Pmx Sukar Kekalkan Kuasa Sebab Utamanya Umno Dijangka Kalah Lebih Banyak Kerusi


 

15 April 2024




Ketika pulang ke kampung sempena Hari Raya baru-baru ini dan sempat beraya di tiga negeri – Perak, Selangor dan Negeri Sembilan – antara pertanyaan yang kerap disuakan kepada saya oleh kawan-kawan dan saudara-mara ketika berbual-bual sambil menikmati pelbagai juadah raya ialah mampukah PMX bertahan lagi selepas PRU16 akan datang?

Soalan susulan berikutnya yang kerap menyusul pula – parti mana lebih berpotensi untuk menang paling banyak kerusi?

Meskipun PRU16 hanya akan diadakan pada 2027 iaitu lebih tiga tahun daripada sekarang, saya kira maksud di sebalik banyaknya soalan seperti itu ditanyakan adalah kerana ramai yang tidak begitu yakin lagi kerajaan yang ada sekarang mampu terus bertahan berdasarkan prestasi semasa serta banyaknya isu-isu dan serangan pihak lawan yang gagal ditangani dengan berkesan.

Perkembangan semasa, terutama daripada keputusan PRN enam negeri yang lalu, ternampak turut berlaku peralihan penyokong PH yang mula meninggalkan gabungan tersebut.



Secara logiknya, kalau ramai masih yakin kerajaan madani ini mampu terus bertahan, soalan seperti itu pastinya tidak perlu ditanyakan lagi.

Dalam semua soalan tersebut, berdasarkan penilaian saya yang selalu pergi ke banyak tempat dan bertemu ramai orang, sambil memerhati sikap kebanyakan rakyat terhadap kerajaan – secara jujur saya dapati – tidak mudah, bahkan mungkin amat sukar bagi PMX mempertahankan jawatannya untuk penggal kedua.

Meskipun PMX kini menerajui kerajaan dengan sokongan agak selesa – 147 Ahli Parlimen, ditambah lagi enam Ahli Parlimen Bersatu yang mengalih sokongan – harus kita sedar bahawa dalam PRU15 lalu, tidak ada mana-mana parti atau gabungan yang menang dan mampu menubuhkan kerajaan secara sendirian.

Daripada 222 kerusi Parlimen yang ada dalam negara, PH hanya menang 82 kerusi, PN 74, BN 30 dan selebihnya dimenangi parti-parti lain, termasuk gabungan GRS di Sabah dan GPS di Sarawak.

Daripada 82 kerusi PH itu, DAP memiliki 40, PKR 31, Amanah 8, Upko 2 dan satu kerusi lagi atas nama Syed Saddiq Syed Abdul Rahman melalui persefahaman PH dengan Muda.

Bagi PN pula, daripada 74 kerusi Parlimen yang dimenanginya, 43 melalui kemenangan Pas dan 31 dimenangi oleh Bersatu.

Sementara daripada 30 kerusi yang dimenangi BN, 26 daripada adalah milik UMNO, MCA 2, MIC dan PBRS masing-masing 1 kerusi.

Berjayanya PMX menjadi Perdana Menteri, selain bukan kerana cukup jumlah yang dimenangi PH secara sendirian berhad untuk menubuhkan kerajaan, sebab utamanya adalah kerana beliau ditongkat oleh UMMO dan BN yang dipimpin “anak murid” bernama Ahmad Zahid Hamidi kepada “cikgu politiknya”, seterusnya datang pula menyusul sokongan daripada Sabah dan Sarawak.

Apa yang nyata, sementara PN dikuasai oleh Ahli-Ahli Parlimen Melayu, kekuatan Melayu di dalam kerajaan madani boleh dikata agak lemah kerana walaupun PKR ada 31 kerusi Parlimen, ia juga merangkumi kerusi yang dipegang oleh pemimpin daripada kaum Cina dan India.

Sebab itulah, sentimen Melayu/Islam terus menjadi sandaran PN menjelang PRU16 akan datang kerana kuasa Melayu melalui PKR, UMNO dan Amanah dalam kerajaan masih terlihat lemah jika dibandingkan dengan peratusan penduduk Melayu, tambahan lagi sentimen tersebut telah terbukti berjaya melonjakkan lagi kemenangan gabungan tersebut dalam PRN enam negeri pada Ogos tahun lalu.

Kini, setelah lebih setahun PMX menakhodai bahtera kerajaan madani, meskipun sokongan Ahli-Ahli Parlimen terus bertambah dengan enam Ahli Parlimen Bersatu turut hadir memberi sokongan, tetapi sokongan daripada rakyat, khususnya pengundi Melayu sama sekali tidak bertambah.

Yang bertambah hanyalah sokongan daripada Ahli Parlimen kepada PMX, itu pun terpaksa dibalas dengan peruntukan menjaga kawasan yang jumlahnya juta-jutaan.

Memandangkan rungutan dan rasa tidak puas hati terhadap kerajaan bukan saja boleh didengar di mana-mana, kadang-kadang dalam rumah sendiri pun ia sudah mula kedengaran, khususnya berkaitan janji-janji PMX sebelum beroleh kuasa, adalah diragui PH mampu terus menang lebih daripada 82 kerusi dalam PRU16 akan datang.

Harus diingat, pada PRU14, PKR telah menang sebanyak 47 kerusi Parlimen dan ia merosot kepada hanya 31 pada PRU15 lalu.

Di dalam PH, hanya DAP dan Upko yang dirasakan mampu kekal menang sebagaimana pencapaian pada PRU15 lalu, namun PKR dan Amanah, dengan prestasi semasa kerajaan madani, makin berpotensi kehilangan lebih banyak kerusi lagi.

UMNO pula, di samping makin diasak dengan sentimen Melayu/Islam yang dimainkan PN, hubungan kerjasamanya dengan DAP dalam kerajaan madani pasti akan menjadi kelebihan lagi kepada PN untuk menambah bilangan kerusi kemenangan buat mereka.

Faktor kepimpinan Zahid Hamidi yang dianggap oleh sesetengah pihak sebagai “ala diktator” dengan kecenderungan suka memecat dan menggantung keahlian musuh-musuh politiknya, sebelum dan selepas PRU15 lalu, dilihat bakal memberi sumbangan kepada bertambahnya lagi penolakan pengundi kepada parti itu.

Apatah lagi jika mereka yang dipecat dan digantung itu kekal sebagai “pemimpin terbuang” dalam UMNO dan bebas membuat pilihan untuk bersama parti lain dalam PRU akan datang.

Keadaan di mana pada PRU14, UMNO menang 54 kerusi Parlimen, kemudian merosot kepada 26 kerusi pada PRU15, kekal lagi Zahid Hamidi memimpin UMNO pada PRU akan datang – percayalah – makin merosot lagi pencapaian yang mampu digapai, mungkin hanya tinggal 20 atau 16 kerusi saja lagi.

Dalam keadaan begitu, sementara PH sendiri dipercayai tidak mampu menang lebih daripada 80 kerusi, bagaimanakah PMX mampu terus bertahan dan melintas menuju penggal kedua?

JIka UMNO tidak lagi mampu menongkat PMX, sokongan Sabah dan Sarawak dengan sendirinya bukan lagi jaminan yang memberahikan.

Dalam konteks PN, khususnya Pas, parti itu diyakini makin bertambah kerusi kemenangannya berbanding 43 kerusi Parlimen yang diperolehi pada PRU15 lalu.

Ini bermakna, sama seperti keputusan PRU15 lalu dan sama ada kita suka atau tidak, Pas akan menjadi parti kekal dominan yang akan memenangi paling banyak kerusi berbanding semua parti yang lain.

Bersatu yang dibantu oleh Pas daripada segi jentera dan sokongan akar umbi didapati tiada masalah sama ada kekal dengan jumlah kemenangan kerusi sedia ada atau mungkin bertambah beberapa kerusi lagi.

Secara jujur juga ingin disimpulkan, berikutan jangkaan ketidakupayaan UMNO memenangi lebih banyak kerusi, di samping PH pula mustahil untuk berdiri sendiri untuk membentuk kerajaan, laluan yang ada di depan PMX untuk kekal berkuasa bukan saja sukar, bahkan lebih getir lagi.

Namun begitu, walaupun Pas diramal menang paling banyak kerusi, manakala Bersatu akan mengatasi UMNO sekali lagi daripada segi jumlah kerusi, tetapi PN juga tidak cukup kerusi untuk berdiri sendiri bagi membentuk kerajaan kerana kekurangan sokongan bukan Melayu.

Maka, sama seperti selepas keputusan PRU15 lalu, pembentukan kerajaan selepas PRU16 nanti pun akan melalui proses rundingan dan perebutan untuk mendapatkan sokongan terlebih dahulu. – ShahbudinHusin 15/04/2024.

 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/04/pmx-sukar-kekalkan-kuasa-sebab-utamanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Perlu Lebih Relevan

Umno Perlu Lebih Relevan

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 76 hits
PDRM harus menangkap dan mereman DR AKMAL SALEH EXCO MELAKA ADUN MERLIMAU MELAKA KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA untuk soal siasat Provokasi melampau dan ajakan boikot dia di sokong penuh seluruh anggota MKT UMNO punca KK SUPER MART jadi mangsa ...
Umno Dalam Situasi Sukar Berkait Isu Stoking Kalimah Allah Kata Zaid

Umno Dalam Situasi Sukar Berkait Isu Stoking Kalimah Allah Kata Zaid

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 90 hits
freemalaysiatoday com 04 Apr 2024 10 40 AMBekas menteri undang undang berkata Umno terlalu angkuh untuk mengakui kesilapan tetapi akan berdepan tindak balas pada masa depan Bekas menteri undang undang Zaid Ibrahim berkata tindakan boikot te...
Kecerdasan Buatan Galaxy Samsung Akan Tiba Ke Galaxy S22 S21 Dan Lebih Banyak Lagi

Kecerdasan Buatan Galaxy Samsung Akan Tiba Ke Galaxy S22 S21 Dan Lebih Banyak Lagi

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 76 hits
Samsung akan mengeluarkan kemas kini baru untuk beberapa peranti flagship lama yang akan mengandungi beberapa alat dari Galaxy AI Syarikat tersebut akan mengeluarkan One UI 6 1 yang telah dibuat tersedia kepada flagship 2023 bulan lalu berm...
Tudia Untung Banyak Sangat Kot Sampai Tukar Kerusi Kereta

Tudia Untung Banyak Sangat Kot Sampai Tukar Kerusi Kereta

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 74 hits
Mohd Mukhlis Mohd Syarif Awal awal dah tukar kerusi kereta Banyak sangatkah urusan kerja menggunakan kereta sehingga perlu tukar kerusi MP KB masa dilantik jadi Menteri pun sibuk ubah suai pejabat https www malaysiadateline com kos rm470000...
Kalah Teruk Tapi Umno Selangor Belum Celik Mata Kata Tengku Zafrul

Kalah Teruk Tapi Umno Selangor Belum Celik Mata Kata Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 7/4/2024 - jumlah : 85 hits
freemalaysiatoday com 06 Apr 2024Tengku Zafrul Aziz dakwa tiada usaha gigih dibuat Umno Selangor untuk menguatkan kedudukannya selepas prestasi teruk PRN Tengku Zafrul Aziz berkata beliau pernah mencadangkan beberapa langkah untuk mengembal...
Harga Pengguna As Meningkat Lebih Melampaui Jangkaan Pada Bulan Mac

Harga Pengguna As Meningkat Lebih Melampaui Jangkaan Pada Bulan Mac

papar berkaitan - pada 11/4/2024 - jumlah : 68 hits
Indeks Harga Pengguna AS menunjukkan harga barangan pengguna meningkat lebih daripada yang dijangka pada bulan Mac akibat kenaikan harga petrol dan tempat tinggal menimbulkan keraguan sama ada Federal Reserve akan mengurangkan kadar faedah ...
Polisi Cek Cctv Kecelakaan Km 58 Kecepatan Mobil Gran Max Lebih Dari 100 Km Jam

Polisi Cek Cctv Kecelakaan Km 58 Kecepatan Mobil Gran Max Lebih Dari 100 Km Jam

papar berkaitan - pada 9/4/2024 - jumlah : 66 hits
Polisi Lihat CCTV Kecelakaan KM 58 Kecepatan Mobil Gran Max Lebih dari 100 km jam
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei