Rezeki Dikongsi Membawa Lebih Banyak Kebaikan


 Rezeki datang dari segenap penjuru yang kita tidak sangka-sangka. Apa yang perlu dilakukan ialah berusaha untuk mendapatkannya dan bersyukur dengan apa yang dikurniakan oleh Allah.
Antara tanda bersyukur ialah menggunakan rezeki yang diterima disalurkan kepada perkara kebaikan. Sekiranya keperluan untuk diri sendiri dan ahli keluarga telah dipenuhi, maka hendaklah ia disedekahkan atau digunakan untuk kepentingan orang lain.
Sedekah adalah pemberian golongan berkemampuan kepada golongan fakir dan miskin. Pemberian itu berupa wang, makanan, pakaian, peralatan keperluan hidup, tempat tinggal, dan seumpamanya.
Selain itu, rezeki atau harta yang dimiliki diwakafkan untuk manfaat umum. Mewakafkan harta ialah sesuatu yang diberikan untuk kegunaan orang ramai yang tidak ditentukan penerima manfaatnya.
Sedekah adalah tanda keikhlasan memberi sesuatu yang dimiliki tanpa mendapat sebarang balasan daripada penerimanya. Apa diberikan itu semata-mata kerana ketakwaan kepada Allah. 
Nyata sekali orang bersedekah tidak dilalaikan dengan kemewahan yang dijadikan ujian kepadanya. Dia mengharapkan balasan sebaik-baiknya daripada Allah. Harta dimiliki digunakan sepenuhnya sebagai pelaburan hari akhirat.
Orang yang mengharapkan kemanisan nikmat takwa selalu ringan tangan menghulurkan sedekah kepada golongan miskin. Melihat kegembiraan atau membantu menyelesaikan masalah hidup orang miskin melahirkan perasaan nikmat yang tidak terhingga. 
Orang yang bersedekah secara ikhlas sedar bahawa apa yang dihulurkan itu amatlah sedikit nilai baginya di dunia ini. Sedangkan Allah menyediakan nikmat lebih besar sebagai gantinya. 
Firman Allah bermaksud: “Kamu sekali-kali tidak akan mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu menderma sebahagian daripada apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa juga yang kamu dermakan, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.” (Surah Ali Imran, ayat 92).
Kenikmatan hidup di dunia tidak hanya terhad kepada nilai kekayaan dan kemewahan hidup secara fizikal saja. Kedua-dua nikmat itu hanya sebahagian daripada nikmat yang sebahagian banyak dijanjikan Allah.
Menurut Imam al-Ghazali, nikmat ialah setiap kebaikan, kelazatan dan keinginan yang dipenuhi menurut kehendak sanubari seseorang manusia. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lokmanismail.blogspot.com/2022/06/dfe.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Deleted Scene Doctor Strange 2 Memaparkan Lebih Banyak Watak Bruce Campbell

Deleted Scene Doctor Strange 2 Memaparkan Lebih Banyak Watak Bruce Campbell

papar berkaitan - pada 23/6/2022 - jumlah : 123 hits
Doctor Strange in the Multiverse of Madness kini boleh di strim di Disney Hotstar dan sementara itu Vudu telah mengeluarkan babak dipotong eksklusif dari filem tersebut yang menampilkan lebih banyak watak Pizza Poppa lakonan Bruce Campbell ...
Lebih Banyak Pilihan Emoji Reaksi Mesej Di Whatsapp Selepas Ini

Lebih Banyak Pilihan Emoji Reaksi Mesej Di Whatsapp Selepas Ini

papar berkaitan - pada 1/7/2022 - jumlah : 206 hits
Pada 2 bulan lepas WhatsApp telah perkenalkan ciri baharu iaitu reaksi mesej di mana ia membolehkan penerima mesej respon terhadap mesej yang diterima mereka dengan hanya menggunakan emoji sahaja Walaubagaimanapun pilihan emoji bagi reaksi ...
Buat Sendiri Shawarma Wrap Homemade Lagi Puas Isi Lebih Banyak

Buat Sendiri Shawarma Wrap Homemade Lagi Puas Isi Lebih Banyak

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 232 hits
Siapa yang suka dengan makanan Timur Tengah bolehlah cuba resipi shawarma wrap homemade ini Apa yang istimewanya bila buat shawarma sendiri ni boleh dapat banyak dan simpan untuk makan beberapa kali Resipi yang dikongsi oleh Ummu Ashraf ini...
Ada Rezeki Lebih Pemuda Sedekah Haiwan Jalanan Harap Orang Buang Mindset Anjing Binatang Ganas

Ada Rezeki Lebih Pemuda Sedekah Haiwan Jalanan Harap Orang Buang Mindset Anjing Binatang Ganas

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 123 hits
Walaupun diharamkan dalam Islam untuk memegang anjing dan babi itu bukanlah sebab untuk kita sebagai muslim untuk membenci binatang tersebut Itulah yang dilakukan oleh seorang pemuda apabila dia bertindak membelikan makanan yang sedap untuk...
Bitcoin Lebih Banyak Penurunan Harga Di Bawah 19 743

Bitcoin Lebih Banyak Penurunan Harga Di Bawah 19 743

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 134 hits
Bitcoin menjunam dalam jangka pendek selepas gagal mengeluarkan rintangan yang diwakili oleh 21 708 Kini ia didagangkan pada tahap 20 052 pada masa penulisan Cryptocurrency berada betul betul di atas halangan penurunan harga yang kuat BTC U...
Kompak Pasutri Ngaku Ngaku Pengusaha Property Bobol Bank Jatim Hingga Rp60 M Lebih

Kompak Pasutri Ngaku Ngaku Pengusaha Property Bobol Bank Jatim Hingga Rp60 M Lebih

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 121 hits
Saat itu Bank Jatim menyetujui pinjaman keduanya dengan mengucurkan dana pinjaman sebesar Rp50 miliar Namun sejak tahun 2016 pinjaman tersebut dinyatakan sebagai kredit macet
Anih Jangan Buat Aneh Pulak Jalan Di Lebuhraya Karak Lobang Banyak Kena Baiki La Sebab Jalan Berbayar

Anih Jangan Buat Aneh Pulak Jalan Di Lebuhraya Karak Lobang Banyak Kena Baiki La Sebab Jalan Berbayar

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 359 hits
ANIH jangka lebih 2 juta kenderaan di KLK LPT1 sempena cuti Aidiladha July 4 2022 Sejumlah 1 648 juta kenderaan dijangka akan menggunakan Lebuhraya Kuala Lumpur Karak manakala 704 000 lagi di Lebuh Raya Pantai Timur Fasa 1 PETALING JAYA Sej...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan