Pss Ini Tidak Diluluskan Semasa Pentadbiran Bn Najib


KERAJAAN negeri Sabah diterajui Parti Warisan boleh sahaja menarik balik pelaksanaan Pas Sementara Sabah (PSS) daripada terus mempersalahkan Barisan Nasional (BN) yang dituduh cuba mempolitikkan isu itu dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Kimanis.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak serentak dengan itu turut menegaskan, PSS tidak pernah diluluskan semasa era pentadbirannya (2009-2018) seperti mana didakwa oleh Warisan diperakui oleh Ketua Menteri Sabah Tan Sri Joseph Pairin Kitingan pada 2015.

“PSS ini (atau dikenali pas residen pada awalnya) tidak diluluskan (semasa pentadbiran BN) cuma ada cadangan beberapa pilihan tapi tak dilaksanakan.

“Sebab kita (BN) tahu implikasinya agak besar, siapa (pendatang tanpa izin) yang lahir akan dapat PSS secara automatik menjadi warganegara. Ini akan membuka ruang seluas-luasnya kepada orang Filipina masuk ke Malaysia.

“Jadi (Warisan) jangan salahkan kita, kalau tak suka (PSS) tarik baliklah, kenapa tak tarik balik (pelaksanaannya)?

“(Hairannya) banyak pun projek yang kita (BN) buat dahulu di Sabah, dia (Warisan) batalkan, (bila tiba isu PSS) kenapa tak batalkan…sebaliknya salahkan kita (BN).

“Projek Lebuh Raya Pan Borneo yang besar itu pun dah terbengkalai, banyak projek lagi dibatalkan, mengapa tidak PSS?,” kata Najib kepada SUARA MERDEKA di Kota Kinabalu, hari ini.

Najib seterusnya mengingatkan rakyat Sabah bahawa pelaksanaan PSS mulai 1 Jun tahun ini hanya akan membawa implikasi ekonomi kepada negara dengan perkhidmatan hospital, sekolah dan sebagainya pasti digunakan oleh pendatang tanpa izin (PTI).

“Keduanya, mereka yang bukan warganegara ini akan mengubah lanskap politik di Sabah. Yang dulunya dominan, kumpulan Kadazandusun akan jadi kumpulan minoriti.

“Ketiganya, risiko keselamatan sebab kalau mereka dengan mudah masuk ke Sabah, tiada tapisan, kita boleh tengok kes Tanduo kedua boleh berlaku. Kumpulan bersenjata datang ke sini sebab di sana (Filipina), guna senjata adalah perkara biasa,” katanya.

Parti Warisan yang meletakkan calonnya menentang BN di Kimanis mendakwa kerajaan negeri Sabah hanya meneruskan pelaksanaan PSS yang telah diluluskan oleh kerajaan BN yang lepas.

Peristiwa berdarah pada 2013 menyaksikan lapan anggota polis maut ditembak pengganas Sulu dalam dua kejadian berasingan di Kampung Tanduo, Lahad Datu dan Simunul, Semporna.

Ketika itu, dua anggota polis VAT 69 maut dalam pertempuran dengan kumpulan pengganas yang tercetus di Kampung Tanduo pada 1 Mac 2013 manakala enam anggota cawangan khas mati diserang hendap ketika operasi di Kampung Srijaya, Simunul, Semporna pada keesokannya.

SUMBER – SM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azmykelanajaya.com/2020/01/pss-ini-tidak-diluluskan-semasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beranikah Najib Saman Sprm Rakaman Dilakukan Semasa Era Dia Berkuasa

Beranikah Najib Saman Sprm Rakaman Dilakukan Semasa Era Dia Berkuasa

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 405 hits
Siapakah yang merakam dan atas arahan siapa Apakah atas arahan orang itu balik dan terkena kepada dirinya Bukankah Kita Pernah Ada Pengarah Risik Wanita yang menulis Surat kepada Amerika minta nyawa Ia sama seperti seorang Pegawai Kerajaan ...
Shafie Berbohong Pss Bukan Diluluskan Oleh Bn

Shafie Berbohong Pss Bukan Diluluskan Oleh Bn

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 227 hits
Bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Joseph Pairin Kitingan membaca buku Laporan Suruhanjaya Siasatan Pendatang Asing Di Sabah ketika berucap pada Himpunan Muafakat Rakyat Sabah sempena kempen Pilihan Raya Kecil P 176 Kimanis di Pusat Komersil...
Sprm Najib Dan Rakaman Audio

Sprm Najib Dan Rakaman Audio

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 456 hits
SPRM Najib dan Rakaman Audio 1 Pada 1 November 2018 Menteri Komunikasi Gobind Singh memutuskan kerajaan tidak akan menyiarkan siaran langsung perbicaraan kes 1MDB bekas PM Najib Razak Alasan beliau RTM dan Bernama mempunyai banyak perkara l...
Inilah Kesan Pendedahan Klip Suara Najib Dan Rosmah

Inilah Kesan Pendedahan Klip Suara Najib Dan Rosmah

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 529 hits
Nampaknya kesan manifesto hancing lebih teruk daripada pendedahan klip suara oleh SPRM Korang fikirlah sendiri
Rosmah Marah Najib

Rosmah Marah Najib

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 663 hits
Rosmah Marah Najib Mengikut rakaman perbualan telefon yang tidak diketahui penghantarnya kepada SPRM Rosmah Mansor dikatakan berang dan tidak berpuas hati semasa membuat panggilan kepada suaminya Najib Razak pada 27 Julai 2016 SPRM yang men...
Garangnya Kak Mah Sprm Dedah Rakaman Perbualan Rosmah Amp Najib Trending Di Twitter

Garangnya Kak Mah Sprm Dedah Rakaman Perbualan Rosmah Amp Najib Trending Di Twitter

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 657 hits
Hari ini nama bekas isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansur menjadi trending di Twitter gara gara tersebarnya mengenai rakaman perbualan telefon antara Datin Seri Rosmah dan Datuk Seri Najib Tun Razak Rakaman tersebut didedakan mene...
Rentasan Berita 620 Gempar Najib Dipermainkan Ahli Lembaga Pengarah Src

Rentasan Berita 620 Gempar Najib Dipermainkan Ahli Lembaga Pengarah Src

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 405 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 620 1 SIAPA BERANI PALSUKAN TANDATANGAN NAJIB 2 TIDAK ADIL PERSOAL INTEGRITI PEGUAM NEGARA TANPA BUKTI 3 PERUNTUKAN RM1 JUTA BINA RUANG MEROKOK DIKECAM 4 APA DI SEBALIK PERASAAN HANG TUAH MASZLEE MALIK Layari Facebook...
Najib S Plan Backfires As He Himself Made It Legal For The Govt To Listen To Your Calls

Najib S Plan Backfires As He Himself Made It Legal For The Govt To Listen To Your Calls

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 357 hits
the PM who allowed for legal phone tapping had his phone tapped Cover image via Yusof Mat Isa Malay Mail Hari Anggara Malay Mail Can I advise you something You shouldn t have passed a law that allowed the government to tap your phone It s p...
Rakaman Telefon Najib Meragukan

Rakaman Telefon Najib Meragukan

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 260 hits
Nampak pelik pula bila Latheefa Koya buat sidang akhbar dan merujuk kepada rakaman suara yang tidak tahu ketulinannya Kita pun tidak tahu sumbernya Kita baru terima rakaman audio ini kata Lateefa Koya tanpa mendedahkan sumber rakaman itu ya...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup