Politik Malaysia Era Moden Harus Ambil Iktibar Kemelut Negara Luar



Politik Malaysia era moden harus ambil iktibar kemelut negara luar
Oleh Dr Kamarulnizam Abdullah
Kita masih lagi bertuah kerana di sebalik ketidaktentuan politik dan kemurungan ekonomi dunia Malaysia masih mampu mengharunginya dan tidak terjerumus ke kancah politik yang lebih besar.
Ketidakstabilan politik akibat daripada kegagalan pelaksanaan sistem demokrasi, kerencatan ekonomi dan ditambah pula dengan ancaman berterusan pandemik COVID-19 menyebabkan banyak negara membangun terus berhadapan dengan ketidaktentuan.
Hakikatnya, kestabilan politik membenarkan kerajaan berfungsi dengan baik. Ini sekali gus menyumbang kepada kemakmuran masyarakat dan keselamatan negara.
Mesej ini disampaikan dengan jelas, secara langsung dan tidak langsung oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob dalam ucapan penggulungan perbahasan selaku Naib Presiden pada Perhimpunan Agung UMNO, Sabtu lalu.
Walaupun beliau berucap dalam platform parti, namun atas kapasiti beliau sebagai Perdana Menteri, jelas ia mempunyai implikasi dasar kepada kerajaan.
Antara perkara dasar penting diumumkan beliau ialah keputusan kerajaan menaikkan kadar gaji minimum dari RM1,200 ke RM1,500 bermula 1 Mei, memperkasakan Akta Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dengan memberikannya kuasa penguatkuasaan untuk memartabatkan bahasa Melayu.
Ia termasuk membela wanita teraniaya dengan membekukan akaun bank bekas suami tidak membayar nafkah mereka.
Penegasan Ismail Sabri yang beliau adalah orang parti yang membuat keputusan selaku ketua kerajaan selepas berunding dengan parti atau mengikut perjuangan parti, memberikan kelegaan dan ketenangan kepada ahli UMNO.
Boleh dikatakan bukan mudah untuk mentadbir negara dalam perikatan politik amat rapuh kerana pada bila-bila masa kerajaan ini berisiko tumbang jika salah satu parti yang bergabung menarik diri.
Ini banyak berlaku di negara lain seperti Jepun dan Perancis pada ketika dahulu yang menyebabkan pilihan raya terpaksa dilakukan dengan jarak dekat.
Di samping itu, pembangkang pula tidak seharusnya menggunakan ‘kesusahan’ melanda negara masa kini untuk terus menggunakan ugutan politik kepada kerajaan.
Kesepakatan antara kerajaan dan pembangkang memperkukuhkan fungsi Parlimen sebagai sebuah institusi penyemak dan pengimbang dalam tadbir urus negara adalah strategi diambil kedua-dua belah pihak mengurangkan suhu panas politik negara.
Impak daripada memorandum persefahaman (MoU) ini boleh dilihat dalam kempen pilihan raya negeri di Johor baru-baru ini. Tidak banyak kempen kritikan terhadap Perdana Menteri kecuali beberapa isu diulang-ulang setiap kali pilihan raya diadakan seperti kuasa rakyat, pembangunan dan rasuah.
Politik Malaysia era moden harus mengambil iktibar daripada kemelut politik negara luar. Kerajaan yang berkhidmat untuk rakyat harus lebih telus.
Kepemimpinan pentadbiran negara masa kini mesti memastikan kerajaan yang ada sekarang stabil bagi memastikan agenda pembangunan negara dapat terus dilaksanakan.
Pembangunan ekonomi adalah antara kunci memastikan kestabilan dapat dipelihara. Dalam konteks ini, Bank Negara Malaysia (BNM) meramalkan pertumbuhan ekonomi Malaysia berkembang sehingga 6.5 peratus pada tahun ini dan tahun hadapan.
Apa yang diucapkan oleh Perdana Menteri peringatan yang permuafakatan politik dan kemakmuran ekonomi adalah kunci kepada kestabilan dan keselamatan negara.
Beliau turut memberi amaran beberapa faktor boleh memberi ancaman kepada keselamatan negara tetapi ia menuntut komitmen rakyat untuk mempertahankan apa yang dikecapi ketika ini, Pertama, penyatu paduan masyarakat adalah penting. Malaysia masih berhadapan dengan persaingan ideologi, bangsa, dan agama yang boleh memecahbelahkan perpaduan rakyat. Mempolitikkan isu agama dan bangsa boleh menyebabkan konflik besar melanda.
Kedua, ekonomi Malaysia masih rapuh dan bergantung kepada kestabilan dunia. Kita adalah negara pedagang bergantung kepada permintaan dunia luar.
Oleh itu, walaupun pandemik masih belum reda, kita perlu membuka sempadan negara bagi memastikan ekonomi negara berkembang dan sektor perkhidmatan seperti pelancongan berupaya mewujudkan semula peluang pekerjaan kepada rakyat.
Dukungan rakyat adalah penting agar agenda politik, sosial, dan ekonomi digariskan kepemimpinan tertinggi negara dicapai.
Mempolitikkan dan mensensasikan isu, terutama di dalam media sosial tanpa menawarkan penyelesaian konkrit harus dihentikan supaya kemakmuran dapat dicapai demi kepentingan semua. BH
Penulis adalah Profesor di Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS) Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi
Politik Malaysia era moden harus ambil iktibar kemelut negara luar
Baca Artikel Menarik:
Ketika PKR dikhianati, ada pemimpin pilih bercuti – Saifuddin Fizz Fairuz sedih dengan industri hiburan Malaysia Hutang kerajaan catat RM979.8 bilion, masih bawah had KDNK Tular lelaki bergaduh, saling menetak Mariupol dihujani bom, mayat bergelimpangan Pembuli jalan raya ditahan polis Pua, Kian Ming gagal dapat tempat pada pemilihan CEC DAP Guan Eng menangis, Anthony Loke diumum Setiausaha Agung DAP yang baharu Bayaran BKM Fasa 1 pada 28 Mac Vida, peliknya semakin menjadi-jadi Siapa yang curi van jenazah? Aksi panas, macam dah tak ada otak – Zul Yahya Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/22/politik-malaysia-era-moden-harus-ambil-iktibar-kemelut-negara-luar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
A Business Proposal No 1 Di Netflix 20 Negara Termasuk Malaysia

A Business Proposal No 1 Di Netflix 20 Negara Termasuk Malaysia

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 170 hits
Pergi mana pun sekarang mesti ramai yang menyebut mengenai keseronokan drama A Business Proposal ARTIKEL BERKAITAN Untuk pengetahuan A Business Proposal ialah drama komedi romantik tentang seorang pekerja pejabat yang pergi ke blind date de...
Apa Function Aku Datang Tapi Tak Dapat Apa Pengundi Luar Bengang Parti Politik Mungkir Janji Nak Bagi Duit

Apa Function Aku Datang Tapi Tak Dapat Apa Pengundi Luar Bengang Parti Politik Mungkir Janji Nak Bagi Duit

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 183 hits
Apa function aku datang tapi tak dapat apa Pengundi luar bengang parti politik mungkir janji nak bagi duitVideo Viral di TwitterPilihan Raya Negeri Johor baru saja melabuhkan tirainya pada Sabtu lalu dan Suruhanjaya Pilihan Raya mengumumkan...
Rafizi Kembali Mewarna Kancah Politik Negara

Rafizi Kembali Mewarna Kancah Politik Negara

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 139 hits
PEMILIHAN KEADILAN 2022 Keputusan Pilihanraya Negeri Johor baru baru ini mengesahkan bahawa KEADILAN dan Pakatan Harapan telah menjadi parti ketiga selepas Barisan Nasional dan Perikatan Nasional Keputusan itu perlu diterima dengan terbuka ...
Peremitan Wang Ke Luar Negara E Testing Lesen Memandu Tumpuan Parlimen Hari Ini

Peremitan Wang Ke Luar Negara E Testing Lesen Memandu Tumpuan Parlimen Hari Ini

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 145 hits
Dewan Rakyat bersidang hingga 24 Mac ini KUALA LUMPUR Isu kawalan selia peremitan wang ke luar negara khususnya oleh pekerja asing dan pelaksanaan e testing bagi mengambil ujian lesen memandu merupakan antara persoalan yang memerlukan jawap...
Junjung Perlembagaan Daulatkan Undang2 Untuk Atasi Kemelut Negara Tengku Azlan

Junjung Perlembagaan Daulatkan Undang2 Untuk Atasi Kemelut Negara Tengku Azlan

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 125 hits
Di ketika negara berdepan pelbagai polemik dan kekalutan sejak kebelakangan ini semua lapisan rakyat tanpa mengira status kedudukan disarankan agar sentiasa menjunjung perlembagaan serta mendaulatkan undang undang negara Tengku Azlan Sultan...
Pengembara Dari 18 Negara Berisiko Tinggi Dibenar Ke Malaysia

Pengembara Dari 18 Negara Berisiko Tinggi Dibenar Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 121 hits
Pengembara dari 18 negara berisiko tinggi dibenar ke Malaysia Kerajaan akan membenarkan kemasukan pengembara dari 18 negara berisiko tinggi Covid 19 mulai bulan depan seiring fasa peralihan kepada endemik Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin...
Drama Lakonan Lee Minho Pachinko Dibanjiri Pujian Media Luar Negara

Drama Lakonan Lee Minho Pachinko Dibanjiri Pujian Media Luar Negara

papar berkaitan - pada 14/3/2022 - jumlah : 618 hits
Belum lagi ditayangkan namun siri asal Apple TV iaitu Pachinko sudah pun menerima pujian daripada media luar negara Baru baru ini pelbagai review mengenai drama itu telah ditulis oleh banyak outlet media Menurut media Hollywood iaitu Collde...
Ayuh Malaysia Wajar Disertai Seluruh Rakyat Yang Patriotik Cintakan Negara

Ayuh Malaysia Wajar Disertai Seluruh Rakyat Yang Patriotik Cintakan Negara

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 174 hits
MALAYSIA DATELINEKempen Ayuh Malaysia yang digerakan Rafizi Ramli Nurul Izzah dan pimpinan muda Pakatan Harapan yang lain wajar disertai seluruh rakyat yang petriotik dan cintakan negara ini Meskipun diakui masa agak suntuk dan sumber juga ...
Politik Negara Tak Stabil Selagi Pemimpin Parti Sekarang Aktor Utama

Politik Negara Tak Stabil Selagi Pemimpin Parti Sekarang Aktor Utama

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 167 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Politik negara tidak akan stabil selagi parti diterajui pemimpin sedia ada kata penganalisis Mohammad Agus Yusoff Beliau berkata oleh itu sampai masanya pemimpin lama melepaskan teraju kepada kepimpinan baharu Pad...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri