Sebab Kenapa Jamal Khashoggi Dipenggal Dan Dikerat


BAKAL PENGANTIN MATI DIBUNUH KEJAM KERANA PRO-IKHWAN MUSLIMIN, TURKI & QATAR
Siapa Jamal Kashoggi? Siapa bakal isteri beliau? Kenapa begitu dahsyat sekali pembunuhan yang dilakukan Arab Saudi ke atas beliau? Apa hubungan beliau dengan pesaing Arab Saudi iaitu gerakan Islamis Ikhwan Muslimin, Turki dan Qatar?
1. Nama Jamal Kashoggi tiba-tiba menggegarkan arena politik antarabangsa. Pada mulanya, lelaki Arab Saudi ini yang sepatutnya melangsungkan perkahwinannya tidak lama lagi telah disytiharkan hilang selepas beliau pergi ke Kedutaan Arab Saudi di Istanbul, Turki untuk urusan persediaan perkahwinannya. Akhirnya kebenaran tidak dapat disembunyikan lagi: pihak Turki memiliki bukti bahawa beliau telah mati dibunuh dengan dikerat hidup-hidup, dipenggal dan anggota badannya direndam dalam asid untuk menghapuskan bukti pembunuhan dahsyat di Kedutaan Arab Saudi di Istanbul ini.
2. Jamal Kashoggi bukanlah sebarangan lelaki. Beliau sebenarnya pernah berkhidmat dengan agensi perisikan Arab Saudi selama lebih 20 tahun sebelum hari ini terkenal sebagai seorang penulis dan wartawan yang berpengaruh dan banyak mengkritik rejim monarki Arab Saudi yang diketuai oleh Raja Salman dan Putera Mohammed Bin Salman.
3. Beliau pernah berkhidmat di bawah Putera Turki al-Faisal, Putera Bandar al-Sultan dan arkitek badan perisikan Arab Saudi sendiri iaitu Brigadier-General Yousuf al Idrissi. Beliau pernah menulis laporan pada 1994 bahawa usaha Arab Saudi untuk menghapuskan pengaruh gerakan Islamis yang paling berkuasa di Mesir iaitu Ikhwan Muslimin adalah sia-sia.
4. Hubungan Jamal Kashoggi dengan gerakan Islamis Ikhwan Muslimin menjadi fokus utama yang mengakibatkan pembunuhan kejam ke atas beliau ini. Beliau pada asalnya menyertai jemaah Ikhwan Muslimin pada waktu muda sebelum berkhidmat dengan kerajaan Arab Saudi.
5. Susulan pendirian beliau yang menentang tindakan Putera Mohammed Bin Salman seperti memerangi Yaman, memulau Qatar, dan rapat dengan Donald Trump, beliau telah bertindak nekad melarikan diri dari Arab Saudi pada September 2017. Jamal Kashoggi juga lantang mengkritik Israel dan sering menyeru para pemimpin Dunia Islam dan Arab khususnya agar berjuang menentang Israel. Pada 2 Oktober 2018, beliau telah ke Kedutaan Arab Saudi untuk urusan perkahwinannya – itulah hari terakhir beliau dilihat di khalayak ramai.
6. Adakah beliau dibunuh hanya semata-mata kerana ‘mengkritik Raja Salman dan Putera Mohammed Bin Salman’ atau dasar luar agresif Arab Saudi? Tidak, motif yang lebih kukuh adalah pada bakal isterinya dan juga perancangan Jamal Kashoggi sendiri.
7. Siapakah bakal isteri Jamal Kashoggi? Beliau ialah seorang wanita Turki bernama Hatice Cengiz. Siapakah Hatice Cengiz ini? Beliau ialah seorang diplomat dan merupakan anak perempuan kepada bekas penasihat Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan. Apakah perancangan Kashoggi? Beliau merancang untuk menubuhkan sebuah Pusat di Turki dengan bantuan dana Turki dan Qatar – dua negara yang pro-Ikhwan Muslimin dan pesaing kuat kepada dominasi Arab Saudi di Timur Tengah.
8. Hakikatnya, jika Putera Mohammed Bin Salman sekadar ingin membunuh Kashoggi, beliau boleh mengupah mana-mana pembunuh upahan untuk membunuh Kashoggi di jalanan Istanbul. Sebaliknya, beliau ingin menyoal-siasat Kashoggi terlebih dahulu dan mendapatkan pelbagai maklumat hubungan dan perancangan beliau. Tentu sahaja, perancangan Kashoggi untuk menubuhkan pusat di Turki dengan dana Turki dan Qatar – yang masih dipulaukan oleh Arab Saudi – cukup mengancam rejim Mohammad Bin Salman.
9. Hal ini demikian kerana Kashoggi memiliki rangkaian yang cukup besar dan meluas di dalam mahu pun di luar Arab Saudi. Maka tidak menghairankan apabila Putera Mohammad Bin Salman mengutuskan pembantu beliau sendiri, iaitu Maher Abdulaziz Mutreb ke Istanbul untuk ‘menguruskan’ Kashoggi.
10. Rahsia ini bocor apabila seramai 15 orang ejen dari Arab Saudi – termasuk ahli patologi – dikesan terlibat hasil siasatan pihak berkuasa Turki. Malah, foto pembantu Putera Mohammad Bin Salman, iaitu Maher Abdulaziz Mutreb memasuki Kedutaan Arab Saudi beberapa jam sebelum ‘kehilangan’ Kashoggi juga telah didedahkan.
11. Kedutaan Arab Saudi yang pada mulanya mendakwa bahawa Kashoggi telah pun keluar beredar dari kedutaan di Istanbul selepas urusan beliau selesai akhirnya menukar kenyataan mereka. Terbaru, mereka mengakui bahawa Kashoggi telah ‘terbunuh’ dalam kedutaan.
12. Apa pula reaksi ‘polis dunia’ iaitu Amerika Syarikat yang kononnya memperjuangkan hak asasi manusia dan kebebasan bersuara para wartawan? Seperti diduga, Presiden Trump mengulangi kenyataan bahawa Arab Saudi ialah sahabat dan sekutu paling penting bagi Amerika Syarikat di Timur Tengah.
13. Pastinya, Arab Saudi dan Amerika Syarikat cukup gerun dengan perancangan Kashoggi yang boleh mengukuhkan pengaruh Ikhwan di Timur Tengah – apatah lagi dengan dukungan Turki dan Qatar di samping pengalaman beliau dalam perisikan Arab Saudi. Dari segi luaran, gerakan Ikhwan Muslimin hari ini semakin berpengaruh dalam politik negara sekutu Saudi iaitu Bahrain, Kuwait, dan Jordan serta turut memerintah di Maghribi, dan berpengaruh di Tunisia. Dari segi dalaman pula suara tentangan terhadap Raja Salman dan Putera Mohammad Bin Salman semakin jelas kedengaran. Begitulah bahayanya seorang lelaki bernama Jamal Kashoggi ini.
Semoga keadilan dapat ditegakkan dalam kes pembunuhan berprofil tinggi ini dan seluruh dunia Islam juga tidak wajar berdiam diri semata-mata kerana menjaga kepentingan dengan Arab Saudi dan Amerika Syarikat.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaydigest.blogspot.com/2018/10/sebab-kenapa-jamal-kashoggi-dipenggal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jamal Kashoggi Dikerat Hidup Hidup Dipenggal Dan Anggota Badannya Direndam Dalam Asid Di Kedutaan Arab Saudi

Jamal Kashoggi Dikerat Hidup Hidup Dipenggal Dan Anggota Badannya Direndam Dalam Asid Di Kedutaan Arab Saudi

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 688 hits
BAKAL PENGANTIN MATI DIBUNUH KEJAM KERANA PRO IKHWAN MUSLIMIN TURKI QATAR Siapa Jamal Kashoggi Siapa bakal isteri beliau Kenapa begitu dahsyat sekali pembunuhan yang dilakukan Arab Saudi ke atas beliau Apa hubungan beliau dengan pesaing Ara...
Trump Bela Saudi Dalam Kasus Hilangnya Wartawan Jamal Khashoggi

Trump Bela Saudi Dalam Kasus Hilangnya Wartawan Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 242 hits
Khashoggi hilang setelah memasuki gedung konsulat Saudi di Istanbul Turki pada 2 Oktober lalu Sejumlah laporan menyebut wartawan pengkritik pemerintah Saudi itu tewas dibunuh
Saudi Janjikan Penyelidikan Terpercaya Atas Hilangnya Jurnalis Jamal Khashoggi

Saudi Janjikan Penyelidikan Terpercaya Atas Hilangnya Jurnalis Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 168 hits
Pompeo mengungkapkan hal itu setelah dirinya bertemu dengan Raja Arab Saudi Salman bin Abdulaziz Al Saud dan Putra Mahkota Mohammad bin Salman dan Menteri Luar Negeri Adel al Jubeir pada Selasa dua hari lalu untuk membahas kasus Jamal Khash...
Turki Sebut Pembunuhan Jamal Khashoggi Hanya Memakan Waktu Tujuh Menit

Turki Sebut Pembunuhan Jamal Khashoggi Hanya Memakan Waktu Tujuh Menit

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 230 hits
Tubuh Khashoggi lalu dipindahkan ke atas meja kerja Dia dimutilasi dalam keadaan masih hidup
Agen Mata Mata As Yakin Pangeran Muhammad Terlibat Dalam Hilangnya Jamal Khashoggi

Agen Mata Mata As Yakin Pangeran Muhammad Terlibat Dalam Hilangnya Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 206 hits
Agen mata mata AS juga mengatakan bahwa Pangeran Muhammad memegang penuh kendali atas layanan keamanan sehingga sangat tidak mungkin operasi yang terjadi di Turki dilakukan tanpa sepengetahuannya
Arab Saudi Dikabarkan Akan Mengakui Jamal Khashoggi Mati Dibunuh

Arab Saudi Dikabarkan Akan Mengakui Jamal Khashoggi Mati Dibunuh

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 254 hits
Mengutip dua orang sumber yang tidak disebutkan namanya kepada CNN Saudi nantinya akan mengakui bahwa Khashoggi terbunuh akibat dari proses interogasi yang kelewat batas
Siapa Bunuh Jamal Khashoggi Semak Biodata Wartawan Washington Post

Siapa Bunuh Jamal Khashoggi Semak Biodata Wartawan Washington Post

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 734 hits
Siapa Bunuh Jamal Khashoggi Semak Biodata Wartawan Washington Post Beliau merupakan salah seorang wartawan paling terkenal di Arab Saudi secara tiba tiba hilang daripada pandangan dunia sejak beliau masuk ke bangunan kedutaan Arab Saudi di ...
Konferensi Investasi Di Saudi Terancam Sepi Karena Kasus Hilangnya Jamal Khashoggi

Konferensi Investasi Di Saudi Terancam Sepi Karena Kasus Hilangnya Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 216 hits
Konferensi investasi di Saudi terancam sepi karena kasus hilangnya Jamal Khashoggi Fakta tersebut membuat panitia Konferensi Inisiatif Investasi Masa Depan yang berlangsung tiga hari di Riyadh mulai Selasa depan dikabarkan terserang panik
Di Balik Sosok Jamal Khashoggi Yang Tak Pernah Diungkap Media

Di Balik Sosok Jamal Khashoggi Yang Tak Pernah Diungkap Media

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 208 hits
Khashoggi adalah sosok yang pernah berada di di lingkaran dekat Kerajaan Saudi dan menjadi penyambung lidah elit kerajaan kepada rakyat Saudi namun dia kemudian berubah menjadi orang yang kerap mengkritik rezim terutama Putra Mahkota Panger...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord