Ratu Ilmu Hitam Kegilaan Kolaborasi Antara Kimo Stamboel Dan Joko Anwar



Selamat tahun baru 2020!. Ini adalah review filem yang pertama bagi saya untuk tahun 2020 ini. Filem ini adalah filem ‘reboot’ pada era tahun 1981 iaitu Ratu Ilmu Hitam lakonan Suzzanna Martha Frederika van Osch.
SINOPSIS Mengisahkan tiga orang anak yatim iaitu, Hanif (Ario Bayu), Jefri (Miller Khan), dan Anton (Tanta Ginting), kembali ke pusat rumah anak yatim, Pak Bandi (Yayu Unru).
Namun terdapat kejadian misteri yang melanda pada Hanif dan lain-lain sehinggakan mereka terpaksa mengharungi dugaan yang melampau.

ULASAN Isu utama filem ini adalah dendam, fitnah dan ilmu hitam.
Filem ini mempunyai unsur ngeri dan ketakutan yang melampau. Memang sesuai dengan tajuk ceritanya. Latar dengan persekitaran cerita yang lebih moden, tetapi jika anda pernah menonton filem arahan Kimo Stamboel iaitu Rumah Dara, darah dan kesakitan itu menjadi satu pekara biasa dalam filem.
Kimo Stamboel tak beri peluang kepada penonton apabila banyak adegan ngeri disajikan. Pertumpahan darah, babak yang ‘gore’, ibarat dipersembahkan kandungan kari ngeri kepada penonton secara terus di depan mata.
Babak penyiksaan pada bahagian tertentu membuatkan anda tidak senang duduk dan tutup mata pula apabila tak dapat menahan diri. Secara jujurnya saya suka filem ini disebabkan tidak ada unsur paksaan seperti jump scares pada sesetengah filem.
Anda akan dapat merasa ketegangan babak dari mula filem hingga menuju penamatnya. Suasana yang diterap serta latar belakang menjadikan filem ini berhasil dari segi keseraman yang cuba disampaikan.
Perlu dingatkan bahawa filem ‘reboot’ ini tidak mengikut plot filem asalnya. Ia digarap dengan sudut yang berbeza oleh pengarah dan penulis skrip drama ini.
Namun begitu, terdapat beberapa plot berlubang. Terutama bagaimana watak Murni boleh belajar tentang ilmu hitam. Akan tetapi pada saya ia tidak mencacatkan keseluruhan filem. Ia masih boleh ditonton secara keseluruhannya.
Saya nasihatkan kepada mereka yang ingin pergi menonton filem ini agar tidak makan dan minum selepas menonton kerana banyak adegan yang memualkan. Juga tidak sesuai buat ibu mengandung dan mereka yang menghadapi masalah kesihatan seperti sakit jantung.
PENUTUP Secara keseluruhan, filem Ratu Ilmu Hitam mesti ditonton kepada mereka yang meminati filem dengan elemen seram. Filem ini memberi satu kepuasan, dan sangat berbaloi dengan wang yang anda keluarkan.
Susah nak jumpa filem yang tiada jump scares tetapi dapat menimbulkan ketakutan yang mendalam ketika menonton.
Oleh itu OMG Hackers memberikan penarafan Durian Buruk sebanyak:
7/10 Jumpa pada review akan datang. Saya menantikan karya seterusnya dari pengarah Joko Anwar iaitu Perempuan Tanah Jahanam.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/ratu-ilmu-hitam-kegilaan-kolaborasi-antara-kimo-stamboel-dan-joko-anwar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Miliki Ilmu Hitam Teddy Suami Lina Pasti Saya Sudah Bisa Terbang Dan Menghilang

Isu Miliki Ilmu Hitam Teddy Suami Lina Pasti Saya Sudah Bisa Terbang Dan Menghilang

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 352 hits
Kejanggalan meninggalnya Lina Jubaidah sempat menghebohkan publik belum lama ini Sebab putra sulung Rizky Febian yang melaporkan kematian istri Teddy ini ke polisi
Kimanis Ph Leadership Needs More Effective Methods To Win Back People S Hearts Anwar

Kimanis Ph Leadership Needs More Effective Methods To Win Back People S Hearts Anwar

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 304 hits
The result of the Kimanis by election which saw Barisan Nasional retain the parliamentary seat today shows the Pakatan Harapan leadership must to come out with more effective methods to win back the hearts of the people PH de facto leader D...
Anwar Arah Mulakan Saman Fitnah Ke Atas Yusoff Rawther

Anwar Arah Mulakan Saman Fitnah Ke Atas Yusoff Rawther

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 280 hits
Ramkarpal Sigh Foto Bernama SHAH ALAM Peguam Ramkarpal Sigh mengesahkan beliau telah menerima arahan daripada Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memulakan saman fitnah terhadap Muhammed Yusoff Rawther Menurut Ramk...
Anwar Parah Jika Ph Tidak Ambil Iktibar Kekalahan Di Kimanis

Anwar Parah Jika Ph Tidak Ambil Iktibar Kekalahan Di Kimanis

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 162 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim bersalaman dengan hadirin pada majlis sambutan Tahun Baru Cina di Port Dickson malam tadi KUALA LUMPUR Presiden PKR Anwar Ibrahim mengingatkan pimpinan Pakatan Harapan mengenai keparahan yang akan berlaku jika gab...
Daripada Serah Pada Anwar Elok Kembalikan Kepada Umno

Daripada Serah Pada Anwar Elok Kembalikan Kepada Umno

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 230 hits
Dengan hanya 13 sokongan Melayu ke atas Anwar dan di dalam partinya sendiri 50 50 sokongan adalah sesuatu yang tidak bijak untuk negara diuruskan oleh seseorang yang begitu rapuh Penyokong Anwar perlu memahami bahawa bukan Tun yang jadi pen...
Anwar To Ph Face Reality Or Face The Consequences

Anwar To Ph Face Reality Or Face The Consequences

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 240 hits
Pakatan Harapan should face reality after the ruling coalition s loss in the Kimanis by election in Sabah PKR president Anwar Ibrahim said tonight He said there would be grave consequences if PH leaders did not react to Barisan Nasional s v...
Anwar S Ex Research Assistant To Sue Him In Civil Court

Anwar S Ex Research Assistant To Sue Him In Civil Court

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 189 hits
A former research assistant of PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim today said he will sue his former boss in the civil court for allegedly molesting him Muhammed Yusoff Rawther said he is also requesting for an appointment with the Attor...
Susunan Baru Putrajaya Buruk Bagi Dap Dan Anwar

Susunan Baru Putrajaya Buruk Bagi Dap Dan Anwar

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 344 hits
Panas Susunan politik baru sedang dibentuk di Putrajaya FMTKUALA LUMPUR Pengaturan semula lanskap politik Malaysia secara besar besaran yang boleh mengangkat PAS ke kuasa persekutuan mungkin sedang dirancang berikutan kemerosotan sokongan k...
Rakyat Meluat Dengan Pakatan Termasuk Anwar Ibrahim

Rakyat Meluat Dengan Pakatan Termasuk Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 550 hits
PAKATAN Rakyat KALAH lagi Kali ini di Sabah Parti Warisan TEWAS Gambarannya SELERA RAKYAT sudah berubah Rakyat MUAK dan MELUAT dengan Kerajaan PAKATAN dan pemimpinnya Walaupun Barisan Nasional dan Umno digelar parti dan pemimpin PENYAMUN pe...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Bercakap Dengan Jun Lakonan Nadiya Nisaa Dini Schatzmann

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Yuecheng Yanyuan Entrepreneurial Space By Jin Design In Hebei China

15 Delightful Dried Flowers Spring Wreath Designs

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar