan Warga Di Malam Tahun Baru

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 175 hits
Antisipasi Covid 19 Petugas Gabungan Bubarkan Kerumunan Warga di Malam Tahun Baru Untuk mengantisipasi penyebaran Covid 19 petugas membubarkan aktivitas warga di malam Tahun Baru 2022 dan melarang perayaan malam pergantian tahun di wilayah ...
Ide Aktivitas Buat Melewati Malam Tahun Baru Udah Pada Siap

Ide Aktivitas Buat Melewati Malam Tahun Baru Udah Pada Siap

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 180 hits
Apapun kegiatannya jangan lupa untuk tetap menjaga diri dan kesehatan ya
Polisi Gagalkan Narkoba Selundupan Asal Belanda Untuk Perayaan Tahun Baru Di Jakarta

Polisi Gagalkan Narkoba Selundupan Asal Belanda Untuk Perayaan Tahun Baru Di Jakarta

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 180 hits
Soal tersangka dan total alat bukti diamankan Danang belum mengungkapnya lebih jauh karena kepentingan penyelidikan Namun dia berjanji informasi detil akan disampaikan saat semua informasi sudah utuh
Dirregident Korlantas Menhub Gelar Rakor Persiapan Pengendalian Lalin Tahun Baru 2022

Dirregident Korlantas Menhub Gelar Rakor Persiapan Pengendalian Lalin Tahun Baru 2022

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 176 hits
Yusri menambahkan jalur Puncak Bogor juga menjadi salah satu titik fokus Dia menyebut kawasan Puncak akan dikosongkan dan ditutup mulai pukul 16 00 Wib dan arus lalin dialihkan ke jalur alternatif
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms