Sekolah Vernakular Sah Dari Segi Perlembagaan Mahkamah Rayuan




PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan hari ini memutuskan bahawa kewujudan dan penubuhan sekolah vernakular dan penggunaan bahasa Mandarin serta bahasa Tamil di sekolah berkenaan adalah berperlembagaan.

Panel tiga Hakim Mahkamah Rayuan dipengerusikan Hakim Datuk Supang Lian bersidang bersama-sama Datuk M Gunalan dan Datuk Azizul Azmi Adnan sebulat suara memutuskan demikian selepas menolak rayuan empat pertubuhan bukan kerajaan (NGO) selaku perayu.

Mereka terdiri daripada Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM), Gabungan Persatuan Penulis Malaysia (GAPENA), Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dan Ikatan Guru-guru Muslim Malaysia (i-Guru).

MAPPIM, GAPENA dan ISMA merayu keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali pada 29 Disember 2021 yang memutuskan kewujudan dan penubuhan sekolah vernakular serta penggunaan Bahasa Mandarin dan Tamil di sekolah terbabit adalah sah serta berperlembagaan.

Dalam penghakimannya ketika itu, Mohd Nazlan berkata, penubuhan dan kewujudan sekolah vernakular tidak melanggar Perkara 5 (kebebasan diri), Perkara 8 (hak kesamarataan), Perkara 10 (kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan), Perkara 11 (kebebasan beragama) dan Perkara 12 (hak berkenaan pendidikan) Perlembagaan Persekutuan.

Sementara itu, i-Guru pula merayu keputusan Hakim Mahkamah Tinggj Kota Bharu Mohd Abazafree Mohd Abbas pada 29 Mei tahun lalu yang turut memutuskan kewujudan sekolah vernakular adalah sah dan berperlembagaan.

Dalam penghakimannya, Mohd Nazlan berkata, penubuhan dan kewujudan sekolah vernakular tidak melanggar Perkara 5 (kebebasan diri), Perkara 8 (hak kesamarataan), Perkara 10 (kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan), Perkara 11 (kebebasan beragama) dan Perkara 12 (hak berkenaan pendidikan) Perlembagaan Persekutuan.

Beliau berkata, terdapat lebih daripada 1,800 sekolah vernakular di seluruh negara, dengan kira-kira setengah juta pelajar terdiri daripada komposisi kaum yang berbeza.

Pada 29 Mei tahun lalu pula, Hakim Mohd Abazafree Mohd Abbas (kini Hakim Mahkamah Tinggi) turut memutuskan bahawa kewujudan sekolah vernakular adalah sah dan berperlembagaan ketika beliau menolak saman pemula I-Guru.

Pada Disember 2019, Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), MAPPIM, GAPENA dan ISMA memfailkan saman pemula terhadap beberapa pihak termasuk Kerajaan Malaysia, kumpulan pendidik Cina Dong Zong dan Jiao Zong, Persatuan Thamizhar Malaysia dan Persatuan Tamilar Thurunal (Perak).

I-Guru pula menamakan Menteri Pendidikan dan Kerajaan Malaysia, memohon perisytiharan bahawa Seksyen 17 dan Seksyen 28 Akta Pendidikan 1996 adalah tidak konsisten dengan Perkara 152 (yang memperuntukkan bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu) Perlembagaan Persekutuan dan oleh itu, adalah terbatal serta tidak mempunyai kesan.

Seksyen 28 menyatakan tertakluk kepada akta ini, menteri boleh menubuhkan sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan dan hendaklah menyenggarakan sekolah itu.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/11/sekolah-vernakular-sah-dari-segi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Mahkamah Rayuan Tetapkan 31 Januari 2024 Keputusan Rayuan Isa Samad

Terkini Mahkamah Rayuan Tetapkan 31 Januari 2024 Keputusan Rayuan Isa Samad

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 95 hits
Mahkamah Rayuan menetapkan 31 Januari untuk menyampaikan keputusan berhubung rayuan oleh bekas Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Samad terhadap sabitan hukuman penjara enam tahun dan denda RM15 45 juta bagi kesalahan rasuah SUBSCRIBE now Ast...
Jaksa Kena Ott Kpk Pks Yang Mana Mau Kita Anggap Orang Mulia Dan Terjaga Dari Segi Hukum

Jaksa Kena Ott Kpk Pks Yang Mana Mau Kita Anggap Orang Mulia Dan Terjaga Dari Segi Hukum

papar berkaitan - pada 16/11/2023 - jumlah : 77 hits
Aboe berharap tidak ada lagi jaksa yang bermain dan terlibat dalam kasus tindak pidana korupsi
Roti 4 Segi

Roti 4 Segi

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 257 hits
Ni lah punca perang mulut laki bini masa mula menikah dlu kirim kt dia tlg beli roti pat segi tau2 dia bawak balik roti gardenia Awat beli roti gardenia Tadi kata nk roti 4 segi hat ni la yg bentuk 4 segi hat lain nuu roti bun Dakkk nak rot...
2 Tahun Senyap Selepas Kes Buli Lee Naeun Sah Kembali Dalam Drama Chaebol X Detective

2 Tahun Senyap Selepas Kes Buli Lee Naeun Sah Kembali Dalam Drama Chaebol X Detective

papar berkaitan - pada 16/11/2023 - jumlah : 154 hits
Lee Na eun akhirnya kembali dengan drama baru ARTIKEL BERKAITAN Selepas lebih dua tahun berehat disebabkan kontroversi buli pelakon serta bekas ahli kumpulan APRIL iaitu Lee Na eun bakal membintangi drama Chaebol X Detective Watak utama bag...
Telefilem Cinta Bersegi Segi

Telefilem Cinta Bersegi Segi

papar berkaitan - pada 11/11/2023 - jumlah : 162 hits
Telefilem Cinta Bersegi segi akan bersiaran pada 10 November 2023 jam 8 30 malam di slot skrin di 9 TV9 dan online di Tonton Telemovie Telefilem ini merupakan arahan pengarah tersohor Shuhaimi Lua dengan skrip disediakan oleh Suzanna Zaily ...
Isu Pertindihan Kuasa Kes Liwat Perlukah Perlembagaan Dipinda

Isu Pertindihan Kuasa Kes Liwat Perlukah Perlembagaan Dipinda

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 107 hits
Che IbrahimAmbo tak nampak sikit habuk apa rasional dan justifikasi mengapa Perlembagaan perlu dipinda bagi membolehkan kesalahan liwat dibicarakan di mahkamah syariah Kita tahu kes Iki Putra boleh menyebabkan semua peruntukkan liwat dalam ...
Parti Gesa Kaji Semula Akta Lompat Parti Harus Pinda Perlembagaan Masing Masing Kata Rafizi

Parti Gesa Kaji Semula Akta Lompat Parti Harus Pinda Perlembagaan Masing Masing Kata Rafizi

papar berkaitan - pada 18/11/2023 - jumlah : 218 hits
PARTI politik yang menggesa Akta Lompat Parti dikaji semula atas dakwaan wujud beberapa kelemahan sepatutnya meminda perlembagaan masing masing kata Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli Katanya semakan semula akta berkenaan tidak dibincangkan...
Bersatu Mahu Pinda Perlembagaan Parti Kata Naib Presiden

Bersatu Mahu Pinda Perlembagaan Parti Kata Naib Presiden

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 92 hits
USUL meminda perlembagaan bagi menambah baik urusan pentabiran parti akan dibentangkan pada Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu 2023 di Pusat Konvensyen Ideal Shah Alam dari Khamis hingga Sabtu ini Naib Presiden Bersatu Radzi Jidin merangkap
Kisah Cinta Ceo Bapa Tunggal Han Jimin Lee Joonhyuk Sah Terajui Between Greetings

Kisah Cinta Ceo Bapa Tunggal Han Jimin Lee Joonhyuk Sah Terajui Between Greetings

papar berkaitan - pada 17/11/2023 - jumlah : 155 hits
Gabungan dua pelakon hebat ARTIKEL BERKAITAN Drama terbaru SBS iaitu Between Greetings yang mengisahkan tentang kisah percintaan di tempat kerja telah mengumumkan bahawa watak utama bagi drama tersebut akan dilakonkan oleh Han Ji min dan Le...
13 Ditahan Serang Restoran Kfc

Jatronics Not A Semiconductor Manufacturer In Malaysia Miti Says

Eryna Tomyam

Myjpj Renew Lesen Memandu Motor Online

Program Bantuan Budi Madani Penyasaran Subsidi Bahan Api Yang Lebih Telus

Rise Of Lean Ecommerce Brands

Pyan Habib Dan Yang Pertama

Petronas Still Most Valuable Malaysian Brand Maybank Slips In Brand Finance Rankings



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kiblat Ke Syurga Astro Ria

Siapa Teme Abdullah Ini Biodata Penulis Buku Yang Sering Mengaburkan Mukanya Ini

Biodata Sofea Shra Personaliti TikTok Terkenal

10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan


Kata Kerja Maksud Jenis Jenis Fungsi Contoh Penggunaan

Hayati Makna Surah Al Fatihah Di Dalam Solat Serta 7 Kelebihannya

Serahkan Semua Kepada Allah S W T

Hiking Santai Santai Bukit Sikai Kuala Pilah

Hiking Bukit Kepayang Di Hari Cuti

Gbp Usd 6 Jun Pound Meneruskan Momentum