Rakaman Audio Bukankah Itu Kesalahan Besar Dilakukan Oleh Latheefa Shafee


Kasthuri Jeevendran 



KUALA LUMPUR – Mengejutkan apabila seseorang yang bergelar Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) boleh ‘membelakangkan’ polis dengan bertindak membocorkan rahsia sulit kepada umum sebelum kes itu mula disiasat.

Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang hairan dengan Latheefa Koya yang mendedahkan rakaman-rakaman perbualan ‘sulit’ dan rahsia kepada masyarakat umum melalui sidang media sebelum ia disiasat polis.

“Latheefa memberitahu media bahawa bekas bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Zulkifli Ahmad telah membincangkan sesuatu yang dianggap sebagai rahsia rasmi terlebih dahulu dengan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Jadi soalan saya, Latheefa juga bersalah kerana perkara ini masih perlu melalui siasatan rapi, tetapi beliau sendiri bertindak membocorkan rakaman perbualan kepada umum terlebih dahulu.

“Latheefa sendiri sedia maklum pihak SPRM tidak menyiasat perkara tersebut sebaliknya perlu menyerahkan perkara ini kepada pihak polis untuk siasatan.

“Apa yang telah dilakukan oleh Latheefa sebenarnya adalah membocorkan dan mendedahkan semua rahsia yang sepatutnya disiasat oleh polis terlebih dahulu. Itu kerja polis, bukan dia. Sejak bila rahsia kerajaan yang kamu dakwa dalam rakaman itu kamu dedahkan kepada media Latheefa?

“Pihak polis pula kini terpaksa menyiasat sesuatu yang sulit tetapi sudah diketahui oleh umum secara meluas. Bukankah itu kesalahan besar dilakukan oleh Latheefa?,” soalnya selepas penangguhan perbicaraan SRC International Sdn Bhd.

Pada pagi tadi, Latheefa membuat pendedahan mengejutkan apabila memainkan kepada media beberapa set rakaman audio perbualan yang melibatkan Najib yang disifatkan sebagai kebocoran maklumat daripada Jabatan Peguam Negara.

Selepas semua rakaman audio diputarkan semasa sidang media yang dijalankan secara langsung melalui televisyen, Latheefa berkata, ia menimbulkan banyak perkara.

“Terdapat pelbagai isu serius yang timbul termasuk menyalahgunakan kuasa, konspirasi jenayah, menghalang keadilan, menjejaskan keselamatan negara, membuat bukti palsu melalui bantuan asing dan membiarkan perbuatan salah,” kata beliau.

Latheefa berkata, pejabatnya akan menyerahkan bahan tersebut kepada pihak berkuasa yang berkaitan untuk memudahkan penyiasatan.

Kata Latheefa lagi, beliau bertindak mendedahkan kepada umum terlebih dahulu malah Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir sendiri belum tahu apa-apa butiran tentang perkara itu.

Perbualan itu berlaku antara 5 Januari dan 29 Julai 2016, kata Latheefa sambil menambah, SPRM menerima rakaman tersebut pada tahun baru.




Bagaimanapun, Latheefa enggan mendedahkan dari siapa, bagaimana atau dalam bentuk apa suruhanjaya itu menerima rakaman tersebut tetapi berkata, beliau percaya ia berkaitan dengan SRC International Sdn Bhd.

Satu lagi syarikat, 1Malaysia Development Bhd (1MDB), juga dirujuk di beberapa bahagian perbualan itu yang diputarkan untuk didengari media.

Shafee juga menempelek Latheefa yang disifatkannya sebagai ‘ahli politik’ berbanding menjadi Pesuruhjaya SPRM.

“Apakah agenda untuk lakukan semua ini lagi-lagi ketika PRK Kimanis? Jangan lupa kamu adalah Pesuruhjaya SPRM bukan lagi politik, jangan berpoliitk atau letak jawatan dan kembali aktif dalam politik.

“Kita sedang mengkaji apakah jenis tindakan susulan yang boleh di ambil melalui perundangan terhadap SPRM khasnya Latheefa itu sendiri pada masa ini.

“Sebagai seorang pakar undang-undang, pastinya Latheefa juga sedia maklum kes-kes yang sedang berjalan ketika ini. Adakah Latheefa mahu cuba mempengaruhi kes yang sedang dibicarakan ketika ini?

“Banyak yang telah Latheefa langgar dalam pendedahan rakaman-rakaman audio ini. Apa agenda sebenarnya,” jelasnya. –MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/01/rakaman-audio-bukankah-itu-kesalahan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Senator Dikait Rakaman Audio Gesa Latheefa Letak Jawatan

Bekas Senator Dikait Rakaman Audio Gesa Latheefa Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 216 hits
Khairul Azwan Harun berkata tindakan Latheefa Koya mengaibkan serta menjejaskan reputasinya PETALING JAYA Bekas senator Khairul Azwan Harun yang dikaitkan dalam pendedahan rakaman audio Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mendesak Lathee...
Pendedahan 9 Rakaman Audio Konspirasi Demi Kepentingan Umum Latheefa

Pendedahan 9 Rakaman Audio Konspirasi Demi Kepentingan Umum Latheefa

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 238 hits
Ketua Pesuruhjaya SPRM Latheefa Koya bersama Timbalan Ketua Pengarah SPRM Datuk Seri Azam Baki dan Pengarah Pencegahan Penggubahan Wang Haram SPRM Mohamad Zamri Zainul Abidin dalam sidang media khas pendedahan rakaman audio di Putrajaya fot...
Rakaman Audio Disahkan Tulen Pm Tidak Tahu Mengenai Pendedahan Kata Latheefa

Rakaman Audio Disahkan Tulen Pm Tidak Tahu Mengenai Pendedahan Kata Latheefa

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 513 hits
PUTRAJAYA Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Latheefa Koya mengesahkan kesemua sembilan rakaman audio yang disifatkan sebagai mengejutkan itu adalah tulen Bercakap dalam sidang media di pejabatnya di sini beliau berkat...
Putera Abu Dhabi Dalam Rakaman Audio Buat Pelaburan Besar Di Indonesia Kata Najib

Putera Abu Dhabi Dalam Rakaman Audio Buat Pelaburan Besar Di Indonesia Kata Najib

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 255 hits
Najib Razak berkata Putera Mahkota Abu Dhabi Sheikh Mohammed Zayed yang dikaitkan dengan rakaman audio yang didedahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia membuat pelaburan besar dengan Indonesia Bekas perdana menteri itu berkata di saat...
Kpn Dedah Rakaman Audio Latheefa Koya Akan Dipanggil Ke Bukit Aman

Kpn Dedah Rakaman Audio Latheefa Koya Akan Dipanggil Ke Bukit Aman

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 238 hits
Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador mengesahkan sudah menerima 9 rakaman audio yang didedahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan dikatakan membabitkan bekas perdana menteri Najib Razak dan beberapa individu lain Abdul Hamid berkat...
Rakaman Audio Rakyat Diingatkan Kritik Isu Bukan Serang Peribadi Latheefa

Rakaman Audio Rakyat Diingatkan Kritik Isu Bukan Serang Peribadi Latheefa

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 220 hits
Datuk Seri Jahaberdeen Mohd YunoosRakyat di negara ini diingatkan agar belajar mengkritik kerajaan atau agensi kerajaan berdasarkan hujah serta berteraskan isu dan bukannya peribadi kata Peguam Datuk Seri Jahaberdeen Mohamad Yunoos Beliau b...
Sprm Najib Dan Rakaman Audio

Sprm Najib Dan Rakaman Audio

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 453 hits
SPRM Najib dan Rakaman Audio 1 Pada 1 November 2018 Menteri Komunikasi Gobind Singh memutuskan kerajaan tidak akan menyiarkan siaran langsung perbicaraan kes 1MDB bekas PM Najib Razak Alasan beliau RTM dan Bernama mempunyai banyak perkara l...
Sprm Dedah Rakaman Audio Konspirasi Babitkan Najib

Sprm Dedah Rakaman Audio Konspirasi Babitkan Najib

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 353 hits
SPRM hari ini mendedahkan beberapa rakaman audio perbualan yang membabitkan bekas perdana menteri Najib Razak dan bekas ketua pesuruhjayanya Dzulkifli Ahmad Juga didedahkan ialah perbualan antara Najib dan seorang tokoh ternama dari Emiriah...
Ketua Pengarah Sprm Tersenyum Sinis Bila Rakaman Audio Najib Dan Rosmah Mula Dimainkan

Ketua Pengarah Sprm Tersenyum Sinis Bila Rakaman Audio Najib Dan Rosmah Mula Dimainkan

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 680 hits
Pagi tadi Latheefa Koya KP SPRM mendedahkan rakaman perbualan telefon yang dikatakan antara Dato Seri Najib dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansur pada 27 Julai 2016 Saya telah mendengar rakaman tersebut dari awal sehingga akhir Walaupun Na...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord