Rahsia 7 Lapisan Langit


Perhatikan ayat Al-Quran berikut:

Lalu Dia menjadikannya tujuh langit, dalam dua masa dan Dia memberitahu kepada tiap-tiap langit akan urusan dan keperluannya masing-masing dan Kami hiasi langit yang dekat (pada pandangan mata penduduk bumi) dengan bintang-bintang yang bersinar cemerlang serta memelihara langit itu dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui. (41:12)
Berdasarkan ayat di atas, Allah SWT telah menjadikan 7 lapisan langit dan setiap langit ada urusan dan keperluannya masing-masing. Perhatikan perkataan ... dan Kami hiasi langit yang dekat (pada pandangan mata penduduk bumi) dengan bintang-bintang yang bersinar cemerlang serta memelihara langit itu dengan sebaik-baiknya. Ayat ini jelas menunjukkan langit yang paling dekat iaitu langit yang pertama ialah langit yang dilihat oleh penduduk bumi ini. Jadi apakah maksud langit ke-2 hingga ke 7 tersebut?
Sebenarnya 7 lapisan langit ini merujuk kepada 7 lapisan alam yang ada. 7 lapisan langit dan 7 alam yang ada adalah seperti berikut:1. Langit pertama = alam mulki (alam manusia, binatang dan haiwan)2. Langit kedua = alam bunian (alam jin)3. Langit ketiga = alam barzakh (alam arwah)4. Langit keempat = alam malakut (alam malaikat)5. Langit kelima = alam jabarut (alam roh)6. Langit keenam = alam lahut (alam ketuhanan)7. Langit ketujuh = Sidratul Muntaha (alam puncak)
Mari saya terangkan secara ringkas setiap alam tersebut. Alam mulki adalah alam yang kita nampak iaitu alam 3 dimensi yang mengandungi bumi, matahari, bintang-bintang dan galaksi. Cuba bayangkan betapa luasnya alam mulki. Alam mulki mengandungi berbiliion- billion bintang sehinggakan agak sukar untuk mendapat angka yang tepat tentang jumlah bilangan bintang ini. Anggaran kasar untuk jumlah bintang di alam mulki ialah sebanyak 1019 iaitu nombor 1 diikuti dengan sembilan belas angka kosong. Bayangkan betapa besarnya alam mulki ini!
Langit kedua hingga ketujuh merujuk kepada alam yang tidak dapat dicapai oleh pancaindera kita. Namun kita tahu bahawa alam ini wujud berdasarkan kepada Al-Quran dan hadis Rasulullah SAW. 
Langit kedua ialah alam bunian yang dihuni oleh bangsa jin. Mereka memiliki 4-dimensi. Alam ini sebenarnya berdampingan dengan kita, tetapi tidak bersentuhan kerana memang dimensinya berbeza. Perbandingannya bagaikan 'Dunia Bayangan' yang 2 dimensi dan hidup di permukaan tembok, dengan 'Dunia Manusia' yang berdimensi 3, hidup di dalam ruangan. Kedua dunia itu hidup berdampingan tetapi tidak bercampur-aduk. Keluasan alam bunian ini adalah jauh lebih luas dari alam mulki. Sekiranya dibuat perbandingan, alam mulki adalah umpama setitis air manakala alam bunian adalah seumpama sebuah lautan. Kehidupan bangsa jin ini amat sama dengan kehidupan manusia. Mereka bekerja, berkeluarga dan beragama. Ada golongan jin yang Islam dan ada yang bukan Islam.


Langit ketiga ialah alam barzakh yang juga dikenali sebagai alam arwah. Alam ini ialah alam 5-dimensi yang menempatkan roh-roh yang sudah meninggal dunia sementara menunggu hari kiamat. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Kubur (alam barzakh) itu adalah salah satu taman syurga atau salah satu lubang neraka.” (Hadis riwayat at-Tabrani). Sesungguhnya siksa kubur itu benar bagi mereka yang banyak dosanya. Salah satu cara untuk mengelakkan dari siksaan kubur ialah dengan selalu membaca surah Al-Mulk. Keluasan alam barzakh juga adalah seumpama keluasan lautan berbanding satu titik air iaitu alam bunian.
Langit keempat ialah alam malakut. Alam ini ialah alam 6-dimensi yang dihuni oleh para malaikat. Jumlah malaikat itu sangat banyak jika dibandingkan dengan jumlah jin dan manusia. Sekiranya jumlah jin, manusia dan malaikat diambil sebagai 100%, jumlah malaikat ialah 90%, jumlah jin ialah 9% dan jumlah manusia ialah 1%.
Langit kelima ialah alam Jabarut atau alam roh. Alam ini ialah alam 7-dimensi yang dihuni oleh para roh sebelum roh itu dimasukkan ke dalam jasad jin atau manusia. Kesemua roh telah naik saksi bahawa Allah SWT itu adalah tuhan berdasarkan ayat berikut: Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini. (7:172)
Langit keenam ialah alam lahut atau alam ketuhanan. Alam ini ialah alam 8-dimensi yang menjadi rahsia tuhan. Alam lahut juga dikenali sebagai “KaabatulLah” dan “Mahligai Allah” dan “Rumah Allah” yakni murad (maksud) daripadanya tempat TajalliNya dan tempat tilikanNya dan tempat rahsiaNya. 
Langit ketujuh ialah Sidratul Muntaha iaitu alam 9-dimensi. Sidratul Muntaha digambarkan sebagai Pohon Bidara yang sangat besar, tumbuh mulai Langit Keenam hingga Langit Ketujuh. Dedaunannya sebesar telinga gajah dan buah-buahannya seperti bejana atau kendi dari daerah Hajar. Menurut Kitab As-Suluk, Sidrat al-Muntahā adalah sebuah pohon yang terdapat di bawah 'Arasy, pohon tersebut memiliki daun yang sama banyaknya dengan sejumlah makhluk ciptaan Allah. Syurga Firdaus terletak di langit ketujuh ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW berikut: “Apabila engkau memohon kepada Allah, maka mohonlah kepadanya Syurga Firdaus. Sesungguhnya ia (adalah) Syurga yang paling utama dan paling tinggi. Di atasnya terdapat ‘Arasy Allah yang Maha Pengasih...” (HR Imam Bukhari, Imam Ahmad, Ibnu Abi ‘Ashim) dan hadis berikut: Masih diriwayatkan dari Ibnu Abi 'Ashim, Nabi Muhammad bersabda: “Sesungguhnya ‘Arasy sebelumnya berada di atas air. Setelah Allah menciptakan langit (yang 7), ‘Arasy itu ditempatkan di langit yg ke-7. Dia jadikan awan sebagai saringan untuk hujan. Apabila tidak dijadikan seperti itu, tentu bumi akan tenggelam terendam air.”
Sunnatullahnya ialah makhluk dari alam bawah tidak dapat melihat makhluk alam atasnya, kecuali makhluk alam atasnya turun ke alam bawah dan menjelma sebagai makhluk alam bawah dengan mengikut sunnatullah juga. Oleh itu, bertasbihlah kepada Allah SWT kerana telah menciptakan langit itu sebanyak 7 lapis dengan keperluan dan urusannya masing-masing.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lautan-biru.blogspot.com/2020/06/rahsia-7-lapisan-langit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rahsia Buat Duit Dari Rumah Starlight Tv

Rahsia Buat Duit Dari Rumah Starlight Tv

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 542 hits
Rahsia Buat Duit Dari Rumah Dengan Affiliate Starlight TV Jana Pendapatan Buat Extra Income Hanya Dari Rumah Dengan The post appeared first on
Rahsia Sebenar Lada Giling Cili Giling Cili Kasar Marvelous

Rahsia Sebenar Lada Giling Cili Giling Cili Kasar Marvelous

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 275 hits
Rahsia resepi membuat Cili Giling Cili Kisar Segar di Dapur anda Bahan bahan 100g cili kering pedas100g cili kering sederhana pedas100g bawang putih50g halia40g kunyit hidup20g seraiGaramMinyak masakCara masak cili yg dikisar Gunakan 500ml ...
Agar Agar Santan Sirap Ros Dua Lapisan Berganda Sedap Ni

Agar Agar Santan Sirap Ros Dua Lapisan Berganda Sedap Ni

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 857 hits
Agar agar Santan Sirap Ros ni memang nyaman aje rasanya Sedap berperisa sirap ros ada rasa lemak dengan lapisan santan Resipi dari Naz ovenkecil blogspot ni boleh dicuba Resipi daripada warisan bondanya di kampung tetapi telah diubahsuai un...
6 Rahsia Puasa Menurut Imam Al Ghazali

6 Rahsia Puasa Menurut Imam Al Ghazali

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 311 hits
Masih banyak dari kita yang mungkin belum mengetahui Puasa yang akan kita jalani selama satu bulan tentunya memiliki beberapa rahasia di dalamnya Kita merasakan lapar dan haus setiap kali matahari berada ujung kepala Apalagi bagi kita yang ...
Ketahui Rahsia Ayat Ayat Tersirat Seorang Lelaki

Ketahui Rahsia Ayat Ayat Tersirat Seorang Lelaki

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 1788 hits
Kita sering mendengar apabila ada perkataan yang kalau perempuan cakap mesti ada makna tersembunyi namun ini pula antara 10 Koleksi Ayat Maut apabila seorang lelaki apabila berkata kata dan maknanya tersirat seorang wanita harus fahami Gamb...
Padan Ler Viral Sos Black Pepper Homemade Ni Cikgu Afy Berkongsi Rahsia

Padan Ler Viral Sos Black Pepper Homemade Ni Cikgu Afy Berkongsi Rahsia

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 433 hits
Keenakan daging panggang bbq ni banyak bergantung kepada sosnya Masak daging berjus dapat pulak sos lada hitam yang sedap melampau makin menjadilah kesedapannya Sos lada hitam atau sos black pepper ni kalau dibuat gaya homemade lagi terjami...
5 Rahsia Cara Youtubers Naikkan Views Dengan Headline

5 Rahsia Cara Youtubers Naikkan Views Dengan Headline

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 402 hits
5 Rahsia Cara Youtubers Naikkan Views Dengan Headline Sejak musim perintah kawalan pergerakan ramai yang dah mula berjinak jinak nak jadi youtuber Ya lah kot 3 bulan musim orang duduk rumah Youtuber yang dah bermula awal awal sebelum perint...
Dari 140kg Ke 88kg Lelaki Ini Kongsi Rahsia Turun Berat Badan Sebanyak 52kg Tanpa Kebulur

Dari 140kg Ke 88kg Lelaki Ini Kongsi Rahsia Turun Berat Badan Sebanyak 52kg Tanpa Kebulur

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 330 hits
52kg itu bukan sikit Yang mampu je boleh buat Tapi dengan usaha pasti semua orang mampu small Cover image via Twitter ZafriAmier span span small Usaha untuk turunkan berat badan memang tidak mudah Namun ianya juga tidak sesukar yang disangk...
Bila Doa Di Dengar Di Pintu Langit

Bila Doa Di Dengar Di Pintu Langit

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 422 hits
Rintihan Qistina didengar di pintu langit Entah kenapa tetiba nak makan serunding ayam raya aritu Pepagi dah call atok Eh Malu mama mcm la mama tak reti buat serunding Rupa2nya yg dimaksud adalah chicken floss Alhamdulillah adik ipar kirimk...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia