Rakyat S Pura Tolak Sumbangan Malaysia Tolak Rohingya



Sebenarnya saya agak terkejut bila membaca ada rakyat Singapura yang pulangkan jumlah SGD 500 yang mereka terima sebagai bantuan Covid-19 dari kerajaan Singapura, walau pun nilainya hanyalah 2,000 orang tapi itu sebenarnya satu permulaan yang baik bila mana mereka lebih mementingkan nasib rakan senegara mereka yang lain.
Tambahan pula cara PM Singapura menghargai sumbangan warga asing terhadap pembangunan Singapura walau pun ramai dari mereka yang positif Covid-19 amat berbeza dengan tentera bawang Malaysia yang jadi terlalu xenophobic terhadap warga asing sampai sangup ugut bunuh terutama sekali pada masa Ramadhan. Nampaknya nilai puasa itu hanyalah setakat menahan lapar dan dahaga sampaikan hilang nilai ihsan dan insan.
Berbeza dengan orang kita, yang bantuan RM 100 persekolahan pun ramai ibu bapa yang sanggup menipu slip gaji padahal itu sudah jelas terang-terang untuk orang yang kurang berkemampuan. Nampaknya masih ada di antara kita yang rasa tidak bersalah jika mengambil hak orang lain.
Cuma bila teringat yang ada orang Singapura yang menolak bantuan itu, tiba-tiba saya teringat dengan kisah akhir zaman, yang tidak ada orang yang susah sampai tidak ada sesiapa pun yang mahu menerima sedekah mereka.
Dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda: “Tidak akan terjadi hari kiamat hingga harta yang ada pada kalian melimpah ruah, yang akhirnya si pemilik harta merasa sedih kerana tidak ada seorang pun yang bersedia menerima sedekahnya. Dan orang yang dimintanya untuk menerima sedekahnya menjawab, ‘Aku tidak memerlukan sedekah anda.'”
(HR Muslim, 1682)
Sudah tentu ini jauh sekali dengan apa yang digambarkan dalam hadis Nabi, tapi kita sudah boleh lihat yang bibit-bibit kebenaran itu sedang ditayangkan di hadapan kita.
Ini adalah masa yang getir, pada hemat saya sedekah yang paling adfal ialah sedekah terhadap kaum kerabat dan yang terdekat; itu lebih afdal dari kita salur pada tabung peribadi mana-mana NGO.
“Bersadaqahlah kepada orang miskin adalah satu sedekah, dan kepada kerabat ada dua (kebaikan).. sedekah dan silaturrahim.”
(Riwayat Ahmad, Tirmidzi, Nasa’i, Ibnu Majah )
Kadang-kadang benda ini nampak kecil, selagi kita masih lagi mendapat gaji penuh dan elaun yang tidak dipotong, bagi saya kekalkan sahaja bayaran servis yang kita selalu bayar pra-Covid19, macam bayaran pengasuh, tadika dan pengangkutan anak-anak ke sekolah. Jika kita yang masih belum kena kesan Covid-19 sudah mahu berkira-kira dan kedekut, yang sudah kena kesan ekonomi Covid-19 tentu lagi teruk. 2 hari lepas Menteri Pelancongan, Nancy Shukri kata 1 juta pekerja sektor pelancongan dijangka hilang kerja, itu masih kurang dari jumlah 2.4 juta yang dijangka MIER untuk hilang kerja.
Betul saya faham yang perbelanjaan rumah sendiri pun memang meningkat lebih dari 30% sejak sebulan lepas tapi sekurang-kurangnya kita masih mampu untuk memberikan makanan di atas meja. Saya juga tahu ramai pengusaha tadika, pengangkutan yang hadapi masalah aliran tunai, ada yang sampai kena serangan anxiety dan panik jadi jika kita masih mampu membayar yuran, inilah masa yang terbaik untuk bersedekah. Nilai sedekah itu diukur berdasarkan konteks zaman tersebut; sudah tentu nilai RM 10 pada orang yang baru hilang kerja besar berbanding dengan RM 1,000 pada orang yang baru dapat bonus.
Hidup ini kita tak boleh sentiasa pikir, kalau aku buat ini apa yang aku akan dapat, kadang-kadang kita kena fikir, kalau aku tak tolong apa yang akan terjadi? Mungkin hari ini kita masih lagi bernasib baik, industri yang kita kerja agak lambat terkesan dengan Covid-19 tapi kalaulah perkara yang sama terjadi pada kita, masa itulah kita akan menagih simpati orang lain. Contoh, kalau pengusaha tadika dan pengangkutan tadi bankrupt, agak-agaknya nanti kalau PKP ini berakhir, adakah kita ada lagi tempat hendak hantar anak kita atau pun siapa yang hendak ambil anak kita dari sekolah? Mungkin ini caranya Allah hendak menguji kita sama ada kita ini prihatin atau tidak kepada nasib tetangga kita? Atau pun kita jenis yang bangga dengan ibadah peribadi sampai umrah 2-3 kali tapi jiran tidur dalam kelaparan pun kita tidak tahu?
Betul, mereka ini tidak nilai entertainment; kalau buat video pun tak akan viral sebab mereka ada rumah dan kenderaan, nampak pakai semua cukup tapi ramai yang macam ini taraf miskin bandar. Kadang-kadang mereka malu nak minta tapi sebagai insan kita pun kenalah peduli masalah orang sekeliling kita, macam mana kita mahu Allah peduli dengan masalah kita di hari penghakiman nanti.
Moga Allah terima ibadah kita dan berdoa supaya diangkat segera musibah ini dengan keberkatan Ramadhan; antara masa mustajab berdoa ialah sebelum berbuka puasa.
“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak”.
(HR Ibnu Majah)
WAllahualam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27314

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekalan Ppe Hanya Bertahan 2 Minggu Dr Hisham Rayu Sumbangan Rakyat Malaysia

Bekalan Ppe Hanya Bertahan 2 Minggu Dr Hisham Rayu Sumbangan Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 241 hits
STOK setakat ini sekurang kurangnya bertahan dua minggu Sekiranya ada pertubuhan bukan kerajaan nak derma dermalah kepada kita Itu kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah mengenai stok peralatan perlindungan diri Beliau ...
Tular Video Rohingya Maki Rakyat Malaysia

Tular Video Rohingya Maki Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 1104 hits
Tular Video Rohingya Maki Rakyat Malaysia Kurang ajar dan tak bertamadun itulah perkataan yang sesuai kepada si pelaku dalam video tersebut Tular Video Rohingya Maki Rakyat Malaysia Jika anda menonton pasti anda pun berkata begitu ataupun a...
Rohingya Minta Hak Sama Rata Makin Ramai Masuk Malaysia Rakyat Mula Kurang Senang

Rohingya Minta Hak Sama Rata Makin Ramai Masuk Malaysia Rakyat Mula Kurang Senang

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 1126 hits
Inilah terjadi Bagi betis nak peha Mungkin itulah yang digambarkan oleh rata rata Malaysia apabila ada pula isu terdapat segelintir aktivis yang terdiri daripada masyarakat asal pelarian Rohingya sedang dalam proses memohon kerakyatan di ne...
Surat Terbuka Tuntutan Rakyat Malaysia Kepada Presiden Hak Kemanusiaan Etnik Rohingya Malaysia

Surat Terbuka Tuntutan Rakyat Malaysia Kepada Presiden Hak Kemanusiaan Etnik Rohingya Malaysia

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 492 hits
Dari MAJLIS MUAFAKAT PENDIDIKAN JOHOR DAN PERIMAU JOHOR Kepada ZAFAR AHMAD BIN ABDUL GHANI Tarikh 23 APRIL 2020TUNTUTAN SUPAYA SEMUA ETNIK ROHINGYA DIHANTAR PULANG KE NEGARA ASAL TERMASUK JUGA PRESIDEN Menurut perkara diatas surat tuntutan ...
Malaysia Berhak Tolak Pelarian Rohingya

Malaysia Berhak Tolak Pelarian Rohingya

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 455 hits
Pelarian Rohingya sedia ada sudah timbulkan pelbagai masalah BANGI Jika Malaysia sudah tidak mampu menanggung beban pelarian yang sudah sedia ramai kerajaan berhak untuk menolak kehadiran pelarian Rohingya baharu Naib Presiden Barisan Jemaa...
Majlis Rohingya Gesa Malaysia Pertimbang Dasar Tolak Bot Pelarian

Majlis Rohingya Gesa Malaysia Pertimbang Dasar Tolak Bot Pelarian

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 410 hits
PETALING JAYA Duta Majlis Rohingya Eropah ke Malaysia Tengku Emma Zuriana Tengku Azmi menggesa Putrajaya mempertimbangkan semula dasar menolak bot sarat dengan pelarian Rohingya daripada memasuki perairan negara Ini susulan 2 laporan pihak ...
Ctos Bantu Rakyat Malaysia Ketika Pkp Covid 19 Dengan Laporan Skor Myctos Percuma

Ctos Bantu Rakyat Malaysia Ketika Pkp Covid 19 Dengan Laporan Skor Myctos Percuma

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 394 hits
CTOS BANTU RAKYAT MALAYSIA KETIKA PKP COVID 19 DENGAN LAPORAN SKOR MyCTOS PERCUMA Ramai yang menghadapi masalah kewangan dan terjejas ekonomi mereka disebabkan penularan wabak Banyak syarikat syarikat mula membuang pekerja kerana ekonomi du...
Laporan Skor Myctos Percuma Untuk Rakyat Malaysia Di Musim Pkp Covid 19 Ini

Laporan Skor Myctos Percuma Untuk Rakyat Malaysia Di Musim Pkp Covid 19 Ini

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 445 hits
Hi Korang Beruntung kita rakyat Malaysia kerana di musim PERINTAH Kawalan Pergerakan ini kerajaan banyak membantu kita dari pelbagai segi dan salah satunya bantuan kewangan tidak kira lapisan masyarakat golongan B40 M40 dan T20 iaitu Pakej ...
Setuju Jika Kad Pengenalan Ditukar Baru Bagi Menghanguskan Rakyat Malaysia Yang Tiruan Palsu 10229

Setuju Jika Kad Pengenalan Ditukar Baru Bagi Menghanguskan Rakyat Malaysia Yang Tiruan Palsu 10229

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 345 hits
Kelab Pendokong Penyatuan Ummah Malaysia Telah Membuat Satu Laporan Polis Berkaitan Hal Ini Pada 20 April 2020 Di IPD Kuala Muda Sg Petani Kedah Timbalan Presiden KPPUM Sdr Zamil Ibrahim Sendiri Yang Membuat Laporan Tersebut Dengan Maksud M...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam