Sapu Tangan Qistina Bahagian 3


Setelah melakukan beberapa siri seminar tingkap (berbeza daripada mesyuarat tingkap), Qistina membuat beberapa pemerhatian tentang kaedah mencuci sapu tangan.

a. Makcik Limah (3 Mac, 2021) selalu rendam sapu tangan semalaman sebelum mencuci dengan tangan. Dia juga selalu bertukar-tukar serbuk pencuci. Dia puas hati dengan hasil cucian.
b. Makcik Tipah (1 Mac, 2021) akan asingkan dulu sapu tangan mengikut warna sebelum mencucinya dengan serbuk pencuci Preeze. Tak perlu rendam pun. Setakat ini, dia tak ada masalah dengan tahap kebersihan sapu tangan yang dicuci menggunakan kaedah ini.
c. Makcik Semah (2 Mac, 2021) buat macam makcik Tipah juga. Tapi dia guna cecair pencuci GlowingGitu. Cuciannya sama bersih tapi lebih wangi, kata makcik Semah.
d. Pakcik Leman (3 Mac, 2021) kata dia akan rendam sapu tangan sekurang-kurangnya 3 jam dalam air kosong. Lepas tu baru dia akan cuci dengan sabun buku cap Beliung. Sama bersih je dengan cucian makcik Limah katanya.
e. Pakcik Usop (3 Mac, 2021) brutal sikit. Dia masukkan aje sapu tangan ke dalam mesin basuh, dan dicuci bersekali dengan kain baju yang lain. Semua bersih sekali harung, katanya.

Berdasarkan tinjauan yang dibuat, Qistina menyimpulkan bahawa kaedah-kaedah yang sedia ada masih tidak cukup. Dia rasa perlu ada kajian lanjut tentang penggunaan air beralkali dalam mencuci sapu tangan. Dia bangga dengan kesimpulan dan sintesis yang dibuat daripada data seminar tingkapnya. Terus dia menalipon Timah untuk berkongsi pandangan.
"Apa ko rasa tentang cadangan aku tu? Bijak tak? Kaedah-kaedah sebelum ini tak ada pun yang gunakan air beralkali. Jadi, kaedah aku akan jadi satu inovasi yang ada novelti," ujar Qistina dengan nada gembira seolah-olah telah menang Anugerah Juara Lagu.
"Air beralkali?" Timah menekankan kata kunci dalam penerangan Qistina.
"Ya. Air beralkali. Ko bukan tak tahu, sekarang ni ramai orang guna air beralkali. Ia bagus untuk mencegah kanser." Qistina cuba meyakinkan.
"Air beralkali berapa PH yang ko dah telah ni Qistina?"
Qistina mula terkulat-kulat mendengar terjahan Timah. Soalan seperti itu ibarat muzik filem seram yang diperdengar sebelum hantu membuat penampilan.
"Apa kaitan air beralkali dan kanser dengan pencucian sapu tangan? Ko dah campur aduk kerangka teoritikal biologi dengan kerangka teoritikal laundry. Ko ingat aku nak rasa impressed sangat dengan cadangan ko tu?"
Bila Timah menyebut tentang kerangka teoritikal, baru Qistina nampak penyimpangan ideanya daripada landasan logik. Masa dia fikir sorang-sorang, dia rasa dah kukuh dan mantap logiknya, semantap persembahan penyanyi yang dah berlatih vokal selama 3 tahun. Sekarang dia rasa kurang yakin dengan logik berkenaan.
"Nombor dua: dari Makcik Limah sampai Pakcik Leman, ada tak depa cakap ada masalah dengan keadah mencuci dan hasil cucian?"
"Tak ada", jawab Qistina ringkas. Dia tak mahu mengeluarkan kata-kata tambahan yang mungkin akan menimbusnya ke dalam depresi kesarjanaan yang lebih gelap.
"Kalau tak ada, apa perlunya nak cipta kaedah baharu? Apa nilai inovasi yang ko nak hasilkan tu?"
Saraf-saraf Qistina berhubung laju ibarat bekalan air yang baru dipulihkan setelah berlakunya pemotongan air berjadual. Dia baru perasan bahawa keperluan untuk kaedah baharu itu hanyalah untuk kepuasan dirinya sendiri. Dia tak kaitkan pun inovasi berkenaan dengan maklumat-maklumat yang dicungkil daripada makcik-makcik dan pakcik-pakcik yang dah lama bergelumang dengan sapu tangan. Mungkin dia perlu membuat analisa lebih mendalam.
- apakah kos dan masa bagi setiap kaedah mencuci? Bolehkan dia menghasilkan inovasi untuk mengurangkan kos dan masa?- apakah kesan kaedah mencuci terhadap alam sekitar? Bolehkah dia menghasilkan inovasi untuk menyumbang kepada kelestarian alam?- kaedah manakah yang paling mudah untuk diajar kepada anak-anak? Bolehkah dia menghasilkan inovasi untuk mempercepatkan anak-anak belajar mencuci sapu tangan?
Setelah dibasuh oleh Timah, Qistina kembali mengadap skrin komputer. Dia rasa perlu melihat semula hasil tinjauannya. Dia ingin mengambil dan tidak membazirkan peluang keduanya.
#notapsikologi





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pakalang.blogspot.com/2021/03/sapu-tangan-qistina-bahagian-3.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukit Sapu Tangan

Bukit Sapu Tangan

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 532 hits
Lokasi Bukit Sapu Tangan Aktiviti Menyusuri Hutan MendakiAlamat Bandar Bukit Raja 40170 Shah Alam Selangor Waktu Pendakian 8 20 pagi 12 10 tengah hari Tahap Kesukaran Senang Ke Susah Tarikh Lawatan 08 April 2021 Bukit Sapu Tangan menjadi lo...
Sri Pahang Fc Kecundang Di Tangan Pasukan Pj City Fc 0 1 Di Stadium Mbpj Malam Tadi

Sri Pahang Fc Kecundang Di Tangan Pasukan Pj City Fc 0 1 Di Stadium Mbpj Malam Tadi

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 221 hits
KUALA LUMPUR Sri Pahang FC sekali lagi mengalami mimpi ngeri di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya apabila tewas 0 1 di tangan PJ City FC malam tadi Ia kekalahan kedua yang dialami skuad Tok Gajah di Stadium MBPJ musim ini selepas turut...
Video Nampak Tangan Melambai Minta Tolong Orang Awam Hanya Mampu Tengok Sementara Menunggu Bantuan Sampai

Video Nampak Tangan Melambai Minta Tolong Orang Awam Hanya Mampu Tengok Sementara Menunggu Bantuan Sampai

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 287 hits
Belum reda k3s rempvhan lori membawa jengkaut yang telah mer3mpuh struktur binaan baru baru ini Lebuh raya SUKE sekali lagi menyaksikan sebuah kereta yang kelihatan remvk sempat dirakam lensa kamera netizen yang berdekatan Sebuah kereta yan...
Dipaksa Mempamerkan Selvar Dal4m Salman Khan Campur Tangan Bantu Priyanka Chopra

Dipaksa Mempamerkan Selvar Dal4m Salman Khan Campur Tangan Bantu Priyanka Chopra

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 162 hits
Baru baru ini Priyanka Chopra berkongsikan perjalanan kerjayanya sebagai pelakon menurusi buku yang ditulisnya bertajuk Menurut pelbagai kisah yang dilalunyai diceritakan di dalam buku tersebut sepanjang menjadi pelakon hebat Disuruh Berkel...
Cookies Yang Awak Baling Tu Adalah Air Tangan Sy Zara Zya Bngang Biskut Dib4ling Masa Sh0oting Iklan

Cookies Yang Awak Baling Tu Adalah Air Tangan Sy Zara Zya Bngang Biskut Dib4ling Masa Sh0oting Iklan

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 314 hits
Pelakon Zara Zya meluahkan rasa berang apabila biskut air tangannya dibaling baling oleh seorang individu bernama Redza Farhan yang dipercayai sedang melakukan video promosi produk makanan tersebut Kredit foto IG Zara Zara atau nama sebenar...
Libas Bapa Saudara Dengan Parang Hingga Hampir Putus Tangan

Libas Bapa Saudara Dengan Parang Hingga Hampir Putus Tangan

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 186 hits
Oleh ZAAIN ZIN MOHAMAD Asyraf Rahimi didakwa di Mahkamah Sesyen Kota Bharu hari ini atas pertuduhan melibas bapa saudaranya dengan parang sehingga pergelangan tangan mangsa hampir putus Februari lalu UTUSAN ZULHANIFA SIDEKKOTA BHARU Seorang...
Wakil Orang Asal Semelai Lubuk Perah Bera Gesa Mb Campur Tangan Isu Tanah Mereka

Wakil Orang Asal Semelai Lubuk Perah Bera Gesa Mb Campur Tangan Isu Tanah Mereka

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 368 hits
BERA Orang Asal Semelai Lubuk Perah dekat sini menggesa Menteri Besar Pahang Dato Sri Wan Rosdy Wan Ismail campur tangan mengarahkan sebuah syarikat pemaju menghentikan tindakan tiada kemanusiaan mereka menceroboh dan memusnahkan tanaman pe...
Campur Tangan Politik Sebabkan Situasi Pendemik Meruncing

Campur Tangan Politik Sebabkan Situasi Pendemik Meruncing

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR Masalah yang dihadapi tatkala negara masih bergelut dengan pandemik COVID 19 hari ini bukan hanya berpunca daripada kekurangan dari sudut kepimpinan kerajaan tetapi juga melibatkan sistem secara keseluruhannya Bekas Ketua Pegaw...
Boleh Kan Rakaman Gadls Inl Makan Laksa Pakal Tangan Buatkan Ada Netlzen Rasa Pelikk Bila Teng0k

Boleh Kan Rakaman Gadls Inl Makan Laksa Pakal Tangan Buatkan Ada Netlzen Rasa Pelikk Bila Teng0k

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 329 hits
Makan menggunakan tangan bukan sahaja budaya orang Asia tetapi juga Timur Tengah Afrika dan Amerika Selatan sementara sudu dan garfu adalah peralatan asas dalam budaya makan Barat Di Malaysia sendiri makan menggunakan tangan adalah sesuatu ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened