Ph Membisu Hutang Bertambah Najib


Negara kehilangan hasil pendapatan yang banyak serta dibelenggu hutang yang semakin naik sejak Pakatan Harapan (PH) mengambil alih tampuk pemerintahan, kata bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.
Ujarnya, semasa di bawah Barisan Nasional (BN) hutang negara berada di paras RM686.8 bilion pada akhir tahun 2017 dan terus meningkat menjadi RM741.1 bilion pada 2018 di era PH.
“Hutang rasmi kerajaan pada tahun 2016 ialah RM648.5 bilion, naik RM17.9 bilion dari RM630.5 bilion pada tahun 2015.
“Hutang ini meningkat RM38.4 bilion kepada RM686.8 bilion pada akhir 2017, iaitu tahun akhir BN mentadbir.
“Selepas PH mengambil alih, hutang kerajaan naik RM54.2 bilion pada tahun 2018 menjadi RM741.1 bilion. Ini kadar kenaikan yang jauh lebih besar berbanding tahun-tahun sebelum ini,” jelas Najib Malaysia dalam Facebooknya, yang memperolehi fakta tersebut dari laman sesawang Bank Negara Malaysia.
Tambah bekas Menteri Kewangan itu lagi, hasil pemerhatiannya di laman bondinfo BNM, dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini, kerajaan PH telah terus meminjam dalam pasaran sukuk dan bon.
“Bila ditambah dengan bon Samurai RM7.3 bilion, maka hutang negara menjadi RM768.8 bilion pada hari ini – iaitu RM81.96 bilion lebih tinggi berbanding akhir tahun 2017.
“Dulu kata Bon Samurai untuk bayar balik hutang ‘lebih mahal’ BN tetapi dah ‘U-Turn’ – untuk projek baru. Bukan lagi untuk bayar hutang. Rakyat ditipu lagi,” bidasnya.
Tegas Najib, jika kerajaan PH tidak menjarah RM82 bilion tahun lepas dari rizab Petronas yang BN tinggalkan, maka hutang sebenar kerajaan hari ini akan menjadi RM850.8 bilion – iaitu RM163.96 bilion lebih tinggi berbanding masa BN.
“Ini belum ambil kira dividen RM1.5 bilion yang Khazanah (Khazanah Nasional Berhad) terpaksa bayar walaupun rugi untuk tahun lepas atau aset-aset negara yang sudah dan terus dijual,” tambahnya.
Justeru menurut Najib terdapat empat sebab mengapa kerajaan PH kekurangan hasil.
“Pertama, hasil SST (Cukai Jualan dan Perkhidmatan) jatuh berbanding hasil GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan). Kedua, ekonomi yang telah lembab selepas PH menang menyebabkan hasil kerajaan dari cukai, duti dan dividen dari GLC (syarikat berkaitan kerajaan) jatuh.
“Ketiga, unjuran harga minyak dunia pada US$72 ditetapkan dalam Bajet 2019 oleh Menteri Kewayangan tidak tercapai. Harga minyak dunia tidak pernah sampai tahap ini selepas Bajet diumumkan. Ini menyebabkan bajet sudah lari dan hasil yang diunjurkan kurang.
“Keempat, duit sudah diguna entah mana oleh PH walaupun banyak projek rakyat telah dihentikan dan bantuan rakyat telah diturunkan atau dimansuhkan,” jelas Najib yang juga Ahli Parlimen Pekan.
Najib turut sinis membidas beberapa portal media PH yang lebih fokus kepada cerita remeh-temeh berbanding isu hutang kerajaan yang beliau bangkitkan.
“Selepas perbahasan saya di Dewan Rakyat, saya tengok beberapa portal media PH naikkan cerita saya pejam mata di mahkamah sebagai Berita Utama mereka.
“Saya pun tak faham kenapa berita saya pejam mata atau ke bilik air untuk 5 minit itu lebih penting dari cerita hutang kerajaan yang telah naik dengan dahsyat selepas PH mengambil alih,” sindirnya lagi.
Najib juga menganggap berita-berita sedemikian diadakan adalah untuk mengalih perhatian rakyat daripada mengambil tahu mengenai perkara yang telah beliau sampaikan di Dewan Rakyat.
“RM163.96 bilion bukan jumlah yang kecil pun. Tak mustahak ke?
“Walaubagaimanapun, angka-angka yang saya dedahkan di sini adalah sangat sukar untuk disangkal oleh PH kerana ianya berdasarkan laporan dan data rasmi dari kerajaan PH sendiri.
“Oleh itu, saya jangka menteri-menteri PH akan terus membisu supaya rakyat tidak tahu tentang isu hutang ini,” tegasnya lagi. – MediaUMNO
Umno Online


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/03/19/ph-membisu-hutang-bertambah-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hutang Negara Rakyat Ditipu Lagi Najib Razak

Hutang Negara Rakyat Ditipu Lagi Najib Razak

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 353 hits
Hutang rasmi kerajaan pada tahun 2016 ialah RM648 5 bilion naik RM17 9 bilion dari RM630 5 bilion pada tahun 2015 Hutang ini meningkat RM38 4 bilion kepada RM686 8 bilion pada akhir 2017 iaitu tahun akhir BN mentadbir Selepas PH mengambil a...
Kerajaan Ph Lawat Luar Negara Bawa Balik Hutang Najib

Kerajaan Ph Lawat Luar Negara Bawa Balik Hutang Najib

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 309 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa kerajaan Pakatan Harapan lebih suka melawat luar negara untuk membawa balik hutang susulan penerbitan bon Samurai bernilai kira kira RM7 3 bilion Menurut Najib pada permulaannya kerajaan berkata bon terse...
Ph Tak Mahu Belanja Lebih Urus Pencemaran Sg Kim Kim Kata Najib

Ph Tak Mahu Belanja Lebih Urus Pencemaran Sg Kim Kim Kata Najib

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 288 hits
Najib Razak berkata kerajaan BN sanggup belanja seberapa banyak yang boleh asalkan nyawa rakyat terjamin KUALA LUMPUR Kerajaan Pakatan Harapan dianggap gagal menguruskan pencemaran Sungai Kim Kim di Pasir Gudang sehingga menyebabkan ramai y...
Perbicaraan Dihenti Sekejap Lepas Najib Hilang Ke Tandas Tak Minta Izin

Perbicaraan Dihenti Sekejap Lepas Najib Hilang Ke Tandas Tak Minta Izin

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 302 hits
Hidir Reduan Prosiding rayuan Najib Razak di Mahkamah Rayuan hari ini dihentikan sekejap ekoran tindakan bekas perdana menteri itu yang keluar ke tandas tanpa memberitahu sesiapa termasuk peguamnya Ketika penghujahan lisan peguamnya Harvind...
Mb Tidak Patut Ke Batam Isu Pencemaran Sungai Kim Kim Masih Belum Selesai Najib

Mb Tidak Patut Ke Batam Isu Pencemaran Sungai Kim Kim Masih Belum Selesai Najib

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 337 hits
Menteri Besar Datuk Osman Sapian sewajarnya menangguhkan lawatan kerja ke Batam Indonesia dalam situasi penduduk negeri ini khususnya di Pasir Gudang sedang berhadapan dengan bencana pencemaran toksik Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib ...
Selepas Najib Diundurkan Politik Kembali Normal

Selepas Najib Diundurkan Politik Kembali Normal

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 313 hits
Jika Najib didapati bersalah Dan Di penjara berakhirlah sebuah politik cash is King UNTUK menyatakan sekarang politik berbeza kerana berlainan parti sangat tidak jelas Apakah politik DAP berbeza dengan politik PKR Apakah boleh dianggap poli...
Pencemaran Toksik Najib Turun Pasir Gudang Pray4pasirgudang

Pencemaran Toksik Najib Turun Pasir Gudang Pray4pasirgudang

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 464 hits
Najib Razak hadir di Stadium Tertutup Majlis Perbandaran Pasir Gudang yang dibuka sebagai pusat rawatan awal bagi mereka yang terjejas akibat pencemaran toksik di Sungai Kim Kim Pasir Gudang Johor PENCEMARAN KIMIA PASIR GUDANG INI NASIHAT P...
After Royale Chulan Hotel Najib Predicts Sale Of More Ltat Assets

After Royale Chulan Hotel Najib Predicts Sale Of More Ltat Assets

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 225 hits
Najib Razak has predicted that more Lembaga Tabung Angkatan Tentera assets will be disposed of following the sale of the Royale Chulan hotel to a Singaporean company The former prime minister noted that Boustead Holdings in which LTAT is th...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ