Pkpb Perincian Kelonggaran Terbaharu Di Sabah


Rafiqah Dahali 
Kota Kinabalu: Kerajaan Sabah memutuskan memberi beberapa kelonggaran untuk beberapa aktiviti ekonomi dilaksanakan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ini.
Ketua Menteri Sabah, Datuk Hajiji Noor dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan semalam memperincikan prosedur operasi standard (SOP),
"Bagi tempoh PKPB yang dilanjutkan ini, beberapa aktiviti ekonomi, hiburan dan perkhidmatan tertentu diberikan kelonggaran seperti restoran, kafe, kedai makan, gerai makan, penjaja, dan kedai serbaneka dibenarkan untuk dilanjutkan. Masa beroperasi bermula 6 pagi hingga 12 malam.
"Kelas tuisyen, muzik, tarian, seni, mengaji berbayar, kelas bahasa berbayar dan sebagainya dibenarkan beroperasi dengan tidak melebihi lima orang dalam satu masa serta tertakluk kepada saiz ruang dengan penjarakan fizikal.
"Selain itu, aktiviti busking, persembahan muzik dan nyanyian di dalam lokasi tertutup dalam bangunan seperti restoran, kafe, pusat beli-belah dan ruang rehat hotel adalah juga dibenarkan dengan kawalan masa persembahan dan jumlah penonton.
"Kawalan masa dan jumlah penonton harus mengikut seperti apa yang ditetapkan oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM), pihak berkuasa negeri dan pihak berkuasa tempatan (PBT)," katanya.
Dalam kenyataan media terbabit turut berkata pengangkutan awam di Sabah sudah dibenarkan beroperasi semula dengan ketetapan tertentu.
"Perkhidmatan bas ekspres, bas persiaran, bas henti-henti, kereta api, perkhidmatan feri awam dan bot penumpang yang membabitkan rentas negeri dan rentas daerah adalah dibenarkan beroperasi dengan kapasiti 50 peratus serta pematuhan penjarakan fizikal dan pemakaian pelitup muka.
"Perkhidmatan teksi dan 'e-hailing' adalah dibenarkan beroperasi dengan maksimum dua penumpang dengan pematuhan penjarakan fizikal di dalam kenderaan serta pemakaian pelitup muka," katanya.
Hajiji turut berkata, jumlah kapasiti kehadiran pekerja ke pejabat kerajaan negeri juga ditingkatkan yang akan berkuat kuasa bermula esok.
"Mulai 7 Disember, kapasiti kehadiran ke pejabat kerajaan negeri adalah ditingkatkan dari 30 peratus kepada 50 peratus, manakala selebihnya dikehendaki bekerja dari rumah.
"Arahan ini adalah terpakai untuk semua penjawat awam negeri Sabah termasuk PBT, badan berkanun negeri dan syarikat berkaitan kerajaan negeri (GLC)," katanya.
Semalam, media melaporkan rentas negeri dan daerah dibenarkan seluruh negara kecuali di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) bermula 7 Disember.
Semalam, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada sidang media berkata, pergerakan merentas daerah dan negeri dibenarkan di seluruh negara, kecuali di kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) bermula esok.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/12/pkpb-perincian-kelonggaran-terbaharu-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkpb Di Selangor Kuala Lumpur Dan Sabah Dilanjutkan

Pkpb Di Selangor Kuala Lumpur Dan Sabah Dilanjutkan

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 254 hits
Gambar hiasan CYBERJAYA 8211 Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di Selangor Sabah dan Kuala Lumpur dilanjutkan 14 hari lagi sehingga 20 Disember ini berikutan terdapat pertambahan kes positif Covid 19 Menteri Kanan Datu
Warisan Kena Pilih Benci Kepada Anwar Atau Demi Rakyat Sabah

Warisan Kena Pilih Benci Kepada Anwar Atau Demi Rakyat Sabah

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 190 hits
WFAUZDIN NS Sepanjang perbahasan dan pengundian di peringkat Kementerian yang sedang berlangsung di Parlimen sekarang nampaknya Warisan langsung tidak menunjukkan minat membawa suara rakyat Di peringkat pengundian belah bahagi yang telah be...
Only Rm100 For Road Construction In Sabah Tuaran Mp Is Aghast

Only Rm100 For Road Construction In Sabah Tuaran Mp Is Aghast

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 193 hits
Upko president Wilfred Madius Tangau said Sabah and Sarawak need more funds than the peninsula for road building KOTA KINABALU Former Sabah deputy chief minister Wilfred Madius Tangau is flabbergasted that the state has only been allocated ...
Sabah Cm 32 Others File Discontinuance Notice Over State Assembly Dissolution Challenge

Sabah Cm 32 Others File Discontinuance Notice Over State Assembly Dissolution Challenge

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 209 hits
Sabah Chief Minister Hajiji Noor and 32 other individuals have withdrawn their leave to appeal application in the Federal Court regarding the Yang di Pertua Negeri s decision in dissolving the state legislative assembly in July this year In...
Dah Sampai Masa Pkr Letak Semua Calon Di Sabah Ahli Teramai Pun Di Sabah

Dah Sampai Masa Pkr Letak Semua Calon Di Sabah Ahli Teramai Pun Di Sabah

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 205 hits
Takpe yang penting semua PIMPINAN dan PENYOKONG percaya DSAI boleh bawa kita menang PRU15 yang di jangka seawal april 2021 cukup Jentera PH siap sedia dari sekarang Warisan tak mahu ikut undi belah bahagian selagi tak tukar Ketua Pembangkan...
Petaling Jaya City Fc Dan Selangor Buru Kapten Sabah Rawilson Batuil

Petaling Jaya City Fc Dan Selangor Buru Kapten Sabah Rawilson Batuil

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 394 hits
Kapten Sabah ini menarik minat Pasukan Selangor PJ City pun tidak mau terlepas Dua Kelab Lembah Klang Berminat Dapatkan Khidmat Rawilson Batuil Dua kelab yang berpangkalan di Lembah Klang dilaporkan berminat untuk mendapatkan khidmat ketua ...
Sabah Kelantan Record Highest Poverty Rates

Sabah Kelantan Record Highest Poverty Rates

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 204 hits
Despite showing a slight improvement compared to four years ago Sabah continues to record the highest poverty rate in the country Latest government figures show that the state s poverty rate was 19 5 percent in 2019 down from 23 9 percent i...
33 Sabah Police Frontliners Tested Positive For Covid 19 In Stable Condition

33 Sabah Police Frontliners Tested Positive For Covid 19 In Stable Condition

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 212 hits
COVID 19 Thirty three police frontliners in Sabah who were tested positive and still undergoing treatment for Covid 19 are in stable condition according to Sabah police commissioner Hazani Ghazali Another 232 Sabah police frontliners howeve...
Events For The Dead Fuelling Covid 19 In Sabah Villages

Events For The Dead Fuelling Covid 19 In Sabah Villages

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 266 hits
Health authorities are zooming in on a series of funeral events that are believed to be contributing to outbreaks of Covid 19 in Kota Belud Sabah Between Nov 22 and today the Kota Belud district health office has sent out 15 notices seeking...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord