Pss Ini Tidak Diluluskan Semasa Pentadbiran Bn Najib


KERAJAAN negeri Sabah diterajui Parti Warisan boleh sahaja menarik balik pelaksanaan Pas Sementara Sabah (PSS) daripada terus mempersalahkan Barisan Nasional (BN) yang dituduh cuba mempolitikkan isu itu dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Kimanis.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak serentak dengan itu turut menegaskan, PSS tidak pernah diluluskan semasa era pentadbirannya (2009-2018) seperti mana didakwa oleh Warisan diperakui oleh Ketua Menteri Sabah Tan Sri Joseph Pairin Kitingan pada 2015.

“PSS ini (atau dikenali pas residen pada awalnya) tidak diluluskan (semasa pentadbiran BN) cuma ada cadangan beberapa pilihan tapi tak dilaksanakan.

“Sebab kita (BN) tahu implikasinya agak besar, siapa (pendatang tanpa izin) yang lahir akan dapat PSS secara automatik menjadi warganegara. Ini akan membuka ruang seluas-luasnya kepada orang Filipina masuk ke Malaysia.

“Jadi (Warisan) jangan salahkan kita, kalau tak suka (PSS) tarik baliklah, kenapa tak tarik balik (pelaksanaannya)?

“(Hairannya) banyak pun projek yang kita (BN) buat dahulu di Sabah, dia (Warisan) batalkan, (bila tiba isu PSS) kenapa tak batalkan…sebaliknya salahkan kita (BN).

“Projek Lebuh Raya Pan Borneo yang besar itu pun dah terbengkalai, banyak projek lagi dibatalkan, mengapa tidak PSS?,” kata Najib kepada SUARA MERDEKA di Kota Kinabalu, hari ini.

Najib seterusnya mengingatkan rakyat Sabah bahawa pelaksanaan PSS mulai 1 Jun tahun ini hanya akan membawa implikasi ekonomi kepada negara dengan perkhidmatan hospital, sekolah dan sebagainya pasti digunakan oleh pendatang tanpa izin (PTI).

“Keduanya, mereka yang bukan warganegara ini akan mengubah lanskap politik di Sabah. Yang dulunya dominan, kumpulan Kadazandusun akan jadi kumpulan minoriti.

“Ketiganya, risiko keselamatan sebab kalau mereka dengan mudah masuk ke Sabah, tiada tapisan, kita boleh tengok kes Tanduo kedua boleh berlaku. Kumpulan bersenjata datang ke sini sebab di sana (Filipina), guna senjata adalah perkara biasa,” katanya.

Parti Warisan yang meletakkan calonnya menentang BN di Kimanis mendakwa kerajaan negeri Sabah hanya meneruskan pelaksanaan PSS yang telah diluluskan oleh kerajaan BN yang lepas.

Peristiwa berdarah pada 2013 menyaksikan lapan anggota polis maut ditembak pengganas Sulu dalam dua kejadian berasingan di Kampung Tanduo, Lahad Datu dan Simunul, Semporna.

Ketika itu, dua anggota polis VAT 69 maut dalam pertempuran dengan kumpulan pengganas yang tercetus di Kampung Tanduo pada 1 Mac 2013 manakala enam anggota cawangan khas mati diserang hendap ketika operasi di Kampung Srijaya, Simunul, Semporna pada keesokannya.

SUMBER – SM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://azmy-kelanajaya.blogspot.com/2020/01/pss-ini-tidak-diluluskan-semasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akhirnya Kwsp Umumkan Kelayakan Pengeluaran Wang I Sinar Ini Reaksi Najib Razak

Akhirnya Kwsp Umumkan Kelayakan Pengeluaran Wang I Sinar Ini Reaksi Najib Razak

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 439 hits
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja mengumumkan dua kategori membabitkan lapan juta ahli yang layak memohon skim i Sinar KWSP dalam satu kenyataan pada Rabu memaklumkan Kategori 1 melibatkan mereka yang bekerja di sektor formal yang bekerja se
Najib Dah Rayu Maksimum He Got Numbers

Najib Dah Rayu Maksimum He Got Numbers

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 203 hits
Sewajarnya 307 perkara baru yang belum pernah di sentuh dalam mahkamah sebelum ini bagi menguatkan rayuannya
Perjuangan 10k Kwsp Najib Makan Diri

Perjuangan 10k Kwsp Najib Makan Diri

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 723 hits
Rakyat masih mempertikai kelancarannya yang dilihat pelbagai syarat atau setakat ini belum pasti Apakah perjuangan ini untuk nama dan persetujuan BN sokong bajet atas agenda tersembunyi bukanlah untuk rakyat sebenarnya Kena ingat tanpa di m...
Kwsp10k Kegagalan Besar Najib

Kwsp10k Kegagalan Besar Najib

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 352 hits
UMNO diperlihat gagal berjuang untuk rakyat isu ini pada awalnya cuba dipergunakan umno untuk prihatin rakyat kini buntu isu ini kena diselesaikan oleh mereka sendiri secepat mungkin sebelum menjelang PRU15 Jangan harapkan balaci yang rata ...
Najib Claims Rm42m Src Trial Unfair Court Filing

Najib Claims Rm42m Src Trial Unfair Court Filing

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 185 hits
Najib Abdul Razak claimed he was denied a fair trial in the RM42 million SRC International case where he was found guilty The former prime minister raised this allegation in his petition of appeal against his conviction and sentencing over ...
307 Sebab Kenapa Saya Patut Dibebaskan Dalam Kes Src Najib Beritahu Mahkamah

307 Sebab Kenapa Saya Patut Dibebaskan Dalam Kes Src Najib Beritahu Mahkamah

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 298 hits
Najib Razak mengemukakan 307 sebab dalam rayuan untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi mensabitkan beliau atas tujuh tuduhan melibatkan dana SRC International Antara hujah yang dikemukakan adalah hakim perbicaraan khilaf dalam keputusa...
Kenapa Najib Suka Meludah Ke Langit

Kenapa Najib Suka Meludah Ke Langit

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 415 hits
Di era PH semasa pemimpin menteri atau Tun mengimbas penyamunan perhutangan dan pelbagai lagi kelemahan dan penyelewengan era BN Maka bangunlah juak meminta kerajaan PH fokus ke depan membina negara tanpa mengimbas kebobrokan BN kononnya PH...
Semua Jalan Keluar Dari Rumah Tun M Pasti Ada U Turn Ke Rumah Najib

Semua Jalan Keluar Dari Rumah Tun M Pasti Ada U Turn Ke Rumah Najib

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 248 hits
JAWAPAN MUDAH DARI TUN M BAGI MENJAWAB DAKWAAN AZMIN Azmin yang diserang tapi Najib yang akhirnya kena Menurut PM4 7 7i 1 Najib hasut orang Melayu benci DAP sehingga orang Melayu hilang akal dan menjadi agresif 2 Najib yang paksa dia buat K...
Walkie Talkie Serangan Teknologi Baru Pbb Israel As Kalah

Aeon Mall Bukit Tinggi Klang Meriah Dengan Pameran Transformers One

Investment Grade 5 Lots From Bonhams 2024 Autumn Stafford Sale

Apa Maknanya Jika Mengalami Kencing Berbuih

Menu Dinner Pak Zain Discharged

Baru Draf La Benggong Rupanya

Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Doa Naik Kapal Laut


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Khasiat Jus Tembikai Rahsia Awet Muda Dan Ceria Sepanjang Hari

Resepi Mooncake Halal

Spinning The Wheel Of Fortune A Deep Dive Into Online Roulette Strategies

Penyelewengan Akidah Pemimpin Gisb Dakwa Mampu Hubungi Nabi Dalam Sedar Bekas Ahli

Gadis Diarah Tanggal Pakaian Sebagai Bukti Bukan Lelaki

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group