Semua Parti Pernah Berkawan Dengan Dap Apa Salahnya Ahmad Maslan Menjiwai Persahabatan




Berikutan kenyataan Ahmad Maslan yang meminta ahli UMNO mengundi calon PH, termasuk daripada DAP dalam PRN akan datang, riuh-rendah orang memberi respon mengenainya macamlah Timbalan Menteri Kewangan itu telah melakukan satu dosa yang sangat besar.


Dalam keadaan UMNO sudah berada dalam kerajaan perpaduan bersama PH yang memang ada DAP di dalamnya, hakikatnya kenyataan Ahmad Maslan itu bukanlah sesuatu yang luar biasa.


Adalah normal sebenarnya bagi sesebuah parti untuk menyokong atau memberi undi kepada parti rakan yang sama-sama berada dalam kerajaan, meskipun sebelumnya pernah bermusuh selama bertahun-tahun.


Bukankah dalam politik tiada kawan yang abadi dan tiada musuh yang kekal?


Lebih menjengkelkan lagi bila mana mereka yang mempertikaikan itu sendiri pernah berkawan dengan DAP sebelum ini.


Dalam politik negara ini, kalau mahu dikira, DAP adalah parti rebutan atau ibarat dara pingitan kepada semua parti utama yang ada.


Dengan UMNO akhirnya berkawan dengan DAP melalui pembentukan kerajaan perpaduan dengan PH, maka lengkaplah semua parti utama di negara ini pernah berkawan dengan parti tersebut.


PKR, Pas, Semangat 46 (sudah dibubarkan), Bersatu dan UMNO yang terakhir, semuanya menjadikan DAP sebagai rakan untuk melengkapkan erti sebuah perjuangan.


Sementara Anwar masih kekal dan paling setia berkawan dengan DAP, Tun Mahathir Mohamad, Hadi Awang, Tengku Razaleigh Hamzah dan Mahiaddin Md Yasin, semuanya pernah bersama dengan DAP sebelum ini.


Tidak kira sama ada ketika berkawan itu mereka pernah membuat kenyataan atau seruan agar ahli parti masing-masing mengundi calon DAP atau tidak, kebersamaan yang pernah tercatat itu tetap merupakan sejarah yang tidak boleh dipadamkan begitu saja.


Apa bezanya antara menyeru ahli parti mengundi calon DAP dengan mereka yang sebelum ini sering sepentas dan berpelukan dengan Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng?


Sebenarnya tiada beza sama sekali, malah berpelukan di khalayak ramai itu lebih dahsyat lagi isyarat sayangkan DAP berbanding kenyataan Ahmad Maslan yang sekadar menyeru agar ahli-ahli UMNO memberi undi kepada calon PH, termasuk daripada DAP atas nama dan semangat kerajaan perpaduan yang sudah pun terbentuk kewujudannya sekarang ini.


Adalah diakui bahawa DAP merupakan parti pilihan masyarakat Cina di mana pada PRU15 lalu mereka berjaya memenangi 40 kerusi Parlimen berbanding MCA yang hanya menang dua kerusi saja.


Dengan demikian, membawa DAP bersama dalam kerajaan bagi sebuah negara majmuk seperti Malaysia adalah pilihan yang tepat dengan maksud ia tidak meminggirkan pilihan kaum Cina yang merupakan kaum kedua terbesar selepas Melayu di negara ini.


Cuma, sesetengah pihak melihat tindakan Ahmad Maslan itu sebagai janggal berdasarkan sejarah perjuangan UMNO yang bermusuh sekian lama dengan DAP.


Tetapi, apabila seseorang pemimpin itu keluar UMNO seperti pernah berlaku kepada Tengku Razaleigh, Tun Mahathir dan Mahiaddin misalnya, tindakan mereka berkawan dengan DAP boleh pula diterima, bahkan dianggap sebagai keperluan untuk tujuan memenangi pilihan raya serta menumbangkan BN.


Oleh kerana dunia sudah berubah, persahabatan antara UMNO dan DAP juga sepatutnya harus diterima sebagai keperluan untuk membentuk dan mengekalkan kerajaan.


Dengan UMNO bersama PKR dan Amanah sudah dikira mewakili komuniti Melayu, melibatkan DAP bererti melengkapkan lagi kemajmukan kerajaan perpaduan ini dengan wajah Malaysia yang sebenar.


Kedudukan ini jika dijaga dengan baik serta dalam masa yang sama diberi kefahaman yang betul kepada masyarakat, ia adalah resepi yang sebaik-baiknya dalam mewujudkan sebuah kerajaan yang kukuh.


Kepada yang keliru dan tertanya-tanya, itulah sebabnya dalam artikel sebelum ini saya mengucapkan syabas atas kenyataan Ahmad Maslan itu kerana beliau sebetulnya sangat menjiwai erti persahabatan bila lawan sudah bertukar menjadi kawan. – ShahbudinHusin 21/05/2023.


https://shahbudindotcom.net/






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/05/semua-parti-pernah-berkawan-dengan-dap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
State Election No Dap Umno Logos On Ballot Papers Says Ahmad Maslan

State Election No Dap Umno Logos On Ballot Papers Says Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 26/5/2023 - jumlah : 178 hits
Pontian MP DatuK Seri Ahmad Maslan says there will be no DAP and Umno logos on the ballot papers for the upcoming state elections He said instead the state polls will see three biggest coalitions which were Barisan Nasional Pakatan Harapan ...
Nothing Wrong With Umno Dap Supporting Each Other Says Ahmad Maslan

Nothing Wrong With Umno Dap Supporting Each Other Says Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 26/5/2023 - jumlah : 152 hits
The Umno Supreme Council member says his call to party members to back DAP candidates is being sensationalised Umno Supreme Council member Ahmad Maslan says his call to party members to back DAP candidates in the coming state elections is b...
Ahmad Maslan Regrets Infidel Label Over His Call To Support Dap

Ahmad Maslan Regrets Infidel Label Over His Call To Support Dap

papar berkaitan - pada 24/5/2023 - jumlah : 186 hits
Umno supreme council member Ahmad Maslan has expressed regret over comments that branded him as an infidel after his statement last week that called for Umno members to support candidates from the DAP contesting in the upcoming six state el...
Umno Accepts Ahmad Maslan S Explanation On Dap Remarks

Umno Accepts Ahmad Maslan S Explanation On Dap Remarks

papar berkaitan - pada 27/5/2023 - jumlah : 138 hits
The Umno supreme council has accepted party secretary general Ahmad Maslan s explanation over the brouhaha that ensued from his comments on DAP made last week Supreme council member Puad Zarkashi said Ahmad had explained to the party s top ...
Umno Leaders Disagree With Ahmad Maslan S Call To Support Dap In State Elections

Umno Leaders Disagree With Ahmad Maslan S Call To Support Dap In State Elections

papar berkaitan - pada 22/5/2023 - jumlah : 194 hits
Several Umno leaders have dissented against the party s secretary general Datuk Seri Ahmad Maslan s call for voters to support DAP candidates in the upcoming six state elections Sinar Daily yesterday quoted Negeri Sembilan Umno chairman Dat...
Lupakan Poster Boy Menangkan Dahulu Parti Dalam Prn Ahmad Zahid

Lupakan Poster Boy Menangkan Dahulu Parti Dalam Prn Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 22/5/2023 - jumlah : 193 hits
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan kepemimpinan gabungan Barisan Nasional dan Pakatan Harapan untuk memberi tumpuan pada usaha membawa kemenangan kepada parti pada Pilihan Raya Negeri daripada memikirkan ...
Dap Mengungkit Pernah Bantu Bersatu Hahahaha

Dap Mengungkit Pernah Bantu Bersatu Hahahaha

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 180 hits
Ini kelakar so kelakar dan memang sangat kelakarBersatu DAP dan UMNO DAP adalah pada 2 situasi berbeza DAP perlu ingat bersatu bersama DAP sebelum membentuk kerajaan dan bekerjasama dalam pilihanraya Jentera dan pengundi bawahan boleh mener...
Perhimpunan Ini Adalah Muafakat Semua Parti Komponen

Perhimpunan Ini Adalah Muafakat Semua Parti Komponen

papar berkaitan - pada 15/5/2023 - jumlah : 164 hits
Anwar IbrahimAlhamdulillah hari ini dapat bersama rakan rakan dalam Konvensyen Nasional Kerajaan Perpaduan di Dewan Merdeka WTC Kuala Lumpur Konvensyen yang julung kali diadakan ini dimulakan dengan Konvensyen Nasional Wanita Kerajaan Perpa...
Lihat Calon Dap Atas Nama Kerajaan Perpaduan Kata Mat Maslan Kepada Ahli Umno

Lihat Calon Dap Atas Nama Kerajaan Perpaduan Kata Mat Maslan Kepada Ahli Umno

papar berkaitan - pada 20/5/2023 - jumlah : 181 hits
agendaily com19 05 2023Datuk Seri Ahmad Maslan menggesa ahli UMNO memangkah calon parti daripada kerajaan campuran pada PRN nanti Datuk Seri Ahmad Maslan menggesa semua ahli UMNO agar melihat calon DAP dalam Pilihan Raya Negeri sebagai waki...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan