Pn Kata Ekonomi Baik Kenapa Had Berhutang Mahu Ditingkatkan



Ahli Parlimen Johor Bahru, Akmal Nasrullah Mohd Nasir menyelar kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang sering mendakwa kewangan Malaysia kukuh serta mampu menanggung pelbagai jenis bantuan kepada rakyat.
Hakikatnya, menurut Akmal, Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz baru-baru ini mengakui bahawa had keberhutangan negara mungkin akan ditingkatkan melebihi kadar sedia ada 55%, berikutan defisit kewangan semakin melebar akibat wabak Covid 19.
“Gambaran yang diberikan kepada rakyat biasa (hari ini) seolah-olah PN naik kerajaan ada duit. Seolah-olah Pakatan Harapan tak ada duit tetapi bila PN naik terus ada duit.
“Dalam soal kewangan kita kena jelas. Semalam Menteri Kewangan telah mengakui mengenai tahap defisit.
“Berdasarkan had berkanun dalam undang-undang negara, tahap dibenarkan 55% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Defisit sekarang 52%. Kerajaan memberi unjuran hutang negara akan meningkat sebanyak 5.8% atau 6%.
“Kalau naik 6% maksudnya kita akan melampaui had berkanun 55%. Bermakna hutang negara pada hujung tahun dijangka mencecah 55% (atau lebih),” kata Akmal dalam sesi siaran langsung Facebook beliau.
Oleh itu, kata Akmal lagi, sekiranya kerajaan PN mahu Pembangkang menyokong mereka menaikkan had keberhutangan itu atas alasan Covid 19, kerajaan perlulah berlaku adil dengan membekal maklumat terperinci ke manakah dana bantuan akan disalurkan.
“Jalan yang boleh diambil kerajaan untuk menaikkan had hutang ialah pergi ke Parlimen dan mengaku mereka gagal kawal defisit.
“Saya jangkakan kerajaan akan mohon had dinaikkan kepada 60%. Mereka perlukan sokongan ahli parlimen (termasuk pembangkang).
“Oleh itu, kami Pembangkang perlu melakukan semak-imbang agar peruntukan itu digunakan ke tempat yang betul. Supaya tidak berlaku Menteri PN dalam keadaan rakyat susah, ada pula yang tukar kereta dari Camry kepada Lexus.
“PN kena tengok keutamaan. Keutamaan sekarang adalah membantu ekonomi peniaga kecil dan rakyat di peringkat bawah,” katanya lagi.
Akmal turut mengingatkan kerajaan agar tidak lagi memberi gambaran palsu kehebatan ekonomi tetapi berakhir dengan episod tarif elektrik melambung.
Rakyat diberi gambaran agar duduk di rumah dan bil elekrik mereka akan diberi diskaun sehingga 50%. Sedangkan selepas 3 bulan bacaan meter terlalu tinggi sehingga menghilangkan nilai diskaun yang diberi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28445

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Had Bilangan Pelanggan Di Meja Benar Semua Peringkat Umur Makan Di Restoran Kata Wee

Tiada Had Bilangan Pelanggan Di Meja Benar Semua Peringkat Umur Makan Di Restoran Kata Wee

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 300 hits
PETALING JAYA Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong hari ini memaklumkan kerajaan Persekutuan tidak menetapkan had tertentu untuk jumlah pelanggan bagi setiap meja dan turut membenarkan semua peringkat umur menjamu selera di premis makanan atau...
Impian Bertahun Dimakbulkan Berkat Doa Dan Kata Kata Yang Baik

Impian Bertahun Dimakbulkan Berkat Doa Dan Kata Kata Yang Baik

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 604 hits
Hi semua Minggu ni saya bertemu semula di alam maya dengan seorang kawan lama yang nak kata rapat sangat pun tidak la Cuma di masa saya bujang dulu kami sama sama bekerja di satu kilang di Jb Saya seronok dengar dia bercerita tentang diri d...
Perkembangan Semasa Covid 19 Tidak Jejas Pemulihan Ekonomi Kata Tok Pa

Perkembangan Semasa Covid 19 Tidak Jejas Pemulihan Ekonomi Kata Tok Pa

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 267 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mustapa Mohamed berkata hasrat kerajaan untuk memulihkan ekonomi sebahagiannya sudah berjaya walaupun bukan sepenuhnya TAMPIN Perkembangan semasa kes Covid 19 tidak menjejaskan proses pemulihan ekonomi neg...
Adb Jangka Ekonomi Malaysia Susut 4 Tahun Ini

Adb Jangka Ekonomi Malaysia Susut 4 Tahun Ini

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 236 hits
KUALA LUMPUR Ekonomi Malaysia dijangka susut sebanyak 4 0 pada tahun ini sebelum pulih untuk berkembang sebanyak 6 5 pada 2021 menurut Bank Pembangunan Asia Dalam laporan Tambahan Prospek Pembangunan Asia yang dikeluarkan hari ini ADB berka...
Ekonomi Sudah Dibuka Tapi Sangat Lembab

Ekonomi Sudah Dibuka Tapi Sangat Lembab

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 188 hits
Ipohmali Semalam aku mengulas setelah Kerajaan membuka ruang Ekonomi 4 Mei kelihatan Ekonomi masih lembab Dalam pemerhatian aku sektor paling terjejas adalah sektor F B antara sektor penyumbang cukai terutama SST dan perbelanjaan Rakyat Sud...
Fed Melancarkan Program Bantuan Baru Untuk Ekonomi Amerika Syarikat

Fed Melancarkan Program Bantuan Baru Untuk Ekonomi Amerika Syarikat

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 264 hits
Pada hari Isnin Fed telah melancarkan program yang sekian lama dinantikan si mana membolehkan orang ramai membeli bon korporat secara langsung dari syarikat Ia juga memperkenalkan program baru yang diwujudkan untuk menstabilkan pasaran kewa...
Daim Persoal Jangkaan Tengku Zafrul Ekonomi Pulih Tahun Depan

Daim Persoal Jangkaan Tengku Zafrul Ekonomi Pulih Tahun Depan

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 266 hits
MALAYSIAKINIBekas menteri kewangan Daim Zainuddin menyifatkan masih terlalu awal untuk mengatakan bahawa ekonomi negara akan kembali pulih tahun depan Beliau mempersoalkan jangkaan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz yang dilaporkan b...
Pakej Ransangan Ekonomi Pn Syok Sendiri Rakyat Menganggur Berlambak

Pakej Ransangan Ekonomi Pn Syok Sendiri Rakyat Menganggur Berlambak

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 229 hits
Pakej ransangan ekonomi kerajaan Perikatan Nasional nampaknya indah khabar dari rupa Dikatakan rakyat Malaysia hidup senang lenang dengan pakej itu berbanding negara lain yang rakyatnya tidak dibantu Bagi Ahli Dewan Undangan Negeri Sekincha...
Moratorium Tamat Tak Lama Lagi Ini Perkara Yang Mungkin Berlaku Kepada Ekonomi Malaysia

Moratorium Tamat Tak Lama Lagi Ini Perkara Yang Mungkin Berlaku Kepada Ekonomi Malaysia

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 558 hits
Jangan berbelanja tak ingat dunia hanya kerana bantuan yang kerajaan berikan pada masa kini Kena menyimpan juga untuk masa hadapan small Cover image via Google span span small Penularan pandemik Covid 19 yang menular sejak beberapa bulan la...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan