Sejarah Hidup Salahuddin Al Ayyubi



Salahuddin Yusuf Al-Ayyubi atau lebih dikenali sebagai Salahuddin Al-Ayyubi merupakan pemerintah agung yang berjaya menguasai Mesir dan menentang tentera salib.

Beliau dilahirkan pada 1138M di Tikrit, Iraq. Beliau menerima pendidikan pertama daripada ayahnya sendiri yang namanya cukup tersohor, iaitu Najmuddin Al-Ayyubi.

Di samping itu, sikap berani dan gagah yang telah ditunjukkan oleh Asaduddin Al-Ayyubi iaitu bapa saudara beliau, sedikit sebanyak membentuk keperibadian beliau.

Najmuddin Al-Ayyubi dan Asaduddin Al-Ayyubi merupakan pembantu Raja Syria iaitu Raja Nuruddin Mahmud.

Sejarah kepimpinan keluarga Ayyub bermula apabila, Shadzi, datuk Salahuddin diundang ke Baghdad oleh sahabat baiknya iaitu Bihruz. Ketika itu Shadzi turut membawa kedua puteranya, Ayyub dan Shirkuh.

Bihruz memberi kepercayaan kepada Shadzi bagi menjadi dizdar (pemimpin kastil) Tikrit, sebuah kota benteng di tepian Sungai Tigris, sekitar 140 kilometer di Barat Laut kota Baghdad. Apabila beliau meninggal dunia tak lama kemudian, salah seorang puteranya telah diberi kepercayaan untuk memimpin Tikrit.

Salahuddin dibesarkan dalam suasana Syria dan Palestin, khususnya pada zaman pemerintahan Nuruddin Zanki, sangat diwarnai oleh semangat keilmuan dan kesolehan.

Kisah-kisah masa muda Salahuddin tidak banyak diceritakan dalam buku-buku sejarah, kerana peranannya pada masa-masa itu masih terbatas.

Pencapaian yang sebenarnya bagi Salahuddin hanya bermula pada ketika beliau menyertai misi yang diketuai oleh bapa saudaranya, Shirkuh, misi yang membawa Salahuddin pada kedudukan yang belum pernah dibayangkan oleh sejarah sebelumnya.

Salahuddin mengisi masa mudanya dengan mempelajari teknik dan strategi perang, mahupun politik. Kemudian beliau melanjutkan pendidikannya ke Damaskus untuk mempelajari teologi Sunni selama 10 tahun.

Pada 1169M, Salahuddin telah dilantik menjadi wazir di Syria, di bawah pimpinan Nuruddin Mahmud. Salahuddin memimpin Mesir pada 1171M.

Salahuddin muncul sebagai pemimpin yang menyatukan wilayah-wilayah Muslim dalam menghadapi tentera Frank, menyambung tampok pimpinan Nuruddin Mahmud.

Pertengahan tahun 1180M, wilayah-wilayah peninggalan Kesultanan Nuruddin telah berjaya ditakluk semula oleh Sultan Salahuddin. Beliau telah muncul sebagai kekuatan terbesar dari wilayah Mesopotamia hingga ke Mesir, bahkan mungkin di seluruh dunia Islam pada masa itu.

Sementara itu, para bangsawan Frank telah mula berpecah belah dan mengalami kemunduran. Disebabkan hal ini, tentera Salahuddin berjaya menentang tentera Frank dalam peperangan Hattin pada tahun 1187M.

Tidak lama selepas itu, Kota al-Quds berjaya dikuasai kembali oleh orang Islam dan hampir keseluruhan wilayah Frank.

Salahuddin jatuh sakit dan meninggal dunia pada hari rabu, 27 safar 1193M di usia 57 tahun.

Bahauddin, penasihat Salahuddin, menceritakan bahawa Salahuddin hanya meninggalkan satu dinar dan 47 dirham. Tiada rumah, tanah, kebun dan harta-harta lain yang ditinggalkan.

Bahkan harta yang tinggal tidak cukup untuk menampung kos pengebumiannya. Keluarganya terpaksa meminjam wang bagi menampung kos pengebumian dan kain kafan pula telah diberikan oleh seorang menteri.

Semangat jihad dan zuhud yang dimiliki oleh beliau sangat tinggi sehingga setiap perbicaraan beliau pasti akan berkaitan tentang jihad.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/10/drv.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pesan Salahuddin Al Ayyubi Mengenai Orang Kafir

Pesan Salahuddin Al Ayyubi Mengenai Orang Kafir

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 857 hits
Salahuddin Yusuf Al Ayyubi atau lebih dikenali sebagai Salahuddin Al Ayyubi merupakan pemerintah agung yang berjaya menguasai Mesir dan menentang tentera salib Dalam mendepani orang kafir ada kata kata hikmah yang cukup bermakna diungkapkan...
Terima Kasih Allah Hadirkan Pak Choong Dalam Hidup Saya Mufti Sebak Jiran Cina Meninggal Dunia

Terima Kasih Allah Hadirkan Pak Choong Dalam Hidup Saya Mufti Sebak Jiran Cina Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 700 hits
Persahabatan tidak mengira bangsa agama dan keturunan malah persahabatan juga akan menjalinkan satu hubungan yang harmoni tambahan pula negera kita merupakan negera berbilang bangsa Hari ini dalam satu kenyataan sayu di laman Instagram Muft...
Awal Seminggu Lahir Dengan Berat 3 68kg Baby Boy Pelengkap Hidup Elfira

Awal Seminggu Lahir Dengan Berat 3 68kg Baby Boy Pelengkap Hidup Elfira

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 301 hits
Tahniah buat pelakon Elfira Loy yang telah selamat melahirkan anak sulungnya semalam di sebuah hospital di ibu negara Berita gembira itu turut dikongsi Elfira menerusi laman Instagram miliknya beberapa jam selepas kelahiran bayinya Syukur A...
Ayah Bayi Kembar Siam Di Bali Berjualan Canang Sari Untuk Penuhi Kebutuhan Hidup

Ayah Bayi Kembar Siam Di Bali Berjualan Canang Sari Untuk Penuhi Kebutuhan Hidup

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 179 hits
Bayi kembar siam dempet dada asal Kabupaten Buleleng Bali sudah tiga bulan menjalani perawatan di ruang Intensive Care Unit Rumah Sakit Umum Pusat Sanglah Denpasar Bali Bayi pasangan suami istri Kadek Redita dan Putu Ayu Sumadi ini kondisin...
Saintis Berjaya Menemui Cara Untuk Hidup Tanpa Bernafas

Saintis Berjaya Menemui Cara Untuk Hidup Tanpa Bernafas

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 242 hits
Jika lebih daripada tiga minit tanpa oksigen sel sel otak akan mula rosak dan mati namun akhirnya saintis telah berjaya menemui partikel mikro yang membolehkan manusia mampu hidup tanpa perlu bernafas Gambar hiasan Bunyinya seperti adegan d...
Doakan Aku Tetap Hidup Agar Bisa Berjumpa Kembali

Doakan Aku Tetap Hidup Agar Bisa Berjumpa Kembali

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 216 hits
Perpisahan Tak Terduga tolong pegang dan sampaikan pesan moral ini kepada mereka Doakan aku dalam perlawanan ini agar tetap hidup supaya kita berjumpa kembali Kami tidak pernah membenci kalian kami tidak mengusir kalian tetapi yang memisahk...
Dua Beradik Meneruskan Hidup Walau Tanpa Ibu Dan Ayah

Dua Beradik Meneruskan Hidup Walau Tanpa Ibu Dan Ayah

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 507 hits
Ibu Telah Pergi Buat Selamanya Ayah Hilang Entah Kemana Dengan Cara Inilah Dua Beradik Ibu Telah Pergi Buat Selamanya Ayah Hilang Entah Kemana Dengan Cara Inilah Dua Beradik Ini Meneruskan Kelangsungan Hidup Mereka Tidak terlihat beban yang...
Ngeri Perusuh Di Wamena Bakar Hidup Hidup Warga Yang Disandera

Ngeri Perusuh Di Wamena Bakar Hidup Hidup Warga Yang Disandera

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 169 hits
Mengerikan Sekitar 600 warga korban demo brutal Senin lalu di Wamena Kabupaten Jayawijaya mengaku sempat disandera oleh masa aksi Bahkan sejumlah warga dibakar hidup hidup Hal ini diungkap Amores saat ditemui di Baseops Lanud Silas Papare S...
Fit Is Sunnah Didik Rakyat Hidup Sihat

Fit Is Sunnah Didik Rakyat Hidup Sihat

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 205 hits
Wan Sukairi merasmikan Fit is Sunnah Oleh Wan Luqman HakimKUALA TERENGGANU 29 September Program Fit Is Sunnah dilaksanakan sebagai suatu medium untuk menanam sikap mementingkan gaya kehidupan yang sihat selari dengan sunnah dikalangan rakya...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat