Release Stress


 


Assalamualaikum..

Aku percaya semua orang pernah hadapi stress, sama ada kecil atau besar. Hidup kita  memang di hadapkan dengan cabaran. Tapi bagaimana kita menghadapi stress tersebut menentukan tahap kesihatan mental kita.

Di sini aku ingin kongsikan sedikit perkongsian bagaimana kita boleh release stress agar tidak terlalu menekan fikiran kita.

Take a Deep Breath

Tarik nafas dalam-dalam melalui hidung dan hembus perlahan-lahan melalui mulut. Ini di panggil dalam omputih, deep breathing. Deep breathing ini bagus dalam menyalurkan oksigen ke otak kita sekaligus memberi impak tenang ke dalam diri kita. Deep breathing bukan hanya di lakukan sekali sahaja, akan tetapi di lakukan berkali-kali sehingga kita merasa sedikit tenang.

Minum Chamomile Tea

Chamomile Tea mengandungi bahan yang mampu memberikan impak tenang kepada kita. Di galakkan minum teh panas bukannya sejuk. Chamomile Tea juga mampu membantu kita untuk tidur dengan lebih nyenyak.

Menghirup Udara Segar

Menghirup udara segar mampu mengurangkan stress. Atau dengan kata lain pergi menikmati alam semujadi. Melihat keindahan dan kehijauan alam mampu memberi impak ketenangan dan mengurangkan tekanan ataupun stress kita. Kita boleh pergi ke mana-mana yang mempunyai keindahan semulajadi contohnya ke pantai, air terjun, taman rekreasi dan sebagainya.

Mandi Dengan Lebih Lama

Meluangkan masa untuk mandi dengan lebih lama daripada biasa. Sama ada berendam di tub mandi atau mandi pancuran air biasa pun boleh. Mandi dengan lebih lama dapat menyegarkan tubuh badan kita dan ianya salah satu terapi untuk menghadapi stress. Boleh di tambahkan dengan haruman mandian dan lilin aromaterapi mampu memberikan rasa ketenangan kepada kita. Cubalah!

Menikmati Minuman Kegemaran

Jika korang bukan penggemar teh, korang boleh cuba mana-mana minuman kegemaran korang sebagai salah satu terapi untuk hilangkan stress. Macam aku, kadang aku suka minuman yang sejuk untuk release stress, contohnya cendol atau ice-cream. Korang bleh minum mana-mana minuman kegemaran sama ada sejuk atau panas.

Membaca dan tadabbur Al-Quran

Tidak asing lagi bagi kita Muslim, kita punya sumber paling mujarab untuk menenangkan diri iaitu membaca dan metadabbur makna ayat Al-Quran. InshaAllah kita akan rasa lebih tenang. Di sambil itu juga kita boleh berzikir dengan zikir-zikir yang sahih dari sunnah Nabi S.A.W. Sebagaimana dalam Al-Quran menyatakan “Dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang”. Korang boleh download apps Hisnul Muslim (perisai muslim). Di situ terdapat banyak siri zikir dan bacaan yang sahih dari hadith Nabi S.A.W.

Akhir kata dari aku, hidup ini hanyalah ujian dari Allah S.W.T. Jadi kita sebagai hamba-Nya tidak akan terlepas dari di uji. Dalam hidup korang pun aku percaya memang pernah di uji berkali-kali ye tak? Tapi percayalah ujian itu bukan sia-sia. Ianya hanyalah untuk memberi kekuatan kepada kita di samping pahala yang melimpah ruah jika kita redha dengan ujian tersebut. Apapun dari aku, take care of yourself. Love ;)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaradengantuhan.blogspot.com/2022/06/release-stress.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Stress Akan Meningkat 1 Julai

Stress Akan Meningkat 1 Julai

papar berkaitan - pada 23/6/2022 - jumlah : 175 hits
Penarikan beberapa subsidi kepada barang keperluan termasuk petrol dan peningkatan kadar faedah bank akan meningkatkan lagi semua harga barang Ia bagai satu festival BN kemarahan rakyat akan berterusan dan tidak memungkinkan PRU15 dapat di ...
Stress Je Makan Lepas Tu Bising Gemuk Stress Lagi Hahaha

Stress Je Makan Lepas Tu Bising Gemuk Stress Lagi Hahaha

papar berkaitan - pada 24/6/2022 - jumlah : 136 hits
Lately ni mommy rasa emosi mommy tak stabil Cepat marah Cepat angkat tangan kat anak Cepat juga sedar yang mommy dah beremosi berlebihan Cepat motivasi diri sendiri sebelum berlarutan Nak lari dari masalah memang tak boleh la Tapi mommy cub...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku