Rakyat Meluat Jika Kerajaan Ppbm Bn Pas Dibentuk



Spekulasi terbentuknya kerajaan Pakatan Nasional dalam masa terdekat kuat diperkatakan berikutan mesyuarat tergempar Bersatu di Petaling Jaya dan mesyuarat ahli parlimen yang menyokong Azmin Ali di hotel Sheraton, Petaling Jaya tengah hari ini.
Spekulasi bertiup kencang bahawa kerajaan baharu akan menggabungkan parti-parti di Sarawak dan Sabah.
Apakah yang akan berlaku kepada negara jika kerajaan baharu itu terbentuk:
Kerajaan Melayu Raya?
Gabungan PPBM, Pas, BN dan parti-parti di Sabah dan Sarawak akan berlaku. Buat pertama kali dalam sejarah negara menyaksikan kerajaan Bumiputera menguasai dari Perlis hingga ke Sabah. Maka bukan Bumiputera akan menjadi minioriti, iaitu 2 MP dari MCA dan 2 dalam MIC.
Apa terjadi kepada kaum minioriti?
Kerajaan Bumiputera pastinya sangat berkuasa untuk memastikan segala peruntukan diberikan kepada kaum Melayu. Silibus pendidikan mengutamakan kaum Melayu. Hak-hak ketuanan Melayu akan ditambah dan sebagainya. Jika hal itu tidak dilakukan maka tidak ada beza kerajaan Ketuanan Melayu dan PH. Namun sekiranya projek, tender, kuota dan lain-lain diperuntukan hanya kepada Melayu maka kaum bukan Bumiputera akan membantah.
Begitu juga kes-kes jenayah korupsi yang melibatkan bekas pemimpin BN akan diputuskan oleh kerajaan baru ini sebagai tidak bersalah. Hakim mahkamah akan diarahkan berbuat demikian. Keputusan itu akan memutar balik Malaysia ke belakang, ke era sebelum 8 Mei 2018. Rakyat pastinya akan menganjurkan himpunan jalanan membantah semua kerosakan ini.
Namun dengan suasana Melayu/Bumiputera telah mendominasi keseluruhan kerajaan tentunya akan muncul kalimat ‘Melayu pantang dicabar’. Pada zaman BN, perhimpunan baju kuning dan baju merah misalnya tidak menimbulkan pergaduhan kerana dalam BN juga banyak bukan Bumiputera.
Namun kali ini semangat Melayu berlainan. Dikhuatiri mereka tidak takut untuk menindas bukan Bumiputera yang sebahagiannya dilabel kafir harbi oleh Pas. Tidak mustahil rusuhan kaum akan berlaku.
Apakah kesannya kepada ekonomi?
Ekonomi Malaysia yang masih lembab dan pelabur lebih minat menanam modal di Indonesia, Vietnam atau Kemboja akan lebih tertekan. Pelaburan berteknologi tinggi tentunya lebih selesa ke Singapura. Pelabur sedia ada akan panik menghadapi kekacauan kaum dan menarik keluar modal.
Dalam tahun pertama – jika berlaku kekacauan Melayu, Cina, India – maka ramai rakyat Malaysia akan menganggur. Kilang ditutup, begitu juga perniagaan. Mungkin bagi Melayu mereka akan membandingkan suasana 13 Mei yang mana kaum Cina selepas itu tidak berani lagi menuntut banyak perkara dalam tempoh 30 tahun hingga 1990an.
Bagaimanapun harus diingat ekonomi Malaysia ketika itu masih lagi berasaskan pertanian dan kaum Melayu banyak menetap di kampung serta tidak mengeluh dengan kemiskinan. Namun jika berlaku kekacauan pada hari ini maka golongan peniaga Cina pasti akan berhijrah keluar berikutan arus globalisasi dan mudahnya memulakan perniagaan di mana-mana negara Asia lain. Kaum Melayu pasti akan merasai keperitan akibat kurang pekerjaan serta sukar meneruskan kehidupan di bandar yang selama ini banyak perkhidmatan disediakan kaum Cina.
Kesan segera pada tahun pertama ialah Malaysia tidak mampu memberi Bantuan Sara Hidup atau BR1M kepada rakyat kerana cukai pendapatan dan perniagaan akan semakin mengecil. Bagi yang mahukan Najib berkuasa semula kerana banyak bantuan hidup, mereka akan menyesal. Jika kerajaan mahu juga mengekalkan BR1M mereka perlu memperkenalkan semula GST dengan kadar lebih 10 peratus untuk mengumpul kewangan.
Namun adakah kaum Bumiputera mampu menghadapi gelombang inflasi sedemikian rupa akibat sikap mahu menidakkan hak kaum lain dan memonopoli semua hak bagi Bumiputera?
Pergolakan kaum
Senario ini pasti menjadikan Malaysia balik ke era 1970an. Adakah Melayu mahu kembali miskin? Jika jawapannya ‘Ya’ maka mereka boleh mencuba menyokong kerajaan Bumiputera yang dispekulasikan akan dibentuk. Mereka boleh menutup peluang Anwar Ibrahim menjadi PM ke 8 dan menolak ‘rasional’ daripada kamus kehidupan mereka.
Namun jika tidak, maka menjadi tanggungjawab semua orang Melayu memberi mesej yang jelas kepada Mahathir untuk melakukan peralihan kuasa dan bukannya membentuk kerajaan Pengkhianat Nasional.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26461

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makan Malam Azmin Pas Umno Dan Ppbm Tamat Tanpa Umum Kerajaan Baru

Makan Malam Azmin Pas Umno Dan Ppbm Tamat Tanpa Umum Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 387 hits
February 23 2020 11 03 PMAzmin Ali dan penyokongnya pada makan malam di Hotel Sheraton yang berlangsung selepas berpuluh kenderaan diiringi polis dilihat memasuki perkarangan Istana Negara petang tadi PETALING JAYA Majlis makan malam meliba...
Dap Melaka Nafi Kerajaan Pakatan Nasional Bakal Dibentuk

Dap Melaka Nafi Kerajaan Pakatan Nasional Bakal Dibentuk

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 271 hits
By 18 February 2020Foto hiasanMELAKA Walaupun desas desus mengenai pembentukan kerajaan Pakatan Nasional semakin menjadi jadi tetapi DAP tetap menafikan perkara itu Terbaru seorang pemimpin PKR Melaka G Rajendran menyatakan bahawa Melaka mu...
7 Sebab Kerajaan Ph Runtuh Bukannya Salah Umno Pas

7 Sebab Kerajaan Ph Runtuh Bukannya Salah Umno Pas

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 638 hits
Dengan perletakan jawatan Tun Mahathir selaku PM maka secara automatik terbubarnya Kabinet di kalangan Menteri dan Timbalan Menteri sebagaimana yang diperkenankan oleh KDYMM SPB Yang Di Pertuan Agong Secara mudahnya KENAPA Kerajaan PH runtu...
Kerajaan Pintu Belakang Apa Kata Pas

Kerajaan Pintu Belakang Apa Kata Pas

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 323 hits
BERITA SEMASA 18 FEBRUARI 2020 Ketua Penerangan Pas Kamaruzaman Mohamad berkata sekiranya berlaku pertukaran perdana menteri dalam tempoh terdekat ia akan mengganggu proses pentadbiran negara lapor wartawan Sinar Harian Nazihah Khan Muzik w...
Umno Pas Tolak Kerajaan Perpaduan

Umno Pas Tolak Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 493 hits
BUBAR PARLIMEN JALAN TERBAIKUmno dan PAS tarik balik sokongan pada Dr MNews Diterbitkan Hari ini 8 51 malam Dikemaskini Hari ini 9 00 malamUmno dan PAS menarik semula sokongan mereka kepada Dr Mahathir Mohamad untuk terus menjadi perdana me...
Kerajaan Negeri Wajar Tidak Dibubarkan Atau Dibentuk Mendahului Keputusan Pusat

Kerajaan Negeri Wajar Tidak Dibubarkan Atau Dibentuk Mendahului Keputusan Pusat

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 232 hits
Jangan tergila sangat untuk rampas kuasa MENDAHULUI KEPUTUSAN PUSAT MENDAHULUI Istana Negara
Jangan Beli Wakil Rakyat Tapi Beli Lah Rakyat Kata Pas

Jangan Beli Wakil Rakyat Tapi Beli Lah Rakyat Kata Pas

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 290 hits
PAS sekali lagi menyatakan pendiriannya agar parlimen dibubarkan bagi memberi ruang kepada rakyat membuat perhitungan melalui pilihan raya umum Presidennya Abdul Hadi Awang berkata itulah jalan terbaik buat masa ini iaitu menyerahkan perkar...
Pm Interim Mahu Bentuk Kerajaan Perpaduan Tanpa Pembangkang Bn Pas Pbrs Bantah

Pm Interim Mahu Bentuk Kerajaan Perpaduan Tanpa Pembangkang Bn Pas Pbrs Bantah

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 452 hits
Pada sidang media sebentar tadi PAS UMNO dan gabungan parti MCA MIC Warisan dan Gabungan Parti Sarawak menolak cadangan PM Interim Tun Mahathir menjadi PM dengan semua parti dibawahnya Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa berkata pendi...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment