Raja Mendeliar Dan Si Kitol Dalam Kabinet Muhyiddin




Dalam sistem pemerintahan negara kita, sesuatu keputusan melakukan tindakan penting, terutama yang memberi kesan besar kepada keselamatan dan ekonomi negara, tidak hanya dibuat oleh Perdana Menteri tetapi keputusan dibuat oleh Jemaah Menteri.

Ini bermakna keputusan adalah dibuat secara kolektif atau bersama dengan keputusan majoriti.
Namun, dalam kes tertentu, biarpun dianggap keputusan Jemaah Menteri, terdapat individu yang menjadi dominen dalam mempengaruhi ketetapan yang dianggap sebagai keputusan mesyuarat, sedangkan ia sebenarnya hanya menjadi agenda individu atau kumpulan tertentu.
Ia menjadi lebih ketara apabila kedudukan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri begitu rapuh. Dalam keadaan sekarang, Muhyiddin bukan saja berdepan tekanan dari luar kabinet, bahkan dalam kalangan menteri sendiri.
Pemerhati politik melihat kedudukan dan peranan Muhyiddin kini tidak ubah sebagai boneka atau patung wayang kulit yang dimainkan oleh beberapa menteri lain yang berlagak lebih berkuasa dan keras kepala serta berlagak pandai.
Muhyiddin dalam keadaan lemah seakan-akan dicucuk hidung untuk menerima apa sahaja cadangan daripada beberapa menteri yang berjuang untuk kepentingan kelangsungan politik masing-masing.
Umpama seperti api dalam sekam dan guntung dalam lipatan, dan lebih parah lagi menjadi musuh dalam selimut, beberapa menteri kini lihat seperti Raja Mendeliar dan Si Kitol yang menjahanamkan Kesultanan Melayu Melaka.
Jika menteri yang berwatak Raja Mendeliar dan Si Kitol ini terus berkuasa di dalam kabinet, yang rosak dan tersungkur bukan Muhyiddin sahaja, bahkan seluruh kabinet yang tentunya memberi kesan kepada negara yang sedang berdepan serangan hebat Covid-19.
Jelmaan Raja Mendeliar dan Si Kitol tidak peduli titah Raja. Mereka terus melakukan tindakan dan strategi demi untuk kekal di kedudukan sekarang serta berhasrat dan bercita-cita untuk menjadi bendahara (perdana menteri).
Biarpun cadangan mereka agar Perdana Menteri menyembah maklum kepda Yang Dipertuan Agong untuk diadakan ‘darurat’ telah ditolak, mereka tidak berdiam diri.
Keputusan Agong tidak ampun pekenan cadangan dipersembahkan Muhyiddin itu memberi implikasi politik yang besar kepada kedudukan Perdana Menteri sehingga ada yang mencadangkan agar meletakkan jawatan.
Takut Muhyiddin benar-benar meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri, maka kedua-dua menteri yang layak digelar pengacau dan pengkhianat ini bersungguh-sungguh memujuk agar Muhyiddin melapaskan jawatan yang baharu disandang 8 bulan itu.  
Kedua-dua mereka ini amat takut jika individu lain menggantikan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri yang pasti kedua-dua mereka tidak akan lagi kekal sebagai menteri kabinet dan mungkin juga mendedahkan mereka kepada beberapa tindakan lain.
Muhyiddin yang selama ini bergantung kepada sokongan Raja Mendeliar dan Si Kitol akan terus menjadi boneka dan patung wayang kulit yang pergerakan dan suara dikawal sepenuhnya oleh pihah lain.
Pemerhati politik menamakan watak Raja Mendeliar dan Si Kitol masing-masing kepada Azmin dan Hamzah yang kini dilihat paling 'berkuasa' mencaturkan tindakan Muhyiddin!!! 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://hwaliman.blogspot.com/2020/10/fgr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dalam Kecoh Politik Muhyiddin Rileks Jalankan Tugas Adakan Sesi Pra Kabinet Bersama Agong

Dalam Kecoh Politik Muhyiddin Rileks Jalankan Tugas Adakan Sesi Pra Kabinet Bersama Agong

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 359 hits
KUALA LUMPUR Tan Sri Muhyiddin Yassin pagi tadi menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah bagi sesi pra Kabinet menerusi persidangan video Perdana Menteri melalui akaun Facebook miliknya turut me...
Faktor Kejatuhan Muhyiddin Spb Ydp Agong Dan Raja Raja Melayu Lebih Memahami Apa Yang Sedang Berlaku

Faktor Kejatuhan Muhyiddin Spb Ydp Agong Dan Raja Raja Melayu Lebih Memahami Apa Yang Sedang Berlaku

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 463 hits
Peringkat awal TS Muhyiddin Yassin mengambil alih jawatan Perdana Menteri kebanyakan rakyat Malaysia menyambut baik Muhyiddin berbelanja sakan dana negara sebanyak RM2 trilion yang ditinggalkan oleh Perdana Menteri ke 6 DS Najib Razak Mengu...
Muhyiddin Mulakan Krisis Kenapa Bebankan Raja Rakyat

Muhyiddin Mulakan Krisis Kenapa Bebankan Raja Rakyat

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 259 hits
Datuk A Kadir Jasin Pada 23 Februari Muhyiddin Mohd Yassin bawa Bersatu keluar daripada Pakatan Harapan Muhyiddin berpakat dengan PKR feksyen Azmin Umno Pas dan Gabungan Parti parti Sarawak menubuhkan Perikatan Nasional Muhyiddin beritahu S...
Muhyiddin Sedang Bincang Rombak Kabinet Kata Laporan

Muhyiddin Sedang Bincang Rombak Kabinet Kata Laporan

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 283 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sedang berbincang mengenai kemungkinan merombak Kabinet dalam usaha menenangkan Umno yang mempertimbangkan menarik sokongan terhadap Perikatan Nasional kata 3 sumber kepada agensi b...
Agong Akan Runding Cadangan Muhyiddin Dengan Raja Raja Melayu

Agong Akan Runding Cadangan Muhyiddin Dengan Raja Raja Melayu

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 575 hits
October 24 2020 12 11 PMYang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menasihati rakyat supaya bertenang tidak panik dan bersabar dalam menghadapi situasi terkini PETALING JAYA Yang Di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Sh...
Agong Berkenan Adakan Rundingan Dengan Raja Raja Melayu Untuk Bincang Cadangan Muhyiddin

Agong Berkenan Adakan Rundingan Dengan Raja Raja Melayu Untuk Bincang Cadangan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 318 hits
1 024 total views 1 024 views today Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah berkenan mengadakan rundingan dengan Raja Raja Melayu dalam masa terdekat bagi membincang dan memperhalusi cadangan dikemukakan...
Raja Raja Melayu Syarahkan Muhyiddin

Raja Raja Melayu Syarahkan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 327 hits
ARIF ATANPengarah Komunikasi AMANAH Nasional Khalid Abdul Samad mengulangi desakan agar Tan Sri Muhyiddin Yassin meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri susulan kenyataan media oleh Penyimpan Mohor Besar Raja Raja Syed semalam Khalid sec...
Poster Mega Deal 2020 Kabinet Malaysia Muhyiddin Pm Ku Li Tpm

Poster Mega Deal 2020 Kabinet Malaysia Muhyiddin Pm Ku Li Tpm

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 754 hits
Kini sedang berlegar dan tular di media sosial satu poster Mega Deal 2020 barisan Kabinet Malaysia yang dijangka bakal di rombak dalam masa terdekat Ini susulan daripada krisis peralihan kerajaan yang dicetuskan oleh DSAI minggu ini yang me...
Pm Muhyiddin Beredar Selepas Lebih Dua Jam Di Istana Abdulaziz

Pm Muhyiddin Beredar Selepas Lebih Dua Jam Di Istana Abdulaziz

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 268 hits
1 036 total views 1 036 views today KUANTAN 23 Okt Kenderaan yang membawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dilihat meninggalkan Istana Abdulaziz di sini pada 7 10 malam tadi selepas berada di situ selama lebih dua jam Terdahulu beli...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Puasa Ayyamul Bidh Niat Keutamaan Jadwal 2024

Belajar Menerima Keluarga Pasangan Anda

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Siapa Nak Tahu Asal Usul Selfie

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan