Sejarah Islam Menakluki China


Berdasarkan sumber dari China, Maharaja Tang II telah menghantar utusan kepada Nabi Muhammad SAW untuk menghantar pendakwah ke negara tersebut. Nabi telah menyambut baik dengan menghantar tiga orang pendakwah. Dua daripada pendakwah itu meninggal dunia semasa perjalanan yang amat jauh, dan hanya seorang sahaja yang selamat sampai ke China. Maharaja tersebut telah membina sebuah masjid untuknya. Bermula dari itu beliau mula menyebarkan Islam di negeri China.

Semasa pemerintahan khulafah Al-Rasyidin yang ketiga (Uthman bin Affan), baginda telah mengutuskan Saad bin Abi Waqqas ke China pada tahun 651 Masehi (29 Hijrah.). Hasilnya lawatan tersebut, maharaja China tersebut telah mengarahkan pembinaan Masjid yang besar dan indah di Bandar Canton atau kini dikenali sebagai Guangzhou. Setelah itu, hubungan Islam dan China berkembang pesat sehingga munculnya perkampungan Muslim yang pertama, dibangun adalah Cheng Aan. 

Hal ini berlaku pada masa dinasti Tang. Setelah itu, ribuan Muslim dari Arab, Parsi dan Asia Tengah menyerbu masuk China yang mana ketika itu berada di puncak peradabannya.

Tentera Islam dibawah Qutaibah bin Muslim menjalankan penaklukan ke atas Bandar Kashgar ibu kota Turkestan Timur pada tahun 714 M dan menyeru Maharaja China memeluk Islam. (Turkestan Timur adalah sebuah negara merdeka sehingga ditakluk oleh kerajaan Manchu tahun 1759. Pada tahun 1876 ia memberontak dan merdeka dari kerajaan Manchu dan pada tahun 1949 ia di kuasai oleh kerajaan komunis China.)

Dalam tahun In 757 M. (138 Hijrah) Jeneral Lien Chen memberontak menentang Maharaja Su Tsung. Atas permintaan Maharaja Khalifah Abbasiyah iaitu Khalifah AL-Mansor telah mengirimkan 4000 orang tentera yang terdiri daripada orang Islam berbangsa Turki ke China. Tentera Islam yang dikirimkan berjaya dalam misi tersebut. Namun begitu tentera tersebut terus tinggal di negeri China dan berkahwin dengan wanita tenpatan. Ini membantu dalam penyebaran Islam di China. Sesetengah pendakwah pula ke China melalui laut bersama pedagang dan menyebarkan Islam di Bandar-bandar seperti Shanghai, Guangzhou, dan sebagainya.             


Dalam kurun ke 4 Masehi (10Hijrah), Raja Turkestan Timur memeluk Islam. Ini memudahkan lagi penyebaran Islam di Turkestan Timur dan China (Muhyiddin Hasan, 1987). Bila masyarakat berbangsa Uyghur yang tinggal di Turkestan Timur memeluk Islam, maka mereka mula menyebarkan Islam di Turkestan Timur dan China.         



Bila Maharaja China mula tertarik dengan kebaikan agama Islam maka beliau telah menjemput beberapa pendakwah Islam secara rasmi. Pendakwah tersebut dapat menyebarkan Islam dengan bebas dan selesa.  

Berikut adalah zaman gemilang Islam di China pada peringkat awal.         

1- Zaman Tang. berakhir 907 Masehi     
2- Zaman Sung dari 907-1279 Masehi   
3- Zaman Yunnan 1280-1368 Masehi   
4- Zaman Ming 1368-1644. Masehi        

Pada empat zaman ini jumlah penduduk Islam bertambah dari semasa ke semasa dan maju dari segi pendidikan, politik, ekonomi dan sosial. Ketika ini, ulama-ulama China lahir bak cendawan selepas hujan dan segala bidang ilmu berkembang baik bukan sahaja bidang ilmu agama mahupun falsafah dan sosial. Bahkan banyak ajaran Islam telah mula mempengaruhi falsafah Conficius serta beransur-ansur mengambil alih peranan falsafah ini dalam kalangan masyarakat.  

Namun setelah era tersebut, umat Islam menghadapi banyak rintangan dan halangan. Kehidupan mereka menjadi yang sangat tertindas dan  perit ketika dinasti Manchu mula mengambil alih tampuk kuasa di China (1644-1911 Masehi). Terjadi perseteruan paling dahsyat yang mana telah tercetusnya lima kali peperangan yakni Lanchu, Che Kanio, Singkiang, Uunanan dan Shansi. Umat Islam mengalami kekalahan dalam pertempuran-pertempuran kali ini. Korban yang jatuh tak terhitung dan mengakibatkan menyusutnya jumlah umat Islam sehingga sepertiga sahaja.      

Setelah kekalahan menyakitkan itu, jumlah umat Islam kembali berkembang. Mengikut statistic, terdapat 60 juta umat Islam di China kini. Mereka bukan hanya mengenal teori tetapi juga praktikal. Mereka mengenal rukun Islam, konsep halal dan haram dan mereka sempat memimpin peradaban di China.           



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hijabulcrewz.blogspot.com/2011/08/sejarah-islam-menakluki-china.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sejarah Disembunyikan Pada Masa Itu Khilafah Islam Uthmaniyyah Mampu Membina Kapal Selam Sendiri

Sejarah Disembunyikan Pada Masa Itu Khilafah Islam Uthmaniyyah Mampu Membina Kapal Selam Sendiri

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 596 hits
KAPAL SELAM Teknologi Perang Khalifah Uthmaniyah jauh meninggalkan kitaTahukah anda bahawa semasa era khalifah Uthmaniyah mereka mempunyai peralatan ketenteraan yang canggih Kita sering di war warkan bahawa di penghujung hayatnya Kerajaan K...
Xi Jinping Says China S Belt And Road Initiative Is Not Saddling Poor Countries With Debt

Xi Jinping Says China S Belt And Road Initiative Is Not Saddling Poor Countries With Debt

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 344 hits
Chinese President Xi Jinping pledged to clean up his signature Belt and Road infrastructure program amid criticism the policy is indebting poorer nations and making them dependent on Beijing
Malaysia Cannot Escape From China It S Too Late

Malaysia Cannot Escape From China It S Too Late

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 330 hits
Mahathir s decision to revive the Iskandar Waterfront Holdings and China Railway Engineering Corp came a few hours after he oversaw the signing of agreements on currency swaps and plans to raise imports of Malaysian frozen durian and palm o...
Tak Punya Paspor 4 Wna China Diamankan Saat Akan Nikahi Warga Tasikmalaya

Tak Punya Paspor 4 Wna China Diamankan Saat Akan Nikahi Warga Tasikmalaya

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 200 hits
Setelah diperiksa ternyata keempatnya diketahui tidak memiliki dokumen keimigrasian berupa paspor jelasnya
Tiru China Ridwan Kamil Akan Buat Rusun Khusus Buruh

Tiru China Ridwan Kamil Akan Buat Rusun Khusus Buruh

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 196 hits
Pemerintah Provinsi Jawa Barat berencana menyediakan rumah susun bagi buruh Cara merealisasikannya adalah mewajibkan perusahaan membangun bangunan fisik di lahan pemerintah
Ormas Islam Protes Soal Un Smp Di Garut

Ormas Islam Protes Soal Un Smp Di Garut

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 190 hits
Untuk meredakan konflik yang terjadi lembaganya tak segan langsung mengusulkan pergantian pejabat terkait mulai Kepala Bidang SMP Kepala Seksi Kurikulum dan MGMP yang bertanggung jawab dalam persoalan itu
Nama Nama Bayi Perempuan Dalam Islam Beserta Maksud Makna

Nama Nama Bayi Perempuan Dalam Islam Beserta Maksud Makna

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 673 hits
NAMA NAMA BAYI PEREMPUAN DALAM ISLAMAnak merupakan anugerah terindah yang diberikan Tuhan kepada pasangan yang berumahtangga Sudah semestinya setiap pasangan di muka bumi ini akan bersa bersyukur dan gembira dengan pemberian yang tidak tern...
Puteri Islam Smkpz Tempat Ke 3 Tatacara Perjumpaan Sekolah Menengah Peringkat Kebangsaan 2019

Puteri Islam Smkpz Tempat Ke 3 Tatacara Perjumpaan Sekolah Menengah Peringkat Kebangsaan 2019

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 655 hits
Alhamdulillah seramai 3 org ahli Puteri Islam SMK Pendeta Za ba berjaya mengharungi cabaran dan ujian dalam Program Semarak Puteri Peringkat Kebangsaan di Kem PUSAKO Sg Jelutong Batu Kikir dengan jayanya Pencapaian Tempat Ke 3 Tatacara Perj...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus