Pusat Kuarantin Dan Rawatan Pesakit Covid 19 Di Maeps Persediaan Jika Kes Terus Meningkat


Kita semua sedia maklum bahawa jumlah purata kes jangkitan wabak Covid-19 telah mencatatkan negeri Selangor paling tinggi. Sebagai penyediaan awal bagi gelombang yang bakal melanda di negara Malaysia jika masyarakat masih tidak mengikut arahan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan.
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini melawat Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS), di sini.
Perdana Menteri diiringi Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba, Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan (KKM) Datuk Seri Dr Chen Chaw Min dan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.
Muhyiddin yang tiba di pusat itu pada pukul 5.45 petang, meluangkan masa hampir sejam mendengar taklimat dan meninjau pusat tersebut yang berjaya disiapkan dalam tempoh tiga hari melibatkan pelbagai agensi kerajaan yang diselaraskan oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma).
Dr Adham yang ditemui media selepas lawatan itu berkata pusat berkenaan adalah idea perdana menteri sendiri sebagai persediaan dalam menghadapi sebarang kemungkinan peningkatan mendadak jangkitan COVID-19 di negara ini.
“Kami akan merawat kes-kes positif COVID-19 (di sini) yang tidak menunjukkan sebarang simptom atau mempunyai simptom ringan,” katanya.
Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah itu mampu menempatkan sehingga 600 pesakit pada satu-satu masa dan ia diselaraskan oleh Nadma dengan kerjasama KKM, Angkatan Tentera Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Jabatan Kerja Raya.
Antara perkhidmatan yang disediakan di pusat itu ialah perkhidmatan klinikal, wad untuk pesakit COVID-19, ruang resusitasi untuk menstabilkan pesakit dalam keadaan kecemasan, perkhidmatan ambulans, perkhidmatan farmasi, perkhidmatan X-ray, dan perkhidmatan makmal patologi.
Kemudahan yang disediakan kepada pesakit termasuk katil, meja, kerusi, loker, televisyen, lounge, WiFi, komputer, surau, kamera litar tertutup, tandas, ruang mandi, bilik persalinan dan ruang istirahat.
Bagi anggota yang bertugas pula, pusat itu menyediakan kaunter jururawat, bilik rawatan dan kecemasan, ruang rehat anggota, bilik persalinan anggota dan ruang mandi termasuk ruang “donning/ doffing” pakaian perlindungan diri (PPE) serta ruang mesyuarat dan seminar.

Hari ini saya melawat kerja-kerja akhir penyediaan Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS). pic.twitter.com/dAH28LkJe9
— Muhyiddin Yassin (@MuhyiddinYassin) March 30, 2020


Pusat Kuarantin dan Rawatan Pesakit COVID-19 Berisiko Rendah di MAEPS adalah persediaan negara jika pesakit terus meningkat.
Pusat itu menyediakan 600 katil dgn kemudahan spt WiFi, komputer, lounge dan surau.
Perkhidmatan disediakan antaranya klinikal, ruang 'resuscitation' pic.twitter.com/3GwmOeIssG
— KKMPutrajaya (@KKMPutrajaya) March 30, 2020

Sumber: Bernama
Samsung Galaxy M11 Diumumkan Dengan Cip Snapdragon 450 Dan Bateri 5000 mAh Minggu baharu bermula hari ini dan sebuah lagi peranti telah dilancarkan oleh Samsung. Samsung Galaxy M11 telah disenaraikan di laman Samsung UAE hari ini dan ia adalah sebuah peranti kelas permulaan yang dilengkapi tri-kamera utama.

Galaxy M11 dilengkapi skrin 6.4″ LCD HD+ dengan lubang skrin untuk kamera swafoto, dijana cip Snapdragon 450, memori sehingga 4GB, storan sehingga 64GB dengan sokongan kad mikro SD sehingga 512GB. Bateri yang disertakan adalah sebesar 5000 mAh yang menyokong pengecasan pantas 15W.
Kamera utama menggunakan sensor 13MP (F1.8) sudut lebar, 5MP (F2.2) sudut ultra lebar dan 2MP (F2.4) pengesan kedalaman. Kamera swafoto pula adalah sekadar sebesar 8MP.
Peranti ini walaupun sebuah peranti kelas permulaan, menggunakan Android 10 dengan pelancar One UI 2.0. Pengimbas cap jari fizikal turut diletakkan pada panel belakang bagi pengguna yang memerlukan sokongan sekuriti imbasan biometri.
Tiada maklumat mengenai harga dan tarikh jualan diumumkan pada waktu ini. Tetapi berdasarkan spesifikasi ia adalah sedikit lebih baik berbanding Galaxy A11 yang dilancarkan dua minggu yang lalu.

The post Pusat Kuarantin Dan Rawatan Pesakit Covid-19 Di MAEPS Persediaan Jika Kes Terus Meningkat appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/pusat-kuarantin-dan-rawatan-pesakit-covid-19-di-maeps-persediaan-jika-kes-terus-meningkat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Pusat Kuarantin Fan Rawatan Covid 19 Berisiko Rendah Maeps

Covid 19 Pusat Kuarantin Fan Rawatan Covid 19 Berisiko Rendah Maeps

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 234 hits
Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID19 Berisiko Rendah MAEPS ini dibangunkan sebagai salah satu usaha proaktif kerajaan mempersiapkan kemudahan kesihatan bagi menghadapi penularan wabak COVID19 Pembangunan Pusat ini merupakan idea YAB Perdana ...
Terkini 3 Lagi Pesakit Covid 19 Meninggal Dunia Jumlah Meningkat Ke 53 Kes Kematian

Terkini 3 Lagi Pesakit Covid 19 Meninggal Dunia Jumlah Meningkat Ke 53 Kes Kematian

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 404 hits
Menerusi sidang media yang disampaikan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham memaklumkan bahawa jumlah kumulatif kes kematian kini meningkat kepada 53 orang Dukacita dimaklumkan bahawa terdapat tiga lagi kematian pada hari ini 3 Apri...
Siap Sedia Gelombang Ketiga Maeps Dijadikan Pusat Kuarantin Rawatan Covid 19

Siap Sedia Gelombang Ketiga Maeps Dijadikan Pusat Kuarantin Rawatan Covid 19

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 198 hits
Dikhuatiri penularan COVID 19 akan memasuki gelombang ketiga Kementerian Kesihatan Malaysia mengambil langkah bersiap sedia dengan mewujudkan pusat kuarantin di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang Menteri Kesihatan YB Datuk Seri Dr Adham...
Tahniah Kkm Jumlah Pesakit Sembuh Covid 19 Catat Rekod Tertinggi 236 Kes Hari Ini

Tahniah Kkm Jumlah Pesakit Sembuh Covid 19 Catat Rekod Tertinggi 236 Kes Hari Ini

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 218 hits
Tahniah KKM Jumlah pesakit sembuh COVID 19 catat rekod tertinggi 236 kes hari iniDr Noor Hisham Abdullah menunjukkan bilangan kes discaj terbaharu pesakit yang telah pulih dan tertinggi sehingga ke hari ini pada sidang media harian berkaita...
60 Kes Baharu Covid 19 Mb Mahu Rakyat Terus Lawan Wabak

60 Kes Baharu Covid 19 Mb Mahu Rakyat Terus Lawan Wabak

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 219 hits
SHAH ALAM 30 MAC Selangor mencatatkan peningkatan 60 kes baharu positif Covid 19 menjadikan jumlah keseluruhan 672 kes sehingga 6 petang hari ini kata Dato Menteri Besar Dato Seri Amirudin Shari menerusi Twitter mahu rakyat negeri ini menan...
Terkini 140 Kes Baharu Covid 19 Jumlah Keseluruhan Meningkat Kepada 2 766 Kes

Terkini 140 Kes Baharu Covid 19 Jumlah Keseluruhan Meningkat Kepada 2 766 Kes

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 199 hits
Sebanyak 140 kes positif jangkitan baharu Covid 19 dilaporkan di negara ini sekaligus menjadikan jumlah keseluruhan 2 766 kes setakat Selasa jam 12 tengahari Perkara tersebut diumumkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdu...
Kalau Rakyat Masih Berdegil Who Jangka Kes Covid 19 Malaysia Meningkat Pertengahan April

Kalau Rakyat Masih Berdegil Who Jangka Kes Covid 19 Malaysia Meningkat Pertengahan April

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 258 hits
Terdahulu Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah memaklumkan terdapat tanda tanda awal Malaysia berjaya mengekang penularan wabak COVID 19 berdasarkan laporan graf daripada Malaysian Institute of Economic Research Perkara in...
Kes Covid 19 Di Hulu Langat Meningkat 1 685 Penduduk Disaring

Kes Covid 19 Di Hulu Langat Meningkat 1 685 Penduduk Disaring

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 184 hits
SHAH ALAM 6 APRIL Jangkitan wabak Covid 19 di Hulu Langat semalam meningkat kepada 328 kes berbanding 314 hari sebelumnya Kementerian Kesihatan memaklumkan Kampung Sungai Lui kekal dengan 90 kes manakala baki 238 kes dari lokasi lain mening...
Kes Covid 19 Dijangka Terus Meningkat 2 Kematian Dalam Tempoh 24 Jam

Kes Covid 19 Dijangka Terus Meningkat 2 Kematian Dalam Tempoh 24 Jam

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 289 hits
Dukacita dimaklumkan sepanjang tempoh 24 jam lalu dua kematian kes COVID19 dilaporkan Kes kematian ketiga telah dimaklumkan malam tadi di Twitter KKMPutrajaya Kes kematian keempat melibatkan kes ke 238 seorang lelaki warganegara Malaysia be...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms