Pkr Retak Menanti Belah




KUALA LUMPUR – Perseteruan antara Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Timbalannya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bukan lagi kemelut baharu dalam kalangan pemerhati politik dan orang media.
Paling ketara kem PKR mula terbahagi kepada dua apabila Azmin pada Pemilihan PKR tahun lalu mendapat saingan sengit Rafizi Ramli yang dipercayai orang kepercayaan Anwar selepas Azmin disebut-sebut pemimpin harapan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad bagi menggantikan beliau.
Namun, awal Jun lalu, pertelagahan dua kem Anwar dan Azmin membuka kepada satu ‘perang’ yang semakin terbuka diiringi kritikan pedas dan kata-kata sindiran. Ia semuanya gara-gara penularan beberapa klip video seks luar tabii antara dua lelaki yang dikatakan dirakam pada 11 Mei lalu di bilik Hotel Four Point di Sandakan, Sabah.
Lebih memeranjatkan sehari selepas tular video itu pada 11 Jun lalu, bekas Ketua Pemuda Parti Keadilan Rakyat (PKR) Santubong, Haziq Abdullah Abdul Aziz membuat pengakuan terbuka beliau merupakan individu di dalam video terbabit.
Tamparan paling hebat tentunya apabila Haziq kemudian menamakan seorang menteri kanan sebagai pasangannya dalam video menjijikkan itu.
Bibit-bibit perbalahan kem Azmin dan Anwar mula retak menerusi komen-komen mengulas isu video itu.
Di saat, Anwar bersama Biro Politik PKR mengambil masa lebih tiga minggu untuk memecat keahlian Haziq dalam PKR, penyokong-penyokong kem Azmin yang resah menempelak kelewatan tindakan tegas parti.
“Nasib baik bukan saya jadi Presiden, kalau saya Presiden saya dah pecat dah (Haziq),” sindir Naib Presiden PKR, Zuraida Kamaruddin yang jelas ditujukan kepada Anwar.
Biro Politik PKR akhirnya kemudian mengambil keputusan untuk memecat Haziq daripada parti dengan serta merta pada 3 Julai.
Episod baharu video tersebut menambah lagi kehangatan yang melanda PKR apabila salah seorang daripada lima individu yang ditahan dalam serbuan besar-besaran di sekitar Lembah Klang pada Isnin lalu turut melibatkan pemimpin parti itu sendiri.
Antara yang ditahan ialah Setiausaha Politik kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim iaitu Farhash Wafa Salvador.
Kemuncak perseteruan dua pemimpin parti itu apabila Anwar secara terbuka mendesak supaya Timbalan Presiden PKR iaitu Datuk Seri Mohamed Azmin meletakkan jawatan sekiranya video itu terbukti sahih.
Ia dibalas dengan jawapan penuh sinis Azmin, yang menyuruh Anwar melihat wajahnya dicermin.
Dalam pada itu, penganalisis politik daripada Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian berkata, pergeseran antara Anwar dan Azmin memberikan impaknya besar kerana mereka adalah pemimpin utama dalam parti.
“Saya percaya jika tidak dihentikan segera, perkara ini akan merebak dan perpecahan dalam kalangan penyokong PKR.
“Begitu juga dalam PH kerana PKR ada kerusi banyak dalam Kerajaan PH dan sekiranya keadaan semakin meruncing sehingga tidak dapat dibendung lagi maka tidak mustahil ada pihak akan membuat keputusan yang boleh mengorbankan parti,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini semalam.
Bagi Ketua Penyelidik Ilham Centre, Dr Mohd Yusri Ibrahim, beliau menjangkakan PKR akan berpecah dua berikutan krisis dalaman membabitkan dua pemimpin utama parti itu dilihat semakin parah.
“Saya menjangkakan PKR akan berpecah, sama seperti Pas yang berpecah melahirkan Amanah dan UMNO berpecah melahirkan Bersatu.
“Cuma yang belum ada petanda sama ada perpecahan itu akan melahirkan parti baharu atau kumpulan yang terpinggir akan menyertai parti sedia ada sama ada di blok kerajaan atau pembangkang,” katanya.
Menurut Mohd Yusri yang juga Pensyarah Kanan Pusat Pendidikan Asas dan Liberal (PPAL), Universiti Malaysia Terengganu (UMT), krisis PKR bukan sahaja memberi kesan kepada Pakatan Harapan (PH), bahkan boleh merubah lanskap politik negara.
“PKR adalah parti tonggak dalam Pakatan Harapan (PH), krisis dalaman PKR pasti akan memberi kesan besar kepada PH,” katanya.
Untuk rekod, Azmin mula terlibat dalam politik pada sekitar tahun 1987 apabila Perdana Menteri pada ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad meminta beliau bekerja dengan Anwar.
Mahathir mengenali Azmin semasa beliau masih menuntut di Amerika Syarikat dan menjadi pemimpin pelajar di sana.
Hubungan baik kedua-duanya bagaimana pun tidak berkekalan apabila Anwar dipecat daripada kedudukannya sebagai Timbalan Perdana Menteri pada September 1998.
Azmin menyifatkan insiden pemecatan tersebut adalah yang paling sukar dalam hidupnya apabila terpaksa memilih antara Mahathir ataupun Anwar.
Bagaimanapun, Azmin memilih untuk bersama Anwar dan beliau antara ahli yang awal menganggotai Parti Keadilan Nasional yang kemudiannya dikenali dengan PKR.
Pada 23 September 2014, beliau telah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor bagi menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim di hadapan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Alam Shah, Klang.
Selepas PH berjaya memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14, Dr Mahathir yang juga Pengerusi Harapan mengumumkan barisan Kabinetnya yang turut menamakan Azmin Ali sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi.
SINAR HARIAN




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/07/19/pkr-retak-menanti-belah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkr Menanti Belah

Pkr Menanti Belah

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 217 hits
Pergolakan dalaman PKR semakin parah meskipun rata rata pimpinan mengatakan hubungan mereka baik baik sahaja SEHARI dua ini politik dalaman PKR bergolak dek kerana situasi berbalas kenyataan sesama kepemimpinan tertinggi parti itu berkenaan...
Perang Dalam Pkr Geli Geleman

Perang Dalam Pkr Geli Geleman

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 268 hits
YANG SEDANG DISIASAT BELUM LAGI TENTU KAKI GAY YANG DAH MASUK PENJARA TU PATUTNYA REHATLAH DALAM POLITIK SEBABKAN KES NILAH SERUAN MAHADHIR UNTUK MELAYU BERSATU GAGAL UMNO DAN PAS HILANG SELERA NAK MENYATUKAN MELAYU ISLAM Pak Karamu Azmin j...
26 Ahli Mpp Mp Pkr Beri Amaran Keras Pada Anwar Kem Azmin Mula Tunjuk Kekuatan

26 Ahli Mpp Mp Pkr Beri Amaran Keras Pada Anwar Kem Azmin Mula Tunjuk Kekuatan

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 365 hits
Sewaktu menjawab soalan wartawan di Parlimen semalam YB Dato Seri Anwar Ibrahim telah menyatakan bahawa Timbalan Presiden Dato Seri Mohamed Azmin Ali harus meletakkan jawatan sekiranya kesahihan video seks yang menjadi persoalan dibuktikan ...
Split Widens As Azmin Allies In Pkr Hit Out At Anwar

Split Widens As Azmin Allies In Pkr Hit Out At Anwar

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 335 hits
PKR president Anwar Ibrahim with his deputy Mohamed Azmin Ali PETALING JAYA PKR central committee members today criticised Anwar Ibrahim s call for his deputy Mohamed Azmin Ali to resign from his Cabinet post if the clips in the gay sex vid...
Majoriti Pemimpin Pkr Belasah Anwar

Majoriti Pemimpin Pkr Belasah Anwar

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 295 hits
Dua puluh tiga pemimpin kanan PKR bersama 14 anggota parlimen mendesak Anwar Ibrahim yang juga presiden mereka supaya berhenti mengeluarkan kenyataan yang memecah belahkan parti Dalam kenyataan bersama dikeluarkan pagi ini mereka berkata se...
Azmin Dihujung Tanduk Pkr Tidak Akan Campur Tangan

Azmin Dihujung Tanduk Pkr Tidak Akan Campur Tangan

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 323 hits
KUALA LUMPUR 17 Julai Setiausaha Agung PKR Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail menegaskan PKR Pusat tidak akan campur tangan berhubung siasatan pihak berkuasa susulan penahanan seorang pemimpin partinya di peringkat negeri melibatkan kes p...
Penganalisis Ramal Lebih Ramai Pemimpin Pkr Jauhi Azmin

Penganalisis Ramal Lebih Ramai Pemimpin Pkr Jauhi Azmin

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 287 hits
Nur Hasliza Mohd Salleh PETALING JAYA Penganalisis politik menjangka lebih ramai pemimpin dan ahli akar umbi PKR akan menjauhkan diri daripada timbalan presidennya Mohamed Azmin Ali selepas video seks gay yang menyasarkan pemimpin itu terse...
The Intractable Disconnect Between Pkr And Bersatu

The Intractable Disconnect Between Pkr And Bersatu

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 290 hits
P GUNASEGARAM MALAYSIAKINI That there was a disconnect between Anwar Ibrahim s PKR and Dr Mahathir Mohamad s Bersatu even before they joined forces to dispose of a common enemy in the form of Najib Abdul Razak is obvious they were just too ...
Pkr Man Accuses Perak Exco Member Of Soliciting Commission Lodges Report

Pkr Man Accuses Perak Exco Member Of Soliciting Commission Lodges Report

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 242 hits
A PKR member has lodged a police report alleging that a Perak executive council member tried to solicit commission from two companies that are trying to purchase land in Kerian Perak Parit Buntar PKR committee member Beh Yong Kean lodged hi...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024