Residensi Madani Tidak Sisih Golongan Pendapatan Rendah









 Perumahan Madani yang mula dibangun di ibu kota Kuala Lumpur akan mempunyai konsep baharu yang tidak menyisihkan golongan berpendapatan rendah.

Hal itu dibicarakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Majlis Pecah Tanah Residensi Wilayah dan Residensi Prihatin Madani serta Pusat Penjaja Madani Desa Tasik, Sungai Besi, pagi tadi.

"Kota Madani, maknanya sebahagian besar rakyat terutama golongan berpendapatan rendah tidak boleh disisihkan daripada arus pembangunan.

"Pihak kerajaan harus memastikan perumahan besar mesti ada perumahan sampingan untuk rakyat bawah. Siapa yang akan kendalikan pembangunan itu?

"(Adakah) projek skala besar itu tanggungajwab syarikat, rumah rakyat tanggungjawab kerajaan? Tidak boleh begitu. Jadi rumah Madani kita gunakan win win situation. Projek besar dibuat syarikat tetapi letakkan syarat. Tak mungkin kita letak syarat tekan syarikat tak untung. Tak ada syarikat mahu. Jadi kita pastikan (projek perumahan Madani) ada keuntungan," katanya.

Bersama dengan kediaman yang dihuni oleh pelbagai golongan pekerja itu, katanya, tempat menjamu selera bagi golongan bawahan juga perlu dibina sebaik mungkin.

Kata PM, tidak mungkin golongan berpendapatan sederhana atau rendah pergi ke restoran mewah. Perlu ada gerai gerai makanan murah tetapi dibina dengan konsep yang selesa serta menarik minat bukan sahaja penduduk di residensi, malah pelancong untuk singgah.

"Bukan semua yang menduduki kawasan perumahan (bertingkat) tinggi itu berpendapatan tinggi, pelbagai peringkat pekerjaannya, ada berpendapatn rendah. Dia tidak mampu makan di restoran besar sebab itu gerai dan warung untuk rakyat mesti disediakan dengan tahap keindahan (yang baik).

"Kalau tengok gerai di Kuala Lumpur, maka letak di Wilayah tetapi gerai itu lebih kurang suasana di Cherok Tok Kun (luar bandar)," katanya.

Selain itu, PM juga membayangkan beberapa penjimatan boleh dilakukan dalam kerajaan beliau yang anti rasuah pada ketika ini.

Katanya, pihak pemaju sebelum ini memahami terdapat 'kaedah tertentu' untuk mendapat kelulusan projek dan melibatkan pemberian sejumlah wang kepada para kakitangan kerajaan atau orang politik.

Dengan amalan anti rasuah, katanya wang yang dijimatkan oleh pemaju boleh dipulangkan untuk mensubsidi pembinaan kediaman golongan berpendapatan rendah.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/08/residensi-madani-tidak-sisih-golongan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Golongan Yang Dinaungi Di Akhirat

Golongan Yang Dinaungi Di Akhirat

papar berkaitan - pada 7/8/2023 - jumlah : 187 hits
Daripada Abu Sa id RA Rasulullah SAW bersabda Tujuh yang akan dinaungi Allah pada hari di mana tidak ada naungan lain kecuali naunganNya pemimpin adil pemuda yang tumbuh dalam beribadah kepada Allah orang yang hatinya terikat dengan masjid ...
Kerajaan Mahu Perkenal Sekolah Khas Untuk Golongan Paling Miskin

Kerajaan Mahu Perkenal Sekolah Khas Untuk Golongan Paling Miskin

papar berkaitan - pada 6/8/2023 - jumlah : 214 hits
BernamaKEPALA BATAS Kerajaan berhasrat memperkenal sekolah khas untuk anak golongan paling miskin supaya mereka tidak tertinggal dalam arus pendidikan Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata ia akan lebih berkonsepkan kepada jenis sekolah men...
Golongan Anak Muda Yang Tak Pajak Otak Pada Orang Lain

Golongan Anak Muda Yang Tak Pajak Otak Pada Orang Lain

papar berkaitan - pada 4/8/2023 - jumlah : 203 hits
Sedap baca set set yang bukan pajak otak Alhamdullilah harap generasi sebegini makin ramai di kalangan kita Baik untuk negara Yang set taksuber pada berhala sama ada parti atau pemimpin cepat pupus lah hendaknya Pemikiran mereka Mana baik k...
Pelaksanaan Ekonomi Madani Tahun Ini Tidak Libat Tambahan Perbelanjaan

Pelaksanaan Ekonomi Madani Tahun Ini Tidak Libat Tambahan Perbelanjaan

papar berkaitan - pada 4/8/2023 - jumlah : 255 hits
Pelaksanaan Ekonomi Madani tidak akan melibatkan sebarang penambahan perbelanjaan kerajaan bagi tahun ini kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli Bercakap kepada pemberita selepas Persidangan Percukaian Kebangsaan 2023 di Kuala Lumpur pada Selasa...
Gambar Gambar Ceramah Madani Pmx Semalam

Gambar Gambar Ceramah Madani Pmx Semalam

papar berkaitan - pada 6/8/2023 - jumlah : 158 hits
Memulakan Jelajah Perpaduan MADANI Pulau Pinang di Persiaran Karpal Singh malam tadi Saya tegaskan bahawa pentingnya untuk rakyat di Pulau Pinang mengekalkan gabungan perpaduan PH BN di negeri ini Sepanjang pentadbiran kerajaan Pulau Pinang...
3 Tips Aku Bersemangat Untuk Blogging Jana Pendapatan Duit

3 Tips Aku Bersemangat Untuk Blogging Jana Pendapatan Duit

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 133 hits
3 Tips Aku Terus Bersemangat Untuk Blogging Assalammualikum pembaca blog Tahu tak Malas nya nak berblogging ni tak tahu nak habaqlah Gila gila malas Best lagi melayari akaun tiktok dan mengelamun kekayaan Selalu je tengok video orang share ...
Tel Aviv Jadi Gaza Natanyahu Lari Ketakutan Terkencing Dalam Seluar

Bekal Sate

Drama Gadis Dan Angan Angan Lakonan Bell Ngasri

Balas Tweet Tentang Suami Skandal Dengan Staf Netizen Kata Fazura Bagi Hint Dia Macam Nak Bagitahu Tapi Macam Taknak

Sweetnya Ucapan Fattah Pada Fazura Bila Dapat Me Time Dengan Fatima

Kenyataan Nur Jazlan Dangkal Lemah Bodoh

Aroma Lavender Di Sekitar Kawasan Klcc Mengundang Persoalan Rupa Rupanya

Pendakwa Tidak Pernah Buktikan Duit Yang Masuk Akaun Ds Najib Dari 1mdb


echo '';
5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton


Betul Ke Makan Malam Boleh Buat Kita Gemuk Fakta Atau Mitos

Kopi Liberika Kalimantan Barat Keunikan Rasa Dan Perbedaannya Dengan Arabica Dan Robusta

Arches National Park Experiences You Haven T Tried Yet A Guide To Hidden Gems And Unique Attractions

3 Sekeluarga Mengalami Detik Cemas Rumah Dimasuki Hampir 12 Orang Penyamun Berparang

Polis Buru Bekas Petinju Terkenal Pecah Masuk Rumah

Mahalli Jasuli Dedah Saya Sebenarnya Keturunan Indonesia