Rakyat Lebih Hendak Tahu Dimana Papagomo Dapat Dana Rm1juta Untuk Membayar Saman Anwar Ibrahim Tempohari


*Di mana Papagomo Dapat Duit Bayar Saman Anwar Ibrahim Tempohari?*
Papagomo telah membuat laporan polis ke atas Dato Seri Anwar Ibrahim kononnya DSAI telah berbohong di atas nama Jabatan Perangakaan Malaysia.
Hakikatnya DSAI tak pernah menyebut pun nama Jabatan Perangkaan Malaysia di dalam kenyataan beliau.
Ertinya laporan Polis ini adalah sia sia dan kebodohan yaang amat besar.
DSAI cuma merujuk kepada unjuran-unjuran yang dibuat oleh NGO2 di Malaysia. Sila rujuk laporan Berita Harian di bawah:
Bagaimanapun, sebuah badan bukan kerajaan (NGO), Sekretariat Khidmat Imigran (SKI), berpendapat warga asing yang berstatus pendatang asing tanpa izin di negara ini melebihi jumlah pekerja asing yang memiliki dokumen dan permit sah. Berdasarkan statistik NGO itu, pada 2014 lebih 6.7 juta pekerja asing, bekerja dalam pelbagai sektor terutama pembinaan dan peladangan dan daripada jumlah itu, hanya 2.1 juta mempunyai permit, bermakna ketika itu ada lebih 4.6 juta warga asing bekerja secara tidak sah di Malaysia. *DI MANA PAPAGOMO DAPAT DUIT BAYAR SAMAN 1 JUTA*

Rasanya ramai rakyat di luar sana lebih berminat hendak tahu di mana Papagomo dapat wang RM1juta untuk membayar saman kepada Anwar Ibrahim setelah beliau kalah saman fitnah

Papagomo telah disaman Anwar Ibrahim kerana memfitnah. Mengikut laporan akhbar:Anwar memfailkan saman itu pada 21 Mac tahun 2013, dengan mendakwa Wan Muhammad Azri, pemilik laman blog www.papagomo.com menyiarkan empat siri perkataan fitnah dalam laman web itu pada 16, 17, 19 dan 20 Mac 2013.Dalam penyata tuntutannya, Anwar mendakwa defendan turut meletakkan satu pautan web yang memaparkan siri imej, dan defendan secara nyata dan tersirat menyatakan bahawa individu dalam imej itu ialah plaintif.
Bayaran dibuat kepada Anwar Ibrahim itu secara pantas. Maka, rakyat lebih berminat untuk mengetahui di mana Papagomo mendapat wang sebegitu besar itu?
Rasanya isu ini lebih menarik berbanding isu yg dilapor Papagomo kepada Polis ini.
*TULANG BESI*
www.malaysiawaves.net tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan halaman komen blog ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian blog ini

Negara 'dijajah' pendatang tanpa izin secara senyap

Oleh Magendran Rajagopal
[email protected]
KONGSI ARTIKEL
Share

Tweet
HANYA selang beberapa minit, penulis dapat merasai pengalaman berada di Dhaka, Bangladesh dan Kathmandu, Nepal dengan hanya memandu di tengah ibu kota hujung minggu lalu.

Lazimnya, setiap hujung minggu laluan di hadapan Dataran Merdeka akan ditutup dan kenderaan terpaksa mengikut jalan sisi antara bangunan Straits Trading dan pejabat Majlis Peguam Malaysia, menerusi Lebuh Ampang jika mahu ke Jalan Raja Laut atau Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Bermula dari persekitaran Medan Pasar dan belakang Pasar Seni, sudah mula kelihatan lautan warga Bangladesh yang menjadikan kawasan itu pusat pertemuan dengan rakan senegara dan bila menghala ke Lebuh Ampang pula, kelibat warga Nepal dan tidak kurang juga warga Myanmar, semakin ramai.

Selain mereka yang memandu melalui kawasan terbabit, boleh dikatakan tiada langsung rakyat tempatan lalu lalang di situ, malah kebanyakan kedai sudah diambil alih warga asing, yang menjual barangan dari negara masing-masing atau mengusahakan restoran menyajikan masakan mereka.

Secara tidak langsung pemikiran diterpa kegusaran sama ada rakyat Malaysia sendiri, yang kini makin taasub lagi lantang bersuara dalam konflik antara Melayu dan bukan Melayu, menyedari bahawa negara sendiri ‘dijajah’ secara senyap oleh bangsa asing.

Berdasarkan statistik Jabatan Imigresen Malaysia sehingga September tahun lalu, jumlah pekerja asing yang bekerja di negara ini secara sah adalah 1.73 juta orang, majoriti dari Indonesia, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Pakistan dan China.

Sementara itu, Jabatan Perangkaan menganggarkan jumlah warga asing yang tinggal secara sah di negara ini tahun lalu ialah sekitar 3.3 juta orang daripada keseluruhan 32 juta penduduk di Malaysia.

Nisbah hampir 10 peratus ini agak tinggi memandangkan nisbah penduduk Malaysia berketurunan India hanya sekitar lapan peratus berbanding jumlah keseluruhan penduduk.

Bagaimanapun, sebuah badan bukan kerajaan (NGO), Sekretariat Khidmat Imigran (SKI), berpendapat warga asing yang berstatus pendatang asing tanpa izin di negara ini melebihi jumlah pekerja asing yang memiliki dokumen dan permit sah.

Berdasarkan statistik NGO itu, pada 2014 lebih 6.7 juta pekerja asing, bekerja dalam pelbagai sektor terutama pembinaan dan peladangan dan daripada jumlah itu, hanya 2.1 juta mempunyai permit, bermakna ketika itu ada lebih 4.6 juta warga asing bekerja secara tidak sah di Malaysia.

Pada 2017 pula, kira-kira 1.73 juta pekerja asing yang sah berbanding 2.1 juta orang empat tahun sebelumnya, namun jumlah pendatang asing tanpa izin yang masih ada di sini terus menjadi tanda tanya. SKI juga berpendapat jutaan pendatang asing tanpa izin masih lagi bebas bergerak dan bekerja di negara ini kerana amat mustahil warga asing terbabit pulang beramai-ramai ke negara masing-masing.

Banteras pendatang tanpa izin agenda utama

Justeru, tidak hairanlah apabila Pakatan Harapan (PH) menerajui pentadbiran negara selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang dilantik Menteri Dalam Negeri, menjadikan usaha membanteras pendatang asing tanpa izin sebagai agenda utama.

Susulan itu, bekas Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia (JIM), Datuk Seri Mustafar Ali, berkata pihaknya mengambil serius isu lambakan pendatang asing tanpa izin di negara ini melalui tindakan operasi dan penguatkuasaan berterusan dengan moto Hari-Hari Operasi iaitu sasaran sebanyak 850 operasi setiap bulan.

Bermula November tahun lalu, sasaran ditambah daripada 850 kepada 1,300 operasi sebulan bagi memastikan kedaulatan negara tidak digugat oleh warga asing terutama pendatang asing tanpa izin.

Namun, pada hakikatnya, negara masih dibanjiri pendatang asing tanpa izin, sekali gus membuatkan kita musykil di mana silapnya sehingga negara terus dihantui masalah ini dan jangan pula ada yang marah bila umum mempersoalkan keberkesanan pihak berkuasa menangani isu ini atau membangkitkan unsur rasuah.

Pihak berkuasa, dalam konteks ini, bukan hanya Jabatan Imigresen, sebaliknya turut membabitkan pihak berkuasa tempatan (PBT), polis dan Kementerian Sumber Manusia.

Tidak perlulah kita menidakkan fakta, lihat saja pasar borong Selayang atau sekitar kawasan Chow Kit, malah Jalan Petaling yang digelar ‘Chinatown’ sudah semakin pudar ‘kecinaannya’ kerana hampir semua gerai diuruskan warga Bangladesh.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysiawaves.net/2020/04/rakyat-lebih-hendak-tahu-dimana.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+malaysiawaves%2FzpEb+%28Tulang+Besi%40Malaysiawaves%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ugut Saman Lambang Menteri Angkuh Anwar Ibrahim

Ugut Saman Lambang Menteri Angkuh Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 222 hits
KUALA LUMPUR Jangan terus ugut sebaliknya ajak kerajaan negeri berkenaan dahulu berunding tanya mereka apa masalah dan kenapa tidak mahu patuh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Demikian tegas Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berhub...
Anwar Ibrahim Bagaimana Mendidik Rakyat Negara Ini Supaya Mengamalkan Politik Matang Yang Beradab

Anwar Ibrahim Bagaimana Mendidik Rakyat Negara Ini Supaya Mengamalkan Politik Matang Yang Beradab

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 281 hits
Membicarakan tentang maki hamun dan fitnah orang Perlu pertahankan budaya ilmu jika kita tidak bersetuju atau ada sokongan dengan upah maka ianya tidak ada akhlak Saya tidak peduli tentang maki hamun lucah biadab dan sebagainya Tokoh sepert...
Apa Rakyat Malaysia Hendak Bila Ketat Pkp Marah Bila Longgar Marah

Apa Rakyat Malaysia Hendak Bila Ketat Pkp Marah Bila Longgar Marah

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 1102 hits
Sebenarnya penat jadi pemimpin Ada yang solong dan ada yang tak sokong Admin ingat di FB ramai mula mula berteriak rambut panjang Minta ledai gunting rambut dibuka Bila kerajaan kasi buka kedai gunting rambut berteriak juga takut kena COVID...
Kerajaan Tebuk Atap Takut Berhadapan Anwar Ibrahim

Kerajaan Tebuk Atap Takut Berhadapan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 215 hits
Pelbagai tohmahan dan fitnah bertaburan di media sosial seperti manusia sudah tidak takut Allah Kementerian Komunikasi dan Multimedia pula gagal membanteras berita palsu kerana sibuk mempromosi projek 5G dan menghapuskan Akta Antiberita Tid...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir