Sekolah Kebangsaan Sekarang Tahap Tong Sampah Cadangan Saya


 Bukan saja prestasi pengetua, guru besar, guru dan murid sangat kurang memuaskan tetapi sekolah sekarang sudah menjadi tempat di mana generasi kita di pengaruhi budaya dan kepercayaan salah, berdosa, tidak masuk akal dan mengeluarkan generasi anak muda yang tidak boleh mencampuri alam nyata atau real world. Mereka menjadi tidak relevan.
Dalam gambar berikut (dipetik daripada media tempatan) seorang guru sedang memberi minum air zam-zam (wallahu 'alam) dan kismis ajaib sebelum murid memasuki dewan peperiksaan UPSR.
 


Habis calon bangsa India dan Cina dapat minuman air telaga Hang Li Po ke? Atau teh tarik dan tau foo fah ?

Ini adalah kepercayaan khurafat dan karut marut yang confuse-kan kepercayaan khurafat dan tahayul budaya Melayu lama dengan agama. Maka generasi muda Melayu membesar dengan keyakinan bahawa jampi mantera itu adalah sebahagian daripada agama mereka. Dan akhir sekali mereka bertembung dengan big disappointment. Apa dia big disappointment itu? Sila teruskan membaca.

Cuba faham baik-baik ok. Kenapa orang Melayu begitu mudah tewas kepada orang lain? Kenapa  pahlawan Melayu  (di Dindings di Perak pada abad ke 18 contohnya) boleh tewas kepada sekumpulan kecil askar Belanda di bawah pimpinan satu atau dua "officer" kulit putih ? Antara sebabnya pahlawan Melayu takut berperang pada waktu malam gelap. Mereka juga tidak berani melakukan serangan sewaktu hujan, guruh atau kilat. 



Kulit putih berkata "I did not much fear being attacked by any Malayan.." 
Mereka tidak takut pun kepada pahlawan Melayu sebab orang Melayu takut berperang bila hujan turun. Dan juga pada waktu gelap malam, guruh dan kilat. Maksudnya kulit putih sudah faham bahawa Melayu itu sangat percaya kepada superstitions atau kepercayaan khurafat. Maka lagi senang bagi kulit putih manipulate keadaan dan mengambil kesempatan daripada kelemahan orang Melayu seperti itu.
Begitu juga sekarang. Kalau ada musuh yang ingin jatuhkan orang Melayu senang saja untuk menjatuhkan mereka. Suruh orang Melayu cari air jampi, kismis ajaib, baca ini dan itu untuk lulus peperiksaan.
Bagi bangsa lain pula mereka ikut the old fashioned way - membaca buku dan siapkan homework dengan rajin, mereka hantar anak belajar tuisyen, membuat ulangkaji sebelum peperiksaan dsbnya. Jadi mereka lebih berjaya dan lebih maju.
SRJK Tamil dan Cina menjadi jaguh sains dan matematik. Contohnya berita latest yang berikut :




Sekolah kebangsaan pula macam mana ? Dia kena cari sponsor misteri entah mana untuk sewa hotel mewah RM533 satu bilik (kemungkinan besar dibayar dengan duit kita juga - menerusi skim tertentu atau scam tertentu) untuk buat woksyop konon.  Ada juga orang yang membuat tuduhan bahawa sewaktu woksyop "soalan bocor" diedarkan kepada penuntut yang hadir. 
So how are you going to succeed? 
Dulu sekolah kebangsaan menyertai survey tahunan penilain Sains dan Matematik PISA. Tetapi bila prestasi sekolah kebangsaan menjunam masuk tong sampah maka 'para pendidik' kita ikut cara mudah. Dia pull-out daripada sistem penilaian PISA. Cabut lari. Bacul. Pergi menyorok belakang emak dan ibu.  Problem solved. 
Lepas itu sekolah kebangsaan menjadi ghetto ultra agama dan ultra perkauman di mana penuntut diberi false sense of achievement dan false sense of superiority. Mereka ditipu dan dibohongi bahawa mereka-lah top scorer. Top scorer kepala hotak apa? Apakah passing grade atau markah minima untuk lulus matapelajaran SPM?
Semuanya dirahsiakan di bawah OSA. Dulu kita di bawah pentadbiran kerajaan tahi ayam. Dia rahsiakan semua. Nak tahu apa minimum grade atau markah minima untuk lulus Matematik Tambahan, Bahasa Inggeris, Kimia, Fizik, Biologi semuanya di rahsiakan. 
Sekarang ini kita di bawah pentadbiran kerajaan reformasi tahi kucing pula. Dia masih rahsiakan maklumat yang simple dan sangat penting ini.
Apa markah minima lulus Matematik Tambahan di peperiksaan SPM? Betulke 8 markah sahaja? Betulke 12 markah sahaja boleh lulus? Kita tidak tahu. Sebab semuanya dirahsiakan. Markah lulus peperiksaan pun menjadi rahsia besar. Rahsia Besar : Cicero.
Dulu mereka kutuk kerajaan tahi ayam Umno/BN sebagai Mahafiraun dan Mahazalim. Sekarang dia pun buat perkara yang sama. Tetapi dia pula bukan Mahazalim dan Mahafiraun. 
Cadangan Saya   - Simple saja. Biar calon SPM  periksa kertas jawapan mereka sendiri dan memberi markah untuk diri mereka sendiri. Lagi mudah semua pelajar dapat A untuk semua subjek.
Secara overnite kita boleh menjadi negara yang paling successful dengan sistem pendidikan (atau pelajaran) yang paling termaju di dunia. Anak-anak kita semua boleh dapat semua 'A'.
Sekolah kita boleh jadi lebih pandai dan cemerlang daripada sekolah Singapura, Finland, Cina dan Taiwan.  Guru Besar dan pengetua sekolah boleh pakai kasut hitam dan menari berjoget di tengah padang sekolah. Cuba fikirkan.  
p.s. Saya hampir lupa ceritakan 'great disappointment'. Apa itu great disappointment? Great disappontment itu adalah realiti kehidupan dan realiti dunia yang anak-anak kita pasti bertembung dengan-nya. Anak-anak kita yang dididik dengan false sense of superiority dan false sense of security mendapati bahawa walaupun mereka lulus semua matapelajaran atau mereka dapat A atau mereka jaguh matapelajaran itu dan ini tetapi mereka berjumpa Bangla yang lebih pandai mengira, yang lebih cepat buat kerja, mereka berjumpa anak Cina dan India yang lebih fasih memahami itu dan ini, lebih fasih cakap 'BI' yang sangat penting dalam kerjaya dan bisnes. Jadi mereka mula tewas. Atau jatuh ke belakang. Itulah great disappointment-nya. 
Maka mereka akan mencari gua untuk menghilangkan diri daripada realiti bahawa mereka tewas dalam perlumbaan hidup. 
The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/01/sekolah-kebangsaan-sekarang-tahap-tong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Sekolah Menengah Kebangsaan Agama

Senarai Sekolah Menengah Kebangsaan Agama

papar berkaitan - pada 25/1/2023 - jumlah : 325 hits
SMKA atau Sekolah Menengah Agama Kebangsaan adalah salah satu pilihan yang ada bagi pelajar yang baru sahaja menamatkan pengajian di sekolah rendah Setelah menamatkan sekolah rendah pelajar mempunyai pelbagai alternatif antaranya MRSM Sekol...
Sederet Tanda Bahwa Gebetan Tidak Menyukaimu Cari Tahu Sekarang Yuk

Sederet Tanda Bahwa Gebetan Tidak Menyukaimu Cari Tahu Sekarang Yuk

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 149 hits
Daripada pusing pusing dan membuang waktu berharga untuk merenungkan ini mending cari tahu saja secara langsung apa tanda tanda bahwa gebetan yang ditaksir tidak menyukaimu Apa saja itu
Hiburan Bila Kahwin Orang Muda Rasa Diri Pun Lebih Muda Dulu Jarang Ke Masjid Tapi Sekarang Rajin Ddnk

Hiburan Bila Kahwin Orang Muda Rasa Diri Pun Lebih Muda Dulu Jarang Ke Masjid Tapi Sekarang Rajin Ddnk

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 212 hits
Sedia maklum individu yang cukup terkenal dengan tagline Tak Hensem Tak Apa Janji Kaya tahun lalu menjadi perhatian ramai kerana mengahwini untuk kali kedua dengan wanita yang jauh lebih muda darinya Malah difahamkan wanita yang bernama Tua...
Hindari Mulai Sekarang Inilah 4 Makanan Yang Bisa Menyebabkan Asam Urat Meningkat

Hindari Mulai Sekarang Inilah 4 Makanan Yang Bisa Menyebabkan Asam Urat Meningkat

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 90 hits
Supaya bisa menghindari kondisi asam urat yang lebih fatal ada baiknya bagi kamu untuk segera mengenal dan mengetahui makanan apa saja yang dapat meningkatkan asam urat dalam tubuh
Potensi Penurunan Pasangan Mata Wang Usdcad Merosot Ke Tahap Rendah Ayunan Semasa

Potensi Penurunan Pasangan Mata Wang Usdcad Merosot Ke Tahap Rendah Ayunan Semasa

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 158 hits
Huraian Melihat kepada carta 4 Jam kecenderungan keseluruhan saya untuk pasangan mata wang USDCAD adalah menurun disebabkan oleh harga semasa yang kini berada di bawah Ichimoku Cloud dan garis trend menurun menambah pertemuan kepada kecende...
Lyto Umumkan Game Luna Online New World Mulai Tahap Beta Tes

Lyto Umumkan Game Luna Online New World Mulai Tahap Beta Tes

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 101 hits
Lyto mengumumkan bahwa Game PC MMORPG terbaru mereka Luna Online New World akan memulai tahap beta test pada 8 Februari 2023 mendatang
Mungkin Juga Kita Sekarang Sedang Dikifarah Kazar Saisi

Mungkin Juga Kita Sekarang Sedang Dikifarah Kazar Saisi

papar berkaitan - pada 23/1/2023 - jumlah : 92 hits
Sejak rumah tangga Syamsul Yusof dan Puteri Sarah Liyana hebat diperkatakan di media sosial ramai pihak terkena tempiasnya termasuklah ahli keluarga mereka Antara yang teruk dikecam adalah isteri kedua Syamsul iaitu Ira Kazar yang juga anak...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened