Pkr Rintis Aplikasi Android Tingkat Ekonomi Wanita



Ketua Wanita PKR Haniza Mohd Talha berkata, wanita seharusnya memantapkan diri dengan teknologi baharu Revolusi Industri (IR) 4.0.
Katanya, PKR Lembah Jaya telah membuat projek perintis percubaan untuk meningkatkan ekonomi wanita B40 dengan memperkenalkan Apps Android dalam menjual nasi lemak
“Wanita PKR baru-baru ini melancarkan sebuah program perintis di Malaysia, bermula di Lembah Jaya dalam bentuk sebuah aplikasi layar Android ataupun Apps Android untuk mengukuhkan lagi ekonomi wanita yang ingin membuat bisnes nasi lemak. Seterusnya, Apps ini akan dilancarkan di negeri-negeri lain kelak.
“Seramai 112 orang pemohon melalui skim berniaga mikro nasi lemak di Lembah Jaya telah dilengkapkan dengan modal dan peralatan berniaga untuk meningkatkan pendapatan mereka.
“Aplikasi layar ini akan membantu peniaga-peniaga kecil mencari peluang untuk menerima tempahan dan membekal nasi lemak kepada majlis-majlis ataupun program-program yang memerlukan makanan,” katanya dalam kongres Wanita PKR semalam.
Selain itu, Haniza juga mengingatkan wanita agar menambah ilmu dan tidak tenggelam ditinggalkan arus IR4.0
“Kesan ataupun impak IR4.0 akan membawa perubahan dari segi keperluan tenaga manusia. Oleh itu, kita perlu mengorak langkah untuk menambah ilmu dengan mengambil kursus-kursus yang berkaitan dengan IR4.0. Belanjawan 2020 telah memperuntukkan geran padanan sebanyak RM20 juta khusus untuk tujuan upskill ini.
“Salah satu daripada industri pemboleh utama dalam IR4.0 merupakan Industri Elektrik dan Elektronik (E&E) dimana hampir 38 peratus daripada jumlah ekspot Malaysia adalah daripada sektor pembuatan E&E.
“Para graduan wanita terutamanya dalam bidang STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) mesti mengambil peluang keemasan ini untuk menjana idea-idea baru ataupun mencipta sesuatu yang dapat digunakan oleh semua orang di masa akan datang,” tambahnya.
Haniza juga menyentuh IR4.0 yang berkaitan dengan Artificial Intelligence, Internet Pelbagai Benda (Internet of Things) dan 5G.
“Daripada telefon pintar, kini kita sudah dapat beralih kepada jam pintar, kereta pintar, rumah pintar, malahan seluas bandar pintar. Di antaranya, biometrik, teknologi pengenalan wajah, sistem pembayaran elektronik, sensor gerakan dan kereta pandu diri.
“IoT dijangka dapat mencapai 33 bilion objek yang berupaya berkomunikasi sesama sendiri dengan anggaran nisbah 4.12 objek berhubung untuk setiap populasi manusia, menjanakan sebanyak 40 Zetabyte dan pada masa yang sama, mewujudkan peluang ekonomi baru sejumlah USD 14 Trilion.
“Oleh itu, pada masa akan datang tumpuan pengguna akan berubah menjadi semakin bertumpu kepada automasi dan keperluan tenaga kerja akan dikurangkan. Kita tidak seharusnya melepaskan peluang keemasan ini untuk mencapai sesuatu luar biasa daripada ilmu yang kita sudah mempelajari sebelum ini.” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/25720

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Perlu Tunai Manifesto Sebelum Pru 15 Ketua Wanita Pkr

Ph Perlu Tunai Manifesto Sebelum Pru 15 Ketua Wanita Pkr

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 191 hits
THE MALAYSAN TIMES MELAKA Sayap Wanita Parti Keadilan Rakyat yakin rakyat masih bersama Pakatan Harapan dan PH perlu menunaikan manifesto sebelum Pilihanraya Umum ke 15 kata Ketua Wanita PKR Haniza Mohamed Taha Haniza berkata PH perlu mende...
Pertama Kali Ketua Wanita Tidak Menggulung Ucapan Dalam Kongres Pkr

Pertama Kali Ketua Wanita Tidak Menggulung Ucapan Dalam Kongres Pkr

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 268 hits
Haniza Mohamed Talha foto IQBAL BASRI 06 DISEMBER 2019AYER KEROH Kongres Nasional PKR yang memasuki hari terakhir hari ini dikejutkan dengan ketiadaan Ketua dan Timbalan Ketua Wanita Haniza Talha dan Dr Daroyah Alwi Haniza dan Dr Daroyah ya...
Azmin Arrives At Pkr Wanita Congress To Rapturous Applause

Azmin Arrives At Pkr Wanita Congress To Rapturous Applause

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 274 hits
PKR deputy president Mohamed Azmin Ali watching a performance during the opening of the PKR youth and women s wing congress in Malacca AYER KEROH PKR deputy president Mohamed Azmin Ali arrived at the party s youth and women s wing congress ...
A Leader Who Cannot Be Criticised Is A Dictator Says Pkr Wanita Chief

A Leader Who Cannot Be Criticised Is A Dictator Says Pkr Wanita Chief

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 221 hits
KUALA LUMPUR A party s downfall begins when a leader cannot be criticised says PKR Wanita chief Haniza Mohamed Talha in a veiled reference to party president Datuk Seri Anwar Ibrahim Speaking at the Shared Prosperity Vision 2030 dinner held...
Anak Lelaki Fazley Yaakob 039 Kaku 039 Gara Gara Didatangi Wanita Bergelek Ketika Makan

Anak Lelaki Fazley Yaakob 039 Kaku 039 Gara Gara Didatangi Wanita Bergelek Ketika Makan

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 256 hits
Cef selebriti dan penyanyi Datuk Fazley Yaakob berkongsi sebuah video yang memaparkan dirinya bersama keluarga menikmati makan malam di sebuah restoran makanan orang Lubnan di Australia Bagaimanapun video yang dimuat naik di Instagram TV it...
Pingat Emas Perseorangan Lelaki Wanita Badminton

Pingat Emas Perseorangan Lelaki Wanita Badminton

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 698 hits
Pingat Emas Perseorangan Lelaki Wanita Badminton Tahniah buat pemain badminton perseorangan lelaki negara Lee Zii Jia dan pemain perseorangan badminton wanita negara S Kisona kerana masing masing menyumbang pingat emas dalam perlawanan akhi...
13 Perkara Penting Yang Wanita Harus Tahu Tentang Lelaki

13 Perkara Penting Yang Wanita Harus Tahu Tentang Lelaki

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 307 hits
Lelaki sebenarnya sangat mudah difahami oleh seorang wanita namun kadang kadang seperti golongan hawa mereka juga enggan berkompromi dalam semua perkara Segala kata katanya harus dituruti Gambar hiasan Ketahui serba sedikit tentang perihal ...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock