Selamatkan Rakyat Afghanistan Dari Malapetaka Kebuluran Anwar


 





Afghanistan menuju malapetaka kebuluran rakyatnya pada musim sejuk kali ini.
Anggaran Pertubuhan Bangsa bangsa Bersatu (PBB) terdapat 23 juta orang memerlukan bantuan. Manakala Wakil Khas PBB untuk Afghanistan memberi amaran negara itu "di ambang malapetaka kemanusiaan," dengan 22% penduduk sudah hampir kebuluran dan 36% lagi menghadapi kesukaran mendapatkan makanan.
Bagi Presiden KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim, kenaikan harga barangan dan perkhidmatan penting di negara itu ditambah penutupan aliran dana ke Afghanistan telah memburukkan keadaan.
Selama ini, katanya, kiriman wang asing menyumbang kepada 4% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar Afghanistan yang kini disekat sepenuhnya.
"Permulaan musim sejuk dalam konteks ini menggambarkan senario suram untuk berjuta-juta orang dan boleh mencetuskan gelombang pelarian besar-besaran
"Pemimpin-pemimpin dunia Islam tidak seharusnya terlibat dengan pengabaian dan hukuman kolektif rakyat Afghanistan oleh sistem antarabangsa yang telah mengecewakan mereka sebelum ini untuk mengecewakan mereka lagi.
"Pemindahan wang yang diperlukan untuk membayar makanan dan keperluan serta kerja-kerja pekerja bantuan, doktor, jururawat, penjawat awam harus dipermudahkan untuk mengelakkan krisis kemanusiaan," katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Anwar, penyelesaian kepada konflik di Afghanistan yang membolehkan bantuan asing masuk ke negara itu perlukan campurtangan antarabangsa dengan membawa semua pihak ke meja rundingan, sama ada Pasukan Pejuang Kebangsaan (NRF) dan juga rejim Taliban yang merampas kuasa.
"Saya komited menyokong penyelesaian politik yang adil dan saksama membolehkan rakyat Afghanistan membina semula masyarakat mereka dengan cara yang memberikan maruah kepada semua. Untuk tujuan ini, rakyat Afghanistan berhak mendapat belas kasihan dan bantuan kita.
"Menjadi tanggungjawab masyarakat antarabangsa untuk melibatkan diri dengan semua kumpulan dan parti di Afghanistan termasuk Taliban. Ia juga menjadi tanggungjawab kumpulan di Afghanistan yang ingin mengambil bahagian dalam masa depan negara untuk menunjukkan komitmen yang teguh terhadap keadilan, pembinaan keamanan dan kerjasama yang selaras dengan piawaian hak asasi manusia dan maruah yang terdapat dalam tradisi Islam dengan kehidupan dan ajaran Nabi Muhammad dan khususnya digariskan dalam Piagam Madinah.
"Dalam pembinaan semula Afghanistan, tidak ada tempat untuk keganasan, intimidasi dan diskriminasi. Legitimasi kerajaan Afghanistan dan legitimasi kumpulan politik yang mengambil bahagian dalam kerajaan mesti diperoleh daripada persetujuan pihak yang ditadbir melalui pelbagai bentuk penyertaan demokratik dan masyarakat sivil. Ini termasuk memelihara dan melindungi peranan yang dimainkan oleh wanita dan minoriti," katanya.
Pengerusi Pakatan Harapan itu juga berpandangan pihak antarabangsa tidak boleh berputus harap dengan Afghanistan dan mengekalkan mitos bahawa rakyat Afghanistan sendiri yang harus dipersalahkan di atas kesusahan mereka kerana keinginan berperang yang melampau.
"Ini adalah trend membimbangkan yang muncul di kalangan pasukan penjajah yang gagal - untuk melabelkan Afghanistan sebagai 'hilang punca' atau sebuah negara yang ditakdirkan oleh kitaran keganasan yang tidak berkesudahan.
"Menerima pandangan ini menafikan peluang kaum yang tidak pernah diberi peluang. Membiarkan mereka mengikut nasib mereka adalah sikap penjajah yang telah meresap dalam sejarah ketidakstabilan dan peperangan Afghanistan.
"Tambahan pula, penyederhanaan yang berlebihan menggariskan sentimen anti-Asia dan Islamofobia yang lebih mendalam yang mesti dikenal pasti dan ditentang.
"Dalam setiap keadaan di mana kuasa asing menceroboh dan menduduki tanah yang bertentangan dengan kehendak orang aslinya dan menggunakan kuasa ketenteraan yang paksaan, akibatnya ialah kematian, kemusnahan, pengasingan, keganasan dan kekeliruan," katanya lagi.
Oleh itu, Anwar menyeru agar rakyat Afghanistan diberi perhatian oleh masyarakat antarabangsa dengan mengadakan rundingan damai yang jujur serta tidak melibatkan campurtangan kuasa-kuasa asing sebagaimana sebelum ini, untuk penyelesaikan jangka panjang di negara tersebut.
Sebelum itu, katanya, masyarakat antarabangsa harus menyegerakan bantuan bagi rakyat negara itu yang sedang berhadapan malapetaka kemanusiaan.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/selamatkan-rakyat-afghanistan-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Geng Anwar Abah Tersungkur Prn Melaka Rakyat Swing Undi Bn Semula

Geng Anwar Abah Tersungkur Prn Melaka Rakyat Swing Undi Bn Semula

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 307 hits
Sudah jatuh tersembam lagi Rakyat memberi undi swing kepada BN walaupun isu mahkamah umno didendangkan isu RM100juta permohonan najib digemburkan Tetapi rakyat melaka tetap kembali memilih BN dengan memberi undi majoriti PH Bersekongkol den...
Maszlee Selamatkan Anwar Maszlee Masuk Pkr Tepat Masanya

Maszlee Selamatkan Anwar Maszlee Masuk Pkr Tepat Masanya

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 195 hits
Desakan Anwar berundur secara otomatik nya tertampan Kenapa pengumuman MASZLEE sertai PKR tidak diumum sebelum pengundian PRN Melaka Bagaimanapun MASZLEE bukanlah tambah nilai Melayu ke dalam PKR malah akan berakhir seperti di Perjuang apab...
Bergambar Anwar Di Hadapan Parlimen Mendengar Dan Menerima Memo Rakyat

Bergambar Anwar Di Hadapan Parlimen Mendengar Dan Menerima Memo Rakyat

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 218 hits
Pagi ini terima memorandum dari Otai Reformis GBMRM Jingga 13 dan Gerak 98 di pintu pagar Parlimen Memorandum tersebut menyatakan bantahan keras kepada kenaikan harga barang yang menggila saat ini Sudahlah gaji masih di tahap yang parah rak...
Didesak Berundur Anwar Berdolak Dalik Cari Jalan Selamatkan Diri

Didesak Berundur Anwar Berdolak Dalik Cari Jalan Selamatkan Diri

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 248 hits
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didesak meletak jawatan mencari jalan untuk menyelamatkan kedudukannya dengan mengumumkan pula satu pembentukan jawatankuasa penilaian bagi mengkaji kekalahan Pilihan Raya Negeri Melaka Anwar ...
The Shine Is Coming Off Anwar

The Shine Is Coming Off Anwar

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 207 hits
Pakatan Harapan supporters are going cold on opposition leader Anwar Ibrahim One former supporter said His track record of several by election defeats is nothing to be proud of Does he have a strategy He cannot perform in Malacca How will h...
Setelah Kalah Dan Didesak Undur Anwar Salahkan Ph Melaka

Setelah Kalah Dan Didesak Undur Anwar Salahkan Ph Melaka

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 232 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sifatkan permintaan supaya beliau berundur sebagai Pengerusi Pakatan Harapan hanyalah satu pandangan Ia berkait gesaan Ahli Dewan Undangan Negeri Bilut dari DAP Lee Chin Chen yang meng...
Wahai Adun Dap Bilut Hormati Anwar Ibrahim Presiden Kami Prn Me

Wahai Adun Dap Bilut Hormati Anwar Ibrahim Presiden Kami Prn Me

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 182 hits
Kenyataan ADUN daripada DAP yang menggesa agar Dato Seri Anwar Ibrahim mengambil tanggungjawab dengan berundur daripada menjadi Ketua Pembangkang akibat kekalahan dan kegagalan Pakatan Harapan dalam Pilihan raya Negeri Melaka telah mendapat...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden

Innovative Painting Techniques For Modern Homes

Limited Kelana Jaya Lrt Service Due To Lightning Strike