Putrajaya Digesa Dedah Penemuan Rci Wang Kelian


FMT Reporters   Sebuah daripada kem yang ditinggalkan di Wang Kelian, Perlis, di mana lebih 100 rangka manusia dipercayai milik pelarian Rohingya ditemui. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Sebuah kumpulan hak asasi manusia antarabangsa menggesa Putrajaya mendedahkan penemuan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai kubur beramai-ramai dan kem penyeludupan manusia di Wang Kelian, Perlis 5 tahun lalu.
Fortify Rights yang berpangkalan di Bangkok, berkata rakyat Malaysia dan mangsa terselamat berhak mendapat akses ke atas penemuan laporan akhir itu kerana ia mengenai kebenaran, keadilan dan akauntabiliti.
“RCI diberikan mandat untuk mengheret pelaku ke muka pengadilan dan itu belum berlaku. Kerajaan perlu bertindak.
“Tiada perubahan dalam dasar dan malah tiada kenyataan awam rasmi mengenai jenayah yang dilakukan,” kata CEO Fortify Rights, Matthew Smith dalam kenyataan hari ini sempena pelancaran sebuah filem pendek kumpulan itu mengenai kubur beramai-ramai di Wang Kelian.
NGO itu berkata, Januari lalu, Menteri Dalam Negeri ketika itu, Muhyiddin Yassin mengumumkan laporan itu akan diserahkan kepada Kabinet sebelum menentukan mengenai pendedahan penemuannya.
“Tiada maklumat lanjut mengenai laporan itu susulan pengumuman ini,” katanya sambil menambah hampir setahun sejak RCI menyerahkan laporan itu kepada Yang di-Pertuan Agong.
Fortify Rights menekankan reaksi berbeza Thailand selepas penemuan kubur beramai-ramai itu pada 2015, dengan mahkamah di negara itu menyabitkan 62 individu, termasuk 9 pegawai kerajaan atas penyeludupan etnik Rohingya dan warga Bangladesh melalui Thailand ke Malaysia.
Katanya, mahkamah di Malaysia pula hanya menyabitkan 4 individu atas kesalahan berkaitan penyeludupan manusia berhubung kubur beramai-ramai di Wang Kelian itu, dengan tiada tertuduh yang terdiri daripada rakyat Malaysia.
Menurutnya, Malaysia diklasifikasikan sebagai negara “Tahap 2 Pemerhatian” dalam Laporan Pemerdagangan Manusia (TIP) Amerika Syarikat, ranking ke-2 terendah, dengan mengambil kira isu Wang Kelian.
“Walaupun terdapat dakwaan pembabitan rasmi dalam jenayah penyeludupan dan pemerdagangan migran berkaitan penemuan kem pendatang asing dan kubur beramai-ramai di Wang Kelian pada 2015, pihak berkuasa tidak mendakwa mana-mana pegawai atau rakyat Malaysia,” menurut laporan TIP 2020.
Lebih 100 rangka manusia dipercayai milik pelarian Rohingya ditemui dan hampir 150 kubur dijumpai di Wang Kelian pada 2015.
RCI itu yang diketuai bekas ketua hakim negara, Arifin Zakaria, dengan dibantu panel yang dianggotai Noorbahri Baharuddin, Razali Ismail, Junaidah Abd Rahman, Nazirah Hussain serta Tan Seng Giaw.
Walaupun 4 individu didakwa di mahkamah berhubung perkara itu, pengkritik berkata, mereka hanya penyeludup kecil-kecilan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/09/putrajaya-digesa-dedah-penemuan-rci.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Release Rci Findings On Wang Kelian Rights Group Urges Govt

Release Rci Findings On Wang Kelian Rights Group Urges Govt

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 181 hits
One of the abandoned camps in Wang Kelian Perlis where more than 100 skeletal remains believed to be those of Rohingya refugees were discovered PETALING JAYA A foreign human rights group has urged Putrajaya to release the royal commission o...
Putrajaya Digesa Tidak Jadikan Orang Asli Pekerja Di Tanah Sendiri

Putrajaya Digesa Tidak Jadikan Orang Asli Pekerja Di Tanah Sendiri

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 288 hits
Orang Asli berjuang mendapatkan tanah mereka di Perak PETALING JAYA Aktivis hak Orang Asli menggesa Putrajaya tidak membuat keputusan bagi anggota komuniti itu terutama tentang bagaimana dan di mana mereka harus mencari nafkah Tijah Yok Cho...
20 Months On Suhakam Reminds Putrajaya Of Mooted Judicial Misconduct Rci

20 Months On Suhakam Reminds Putrajaya Of Mooted Judicial Misconduct Rci

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 192 hits
Suhakam has renewed calls for the establishment of a royal commission of inquiry into allegations of judicial misconduct by Court of Appeal judge Hamid Sultan Abu Backer The Pakatan Harapan government had in June last year in response to Ha...
Putrajaya Digesa Benarkan Pemandu Ditahan Guna Telefon Bimbit Bayar Denda

Putrajaya Digesa Benarkan Pemandu Ditahan Guna Telefon Bimbit Bayar Denda

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 287 hits
Mereka yang didapati menggunakan telefon bimbit ketika memandu boleh didenda sehingga RM2 000 atau dipenjarakan PETALING JAYA Seorang ahli Parlimen pembangkang menggesa polis kembali kepada amalan membenarkan pesalah yang menggunakan telefo...
Corak Head Shoulder Untuk Pasangan Mata Wang Eur Usd Diaktifkan

Corak Head Shoulder Untuk Pasangan Mata Wang Eur Usd Diaktifkan

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 243 hits
Pasangan mata wang EUR USD turun secara tidak dijangka pada sesi semalam dan kini nampaknya terdedah untuk melantun lebih jauh Ia terletak di kawasan penjual kerana USDX akhirnya sekali lagi berjaya mencapai tahap 93 81 Mengesahkan corak He...
Rci On Judicial Misconduct Should Also Cover Ph S Time Says Ex Dap Man

Rci On Judicial Misconduct Should Also Cover Ph S Time Says Ex Dap Man

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 254 hits
Tunku Abdul Aziz Ibrahim says retired chief justice Richard Malanjum s open support for Warisan raised serious doubts about the judiciary s independence PETALING JAYA Tunku Abdul Aziz Ibrahim a former vice chairman of Transparency Internati...
Penemuan Ular Raksasa

Penemuan Ular Raksasa

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 686 hits
Foto diatas adalah foto satu dari dua ular raksasa yang ditemukan oleh para pekerja Cina yang sedang mengerjakan proyek pembukaan jalan baru diluar kota Guping provinsi Jiangxi Mereka awalnya sedang menggali tanah menggunakan bulldozer Pada...
Hiburan Jumpa Pasir Dalam Rumah Berulang Kali Penyanyi Ezlynn Ariffin Musykil Penemuan Objek Misteri

Hiburan Jumpa Pasir Dalam Rumah Berulang Kali Penyanyi Ezlynn Ariffin Musykil Penemuan Objek Misteri

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 286 hits
Penyanyi Ezlynn Ariffin 39 baru baru ini ada memuat naik entri berkenaan penemuan objek misteri berupa pasir di dalam rumahnya Yang menjadi misteri apabila sumber pasir itu tidak diketahui dari mana datangnya dan bagaimana ianya boleh berad...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia